Nieuwe Camera (Body)

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen

Onderwerp:

Nieuwe Camera (Body)

Berichtdoor pegasos4all » za dec 24 2022 4:23 pm

Hallo,

Ik ben in het bezit van een Nikon D90 sinds 2009, En wilt dus na lange tijd iets anders erbij hebben.

Ikzelf zit te denken aan de Nikon D500, maar zag ook al de nieuwe maar spiegeloze Nikon Z6 en de Z6II.

Wat hebben jullie eventueel aan tips voor aanschaf daarvan bijvoorbeeld met of zonder spiegel.
Wie kan mij hierbij helpen?
Ricoh XRX, Panasonic DMC LZ6, Nikon D90 + 18-105 4.5-5.6 G IF-ED VR + SB900[b] [/b]
Gebruikersavatar
pegasos4all

Forumlid
Berichten: 19


Locatie: Veenendaal
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuwe Camera (Body)

Berichtdoor Tony D » za dec 24 2022 5:18 pm

Als je naar de Z6 (II)overstapt moet je ook allemaal nieuwe objectieven aanschaffen. De 18-105 die je hebt, kun je wel met een FTZ-adapter op een Z-body schroeven, maar dat is een DX-lens. Dar kan dus niet echt.
Een D500 is wel een DX-camera, daar zou hij wel goed op werken. Alleen kun je je afvragen of de kwaliteit van dat objectief sowieso niet een beperking oplevert voor zulke goede body's.
Je zult dus zeer waarschijnlijk ook een nieuw objectief willen.
De discussie over wel of geen spiegel is nog lang niet uitgewoed. Voorlopig is een D500 nog een heel goede camera! Qua geld is dat ook een goedkopere keuze dan een Z6(II). Je zult wel goed moeten zoeken naar een nieuwe. Tweede hands is er wel volop keuze.
Overigens bin ik ook in 2009 begonnen met een D90 en in 2016 overgestapt naar de D7200. Ik zit nu toch ook te kijken naar een fullframe Z6II met een Z 24-120mm f/4 objectief erbij.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2767


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe Camera (Body)

Berichtdoor Ronald53 » za dec 24 2022 6:04 pm

Gewoon nu de stap maken naar spiegelloos, ofwel Z-serie. Je hebt immers nog niet heel zwaar geïnvesteerd. Je zou kunnen overwegen naar de Z50 te gaan, dat is ook een DX formaat camera. Kun je met de FTZ zo je huidige lens op zetten. Kan overigens ook op de Z6, maar dan mis je pixels omdat die dan maar een deel van de pixels gebruikt. Maar is er voor jou een reden om voor full frame te gaan?
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1569


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe Camera (Body)

Berichtdoor Alfred » zo dec 25 2022 1:31 pm

Ik heb ook de stap gezet van Panasonic G9 Met 7 Leica Elmarit objectieven/2.8 ( best wel een film bedrag ) om naar Full frame over te stappen.

Ben voor Nikon Gegaan en ik doe Landschapsfotografie, Nu met de Z7 II , met nu nog twee objectieven de 24-120 mm f/4 s en de 14-30 mm f/4 s.
Maar de D500 was ook voor mij nog een optie, ook deze body komt voor landscap fotografie erg goed uit de bus. ( nu inmiddels na genoeg niet meer te koop ), om dat Nikon de toekomst legt op Full Frame. Bij beide moest ik toch alles nieuw aanschaffen, voordeel bij de D500 was dat alles goedkoper was en veel 2e hands op de markt is. De D500 (beste ) Nikon en deze had mijn tot mijn dood kunnen dienen.

Maar ben super tevreden met mijn Nikon Z7 II, Z6 II was ook een optie, maar prijs verschil te klein, en de oude fotoapparatuur goed verkocht
.
Gebruikersavatar
Alfred

Clublid
Berichten: 100


Locatie: Nijmegen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe Camera (Body)

Berichtdoor annoh » wo dec 28 2022 11:08 pm

Je kan heel verlekkerd kijken naar allerlei nieuwe fotospulletjes.

Je kan ook voor een andere aanpak kiezen. Neem pakweg 50 of 100 foto's die je gemaakt hebt. Ga die eens goed analyseren. Hoe zou je die 50 of 100 foto's opnieuw, en beter, gaan maken? Heb je meer pixels nodig? Beter dynamisch bereik? Andere beeldhoek objectief? Minder/meer scherpte diepte? Ander camera standpunt? Als je dit systematisch doet rolt er vanzelf een eisenpakket voor je nieuwe fotospulletjes uit.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid
Berichten: 367


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Overig fotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten