Wandelen met een grote lens en TC

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen

Onderwerp:

Wandelen met een grote lens en TC

Berichtdoor jazzbassman » ma jan 24 2022 1:49 pm

Ik heb een beetje een vreemd probleem hopelijk kunnen jullie me verder helpen.

Ik fotografeer graag vogeltjes en andere beesten en wandel dus veel met een grote lens. In mijn geval een 200-500mm en een D800
Nu heb ik een teleconverter (TC14E III) erbij gekocht en nu heb ik het probleem dat de lens tijdens het lopen af en toe van de body los komt. Zonder TC geen problemen maar met de TC wel.

Hieronder een foto met links een AF-s lens en rechts de TC. Er zit verschil in het aantal inkepingen in de flens en het lijkt er op dat het (zwarte) gaatje waarin het slot pennetje valt ontbreekt.

Afbeelding

Vraag is dus, is mijn TC wel correct of ontbreekt er een palletje of gaatje?

Daarnaast wandel ik met m'n camera aan een strap over m'n schouder. Draagriem zit bevestigd aan het (lens naar voren) linker oogje en de andere kant zit vast onderop op de statief aansluiting. Riem loopt dan over mijn rechter schouder en de camera hangt dan links van me. Lens zit eraan en aan de lensvoet zit een monopod die ik dan weer vasthoudt met m'n linker hand. Nu is de monopod natuurlijk wel een flinke hefboom maar de camera en lens worden wel op drie punten ondersteund en met de lens alleen heeft dit nooit problemen gegeven.

Dus is mijn manier van het meenemen van de camera lens niet correct of zit er een probleem in m'n TC?

Edit: zie net dat het lock pinnetje gewoon in het gaatje valt maar dat is het gaatje op drie uur
Gebruikersavatar
jazzbassman

Clublid
Berichten: 190


Locatie: Brabant
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wandelen met een grote lens en TC

Berichtdoor Nikkormaat » ma jan 24 2022 2:04 pm

Vreemd. Bij mij zien beide er net zo uit als op jouw foto's en blijven de lens en tc goed gefixeerd.
Ik draag het geheel uitsluitend aan de statiefsteun van de lens.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wandelen met een grote lens en TC

Berichtdoor jazzbassman » ma jan 24 2022 3:04 pm

Dankjewel voor je snelle reactie Nikkormaat!
Lijkt er dan toch op dat m'n manier van dragen dan toch teveel kracht op de combinatie zet waardoor hij loskomt.
Gebruikersavatar
jazzbassman

Clublid
Berichten: 190


Locatie: Brabant
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wandelen met een grote lens en TC

Berichtdoor Nikkormaat » ma jan 24 2022 3:34 pm

Dat vraag ik mij af. Zonder de ontgrendeling in te drukken kan ik de lens of de tc niet losdraaien. Het lijkt er op dat er bij jou iets aan de vergrendeling mankeert
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wandelen met een grote lens en TC

Berichtdoor MarcoEos70D » ma jan 24 2022 4:05 pm

As je het spul gewoon voor je op je bureau hebt liggen, en je gaat dan lopen morrelen, wat doet de vergrendeling dan? Ook ik denk aan een (net/soms) niet lekker lopende vergrendeling.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2317


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Wandelen met een grote lens en TC

Berichtdoor jazzbassman » ma jan 24 2022 5:17 pm

Als ik alleen de converter erop zet dan zit hij eigenlijk prima vast. Krijg hem dan met de hand ook niet los zonder de vergrendeling in te drukken.

Vermoed dus toch dat er teveel gewicht aan de camera body komt te hangen. Dus maar eens proberen met m'n strap aan de lensvoet. Kan dan alleen geen monopod meer bevestigen dus dan ook maar proberen uit de hand te schieten.
Gebruikersavatar
jazzbassman

Clublid
Berichten: 190


Locatie: Brabant
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wandelen met een grote lens en TC

Berichtdoor Nikkormaat » ma jan 24 2022 5:27 pm

Onder normale omstandigheden, zoals bij mij, is die vergrendeling zo goed dat ik de lens of de tc er onmogelijk vanaf kan draaien.
Ik zou toch controleren of die vergrendeling voldoende terug veert.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wandelen met een grote lens en TC

Berichtdoor Richard » ma jan 24 2022 8:02 pm

jazzbassman schreef:Vermoed dus toch dat er teveel gewicht aan de camera body komt te hangen. Dus maar eens proberen met m'n strap aan de lensvoet. Kan dan alleen geen monopod meer bevestigen dus dan ook maar proberen uit de hand te schieten.
Met een Carryspeed foldable plate kan dat wel. Bij diverse partners verkrijgbaar.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3575


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wandelen met een grote lens en TC

Berichtdoor bredewoldski » ma jan 24 2022 8:04 pm

Dat zal met de vergrendeling te maken hebben, ik heb het al 2 keer gehad en het heeft mij al een D500 gekost.
Ik draai de lensvoet van mijn 500mm altijd boven op de lens dan kun je deze mooi als handvat gebruiken.
Na de 2e keer en een kapotte D500 kwam ik er achter dat tijdens het lopen de camera en of lens/ extender wel eens tegen mijn been tikt en natuurlijk precies op het vergrendeldknopje van de extender of die van de camera.
Hierdoor klikt de vergrendeling open en even later ligt het spulletje op de grond :shock:
Zoiets zo bij jou ook het geval kunnen zijn, dat je door een bepaalde manier van dragen het vergrendelknopje van de extender/camera raakt en ontgrendeld.
Groet, Martin

Persoonlijke Website Nog steeds in aanbouw

Facebook
Gebruikersavatar
bredewoldski

Clublid
Berichten: 411


Locatie: Regio Zwolle
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wandelen met een grote lens en TC

Berichtdoor w.wind » ma jan 24 2022 9:52 pm

Doorkom loop ik met de 200-500 altijd met twee straps. De black rapid aan de lens zelf en een piekdisign aan de camera. Daardoor kan ik geen knopje meer raken tijdens het lopen
Met vriendelijke groeten,
Wim van der Wind


Mooi spul van Nikon
Gebruikersavatar
w.wind

Moderator
Berichten: 1676


Locatie: Stolwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wandelen met een grote lens en TC

Berichtdoor ReneG » ma jan 24 2022 10:39 pm

Voor wat het waard is:
- Ik heb dezelfde combinatie (met de D810 ipv D800)
- Ik zie geen verschil tussen mijn TC en de jouwe, dus op het oog er lijkt niets weg/kapot te zijn. Al kan er iets mis zijn met het vergrendelmechanisme.
- Ik draag mijn lens altijd aan het handvat (meestal met de body naar voren) of op een monopod op de schouder. Dat geheel komt overigens geheel niet tegen mijn been aan en de ontgrendelknop zit in beide gevallen niet aan de kant van mijn lichaam. Maar zo draag ik die combi al vanaf dag 1.
- Ik heb al heel veel kilometers afgelegd met die combinatie en er is nog nooit iets losgekomen.

Tenzij er een defect is in het vergrendelmechanisme (wellicht even laten checken?) lijkt me onwaarschijnlijk dat de combinatie spontaan loskomt. Het zou kunnen zijn dat je de vergrendelknop op de een of andere manier aanraakt en ontkoppelt, maar ook dat gebeurt niet zomaar en kan in principe niet gebeuren als je de ontkoppeling van je lichaam af draagt. Die zit vrij diep t.o.v. de body en de lens. En daar is wel enige kracht voor nodig.

Ik ben zelf geen fan van het ronddragen van grote/zware telelenzen aan wat voor strap dan ook. Teveel bewegende massa die aan de strap(s) bungelt, te weinig controle en je kunt de apparatuur bij een val of glijpartij niet in veiligheid brengen. Verder kan ik de camera als ik onderuit ga meestal instinctief nog optillen of manoeuvreren zodat alleen ik schade oploop, maar niet de apparatuur. :lol:. Dat is hetzelfde met mijn handboog, die ik bij menig valpartij altijd van me af weet te bewegen zodat die geen schade oploopt. Dat kan niet als het aan je lichaam bevestigd is. En zo loop ik dus vaak urenlang rond alsof het een koffertje is... :crazy:
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wandelen met een grote lens en TC

Berichtdoor jazzbassman » di jan 25 2022 1:33 pm

Ga eerst een van het weekend rondwandelen met de strap aan de lensvoet. Ik heb de Peak Design koppeling er al onder geschroefd.
Natuurlijk ondersteun je de camera/lens met een hand anders gaat het inderdaad teveel bungelen lijkt me.
Voordeel van een strap is dat je soms even je handen vrij kan hebben voor andere zaken.

Zal ook nog eens even zien of ik met m'n eerste methode misschien toch het ontgrendel knopje raak.
Zou theoretisch best kunnen omdat die kan van de camera wel tegen m'n lichaam aan zit.

Bedankt voor alle tips!
Gebruikersavatar
jazzbassman

Clublid
Berichten: 190


Locatie: Brabant
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wandelen met een grote lens en TC

Berichtdoor MarcoEos70D » di jan 25 2022 4:10 pm

Ik wandel veel met m'n 100-400 en body, waarbij ik de combinatie met de lensvoet aan m'n strap heb hangen. Ik ondersteun dat eigenlijk nauwelijks, het zwaaien en bungelen valt heel erg mee.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2317


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Wandelen met een grote lens en TC

Berichtdoor Ronald53 » di jan 25 2022 10:26 pm

Ik zie enkele strap systemen voorbij komen in dit draadje:
- Peak design
- Black Rapid
- Carry Speed
De Peak Design koppeling vind ik wat iel, alhoewel de fabrikant stelt dat er minimaal 90 kg(!) aan gehangen kan worden. De andere twee systemen lijken zwaarder te zijn uitgevoerd. Is er ook iemand die gebruik maakt van de QD (Quick-Disconnect) koppeling? Deze zou als voordeel hebben dat de lensvoeten die RRS uitbrengt voor diverse lange/zware Nikon objectieven QD-compatibel is én Arca-Swiss compatibel. Daar heb je dan dus geen extra onderdelen voor nodig. Als draagriem zou dan de Magpul-Gen-2-MS4-Dual-QD-Sling gebruikt kunnen worden.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wandelen met een grote lens en TC

Berichtdoor MarcoEos70D » wo jan 26 2022 11:00 am

Ik gebruik de Sun Sniper Strap Steel al sinds jaar en dag - tot volle tevredenheid.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2317


Ervaringsniveau: ****


Terug naar “Overig fotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten