Boek: Ugly Belgian houses

Discussies over opleidingen, cursussen, boeken en websites op het gebied van fotografie

Onderwerp:

Boek: Ugly Belgian houses

Berichtdoor eelco » di mei 19 2015 2:39 pm

Geweldig boek. Niet zozeer door mooie foto's, maar het geweldige commentaar bij een aantal bizarre architectonische verschijningen.
Ook op facebook is het te volgen.

Gewoon leuk om te kijken en te lezen, maar bovenal om te zien hoe onze zuiderburen creatief kunnen (ver)bouwen.

Groeten,

Eelco
eelco

Forumlid
Berichten: 195


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Boek: Ugly Belgian houses

Berichtdoor CaptainHook » di mei 19 2015 3:31 pm

:P

http://www.vrt.be/nieuws/2015/05/archib ... ter-wereld

Het lelijkste land ter wereld?

Heb de laatste dagen dit TV programma gevolgd. Je valt van de ene verbijstering in de andere...hoe lelijk en afstotend ze het voor elkaar krijgen... :shock:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Boek: Ugly Belgian houses

Berichtdoor Skippy » di mei 19 2015 3:43 pm

In dit kader wellicht ook interessant/leuk http://www.belgian-solutions.be/photo-gallery/
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Boek: Ugly Belgian houses

Berichtdoor Highlander » di mei 19 2015 4:04 pm

Of ik kan het niet vinden, of ze hebben geen uitzending gemist :? kom niet verder dan de trailers
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6479


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Boek: Ugly Belgian houses

Berichtdoor CaptainHook » di mei 19 2015 5:15 pm

'Archibelge'.
http://www.canvas.be/ooit-gemist

In België noemen ze 'uitzending gemist' "ooit gemist" :wink:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Boek: Ugly Belgian houses

Berichtdoor Highlander » di mei 19 2015 8:56 pm

Tot zover had ik het gevonden, maar of ik krijg alleen de trailer te zien of dit verschijnt in het scherm :frown:

Dit fragment kan enkel bekeken worden in België.
dat geloof je toch niet
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6479


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Boek: Ugly Belgian houses

Berichtdoor Boem » wo mei 20 2015 10:36 am

CaptainHook schreef:Je valt van de ene verbijstering in de andere...hoe lelijk en afstotend ze het voor elkaar krijgen... :shock:


Niet dat ik uit België kom (Integendeel, zou ik bijna zeggen: Noord-Nederland) maar dit vind ik nogal aanmatigend gesteld: Kijk eens bij een winkelcentrum of bedrijventerrein in een willekeurig dorp cq middelgrote stad in Nederland, je zou zo maar eens tot dezelfde conclusie kunnen komen...
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem
Gebruikersavatar
Boem

Clublid
Berichten: 425


Locatie: Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Boek: Ugly Belgian houses

Berichtdoor Vincent » wo mei 20 2015 11:23 am

CaptainHook schreef:Je valt van de ene verbijstering in de andere...hoe lelijk en afstotend ze het voor elkaar krijgen... :shock:


Als ik een dakkapel wil plaatsen aan de voorkant van mijn huis dan moet ik daar speciaal toestemming voor vragen en keuren ze het hoogstwaarschijnlijk af, daarnaast zijn er regels voor de kleur van de gevel, de voordeur, de inrichting van mijn prive parkeerplaats, etc. Zaken waar actief op word toegezien notabene.

Als ze zouden uitrekenen wat we in Nederland per jaar aan gemeenschapsgeld kwijt is om al die regeltjes voor ruimtelijke inrichting op te stellen EN vooral om deze te handhaven dan zijn die Belgen ineens een stuk minder gek denk ik... :angel:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Boek: Ugly Belgian houses

Berichtdoor philippe » wo mei 20 2015 11:56 am

Een van de belangrijkste uitdrukkingen in Vlaanderen, en per extensie België, is "goesting".
En dat is ook wat wij doen: ons goesting.
Vergeet niet wat onze geliefde Guido Gezelle schreef: " wie het ruisen der bladeren niet kan weerstaan, moet het bost niet ingaan..."
Dit gezegd zijnde vraag ik me somtijds af wat al die Nederlanders in Antwerpen komen doen, genieten van "onze lelijkheid"? Of komen zij bij ons hun goesting doen, iets wat ze thuis niet kunnen of mogen, "ge zoudt er haast van zeker zijn als ge ze bezig ziet..." :prost:
philippe

Forumlid
Berichten: 213


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Boek: Ugly Belgian houses

Berichtdoor CaptainHook » wo mei 20 2015 12:18 pm

In de ogen van 'propere', schoonheidscommissies gewende kaaskoppen, is het idd niet al te fraai, qua bebouwing, bij onze zuiderburen.
Men doet/mag maar wat... :lol: terwijl bij ons zelfs de polder ontworpen is... :silent:

Enne, het zijn niet mijn woorden: :P

De bekende architect Renaat Braem noemde België ooit het lelijkste land ter wereld. Schoonheid en lelijkheid zijn relatieve begrippen, maar de Belgische architectuur is op zijn minst merkwaardig te noemen. De driedelige documentaire reeks Archibelge benadert de Belgische architectuur en ruimtelijke orde vanuit de identiteit van de Belgen zelf, meer bepaald de manier waarop we werken, wonen en ons ontspannen.

De schoonheid van het lelijke

België ziet er op zijn zachtst gezegd bijzonder uit. Aan welke kant van de taalgrens je ook staat, welke steenweg je ook volgt, welke stad of regio je ook doorkruist: nergens anders ter wereld kom je zo’n bizarre en intrigerende vorm van urbanisatie tegen. Of liever: zo’n gebrek aan urbanisatie. Die merkwaardige benadering van architectuur en ruimtelijke orde heeft België zijn unieke uitzicht gegeven. Ons architecturale landschap is dan ook moeilijk te vatten. Het is alles en niets tegelijkertijd.
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Boek: Ugly Belgian houses

Berichtdoor Highlander » wo mei 20 2015 12:47 pm

Ach Philippe, trek het u niet aan, enigste gekken hier werken in Den Haag.
In dit klote landje verstikken we bijna in de regels.
Je koop een perceel met een huis,ligt daar jaren lang voor krom, omdat de banken ons aan alle kanten een oor aannaaien.
Wil je dan verbouwen, een schuur, carpoort, of een te groot uitgevallen kippenhok, moet je dat laten tekenen en bereken door een bouwkundig tekenaar, kosten van af € 1000.
Daar mag je mee naar de gemeente, die kijken of ze het mooi vinden, dan komt het voor een welstandscommissie, bestaande uit, een aannemer architect en een ambtenaar, en die gaan voor jou bepalen wat jij mooi mag vinden, kosten, ik geloof 10% van de bouwsom.
Dan denk je we zijn er ??? nou nee hoor het kadaster moet het hele verhaal ook nog even aan passen, want stel je voor er staat ergens een schuur en die staat niet op papier, help help de wereld vergaat. !!!!!
Ach als je dan nog in een dorp of stad woont, dat er dan wat geregeld wordt zodat de buren elkaar niet in de haren vliegen, daar kan ik mij nog iets bij voor stellen, maar ik heb geen buren.
Lang leve het koninkrijk der Nederlanden
O ja, we zijn geannexeerd, vroeger toen wij nog een zelfstandig koninkrijk waren hadden we al die onzin niet
dus pas maar op voordat je het weet moet je ook naar de pijpen dansen van de Haagse elite :evil:
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6479


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Boek: Ugly Belgian houses

Berichtdoor eelco » wo mei 20 2015 2:31 pm

Ach, topic was ook niet geopend om België belachelijk te maken.
Ik kan gewoon genieten van het feit hoe mensen zaken regelen, oplossen, ontwerpen, bedenken en uitvoeren.
Dat dit boek toevallig op België was gespitst, maakt voor mij geen verschil.
Bij goed zoeken vind je overal wel wat.

Maar ik vermoed dat we dergelijk oplossingne en ontwerpen die in de boeken en op internet staan niet snel in dit land gaan vinden (verkeerbord met paal middels tape aan een andere verkeerbord met paal vastgemaakt).
Geeft ook gelijk de verschillen tussen onze landen weer.
Waarschijnlijk zijn beide landen doorgeschoten in de regels respectievelijk ontbreken hiervan!

In ieder geval heb ik er veel lol om om dit allemaal te zien en ik vind het ook wel goed bedacht om dit in een boek vast te leggen met scherpte teksten en opmerkingen (architect Frank Lloyd Wrong 8) )

Groeten,

Eelco
eelco

Forumlid
Berichten: 195


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Boek: Ugly Belgian houses

Berichtdoor philippe » wo mei 20 2015 5:33 pm

Nee, België kan je al lang niet meer belachelijk maken (voor zolang het als land nog bestaat)... :P
En ik had dat ook zo niet begrepen hoor. :twisted:
Inderdaad, er zijn echt lelijke 'toestanden' in België, waarvoor je in de grond zou kruipen van schaamte! :oops:
Maar daartegenover staat dat wij zo geen deel meer kunnen uitmaken van die verfoeilijke eenheidsworst, waarop Europa zo langzamerhand op afstevent, want daarvoor zijn wij toch al te ver gevorderd... :D
En dat lelijk zo lelijk kan zijn dat het schoon wordt, is een waarheid als een Bleu-Blanc-Belge koe! :lol:

Maar juist, 't is een schoon boek! :clap:
philippe

Forumlid
Berichten: 213


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Boek: Ugly Belgian houses

Berichtdoor Frankie » zo mei 24 2015 10:23 pm

Mee eens, lelijk en 'schoon' zijn relatieve begrippen. Afgelopen maand weer genoten in de Ardennen van de gemoedelijke Belgische welstandscommissiepraktijken (het ontbreken daarvan).

Afbeelding

Voor ons fotografen toch veel leuker dan de nette Nederlandse rijtjeshuizen ?
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Boek: Ugly Belgian houses

Berichtdoor philippe » di mei 26 2015 12:10 pm

Frankie schreef:Mee eens, lelijk en 'schoon' zijn relatieve begrippen. Afgelopen maand weer genoten in de Ardennen van de gemoedelijke Belgische welstandscommissiepraktijken (het ontbreken daarvan).

[ Afbeelding ]

Voor ons fotografen toch veel leuker dan de nette Nederlandse rijtjeshuizen ?


Frankie, da's een schone Foto!
Alleen, en sta mij toe een opmerkingetje te maken, zou ik de perspectief vertekening door de camera kanteling gecorrigeerd hebben. Met de huidige software is dat te gemakkelijk om niet te doen…
Als je persé vertekenig wilt, en dat is zeker OK, doe het dan meer, nu is het net te weinig waardoor het een beetje stoort, begrijp je?

Maar de Z/W toonwaarden zitten goed, en het verhaal ook.
philippe

Forumlid
Berichten: 213


Contacteer:


Terug naar “Opleidingen/cursussen/boeken/websites”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten