Opleiding Photoshop

Discussies over opleidingen, cursussen, boeken en websites op het gebied van fotografie

Onderwerp:

Opleiding Photoshop

Berichtdoor signxpress » vr mei 22 2020 9:41 pm

NOW 2.0 zit er aan te komen en een van de aanpassingen is verplicht meewerken aan omscholing voor bedrijven.

Ik zit al langer te denken om de schoolbanken weer op te zoeken om Photoshop te leren, dus dit komt wel mooi uit nu.
Het een en het ander kan ik wel met Photoshop, maar vaak niet de juiste manier en nog te beperkt, ik wil graag meer
er mee kunnen. Maar ik zie de bomen niet meer door het bos als ik Google er op los laat en alles wat je tegen komt zijn
natuurlijk de aller beste opleidingen. Maar welke opleiding is nu werkelijk goed?

Zijn er mensen hier die hun ervaringen willen delen? :wave:
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Opleiding Photoshop

Berichtdoor Karina2 » vr mei 22 2020 10:56 pm

Hi, ik heb onlangs een workshop Photoshop bij Digidiaal - Jan Haitsma gevolgd. Mijn kennis was basaal en verouderd. Ik heb veel geleerd inclusief handige tips. Ik vind Jan een heel prettige docent die duidelijk heel veel kennis en ervaring heef, die hij ook goed kan overbrengen. Hij is goed voorbereid, gestructureerd en laat a.d.h.v. voorbeelden zien hoe dingen werken en wat het effect is. Ook is er genoeg ruimte voor vragen. Met name de gestructureerde manier van les geven, de opbouw vond ik heel prettig.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Succes, Karen

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1540


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Opleiding Photoshop

Berichtdoor Vincent » za mei 23 2020 7:58 am

signxpress schreef:Ik zit al langer te denken om de schoolbanken weer op te zoeken om Photoshop te leren.


Ik zou eerst voor jezelf eens op papier zetten wat je wilt kunnen, wat je wilt leren, en als je dat niet weet, dan voorbeelden te zoeken met de resultaten die je wilt behalen en dan andere mensen vragen wat je daarvoor moet leren.

Photoshop is zo groot en heeft zoveel functionaliteit, ‘Photoshop leren’ is dan gewoon geen doelstelling want ik durf wel te stellen dat dat gewoon onmogelijk is. En zodra je goed op weg bent komt er een nieuwe versie met weer zoveel meer en andere functies dat je je dat doel nooit bereikt.

Dat is ook helemaal niet erg, want het grootste deel wil en hoef je waarschijnlijk helemaal niet te kunnen om toch alles te kunnen doen wat je zou willen. Dus dan loont het om dat enigszins op een rijtje te hebben.

Bijkomend voordeel van weten wat je wilt leren is dat er op internet echt reusachtig veel goed (maar ook slechte) content te vinden is waar alles stapje voor stapje wordt uitgelegd en voorgedaan. Dan kun je zo vaak pauzeren en terugspoelen als je wilt. En belangrijke dingen kun je opslaan om later nog eens terug te kijken. Als je de Engelse enigszins beheerst dan ligt het echt voor het oprapen, maar dan is het wel handig als je weet wat je zoekt...


Zo heb ik het ook gedaan, en met mij vele anderen. Moeilijkere bewerkingen die ik niet zo vaak doe moet ik altijd weer even opzoeken.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Opleiding Photoshop

Berichtdoor justme » za mei 23 2020 8:36 am

Je zou ook een basiscursus kunnen doen om gewend te raken ik het programma, en alle basis controls onder de knie te krijgen. Lees daarbij eerst wel alle recensies van de cursus gever na om er een goed gevoel bij te krijgen.

Ik merk in m’n werk veel dat men wel eens wat weet van een bepaald programma, maar dat de basiskennis vaak ontbreekt, en dat gaat ten koste van de snelheid en de gestructureerde manier van werken.
Er is wellicht een verschil te noemen tussen werk en privé, maar je mag best wat investeren in je privé/plezier toch?
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Opleiding Photoshop

Berichtdoor signxpress » ma mei 25 2020 9:35 pm

Ik heb wel wat basiskennis van links en rechts het een en het ander, via Google en YouTube wat aangeleerd. Helaas zijn wat handelingen hierdoor omslachtig, ik kom er wel, maar het kan anders/beter. Een basiscursus is misschien niet slecht om de punten eens goed op de “i” te zetten.

Om Photoshop te leren schreef ik inderdaad, maar inderdaad is het programma zo uitgebreid, dat leer je niet allemaal. Ik werk met Illustrator sinds versie 5 of 5.5, machtig mooi programma, maar volledig beheers ik het zeker niet. Dit verwacht ik dan ook niet van Photoshop. Wat ik wil is foto’s bewerken, fouten er uithalen. Opzicht lukt dat wel aardig, maar ik wil dat verder kunnen dan dat.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Opleiding Photoshop

Berichtdoor justme » ma mei 25 2020 10:59 pm

Routine is met software, of beter gezegd nieuwe software, de key om het onder de knie te krijgen en te houden. Ik zie in mijn vakgebied dit heel vaak terugkomen;
Er wordt een cursus uitgeschreven voor een softwarepakket, cursist volgt een week lang het programma, maar vind geen aansluitende werkzaamheden met het vers geleerde pakket.
Tijd gaat voorbij en na een periode ben je de meeste basic dingen alweer vergeten.
Nu is mijn vakgebied 2D/3D tekenwerk met zowel CAD als CAM programma’s, waar er net als Photoshop meerdere programma’s zijn die veelal hetzelfde kunnen, maar net anders dan de ander.
De insteek en manier van werken komt allemaal neer op routine en structuur.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Opleiding Photoshop

Berichtdoor mozes » di mei 26 2020 7:02 am

Kijk eens op sites zoals.
phlearn en pixelimperfect.
https://phlearn.com/free-tutorials/
https://www.piximperfect.com/

daar staat voldoende content waarmee je uit de voeten kunt.
wat ik doe, is een video opzoeken waarin een bewerking word uitgelegd die ik op dat moment nodig heb.

Ik vind niets vervelender, dan een hele hoop leren van wat ik uiteindelijk niet of amper zal gebruiken.
eerder genoemde sites bieden een beetje hetzelfde, maar voeren het net iets anders uit.
Het is dan een keuze van welke je het prettigst vind.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Opleiding Photoshop

Berichtdoor ben42 » wo mei 27 2020 3:55 pm

Zelf ben ik een fan van :Julieanne Kost

Goed/duidelijk/bondig/prettig.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Opleiding Photoshop

Berichtdoor signxpress » do jun 04 2020 12:04 am

Sorry, soms ben ik erg traag van reactie :wave:
Een beetje druk met mijn verbouwing geweest.

Maar goed, bedankt voor de linkjes, deze had ik nog niet.

De linken zijn erg handig, meestal goede uitleggen, probleem met zoeken is dat het wel eens lastig is als je iets niet weet hoe het heet.
Misschien maar hier op het forum mijn punt omschrijven vervolgens, hopelijk weet iemand dan hoe zoiets heet en vervolgens zoeken.
In ieder geval ben ik blij met de reacties, bedankt.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Opleidingen/cursussen/boeken/websites”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten