Fotobewerking

Discussies over opleidingen, cursussen, boeken en websites op het gebied van fotografie

Onderwerp:

Fotobewerking

Berichtdoor Peter56 » zo sep 30 2018 4:45 pm

Ik kan mijn vorige bericht nergens terugvinden, daarom plaats ik het nog een keer.
Organiseert de NCN ook cursussen fotobewerking?
Bijvoorbeeld een cursus View NX-I en Capture NX-D.
Maar Lightroom is ook prima.
Zijn er trouwens mensen die ervaring met Lightroom hebben?
En wat raden jullie aan?
Alvast bedankt voor je reactie!

Met vriendelijke groet,
Peter van Doorn
Peter56

Clublid
Berichten: 7


Locatie: Oost
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotobewerking

Berichtdoor DannySan » zo sep 30 2018 4:47 pm

Hoi Peter,

ikzelf heb tot 2x toe een Lightroom cursus gegeven; dat komt soms in een jaar voorbij en wordt dan normaliter door een regio-coördinator opgepakt (wellicht kun in jouw regio kijken wie dat is?). Ik heb ruime ervaring met Lightroom, maak er bij al mijn fotobewerkingen gebruik van.
Succes!
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotobewerking

Berichtdoor Peter56 » zo sep 30 2018 4:52 pm

Hoi Danny,
Dank je voor je (supersnelle) reactie.
Ik ga kijken wie de regiocoördinator is
Ik neem aan dat je Lightroom gebruikt. :-)
Welk boek kun je hierbij aanraden?
THX
Peter56

Clublid
Berichten: 7


Locatie: Oost
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotobewerking

Berichtdoor jan » zo sep 30 2018 5:07 pm

Peter56 schreef:Ik ga kijken wie de regiocoördinator is

Voor alle duidelijkheid Peter, deelname aan NCN-activiteiten is alleen voorbehouden aan betalende clubleden.
Ik zie bij jou "forumlid" staan en dan neem ik maar even aan dat je (nog) geen NCN clublid bent. Maar daar kun je zelf snel verandering in brengen :wink:
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Online
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4304


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotobewerking

Berichtdoor John Jansen » zo sep 30 2018 5:46 pm

Beste Peter, al mijn bewerkingen doe ik in LR en Psd, ik heb alles geleerd via You Tube, lekker in je eigen tempo en als je iets niet begrijpt stop zetten en terug kijken.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotobewerking

Berichtdoor JW17 » zo sep 30 2018 8:33 pm

Peter56 schreef: Welk boek kun je hierbij aanraden?

Beste Peter,
Bij mij in het begin geen YouTube of boeken maar de cursus die ik bij Calumet gevolgd heb: https://calumetworkshops.nl/workshop-ad ... kflow.html
Wout de Jong is een prima docent, heeft mij echt overtuigd om met LR te gaan werken!
Daarna ben ik gelijk met LR aan de slag gegaan maar toen wel boeken van Van Duuren en van Kelby erbij gepakt.
Groet,
Jurgen
Gebruikersavatar
JW17

Clublid
Berichten: 528


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotobewerking

Berichtdoor erikboersbroek » ma okt 01 2018 8:22 am

DannySan schreef:ikzelf heb tot 2x toe een Lightroom cursus gegeven; dat komt soms in een jaar voorbij en wordt dan normaliter door een regio-coördinator opgepakt (wellicht kun in jouw regio kijken wie dat is?).


De cursus Lightroom door DannySan kan ik aanbevelen. Het is echter een wat vreemde constructie dat dit door een regio-coördinator moet worden opgepakt. Niet regiogebonden activiteiten zouden beter centraal georganiseerd kunnen worden.
Gebruikersavatar
erikboersbroek

Clublid
Berichten: 133


Locatie: Culemborg
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotobewerking

Berichtdoor Johan v. V. » ma okt 01 2018 10:35 am

erikboersbroek schreef:De cursus Lightroom door DannySan kan ik aanbevelen. Het is echter een wat vreemde constructie dat dit door een regio-coördinator moet worden opgepakt. Niet regiogebonden activiteiten zouden beter centraal georganiseerd kunnen worden.

Dat is niet juist. Alle activiteiten staan open voor alle leden van de club, niet alleen voor leden binnen een bepaalde regio! Activiteiten zijn dus per definitie niet-regio gebonden!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fotobewerking

Berichtdoor Patrick » ma okt 01 2018 10:42 am

Sterker nog. Door deze constructie zijn dit soort activiteiten niet altijd in de buurt van Amersfoort. 8)
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotobewerking

Berichtdoor Vincent » ma okt 01 2018 11:02 am

De vraag is of Erik met centraal bedoelt het midden van het land, of centraal binnen de club. Het zou niet zo gek zijn als leden, uiteraard in samenspraak met de landelijke coordiantor, ook activiteiten zouden kunnen organiseren.

Als er geen regiocoordinator meer is die, om welke reden dan ook, de cursus van Danny wil faciliteren dan komt die cursus er, met de huidge werkwijze, dus niet meer.

Misschien zijn die mogelijkheden er al trouwens en zijn leden (lees: ik) daarmee niet bekend.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotobewerking

Berichtdoor erikboersbroek » ma okt 01 2018 12:04 pm

Met een regiogebonden activiteit bedoel ik een activiteit die alleen in die regio kan plaatsvinden. Uiteraard kunnen alle leden hier aan deeldnemen.

Binnen de club is bij diverse individuen veel fotografie kennis aanwezig. Deze wordt zo nu en dan middels presentaties, workshops, cursussen etc gedeeld. Soms wordt een externe spreker uitgenodigd. In mijn beleving gebreurt dit op een weinig structurele manier omdat het initiatief volledig bij de regiocoordinatoren ligt. Ik denk dat veel meer te bereiken is als initiatief en organisatie centraal binnen de club (dus niet geografisch) wordt belegd. Dit soort activiteiten zijn niet geografisch gebonden dus zie ik geen reden ze bij de regiocordinatoren te beleggen.
Gebruikersavatar
erikboersbroek

Clublid
Berichten: 133


Locatie: Culemborg
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotobewerking

Berichtdoor DannySan » ma okt 01 2018 12:16 pm

Ik vind dit een goed punt van Vincent, wellicht de moeite waard om eens uit te diepen :thumbup:
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotobewerking

Berichtdoor Johan v. V. » ma okt 01 2018 1:46 pm

erikboersbroek schreef:Binnen de club is bij diverse individuen veel fotografie kennis aanwezig. Deze wordt zo nu en dan middels presentaties, workshops, cursussen etc gedeeld. Soms wordt een externe spreker uitgenodigd. In mijn beleving gebreurt dit op een weinig structurele manier omdat het initiatief volledig bij de regiocoordinatoren ligt. Ik denk dat veel meer te bereiken is als initiatief en organisatie centraal binnen de club (dus niet geografisch) wordt belegd. Dit soort activiteiten zijn niet geografisch gebonden dus zie ik geen reden ze bij de regiocordinatoren te beleggen.

Ik begrijp denk ik je laatste zin niet. Activiteiten zijn per definitie niet geografisch gebonden, maar ze worden wel 'ergens' gehouden. Wanneer dat 'ergens' in Zeeland is dan organiseert de regiocoördinator daar het (ook mensen uit Groningen mogen komen) en als dat 'ergens' in Groningen is organiseert de regiocoördinator van Groningen het (ook mensen uit Zeeland mogen komen).
Overigens, eigenlijk mag iedereen activiteiten organiseren en zou de coördinator vooral moeten coördineren, maar de praktijk is nu eenmaal anders.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fotobewerking

Berichtdoor Vincent » ma okt 01 2018 2:24 pm

Johan v. V. schreef:Overigens, eigenlijk mag iedereen activiteiten organiseren en zou de coördinator vooral moeten coördineren, maar de praktijk is nu eenmaal anders.


Dan gaat er ergens iets mis in de communicatie, dat staat namelijk nergens. En ja ik heb daar al eerder op gezocht :wink: Op de frontpage staat notabene:

Activiteiten

Er wordt gemiddeld eenmaal per maand een activiteit georganiseerd. Dit kan een cursus flitsen zijn, een lezing van een professionele fotograaf maar bijvoorbeeld ook een begeleide wandeling/fotoshoot door een fotogenieke stad of natuurgebied. Jaarlijks peilt de activiteitencoördinator de wensen van onze leden. Bijeenkomsten en activiteiten worden door het hele land georganiseerd. ‘Regiocoördinatoren’, leden die in een bepaalde regio wonen, verzorgen bijeenkomsten in hun eigen regio. Ieder lid kan aan alle activiteiten in heel het land deelnemen.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotobewerking

Berichtdoor erikboersbroek » ma okt 01 2018 3:43 pm

Vincent schreef:
Activiteiten
Jaarlijks peilt de activiteitencoördinator de wensen van onze leden.


Noch van de peiling zelf, noch van het resultaat van de peiling heb ik naar mijn beste weten ooit iets ervaren. Een dergelijke peiling zou de basis kunnen vormen van een meer structurele opzet van kennisoverdracht.
Gebruikersavatar
erikboersbroek

Clublid
Berichten: 133


Locatie: Culemborg
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Opleidingen/cursussen/boeken/websites”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten