Cursus Studiofotografie: Wie maakt mij wegwijs?

Discussies over opleidingen, cursussen, boeken en websites op het gebied van fotografie

Onderwerp:

Cursus Studiofotografie: Wie maakt mij wegwijs?

Berichtdoor VictorK » di feb 11 2014 7:31 pm

Beste forumleden,

Momenteel ben ik druk bezig met het uitbreiden van mijn portfolio, met name portret- en modefotografie. Inmiddels heb ik natuurlijk de nodige ervaring opgedaan met het fotograferen in natuurlijk licht. Echter, studiofotografie begint mij mateloos te interesseren en deze vaardigheid is natuurlijk van essentieel belang in de portret- en modefotografie. Daar wil ik meer van leren! Ik heb nog nooit in een studio gestaan, en daar moet verandering in komen!

Zodoende ben ik zoekende naar een enthousiaste en ervaren fotograaf die mij eens wegwijs zou willen maken in de studio. Een workshop of cursus lijkt hier de juiste oplossing voor. Het aanbod is echter zeer groot. Wat zoek ik?

- Een kleinschalig opgezette cursus of workshop.
- Geen studio ervaring, maar ik weet wel uitstekend hoe mijn camera werkt. De cursus of workshop moet hierbij aansluiten.
- Gelokaliseerd in omgeving Rotterdam.

Wie heeft goede suggesties of tips voor mij? Ik betaal liever iets meer voor een intensieve workshop van een dag, dan minder voor een x aantal lesjes.

Als er iemand in de buurt mij eens in zijn of haar studio wil meenemen, ben ik daar natuurlijk ook meer dan enthousiast voor!

Ik hoor het graag van jullie.
VictorK

Forumlid
Berichten: 10


Locatie: Ridderkerk
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Cursus Studiofotografie: Wie maakt mij wegwijs?

Berichtdoor DannySan » di feb 11 2014 7:53 pm

Mocht je clublid worden zijn er volgens mij wel mogelijkheden om eens een workshop te volgen lijkt me?
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3823


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Cursus Studiofotografie: Wie maakt mij wegwijs?

Berichtdoor Sharkey » di feb 11 2014 8:29 pm

Dat is vrij simpel

Frank Doorhof

Niet de goedkoopste, niet het dichts bij, wel de beste (mijn opinie)

:wink2:
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
Gebruikersavatar
Sharkey

Forumlid
Berichten: 1558


Locatie: Gorcum
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Cursus Studiofotografie: Wie maakt mij wegwijs?

Berichtdoor DannySan » di feb 11 2014 8:55 pm

Binnenkort organiseer ik weer een workshop bij hem :mrgreen:
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3823


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Cursus Studiofotografie: Wie maakt mij wegwijs?

Berichtdoor oud0001 » wo feb 12 2014 11:09 pm

Laat maar weten wanneer. :wink:
oud0001



Onderwerp:

Re: Cursus Studiofotografie: Wie maakt mij wegwijs?

Berichtdoor Hans Braakhuis » do feb 13 2014 8:11 am

Cursus Studiofotografie:

uit een boek (alleen Nederlands)
Basiskennis Studiofotografie van J. Child
Praktische studiofotografie van Joke Beers-Blom
FOF Studiofotografie van J. Child
De studio van Sally Collins, Jeanne Buys & Roberta R. Conlan
Voordeel van een boek, je kunt zelf je tempo bepalen, je kunt zelf je docent uitzoeken. Nadeel er is veelal geen niveau aangegeven> MBO, HBO
Nadeel, je leert niks van fouten, van jezelf of van anderen. Je kunt niet doorvragen.

van het www, bijvoorbeeld:
http://forum.belgiumdigital.com/f20/min ... 96837.html
http://pics.idemdito.org/studio/
nadeel van het www, klopt de gegeven info! Als het niks kost zal het wel niet goed zijn :)

Als je Google gebruikt zie je een groot aanbod. Wie is goed en wie niet. Frank Doorhof is hierboven al genoemd. Bij de NCN hebben we meer ervaring. Wil Werner, Gijs Moonen (binnenkort weer op HBO + niveau), Marco Boots (mijn favoriet)
Binnenkort kun je gratis naar de Professional Imaging in Nijkerk. Op de Nikon stand zijn er altijd meerdere workshops studiofotografie. Kijken kost niks. In dit forum staat wel een link bij de Evenementen.
Nadeel, iedereen gebruikt andere of dezelfde woorden met een andere betekenis;
Een demonstratie geeft een beeld van studiofotografie, veelal mag je alleen kijken en geen vragen stellen
Een workshop hoort je aan het werk te zetten. Vaak is het alleen kijken, geen hand-out, geen vragen stellen. Geen huiswerk.
Een training kan veelbelovend zijn, maar als dit slechts één dag is, vergeet het maar.
Een cursus komt vaak voor, welk niveau? hoeveel deelnemers is vaak wel aangegeven, Hoe is de docent. Is er een proefles?

Zelf heb ik fotografie geleerd bij een lokale fotoclub. Toevallig was die fotoclub in die tijd een van de beteren van Nederland. Die club had geen fotostudio, maar andere clubs hadden die wel. Kijk eens bij http://fotobond.nl/ en daar naar Afdelingen.
Voordeel hiervan, je kunt vragen stellen, je mag meedoen, je kunt oefenen, je kunt leren van fouten, je krijgt antwoorden op je eigen niveau, je bent niet de enige die aan het oefenen is. Prijs is veelal 2 tot 4 keer de prijs van de NCN.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Cursus Studiofotografie: Wie maakt mij wegwijs?

Berichtdoor VictorK » zo feb 16 2014 12:27 pm

Heren, met in het bijzonder Hans Braakhuis, mijn hartelijke dank voor jullie respons.

Dit geeft de nodige verduidelijking wat de mogelijkheden zijn omtrent het vergaren van de nodige fotografische kennis. Ik ga mij eens verdiepen in de genoemde boeken en namen, erg leuk! Een training trekt mij eigenlijk nog het meeste; in korte tijd veel leren.

Inmiddels heb ik van Scott Kelby "Light it, Shoot it, Retouch it" gekocht, wellicht een hoog Jip & Janneke niveau, maar wel erg duidelijk voor iemand die nog nooit een studioflitser heeft gezien.

Ik laat jullie weten als er een vervolgstap gezet is.

Nogmaals dank!
VictorK

Forumlid
Berichten: 10


Locatie: Ridderkerk
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Cursus Studiofotografie: Wie maakt mij wegwijs?

Berichtdoor weimaraner » zo feb 16 2014 9:36 pm

De boeken van Scott Kelby zijn inderdaad Jip & Janneke taal maar wel erg leerzaam.
Overigens bieden diverse fotowinkels ook dag-workshops aan - zoals Calumet bijvoorbeeld.

Je zou hier ook welkom zijn (woon praktisch om de hoek) maar heb maar een eenvoudige huiskamer set-up - en zelfs dat ligt nu een beetje stil vanwege een nieuwe en nogal drukke viervoetige huisgenoot.

Maar als ik zo de buitenportretten op je site bekijk zal het met die studio portretten ook vast wel gaan lukken - mooi werk!
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2293


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Cursus Studiofotografie: Wie maakt mij wegwijs?

Berichtdoor Geert » ma mar 03 2014 1:51 pm

Ik heb een studio in IJmuiden en geef ook workshops op maat. een dagje flitsen en meten is dus een mogelijkheid.
Ik schiet op alles wat beweegt!!!!
Nikon D4, D3,D800e, 50 mm 1.8, 85 mm 1.8, 14-24 2.8, 24-70 2.8, 70-200 2.8 vrII, 400 mm 2.8, 1,7 conv, sb 900 en een hok vol Elinchrom en voor buiten de Quadra's !!!!
Geert

Forumlid
Berichten: 252


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Cursus Studiofotografie: Wie maakt mij wegwijs?

Berichtdoor VictorK » di apr 29 2014 7:23 pm

Allen zeer bedankt voor de reacties. Zoals beloofd zou ik nog even laten weten wat het uiteindelijk is geworden.

Uiteindelijk heb ik een workshop flitstechniek en modelfotografie gevolgd in de studio van Arend Spaans. Een geweldige en bovenal leerzame dag gehad. Het geheel was zeer goed verzorgd en met zes cursisten was er gedurende de hele dag voldoende aandacht voor het individu. Deze dag heeft mij doen besluiten om zelf ook studiomateriaal aan te gaan schaffen, top!

http://arendspaans.nl/
VictorK

Forumlid
Berichten: 10


Locatie: Ridderkerk
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Cursus Studiofotografie: Wie maakt mij wegwijs?

Berichtdoor Kroontje » di apr 29 2014 7:41 pm

Je had geen betere keuze kunnen maken ;) Al verschillende keren een workshop met Arend meegemaakt op verschillende manieren …het blijft top en leerzaam. Goede keuze en plezier ;)
Kroontje



Onderwerp:

Re: Cursus Studiofotografie: Wie maakt mij wegwijs?

Berichtdoor hvds » di apr 29 2014 11:12 pm

Kijk eens bij de SKVR

leuke cursussen daar en Rotterdam is dichtbij voor je

http://www.skvr.nl/Kies_je_cursus

groet
Henri
Nikon & Canon camera’s met glaswerkjes waar altijd wel wat beters voor te vinden zal zijn, maar waar ik best tevreden mee ben.

in the race for quality there is no finish line!
Gebruikersavatar
hvds

Forumlid
Berichten: 189


Locatie: Ridderkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Opleidingen/cursussen/boeken/websites”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten