hetfotografieinstituut

Discussies over opleidingen, cursussen, boeken en websites op het gebied van fotografie

Onderwerp:

hetfotografieinstituut

Berichtdoor renrij » zo aug 09 2015 2:36 pm

Hoi Allen,

Heeft iemand ervaring met de professionele cursus van www.hetfotografieinstituut.nl (kortweg FI)?
Hoor/zie graag de reacties tegemoet
Alvast bedankt

Gr René
renrij



Onderwerp:

Re: hetfotografieinstituut

Berichtdoor Piepenholleke » zo aug 09 2015 6:47 pm

René,

Ik ken dit instituut niet maar sommige instituten vermelden dat zij erkenning hebben van het ministerie van onderwijs. Heb vluchtig gekeken op de site maar kan dit niet vinden. Dit met het oog op een "erkend" diploma.
Met vriendelijke groet,
Huub.
Piepenholleke

Forumlid
Berichten: 1021


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: hetfotografieinstituut

Berichtdoor Léon Obers » zo aug 09 2015 8:15 pm

Ik denk dat je met een "erkend" diploma daar weinig aan hebt. Fotograaf is een vrij beroep.
Vroeger had je nog wel dat je een diploma nodig had als je beroepsmatig voor particulieren foto's maakte. Meer bedoeld als "bescherming" van de consument zodat die een bepaalde minimale kwaliteitseis kon verwachten. Maar dat is al jaren niet meer nodig.

Dat heeft wel zijn effecten. Tegenwoordig heb je al gauw dat iemand met net iets meer als een smartphone de titel "fotograaf" achter zijn naam zet, om er zijn geld mee te (proberen) te verdienen. :lol:
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: hetfotografieinstituut

Berichtdoor Cornerstone » ma apr 04 2016 3:45 pm

Ziet er op de website wel professioneel uit.
Gebruikersavatar
Cornerstone

Forumlid
Berichten: 308


Locatie: Drenthe
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: hetfotografieinstituut

Berichtdoor JaapV » ma apr 04 2016 4:31 pm

Maar dat was de vraag (van een klein jaar geleden) niet...
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: hetfotografieinstituut

Berichtdoor Cornerstone » wo apr 20 2016 6:21 pm

Lijkt me wel leuk om te doen. Prijs is nu gezakt naar 699 euro.
Gebruikersavatar
Cornerstone

Forumlid
Berichten: 308


Locatie: Drenthe
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: hetfotografieinstituut

Berichtdoor oud0001 » wo apr 20 2016 6:58 pm

Zonde van je geld. Alles staat op het www. Werkelijk alles. Goed zoeken, lezen en experimenteren.
oud0001



Onderwerp:

Re: hetfotografieinstituut

Berichtdoor Cornerstone » do apr 21 2016 9:44 am

Das ook weer waar ja.. :-)
Gebruikersavatar
Cornerstone

Forumlid
Berichten: 308


Locatie: Drenthe
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: hetfotografieinstituut

Berichtdoor oud0001 » do apr 21 2016 11:18 am

John Free wants to vent about photography schools.

https://youtu.be/PHKa6GB5nS8

Het is hier ook nog eens een vrij beroep dus........ :crazy:
oud0001



Onderwerp:

Re: hetfotografieinstituut

Berichtdoor Cornerstone » do apr 21 2016 4:52 pm

Ja je hebt voor en tegenstanders maar ik wil er geen beroep van maken.
En een slechte ervaring van iemand zegt natuurlijk ook niets, beetje rancune van hem?
Gebruikersavatar
Cornerstone

Forumlid
Berichten: 308


Locatie: Drenthe
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: hetfotografieinstituut

Berichtdoor oud0001 » do apr 21 2016 5:46 pm

Als je er geen beroep van wilt maken zou ik er ook geen geld in investeren.
Voor 600 euro heb je al weer een leuke start voor de volgende camera. ;-)
oud0001



Onderwerp:

Re: hetfotografieinstituut

Berichtdoor Geert Huizing » za apr 23 2016 12:21 am

Ik ben her er niet helemaal mee eens om te zeggen dat het de investering niet de moeite waard is als je er niet je beroep van wil maken.
Ik doe nu de basis opleiding aan de fotovakschool. Deze kost rond de € 800,- en is een opleiding van 14 avonden.
Zelf heb ook totaal niet de intentie om er mijn beroep van te maken, maar wel de intentie om me als hobbyfotograaf verder te verdiepen.
Internet kan je zeker heel veel info vinden, echter door in een klas te zitten met 12 studenten die allemaal bepaalde opdrachten moeten doen en deze ook tijdens de les te presenteren leer je ook veel van je mede studenten.
Daarnaast heb je natuurlijk tijdens de opleiding ook de gelegenheid om tijdens de lessen vragen te stellen aan de docent over technieken die je nog niet goed beheerst, je hebt dan "live" ondersteuning.
Wij moeten ook allemaal een presentatie geven over een bepaalde fotograaf die je kan kiezen uit een vastgestelde lijst. Dit dwingt je om je te verdiepen in de toegepaste technieken en soort fotografie van de door jou gekozen fotograaf.
Door dit soort opdrachten ga je anders naar foto's en fotografie in het algemeen kijken, dit verruimd behoorlijk je blik op fotografie.
Je komt tijdens zo'n opleiding ook in aanraking met een fotografiesoort waarvan je eigenlijk denkt " dat is niks voor mij", maar na een avond stoeien en hulp met b.v. Portretfotografie ben ik daar wel heel anders over gaan denken, ik dacht altijd dat ik dat moeilijk en niet leuk zou vinden, maar kijk er nu heel anders tegenaan.
Als je je hobby echt serieus wil doen ben ik nu echt wel van mening dat de inverstering in een basis opleiding je kennis en kijk op fotografie behoorlijk verrijkt.
Ik had ook het geld wat ik nu kwijt ben aan deze opleiding kunnen inversteren in apparatuur, maar dan had ik geen betere foto's gemaakt, maar nu ik straks deze opleiding achter de rug heb ben ik er voor mezelf van overtuigd dat ik zeker betere en mooiere foto's ga maken.
Er is niets zo eerlijk verdeeld als verstand, iedereen denkt dat hij er genoeg van heeft. ;)

Flickr
Gebruikersavatar
Geert Huizing

Forumlid
Berichten: 523


Locatie: N-H
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: hetfotografieinstituut

Berichtdoor JaapV » za apr 23 2016 1:03 am

Maar of je de fotovakschool op één lijn kunt stellen met dit... :wtf:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: hetfotografieinstituut

Berichtdoor Cornerstone » za apr 23 2016 1:37 pm

Geert Huizing schreef:Ik ben her er niet helemaal mee eens om te zeggen dat het de investering niet de moeite waard is als je er niet je beroep van wil maken.
Ik doe nu de basis opleiding aan de fotovakschool. Deze kost rond de € 800,- en is een opleiding van 14 avonden.
Zelf heb ook totaal niet de intentie om er mijn beroep van te maken, maar wel de intentie om me als hobbyfotograaf verder te verdiepen.
Internet kan je zeker heel veel info vinden, echter door in een klas te zitten met 12 studenten die allemaal bepaalde opdrachten moeten doen en deze ook tijdens de les te presenteren leer je ook veel van je mede studenten.
Daarnaast heb je natuurlijk tijdens de opleiding ook de gelegenheid om tijdens de lessen vragen te stellen aan de docent over technieken die je nog niet goed beheerst, je hebt dan "live" ondersteuning.
Wij moeten ook allemaal een presentatie geven over een bepaalde fotograaf die je kan kiezen uit een vastgestelde lijst. Dit dwingt je om je te verdiepen in de toegepaste technieken en soort fotografie van de door jou gekozen fotograaf.
Door dit soort opdrachten ga je anders naar foto's en fotografie in het algemeen kijken, dit verruimd behoorlijk je blik op fotografie.
Je komt tijdens zo'n opleiding ook in aanraking met een fotografiesoort waarvan je eigenlijk denkt " dat is niks voor mij", maar na een avond stoeien en hulp met b.v. Portretfotografie ben ik daar wel heel anders over gaan denken, ik dacht altijd dat ik dat moeilijk en niet leuk zou vinden, maar kijk er nu heel anders tegenaan.
Als je je hobby echt serieus wil doen ben ik nu echt wel van mening dat de inverstering in een basis opleiding je kennis en kijk op fotografie behoorlijk verrijkt.
Ik had ook het geld wat ik nu kwijt ben aan deze opleiding kunnen inversteren in apparatuur, maar dan had ik geen betere foto's gemaakt, maar nu ik straks deze opleiding achter de rug heb ben ik er voor mezelf van overtuigd dat ik zeker betere en mooiere foto's ga maken.


Henny is een leuke leraar! Kan je veel van leren.
Gebruikersavatar
Cornerstone

Forumlid
Berichten: 308


Locatie: Drenthe
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: hetfotografieinstituut

Berichtdoor Cornerstone » za apr 23 2016 1:40 pm

JaapV schreef:Maar of je de fotovakschool op één lijn kunt stellen met dit... :wtf:


Niet te vergelijken natuurlijk. Praktijk vs Internetopleiding. Das de 100 euro extra echt wel waard. Moet je wel dichtbij
een vestiging wonen. Vanuit Drenthe is het een heel eind naar Apeldoorn. :o
Gebruikersavatar
Cornerstone

Forumlid
Berichten: 308


Locatie: Drenthe
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Opleidingen/cursussen/boeken/websites”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten