beginner van de fotografie

Discussies over opleidingen, cursussen, boeken en websites op het gebied van fotografie

Onderwerp:

Berichtdoor nikon-nl » zo jan 02 2005 10:08 am

Freek, probeer het Basisboek Portretfotografie van Focus Media eens. ISBN: 907221675X. En bezoek onze clubdagen voor de praktijk.
Nico
nikon-nl



Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » ma jan 03 2005 12:45 am

Dag Freek,

Eigenlijk helpen boeken (met foto's van portret fotografen) nog het meest - want dan zie je wat er allemaal mogelijk is. Het is moeilijk te definieren wat een portret foto bijzonder maakt, het is meer dan alleen techniek - het is ook een beetje een kunst. En welke techniek te gebruiken hangt ook af van wat je wilt bereiken.

Goed met dit voorbehoud, 10 puntjes die mogelijk verder op weg helpen.

1) Bij het maken foto van het hoofd van het onderwerp wil je vaak niet te dicht bij het onderwerp staan. Werk je met kleinbeeld film dan is een 85-105 mm of hoger erg prettig (voor digitaal is dit vanwege de sensor 1.5 maal kleiner).

2) Wil je de persoon meer in zijn omgeving plaatsen dan is een 50 mm (kleinbeeld film formaat) heel geschikt.

3) Wil je het onderwerp isoleren van de achtergrond, zodat de persoon er een beetje uitspringt..kies dan een vrij open diafragma m.a.w. kies voor een geringe scherptediepte (bijv. -bij kleinbeeld film- een diafragma tussen 4 - 8 - gewoon even proberen en kies wat je mooi vindt).

4) Wil je alleen delen van het gezicht scherp hebben - bijvoorbeeld de ogen of het puntje van de neus - kies dan een lager diafragma (bijv. 2 - maar probeer gewoon en stel op het juiste punt scherp!).

5) Maar er zijn ook situaties waarbij je dit wellicht niet wil, bijv. als je het onderwerp in zijn omgeving wilt plaatsen, en dan kies je voor meer scherptediepte (een hoger diafragama).

6) Bij werken met flitsers, houd dan in de gaten waar de schaduw komt t.g.v. de flits en vraag je af of je wel een schaduw wilt zien. Als je geen schaduw op de wand achter het onderwerp wilt, helpt soms het gebruik van meerdere flitsers of een flits via het plafond als de ruimte niet te hoog is (of filts een beetje van boven naar beneden als je een verleng-kabel voor je flitser hebt (maar ook dit is ervaring opdoen).

7) Bij een flitser (die je op een camera kunt zetten) wil je misschien ook met een diffusor (omnibouncer) werken, dat geeft een wat "zachtere flits" (een filts die minder sterke schaduwen geeft en lichtspots op het gezicht vermijdt) op het gezicht.

8) Fotografeer je het onderwerp bij tegenlicht (bijv. op een zonnige dag of als de persoon voor een raam staat waar veel licht van buiten binnenvalt), gebruik dan de flitser voor een invul-flits. Anders wordt het gezicht te donker (of de achtergrond te licht).

9) Verder denk ik dat kijken naar de meesters in deze tak van fotografie, maar het kijken naar schilderijen helpt misschien ook. Het geeft mogelijk ideeen en soms vraag je je dan af hoe heeft de fotograaf/fotografe dit weten te realiseren.
Enkele van mijn favourieten (maar ieder heeft zijn voorkeuren):
Yousuf Karsh
Cartier Bresson
August Sander
Eugene Smith (reportage-fotograaf maar ook prachtige portretten)
Paul Huf
Monique Velzeboeretc. etc.
Maar goed het blijft ook een beetje een kunst, als ik zo de foto's van deze fotografen zie: Fotografie op een niveau dat voor mij (Amadeus Gould) niet is weggelegd.

10) Ook op internet is wat te lezen over portret-fotografie. Op de amerikaanse website www.photo.net bijvoorbeeld.



Amadeus Gould
Amadeus Gould




Terug naar “Opleidingen/cursussen/boeken/websites”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten