Fotovakschool

Discussies over opleidingen, cursussen, boeken en websites op het gebied van fotografie

Onderwerp:

Fotovakschool

Berichtdoor Cornerstone » do feb 25 2016 2:07 pm

Hallo allemaal,

Na een tijdje wat losse cursussen te hebben gevolgd bij diverse fotografen ben ik van plan om het wat serieuzer aan te pakken. Bij de losse cursussen leerde ik eigenlijk niets nieuws meer
dus ik heb me ingeschreven voor de basiscursus bij de Fotovakschool met als doel om door te stromen naar de opleiding vakfotograaf, ook aan de FVS.
5 maart is de open dag en 2 april start de opleiding. Hoop er veel te leren. :clap:
Gebruikersavatar
Cornerstone

Forumlid
Berichten: 308


Locatie: Drenthe
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fotovakschool

Berichtdoor Highlander » do feb 25 2016 3:07 pm

Mooi man dan ben je wel serieus bezig :thumbup:
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6479


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fotovakschool

Berichtdoor RobNikon » do feb 25 2016 5:15 pm

Voel een nieuwe hoeksteen voor de club aankomen [SMILING FACE WITH SMILING EYES][THUMBS UP SIGN]
RobNikon

Clublid
Berichten: 70


Locatie: Purmerend
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotovakschool

Berichtdoor Geert Huizing » do mar 03 2016 12:30 pm

Hoi,
Hier nog iemand die de basiscursus bij de FVS in Amsterdam gaat doen.
Begint komende woensdag 9 maart, ik heb gekozen voor de avondopleiding, zijn dan 14 avonden.
Of ik daarna nog verder ga met de vervolgopleiding weet ik nog niet.
Er is niets zo eerlijk verdeeld als verstand, iedereen denkt dat hij er genoeg van heeft. ;)

Flickr
Gebruikersavatar
Geert Huizing

Forumlid
Berichten: 523


Locatie: N-H
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotovakschool

Berichtdoor Geert Huizing » vr mar 25 2016 7:39 pm

Ben nu 3 avonden heen geweest voor de basis opleiding.
Is best wel pittig.
de 1e 2 avonden ging het over fototechnieken, de 3e avond start gemaakt met het verwerken van RAW bestanden via CS6.
Er is niets zo eerlijk verdeeld als verstand, iedereen denkt dat hij er genoeg van heeft. ;)

Flickr
Gebruikersavatar
Geert Huizing

Forumlid
Berichten: 523


Locatie: N-H
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotovakschool

Berichtdoor JW17 » vr mar 25 2016 10:59 pm

Klinkt goed Geert!
Ik heb de basis- en de vakopleiding gedaan. Ik heb er veel van geleerd en nog geen dag spijt gehad.
Veel succes verder!
Groet,
JW
Gebruikersavatar
JW17

Clublid
Berichten: 528


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotovakschool

Berichtdoor Cornerstone » za apr 23 2016 3:01 pm

Ik heb er van af gezien. Vond de basiscursus te basis en de reistijd viel me ook tegen. Moest vanuit Drenthe naar Apeldoorn en dat werd me iets te gek.
Gebruikersavatar
Cornerstone

Forumlid
Berichten: 308


Locatie: Drenthe
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fotovakschool

Berichtdoor Geert Huizing » vr mei 20 2016 11:54 pm

Nu zitten er 8 van de 14 avonden op.
Ik kan niet zeggen dat het erg basis is.
Zoals verwacht is onze docente een beroeps fotograaf en daarnaast ook beeldredactrice.
Ondertussen reeds leuke en zeer leerzame opdrachten moeten doen. De laatste opdracht was een beeldreportage maken over een zelf te kiezen onderwerp.
Afgelopen woensdagavond zijn de reportages van de cursisten beoordeeld door de docente, waarbij we allemaal wel wat opbouwende kritiek kregen.
Ik vind het juist heel leerzaam om ook met dit soort opdrachten bezig te zijn. Voor jezelf een een onderwerp kiezen, dan een storyboard maken, dan de beelden gaan maken.
We hebben ook tijd besteed aan flitsfotografie, waarbij de opdracht was om een model wat van achter werd belicht zo in te flitsen dat ze op een natuurlijke wijze op de foto staat, je mag niet zien dat er is geflitst.
De basisopleiding bestaat uit techniek maar ook uit beeldvorming, hoe maak je een goede en mooie compositie, nadenken over wat je wil vertellen met een reportage, en uiteraard krijgen we ook les in Photoshop.
Tot nu toe heb ik nog geen moment spijt dat ik hier aan ben begonnen.
We zullen straks deze basisopleiding afronden met een portfolio wat door de docente wordt beoordeeld, en bij een goede beoordeling gaan we naar huis met een certificaat.
Door deze cursus ben ik ondertussen al wel anders naar fotografie gaan kijken, o.a. door veel meer bewust te fotograferen. Nu echt met de insteek dat ik bewuster door de zoeker kijk naar compositie voordat ik de knop indruk.
Als ik nu op pad ga om te fotograferen kom ik met minder beelden weer thuis als voorheen, maar het deel wat in de prullenmand verdwijnt is veel kleiner geworden.
Daarnaast ga ik ook anders naar foto's van anderen kijken.
Er is niets zo eerlijk verdeeld als verstand, iedereen denkt dat hij er genoeg van heeft. ;)

Flickr
Gebruikersavatar
Geert Huizing

Forumlid
Berichten: 523


Locatie: N-H
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotovakschool

Berichtdoor ATOR » za mei 21 2016 12:18 am

Voor mij is leren nadenken over wat je wil vertellen en hoe je dat gaat vertalen in een foto, één van de belangrijkste dingen om te leren. Technisch is fotografie niet zo moeilijk. Hoe je inhoud geeft aan een beeld en hoe je het eigen maakt, daarin onderscheiden zich de voor mij geweldige fotografen.

Jammer genoeg vind je daar online nauwelijks iets over. Het laat zich natuurlijk ook niet zo makkelijk vangen in een twee minuten Youtube video.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotovakschool

Berichtdoor Skippy » za mei 21 2016 8:51 am

Helemaal mee eens ATOR, dat is volgens mij ook de hoofdreden dat veel mensen (ook op dit forum) vluchten in de voor hun veilige technische aspecten van apparatuur inclusief het fameuze "pixelpeepen" en de veel belangrijker creatieve kant daarmee helaas verwaarlozen.
Skippy

Moderator
Berichten: 11626


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotovakschool

Berichtdoor JW17 » za mei 21 2016 10:16 am

Klinkt goed Geert; zoals jij het beschrijft, heb ik die basisopleiding ook ervaren. Werken aan opdrachten, gezamenlijk het werk bekijken en beoordelen, anders naar fotografie kijken en ook met minder foto’s thuiskomen.
In de veronderstelling dat je deze opleiding succesvol afrond, zou ik zeker de Vakopleiding overwegen als ik jou was. Dan komt er nog meer verdieping in wat je nu leert. Maar ook ontdekken wat voor fotograaf je bent, waar jouw voorkeur naar uitgaat, werken met social media en hoe je ondernemer kan zijn als fotograaf. Dat laatste is uiteraard niet verplicht maar je neemt het mooi mee!
Succes verder met deze opleiding! Hou ons op de hoogte als je wilt?
Groet,
JW
Gebruikersavatar
JW17

Clublid
Berichten: 528


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotovakschool

Berichtdoor Geert Huizing » zo jun 26 2016 9:43 pm

Ondertussen de basisopleiding afgerond.
Voor de delen fotografie en photoshop ben ik geslaagd met een ruim voldoende, het certificaat is dus in aantocht :D
Wat ik al eerder schreef, ik heb het als heel leuk en leerzaam ervaren.

Ik ben niet van plan om door te gaan met de Vakopleiding.
- ik heb niet de ambitie om me te gaan vestigen als fotograaf, het is mijn hobby en zo wil ik het houden.
- dat zou inhouden dat ik 2 jaar elke woensdagavond naar Amsterdam zou moeten, wordt me effe te veel.

Met een deel van de cursisten zijn er wel afspraken gemaakt om elkaar af en toe op te zoeken en dan gezamenlijk wat te gaan doen, er was een enorme "klik" in de groep aanwezig.
Er is niets zo eerlijk verdeeld als verstand, iedereen denkt dat hij er genoeg van heeft. ;)

Flickr
Gebruikersavatar
Geert Huizing

Forumlid
Berichten: 523


Locatie: N-H
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotovakschool

Berichtdoor reneo57 » zo jul 03 2016 12:48 am

Geert gefeliciteerd man, je heb het verdient.
Gebruikersavatar
reneo57

Clublid
Berichten: 4658


Locatie: NH
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotovakschool

Berichtdoor Highlander » zo jul 03 2016 10:54 am

Gefeliciteerd Geert.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6479


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fotovakschool

Berichtdoor JW17 » zo jul 03 2016 2:06 pm

Leuk om te horen Geert, gefeliciteerd!
Groet,
JW
Gebruikersavatar
JW17

Clublid
Berichten: 528


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Opleidingen/cursussen/boeken/websites”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast