Welke cursus nu?

Discussies over opleidingen, cursussen, boeken en websites op het gebied van fotografie

Onderwerp:

Welke cursus nu?

Berichtdoor marievdv » di jul 25 2017 2:22 pm

Heb onlangs een cursus fotografie gevolgd via https://www.edubookers.com/trainingen/i ... fotografie
Heeft iemand nog meer van dit soort trainingen gevolgd die aan te raden zijn? ben zeer benieuwd en wil mijn fotografie kennis uitbreiden. weet overigens niet of dit de juiste topic was..
marievdv

Forumlid
Berichten: 1


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke cursus nu?

Berichtdoor MartinT » di jul 25 2017 10:08 pm

Als je lid wordt mag je met onze uitjes meedoen.
Er worden vaak heel instructieve onderwerpen behandeld en in de praktijkgedeeltes zie je hoe andere leden fotograferen. En daar leer jij weer van!
En dat voor weinig geld!
martin
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke cursus nu?

Berichtdoor oud0001 » wo jul 26 2017 2:08 am

Welke cursus nu? Geen enkele. Het www en zelfstudie. Alles is er te vinden.
oud0001



Onderwerp:

Re: Welke cursus nu?

Berichtdoor Janvis » wo jul 26 2017 10:08 am

Volledig eens met Tuihanti, ik heb mezelf de materie ook eigen gemaakt door heel veel te lezen op het grote WWW en door gewoon heel veel te oefenen. Zorg maar dat je de belichtingsdriehoek goed leert kennen en interpreteren, leer begrijpen wat beweging is en wat de relatie is tussen beweging en sluitertijd. Leer begrijpen wat scherptediepte is en wat de relatie tussen diafragma, brandpunt en scherpstelafstand is. En als laatste, leer begrijpen wat iso is en waarom je het gebruikt. Als je die drie goed onder de knie hebt dan heb je helemaal geen cursus meer nodig. De rest is een kwestie van oefenen, oefenen, oefenen..... En ow ja, had ik al oefenen gezegd?
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke cursus nu?

Berichtdoor martinh123 » wo jul 26 2017 10:39 am

martinh123

Forumlid
Berichten: 87



Onderwerp:

Re: Welke cursus nu?

Berichtdoor HannahV » wo jul 26 2017 10:57 am

Een cursus aan de Fotovakschool? Ik heb de hbo opleiding gedaan daar (ben er trouwens wel mee gestopt, lol), de cursussen schijnen goed te zijn. Maar goed, ik denk dat geen enkele opleiding of cursus je zoveel gaat bieden als zelf lekker aanklooien. Als je de belichtingsdriehoek begrijpt, zijn opleidingen/cursussen denk ik alleen leuk om foto's te maken met een gedachte erachter en om 'in real life' te horen wat er beter kan. Maar dat kan hier allemaal ook, en een foto maken met een gedachte erachter moet vooral uit jezelf komen denk ik.
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.
Gebruikersavatar
HannahV

Forumlid
Berichten: 1196


Locatie: Strijen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke cursus nu?

Berichtdoor RichardBremer » vr jul 28 2017 1:01 pm

Er zijn inderdaad veel cursussen te vinden op het www, maar vergeet niet dat sommige mensen het leuker vinden om met een docent dingen te leren.

Marie, heb je adhv de al gevolgde cursus en wat je leuk vind om te fotograferen al een beeld bij wat je zou willen leren?
Aan het oriënteren op een geschikte systeemcamera...
Gebruikersavatar
RichardBremer

Forumlid
Berichten: 167


Locatie: Utrecht
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke cursus nu?

Berichtdoor Vincent » vr jul 28 2017 4:12 pm

Ben benieuwd of TS nog een keer terug komt na het stellen van 1 vraag... ;)

Los daarvan, bij cursus denk ik aan ietsje meer dan de belichtingsdriehoek. Een goede cursus kan echt een hoop meerwaarde geven t.o.v. zelf maar wat aanklooien. Dan kun je denken aan snelheid van leren, mogelijkheid tot vragen als je het even niet begrijpt, direct proberen met de juiste tools, middelen, modellen, hulp en insiratie in het creatieve proces, etc. Daarnaast is voor je neus zien gebeuren vaak leerzamer dan ergens lezen of op een filmpje kijken, waarbij je ook niet moet vergeten dat in online filmpjes en cursussen niet altijd alles is wat het lijkt.

Ik probeer ook jaarlijks 1 of 2 cursussen, workshops te volgen. Soms zelfs meer. Die zijn soms flink aan de prijs, maar voor mij een investering in mijzelf als fotograaf. Ik ben er in elk geval nooit slechter van thuis gekomen dan toen ik er heen ging ;)

Zoek je een specifiek onderwerp dan loont het soms de moeite om een goede workshop of cursus te volgen. Met de nadruk op goede, er is een enorm aanbod met rommel te vinden, ik zie menig fotograaf proberen bij te verdienen door cursussen te geven. Dat kan goed gaan, dat kan zeker ook weggegooid geld zijn. Goed dus dat je ernaar vraagt, maar zonder specifiek leerdoel is het moeilijk om advies te geven.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke cursus nu?

Berichtdoor DannySan » vr jul 28 2017 8:29 pm

djunclesam schreef:Ben benieuwd of TS nog een keer terug komt na het stellen van 1 vraag... ;)


:lol: De man die dit zegt, is ook degene die de 'langste reactie' in het topic plaatst :D
Maar inderdaad, aansluitend bij o.a. Vincent: wat weet je al, en welke kan wil je op? En welke kennis heb je daarbij nog nodig? Dat is een goede uitgangspositie.
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke cursus nu?

Berichtdoor Piepenholleke » za jul 29 2017 1:46 am

Ik weet niet of je in de buurt van de Nederlands-Belgische grens woont, maar dit is misschien ook een mogelijkheid:

http://cvolino.be/categorie/lommel/mercurius/

Zelf heb ik afgelopen schooljaar mijn 10e module afgerond.
Met vriendelijke groet,
Huub.
Piepenholleke

Forumlid
Berichten: 1021


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke cursus nu?

Berichtdoor Patrick » za jul 29 2017 1:15 pm

Naast alle kennis die je zelf vergaren kan is het wat mij betreft een goed idee je aan te sluiten bij gelijkgestemden. Zoek bijvoorbeeld een leuke fotoclub bij je in de buurt. Leer van elkaar. Leer van het commentaar van anderen op jouw werk. Ik zou het zeker die kant op zoeken als je de basis aardig beheerst en verder wil komen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Opleidingen/cursussen/boeken/websites”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten