Verdieping in fotografie.

Discussies over opleidingen, cursussen, boeken en websites op het gebied van fotografie

Onderwerp:

Re: Verdieping in fotografie.

Berichtdoor ATOR » di okt 21 2014 3:17 pm

Ik denk dat het allebei nodig is. Als je een goede landschapsfotograaf wil worden dan heb je er veel aan om landschapsfoto's en de achterliggende techniek te bestuderen. Als dat het enige is wat je doet, is het gevaar dat je landschapsfoto's gaat maken zoals er al een paar miljard zijn. Als je buiten het kader gaat zoeken en bv een cursus aquarel schilderen gaat doen, leer je een andere benadering, een andere techniek en ga je anders kijken. Dat kan erg verfrissend zijn en je helpen om een herkenbare stijl te ontwikkelen.

Om een voorbeeld te noemen, het macroraadsel hier heeft me geleerd anders naar objecten te kijken. Normaal zet ik iets herkenbaar op de foto maar bij het raadsel ga je zoeken naar de onherkenbare, niet essentiële onderdelen van een onderwerp. Dat is nieuw en verbreedt mijn blik. Ik zal daardoor niet meteen een beter portret schieten maar wie weet sijpelt er iets van door en zie ik iets van schoonheid op een plek waar ik eerst niet keek, waar ik het nooit gevonden zou hebben als ik alleen maar portretten zou bestuderen.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Opleidingen/cursussen/boeken/websites”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten