Zelf je boeken maken

Discussies over opleidingen, cursussen, boeken en websites op het gebied van fotografie

Onderwerp:

Zelf je boeken maken

Berichtdoor vriefoto » ma nov 16 2015 6:09 pm

Soms schrijf 'k op m'n (foto-) blog (vriefoto.blogspot.nl ) dingen die 'k jullie niet wil onthouden en nuttig zijn voor de wintermaanden.
Deze keer gaat het over zelf (foto-) boeken maken, doe er je voordeel mee. Of....., ga gewoon naar de afdruk centrale !!! :lol: :lol:

20 oktober 2015
Zelf je boeken maken deel 1 (fragment van m’n blog, klik voor meer op:
http://vriefoto.blogspot.nl/2015/10/zelf-je-boeken-maken.html )
Uitbreiding van m’n fotohobby zal ‘k ’t maar noemen. Zodra je een aantal aardige foto’s gesprokkeld hebt, haal je ze uit die computer en maak je er een boek van. Eerst digitaal afdrukken op een fotoprinter en er daarna zelf boeken maken. Kortom ‘k heb er een begin mee gemaakt, een proef wel te verstaan, eerst met materiaal van alle gelezen fototijdschriften, Digifotopro, Focus, Zoom.nl etc. Ontdaan van reclames en andere onzin, blijft over de informatieve en raadzame artikelen. Die losbladige verzameling heb ‘k eerst geordend en ben daar een boek van gaan maken. Verschillende instructiefilmpjes ( https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=W93_73InVGM ) op Youtube kunnen je daaromtrent wijzer maken. Met wat eenvoudige middelen, lijm, karton, garen, snijmatten, etc. en een hoop enthousiasme, is me het redelijk gelukt om een eigen boek te maken. Nu een vervolg om m'n eigen fotoboeken te gaan maken
Afbeelding
Afbeelding

16 november 2015
Zelf je boeken maken deel 2 (fragment van m’n blog, klik voor meer op: http://vriefoto.blogspot.nl/2015/11/zelf-je-boeken-maken-deel-2.html )
‘k Had vorige maand beloofd om nog even terug te komen op het plan om een boek te maken van m’n afdrukken. Het zijn fotoafdrukken op A3 formaat, geplaatst in kartonnen passe-partouts, afm. ca. 50 *40 cm en moeten, om een tweezijdige bladzijde te vormen, dan ruggelings tegen elkaar worden gelijmd. Zo’n gigantje van een boek past niet in de boekenkast, je kan het niet bestellen bij een afdrukcentrale, maar zou naar mij idee wel zelf gemaakt kunnen worden. Met buigzaam normaal papier of wat dikker fotopapier is dat allemaal goed te doen en dat wordt uitgelegd door het Boekbindersgilde via instructiefilmpjes op o.a. Youtube. ‘k Ben op zoek geweest hoe dit te realiseren, eerst een klein proef exemplaar gemaakt en uit eindelijk is hier het resultaat. Tijdens het proces moest er nog wel eens wat worden geïmproviseerd en ’t kan absoluut nog veel beter, maar deze knutselaar kan het boek aan u presenteren. Een 2e uitgave…….., nou nee….., eerst maar weer even normaal doen. Dat betekent wel zelf boeken maken, maar nu volgens het boekje.
Met vriendelijke groet, Harry Vriefoto

Afbeelding
Laatst gewijzigd door vriefoto op di nov 17 2015 2:25 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
vriefoto

Forumlid
Berichten: 179


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zelf je boeken maken

Berichtdoor ATOR » ma nov 16 2015 6:29 pm

Leuk om te doen op een regenachtige herfstavond :thumbup:
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zelf je boeken maken

Berichtdoor Sandor Gora » ma nov 16 2015 7:18 pm

leuk!
ik heb voor vrienden weleens een "boek" gemaakt: vellen geschept papier met bloemen, daar foto's op geplakt en met een lint samengebonden
met vriendelijke groeten,
Sándor Góra

http://www.gora.nl
Gebruikersavatar
Sandor Gora

Forumlid
Berichten: 214


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zelf je boeken maken

Berichtdoor vriefoto » ma nov 16 2015 9:39 pm

Re; Sandor Gora

Leuk dat je dit ook wel eens gedaan hebt. Wie weet kunnen we van elkaars ervaringen wat opsteken. :clap: :wave: :)

Harry vriefoto
vriefoto

Forumlid
Berichten: 179


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zelf je boeken maken

Berichtdoor FritsS » di nov 17 2015 11:31 am

Heel leerzaam artikel, hoewel ik al enige ervaring heb op dit gebied.
FritsS

Forumlid
Berichten: 384


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zelf je boeken maken

Berichtdoor justme » di nov 17 2015 11:57 am

die band ( van stof? ) die lijm je op de rug van de (katern/bundel) pagina's? Dat heeft dan voldoende/stevig lijmoppervlak?
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zelf je boeken maken

Berichtdoor vriefoto » di nov 17 2015 2:22 pm

Re: FritsS
Heel leerzaam artikel, hoewel ik al enige ervaring heb op dit gebied
.
Je maakt me nieuwsgierig!! :crazy:



Re: Wiebeterpstra
die band ( van stof? ) die lijm je op de rug van de (katern/bundel) pagina's? Dat heeft dan voldoende/stevig lijmoppervlak?

Sommige technieken wil je niet weten, maar 't kan en is redelijk stevig. Voor het gewone boekbinderswerk verwijs ik naar 't filmpje.
Het kaft heb 'k nu bekleed met stof van het "Zweeds warenhuis", uit de restbak voor € 1,- , met gewoon boekbinders lijm (beetje verdund).
Maar je kan er ook een foto op papier voor gebruiken, kortom, daar zijn geen vaste regels voor.

Bedankt voor jullie reacties, Harry
Laatst gewijzigd door vriefoto op wo nov 18 2015 1:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
vriefoto

Forumlid
Berichten: 179


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zelf je boeken maken

Berichtdoor FritsS » wo nov 18 2015 9:37 am

Mijn twee zelf geschreven dikke romans en een kort verhaal heb ik tot boek verwerkt, omdat ik dat prettiger lezen vind dan van een scherm.
De boeken zijn geprint op boekpapier (net niet wit) (Van een drukkerij gekocht en A5 laten snijden). Daarna heb ik er een boek van gemaakt door de vellen te lijmen en de rug te verstevigen.
De harde kaft maak ik van karton waar omheen ik een geprinte foto plak, die weer beschermd is met een laag boeklon. Tenslotte lijm ik het boek er in.
Een goed bruikbaar resultaat en ik ben er trots op mijn eigen boeken op de plank te hebben staan. Uitgeven is niet mijn bedoeling.
Mijn laatste karwei in deze was een Handleiding van PSP X7, die 980 pagina's telt. Ik heb ze voor het leesgemak opgesplitst in 4 boekjes. Deze keer de harde kaft in 3 delen gemaakt en ook dat gaat heel goed. (Ik had even geen A3 printer meer).

Leuk werk hoor boeken maken. :mryellow:
FritsS

Forumlid
Berichten: 384


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zelf je boeken maken

Berichtdoor vriefoto » wo nov 18 2015 1:41 pm

Re. FritsS

Al is het dan nog geen volwaardig fotoboek, vind 'k 't wel stoer om je eigen roman te schrijven ( dat is mij nog niet gelukt) en uit te geven (al is het een enkel exemplaar).
De tip over de soort papier neem ik gelijk van je over, want als consument let je daar nooit op.
Zelf heb 'k onlangs dubbelzijdig Glozzy inktjet fotopapier gekocht. Normaliter van de bekende merken nogal prijzig, maar naar lang zoeken kwam 'k op A3 en A4 van het merk "Druckmich". Wordt verkocht in pakken per 50 vel 155 gram (normaal papier is 80 gr en enkelzijdig fotopapier 180 of 240 gr.). Dus prima om er katernen van 12 of 16 pagina's van te maken.
Via internet DVDRToko.com A4 per 50 vel €8,95 en A3 per 50 vel €24,99. Komt nog ca. €7,50 verzendkosten bij per zending. Hiermee kan 'k me lekker uitleven en een fotoboek maken met teksten en al, in een vormgeving die 'k zelf leuk vind.
Binnen kort ga 'k een exemplaar samenstellen.
Nu eerst nog een Jaarboek (2015) van m'n blog samenstellen, doe 'k elk jaar. Gewoon via de HEMA (waren dit jaar door de consumentenbond als beste getest).
Bedankt nog voor je leuke reactie,
Harry
vriefoto

Forumlid
Berichten: 179


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zelf je boeken maken

Berichtdoor FritsS » wo nov 18 2015 2:23 pm

Dat papier (90-100 grams) laat ik dus op maat snijden en als ik dan het netjes aanklop naar 1 kant, dan vallen de oneffenheden in de rugzijde en de onderzijde van het "boekblok". Nadat de lijm gedroogd is, schuur ik het blok aan de onderzijde netjes glad tussen 2 plankjes voordat de kaft er om komt. Ziet er perfect uit dan.
Van mijn vakantiefoto's stel ik zelf een boek samen en laat dat bij de Hema maken. Erg goed tot nu toe.
Ik heb mijn romans al meerdere keren gelezen en ze vallen zeker niet uit elkaar. :)
FritsS

Forumlid
Berichten: 384


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Opleidingen/cursussen/boeken/websites”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten