Verdieping in fotografie.

Discussies over opleidingen, cursussen, boeken en websites op het gebied van fotografie

Onderwerp:

Verdieping in fotografie.

Berichtdoor Willem Focus » ma okt 20 2014 10:53 pm

Reeds enkele jaren loop ik met een Nikon dslr rond en probeer mooie plaatjes te maken. Soms lukt dat, soms ook minder. Over het algemeen krijg ik wel te horen dat mijn foto's mooi zijn.
Ik was lid van een fotoclubje, en op een expositie kregen mijn foto's zoveel stemmen dat ik argwanend werd over de kwaliteit van de andere foto's, want zo goed zijn mijn foto's helemaal niet. Dus overgestapt naar een andere fotoclub. Hier zitten echter zoveel creatieve geesten, dat ik mijn alledaagse "mooie plaatjes " maar amper durf te laten zien. Om beter en creatiever te worden, ben ik hier lid geworden van een "verdiepingsgroep " . De bedoeling is dat ik me vastbijt in een onderwerp waar ik me een half jaar mee bezig ga houden, om op het einde daarvan een serie van pakweg 4 of 5 foto's kan laten zien die representatief zijn voor het gekozen onderwerp en wat anders zijn dan de "mooie foto's" die ik normaal maak.

En daar begint het probleem.........het onderwerp !

Ik ben zo creatief, dat ik niet eens een onderwerp weet te verzinnen dat een beetje bij me past. :evil: Het moet natuurlijk wel een beetje een uitdaging zijn, en snel en gemakkelijk weer op te pakken, omdat ik eigenlijk niet erg veel vrije tijd heb om me er mee bezig te zijn.

Steekwoorden: Milieu, mensen, ouderen, sport, sport, ambacht.

IDEEËN......MEER DAN WELKOM.


Groet. Willem :wink2:
Willem Focus

Clublid
Berichten: 1446


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Verdieping in fotografie.

Berichtdoor Skippy » ma okt 20 2014 10:58 pm

Heel goed Wil, prima actie. Wat denk je van ... MINIMALISME. Iets heel anders, ogenschijnlijk eenvoudig maar eigenlijk heel complex. Met mogelijke onderwerpen binnen en buiten en in elk seizoen te fotograferen. Oh ja, succes!
Skippy

Moderator
Berichten: 11681


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Verdieping in fotografie.

Berichtdoor Willem Focus » ma okt 20 2014 11:10 pm

P#tverdorie Luc,

Van wie beter dan van jou...... kan zo'n tip komen. :) Is inderdaad heel simpel op het oog, maar ook heel complex als je wilt. Ben blij met de richting die je aanwijst.


Ik denk dat je me meteen op het juiste spoor zet. Morgenavond eerste bijeenkomst van de "verdiepingsgroep " van ongeveer 6 mensen uit de club om een en ander een beetje richting te geven. Het lijkt me zeer leerzaam, en wil ook graag op dit, en dat andere leuke forum om dat onderwerp eens mee uit te diepen en te zien waar het uiteindelijk toe leid.



Thx.......Willem :wink2:
Willem Focus

Clublid
Berichten: 1446


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Verdieping in fotografie.

Berichtdoor Skippy » di okt 21 2014 12:21 am

Oh ja, een halfjaar lijkt me heel lang. Waarom niet 2 à 3 maanden per keuzerichting met tussentijdse evaluaties in de verdiepingsgroep zodat je gelegenheid hebt om bij te sturen?
Skippy

Moderator
Berichten: 11681


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Verdieping in fotografie.

Berichtdoor Willem Focus » di okt 21 2014 7:52 am

Zo gaan we het ook doen Luc.

Groet Willem :wink2:
Willem Focus

Clublid
Berichten: 1446


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Verdieping in fotografie.

Berichtdoor Hans Braakhuis » di okt 21 2014 8:22 am

Er zijn meerdere wegen om een stap verder te komen in de fotografie. Welke weg: dat kan alleen de fotograaf zelf aan geven.

Veelal zeg ik, laat je foto's zien. Dat lukt nu een beetje, want er staan er meerdere op je Flikcr account. Vrijwel allemaal goede foto's, en kenmerkend: het zijn de Huisje, Beestje, Boompje foto's. Dat zijn de foto's die je moet maken om te oefenen, om de techniek, het licht en de compositie onder de knie te krijgen. Ja en als je dat kunt dan wil je soms verder.
Omdat we op het www geen gesprek hebben, zie ik niet wat je bewogen heeft om bepaalde foto's te maken. Weet wel welke ik zelf heel goed vind en zou dan zeggen: ga daar mee verder, bijt je vast in dat ene onderwerp. Maar dat werkt niet, het is beter als het de foto's zijn die jouw raken en wat ik er van vind is bijzaak.
Je HBB foto's zijn heel breed en er komen regelmatig mensen in voor. Gelukkig, er zijn veel fotografen die nooit mensen tegen komen. Daar heb je dus geen last van. Je kunt alle kanten op. Wel een kenmerk van je foto's is dat je de meeste foto's niet in de buurt maakt. Ik zie Zuid Afrika, New York en meerdere NCN tochten. Je gaat naar een toeristische trekpleister en dan maak je foto's. Misschien een kwestie van durf. Want op die locaties is men er aan gewend dat er een fotograaf rond loopt. Als je verder wilt komen, ga dan ook op andere momenten fotograferen. En doe dat vlak bij huis. Voor mij zelf heeft deze tip niet gewerkt, ben ook begonnen te fotograferen op vakantie in Parijs.

Bedenk zelf een onderwerp en hou je daar aan. Bij mijn fotoclub werden heel soms thema's opgegeven, want we vonden dat een thema veelal meer beperkt dan dat je er ruimte door kreeg. Er was echter één thema, dat we nooit gedaan hebben, maar wel veel creativiteit gaf:
Het zojuist door de fotograaf beslapen bed. Dit thema heeft de club nooit uitgevoerd. Ik wordt er wel creatief van. Zie dan foto's voor me en denk, ja die wil ik wel maken.
Een ander thema dat bij mij wel gewerkt heeft: Op de vierkante meter.

Een ander middel om verder te komen is Beperking. Bij mij heeft dat heel goed gewerkt. Omdat je zelf afspreekt dat iets niet mag, wordt je vanzelf creatief en kom je verder.
Een Beperking van de fotoclub was, je maakt alleen opnamen met een sluitertijd van 30 seconden. Waauw. Dan moet je gaan denken, hoe doe ik dat op een zaterdagmiddag in de winkelstraat van Ede. De zon scheen ook nog. Dat werden heel bijzondere opnamen, en maak nog vaak op die manier foto's.
Dit is slechts één voorbeeld van een beperking, er zijn er legio. Kies er een waarmee je niet direct cliché foto's gaat maken.
In de fotografie kun je je beperken door aan de uitersten te denken van de mogelijkheid van je camera.
Sluitertijd heel hoog of heel laag. Idem diafragma. Alleen met een tele-objectief of alleen met groothoek. Alleen in de schemering, alleen als het regent.
Op een NCN tocht viel het me op dat een clublid alleen onderwerpen nam met tegenlicht en veelal één kleur. Geweldig vond ik dat.
Alleen met statief. Alleen met de afstandsbediening. Alleen met een zwaar grijsfilter. Elke knop op je camera kan een beperking betekenen.

Nog een beperking waar we als fotoclub mee gewerkt hebben: Alleen portretten met een sluitertijd van drie seconden, de personen weten dat er een portret gemaakt wordt en proberen dat te ontlopen, en alle foto's met flits. 10 fotografen in de centrale ruimte van een stadsboerderij. Met de gordijnen voor de ramen, zodat het donker werd. Het resultaat. 10 diafilm met 36 opnamen. Ontwikkeld door Agfa om de hoek. Als je die 360 dia's op een hoop gooit, dan weet niemand meer: hé die heb ik gemaakt. Je krijgt foto's waarbij je soms een gedeelte van een gelaat herkent, scherp (flits) en onscherp door elkaar (3 seconden) vlekken, vegen. Met 10 van de dia's uit de stapel van 360 hebben we dat jaar de BondsDiaWedstrijd gewonnen.

Voor mij heeft de beperking heel goed gewerkt. En als ik soms met de NCN op een tocht mee ga, dan weet ik van te voren hoe ik me die dag beperk. Anders ga ik uit verveling andere NCN fotografen fotograferen.

Kies zelf een beperking, als je daar beelden bij gaat zien, dan ben je op de goede weg.

Wat me echt verder geholpen heeft zijn de foto's van de Meyer. Zag zijn werk tijdens een bespreking door hem zelf. Lang geleden, z'n foto's staan niet op het internet. Toen bedacht ik, als ik wil fotograferen, dan wil ik dat doen op de manier die hij ook gebruikt. Heb toen minstens één jaar geen camera meer aangeraakt. Was helemaal weg van de Meyer, en bedacht, dat red ik nooit. En ja het waren foto's die je vrijwel overal kunt maken. Buiten op straat, binnen in een kamer en altijd met mensen. Na een hele poos ben ik weer gaan fotograferen. En op een andere manier dan de Meyer, want anders maak je kopieën. Zag Ed van der Elsken aan het werk en toen bedacht ik: dat is de oplossing, dat kan ik ook. Niet zijn manier van werken, op straat, maar zijn techniek, z'n film, ontwikkelaar. Met die techniek kon ik ook werken en dat gaf de oplossing. (zijn techniek is daarna beschreven in het boek van Gerard de Jong: Handboek Zwart wit fotografie.)

Vraag aan je zelf is dan: welke fotograaf bewonder je, en denk je dat je die foto's ook zelf kunt maken?
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Verdieping in fotografie.

Berichtdoor schippie » di okt 21 2014 12:13 pm

Als je de minimalistische kant op wilt, kijk dan eens op http://seeingfresh.com/

Het boek is een aanrader, te koop bij bol.com (althans daar heb ik het gekocht)
Nikon F80, 28 mm 2.8 AF-D
schippie

Forumlid
Berichten: 298


Locatie: Middelburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Verdieping in fotografie.

Berichtdoor Frank B » di okt 21 2014 12:26 pm

Mooi verhaal Hans, inspirerend om te lezen. Dank voor het delen. Ben zelf iemand die intuïtief foto's maakt, dingen die mij zelf aanspreken. Straatfotografie, landschap en ' life little moments' in direct eigen omgeving hebben mijn voorkeur. Ik leg mijzelf daarbij geen beperkingen op, maar wellicht moet ik dit toch eens gaan doen om meer creativiteit te leggen in foto's vooraf.
Gebruikersavatar
Frank B

Forumlid
Berichten: 1556


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Verdieping in fotografie.

Berichtdoor ATOR » di okt 21 2014 12:55 pm

Wat een geweldig onderwerp! Dat je je een half jaar wil gaan toeleggen op het maken van een paar foto’s daar gaat mijn hart sneller van kloppen. Het zou te gek zijn als we deze materie op dit forum levend kunnen krijgen. Ben erg benieuwd naar jouw reis.

Ik heb geen onderwerp voor je Willem, ik vind dat je dat zelf moet verzinnen. Lijkt me fundamenteel als je de diepte in wilt. Wel een paar open deur tips:
Hoe kleiner en beter afgebakend je onderwerp, hoe meer je de diepte in moet. Hoe persoonlijker en dichterbij jezelf het is, hoe meer je de diepte in kunt. Vergelijk ‘Transport door de eeuwen heen’ versus ‘Mijn Vader’.


Mooi verhaal Hans en erg herkenbaar. Ik zit nu ook in een periode van geen foto’s maken omdat ik nog niet zover ben dat ik de foto’s kan maken die ik wil maken. Omdat ik enerzijds de benodigde techniek niet helemaal onder de knie heb maar vooral omdat ik nog niet helder heb hoe mijn foto’s er precies uit horen te gaan zien en dat de ideeën die ik heb te plat en voor de hand liggend zijn.

Ik ben aan het zoeken naar iets waarvan ik alleen nog maar weet wat het niet is, wat zich bevindt buiten het gebied waarin ik toe nu toe gezocht heb.

Deze week dus naar het museum om mijn blik wat te verruimen :D
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Verdieping in fotografie.

Berichtdoor Willem Focus » di okt 21 2014 1:03 pm

Blij dat ik de vraag hier gesteld heb. Precies degenen waar ik van gehoopt had dat ze zouden reageren, en die ik inspirerend vind om foto's van te bekijken die doen dat ook.

Ik weet nog niet waar het toe gaat leiden, maar wel van de tot nu toe door mij begane paden .....af. Zoveel is zeker. Of het mooier of beter wordt moeten we afwachten, maar in ieder geval anders.

Groet Willem :wink2:
Willem Focus

Clublid
Berichten: 1446


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Verdieping in fotografie.

Berichtdoor Skippy » di okt 21 2014 1:09 pm

ATOR schreef:Ik ben aan het zoeken naar iets waarvan ik alleen nog maar weet wat het niet is, wat zich bevindt buiten het gebied waarin ik toe nu toe gezocht heb.

Dat klink spiritueel. Bijzonder is dat het boek in de link van het eerdere bericht van Schippie o.a. geschreven is door een door het boeddhisme geïnspireerde schrijver.
Ook een mooi, maar theoretisch taai boek in dit verband http://www.bol.com/nl/p/the-tao-of-photography/1001004001036880/
Skippy

Moderator
Berichten: 11681


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Verdieping in fotografie.

Berichtdoor Vincent » di okt 21 2014 1:42 pm

Skippy schreef:Dat klink spiritueel.


Ik vind de hele vraagstelling een beetje spiritueel eigenlijk :angel:

Ik ben ook benieuwd of op deze manier verdieping zoeken jouw probleem echt gaat oplossen. Je bent natuurlijk wel op een andere, intensieve(re), manier bezig met je fotografie dus dat is altijd een voordeel :) Aan de andere kant ben ik een beetje bang dat je straks tevreden een 'verdieping' afsluit en een dag later weer voor een landschapje staat en niet weet wat je ermee aan moet (bij wijze van spreken).

Ik ben dan ook meer benieuwd wat je hiervoor al gedaan hebt om jouw zelf benoemde tekortkomingen te verbeteren. Ik merk bij mijzelf dat ik heel veel leer van andermans foto's kijken en analyseren. Het liefst/vooral van evenementen en locaties waar ik net zelf ook ben geweest. Waarom is de foto van een ander mooier, wat is er anders gedaan in compositie, hoeken, nabewerking, etc.

Dat ik heel tevreden ben over een foto in Ijsland en dan op facebook een nog mooiere langs zie komen van dezelfde locatie, maar dan nog een paar stappen naar links of rechts. Dan leer je composities analyseren en lezen. Dat gaat ook op bij concerten en sportwedstrijden. Ik kijk ALTIJD foto's op andere websites, facebook, twitter, flickr, etc.

Desalnietemin succes en veel plezier. Inderdaad denk ik dat je zelf een onderwerp moet verzinnen. Maar maak het niet te breed en moeilijk. Bij verdieping maak je van iets eenvoudigs iets ingewikkelds door het helemaal te ontleden. Al neem je iets als 'Boom' dan heb je al een onderwerp waar je alle kanten mee uit kunt. In compositie, stijl, bewerking, etc.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Verdieping in fotografie.

Berichtdoor Skippy » di okt 21 2014 1:56 pm

djunclesam schreef:Dat ik heel tevreden ben over een foto in Ijsland en dan op facebook een nog mooiere langs zie komen van dezelfde locatie, maar dan nog een paar stappen naar links of rechts. Dan leer je composities analyseren en lezen. Dat gaat ook op bij concerten en sportwedstrijden. Ik kijk ALTIJD foto's op andere websites, facebook, twitter, flickr, etc.

De TS gaat vast nog wel reageren maar sta mij toe dat ik hier ook op inhaak. Risico van wat je hierboven beschrijft is dat je binnen je eigen referentiekader zoekt en blijft. Heb ik zelf ook last van hoor en met verfijning van je eigen fotowerk is niets mis. Maar verdieping zie ik eerder als iets oppakken dat afwijkt van hetgeen je normaliter fotografeert. Vandaar ook mijn suggestie voor minimalisme. Blijft wel de vraag of het de TS gegeven is de grotere stap naar verdieping te maken, veel zal afhangen van de motivatie en gedrevenheid.
Skippy

Moderator
Berichten: 11681


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Verdieping in fotografie.

Berichtdoor ATOR » di okt 21 2014 2:19 pm

Ik denk dat als Willem de dag na zijn periode van verdieping voor een landschapje staat en niet meer weet wat hij ermee aan moet, de periode van verdieping zijn vruchten heeft afgeworpen :P
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Verdieping in fotografie.

Berichtdoor Vincent » di okt 21 2014 2:40 pm

Skippy schreef:Risico van wat je hierboven beschrijft is dat je binnen je eigen referentiekader zoekt en blijft.
...
Maar verdieping zie ik eerder als iets oppakken dat afwijkt van hetgeen je normaliter fotografeert..


Maar de probleemstelling is primair dat TS regelmatig/af en toe ontevreden is over zijn eigen werk. Niet dat hij een heel andere richting op wil. Ik vraag me alleen hardop af of de genoemde verdieping aan de primaire probleemstelling beantwoord!

Verbeteren binnen je eigen kader kan op de door mij genoemde manier vaak ook. Daarmee zeg ik niet dat dat de beste methode is, maar voor mij persoonlijk werkt het uitstekend (denk ik).
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Opleidingen/cursussen/boeken/websites”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten