Vibration Reduction

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen

Onderwerp:

Vibration Reduction

Berichtdoor Yariman » vr aug 29 2014 8:26 pm

Staat er een maat (op het gebruik er van) op VR (Vibration Reduction) (Ik ben er niet altijd tevreden over).
Het lijkt mij dat je in de meest ideale omstandigheden (overdag, mooi zonnig weer met wolken) de VR niet perse nodig hebt (tenzij je uit een auto fotografeert of zo). Ik werk nu met de D90 en 16-85 mm. objectief. Hiervoor werkte ik (even vloeken) met de Canon EOS 300. Daar zat geen VR op, maar eerlijk gezegd had ik nooit de indruk het te missen. Ik heb uiteraard 'met en zonder' VR gefotografeerd. Tja, behalve bij heel lage sluitertijden zie ik geen verschillen. Bovendien. De eerste jaren had ik de VR in principe altijd aan staan. Heel soms toch bewegingsonscherpte, terwijl de EXIF b.v. liet zien 800 sec. bij F8 (De focus op zichzelf was dan goed).
Graag reacties hierop (ook over ervaringen en wellicht adviezen).
Yariman

Forumlid
Berichten: 25


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vibration Reduction

Berichtdoor emdeklerk » vr aug 29 2014 9:26 pm

Miljoenen fotografen hebben tientallen jaren zonder VR gefotografeerd. Mooi dat het er nu is, maar niet zaligmakend.
Hoe vaak zag je vroeger een bewogen foto in krant, tijdschrift of folder? Ik nooit.

Een van de verworvenheden waar (een groot deel van) de nieuwe lichting niet meer zonder kan, maar daarmee is ook alles gezegd.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Vibration Reduction

Berichtdoor Reest » vr aug 29 2014 9:32 pm

emdeklerk schreef:....... waar (een groot deel van) de nieuwe lichting niet meer zonder kan.........

Daar is gelukkig niet alles mee gezegd :!:
De 'nieuwe' lichting verdiept zich niet genoeg in de (on)mogelijkheden van het 'nieuwe' fenomeen/hulpmiddel, wat "VR" genoemd wordt.

Zie de zoveelste bekende vraag, zoals de TS deze weer stelt.

En heer DeKlerk....dat is heel wat anders :roll:

Rinus
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt
Gebruikersavatar
Reest

Clublid
Berichten: 1053


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vibration Reduction

Berichtdoor EdvandeZilver » vr aug 29 2014 9:39 pm

Maar "vroeger" hadden we wel de hulp van de alom geprezen instelwig oftewel split screen op het matglas.
Op de huidige matglazen vergt het wel wat oefening om manueel te focussen.

Misschien moet Yariman eens Googlen op front/backfocus, hoe je dat constateerd én kunt verhelpen. Aan de D90 of de 16-85 zal het niet liggen.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3142


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vibration Reduction

Berichtdoor Yariman » vr aug 29 2014 9:50 pm

Waar zou ik mij in moeten verdiepen ? Het verdiepen 'kan' simpelweg zijn, dat je in alle mogelijke situaties
opnamen 'met en zonder VR' makt. Volgens mij is 'daar' (wellicht niet alles), maar wel veel mee gezegd.
Nogmaals. Na zovele testen heb ik zoiets van : "Leuk dat het er op zit", maar je kan inderdaad zonder.
De active van de VR heb ik nog nooit gehanteerd. Daarvan lees je zelfs dat je die niet te snel (en of teveel)moet gebruiken ? ?
Hooguit vanaf - vanuit - een rijdende truck, rijdend op nogal ruig terrein.
Ach, gaat het niet zo met 'heel veel' ontwikkelingen in de fotografie. Nieuwigheden weten interesse maar al te vaak
om te zetten naar aanschaffen. Ik ben zeer tevreden over de D90 en toch kijk je al weer vanuit de ooghoeken naar
de zogenaamde opvolger. Waarom ? Hoef ik niet te beantwoorden; de meesten onder ons kennen het antwoord ;-)
Yariman

Forumlid
Berichten: 25


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vibration Reduction

Berichtdoor henkk » vr aug 29 2014 10:00 pm

Een maat op gebruik van VR? Ja, alleen gebruiken wanneer zinvol dus wanneer je een sluitertijd onder 1/f hebt op FF of 1/1,5f of 1/2f, waarbij f de gebruikte brandpuntsafstand is.
Bij hogere sluiter leidt VR mogeljk tot iets lagere scherpte.
Niet op statieven.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4939


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vibration Reduction

Berichtdoor CaptainHook » vr aug 29 2014 10:13 pm

Zo moeilijk is het toch niet?

Een technisch hulpje wat je wel of niet kunt gebruiken.
En voor de uitleg is het interpret geduldig.

http://www.nikon.nl/nl_NL/product/nikko ... lossary#vr
http://nl.wikipedia.org/wiki/Beeldstabilisatie


@emdeklerk: al die miljoenen fotografen deden het vroeger ook zonder het interpret of zonder digitale beeldmonsters. Dus...?! :roll: dat heet technologische ontwikkeling :!:
De tijd van kleitabletten hebben we inmiddels achter ons gelaten. :lol:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Vibration Reduction

Berichtdoor jan » vr aug 29 2014 10:24 pm

Nog een beetje lees voer van Thom Hogan over VR. http://www.bythom.com/nikon-vr.htm
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vibration Reduction

Berichtdoor jantom » vr aug 29 2014 10:25 pm

Ik heb persoonlijk best wel goede ervaringen met VR. Het maakt scherpe foto's uit de hand mogelijk die anders ondoenlijk te maken zijn.
Ook met mijn 70-200 zoomobjectief (vacantie Zuid-Afrika) heb ik veel nut gehad van VR.

Het is een pracht van een uitvinding maar op de meeste objectieven die ik heb is die voorziening niet aanwezig. Soms ervaar ik dat als een gemis. :(
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vibration Reduction

Berichtdoor emdeklerk » vr aug 29 2014 11:25 pm

Ed van de Zilver: volgens mij haal je AF en VR nogal door elkaar...
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Vibration Reduction

Berichtdoor emdeklerk » vr aug 29 2014 11:32 pm

CaptainHook: "al die miljoenen fotografen deden het vroeger ook zonder het interpret of zonder digitale beeldmonsters."

Ik begrijp bij god niet waar je het over hebt.
interpret? (binnenpret?)
digitale beeldmonsters? (analoge koekiemonsters?)
Maar als je bedoelt dat men het vroeger ook al kon zonder toeters en bellen bewijs je slechts mijn punt.

Waar je in deze discussie met kleitabletten terecht kunt ontgaat me ten ene male.
Het gaat om het nut of onnut van VR. Ik stel simpelweg dat het niet zaligmakend is omdat een opname zonder bewegingsonscherpte niet uitsluitend van een recente ontwikkeling afhangt, immers kon het vroeger ook zonder die recente ontwikkeling.

Kortom, weer een typische NCN-discussie.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Vibration Reduction

Berichtdoor leon van den akker » vr aug 29 2014 11:39 pm

Het schijnt wel zo te zijn dat, wanneer je VR gebruikt, de bokeh er minder mooi van wordt.
Dus als je VR niet nodig hebt (voldoende sluitertijd, in verhouding tot de in millimeters ingestelde lens), vooral niet gebruiken
met vriendelijke groet,
Leon van den Akker
http://www.flickr.com/photos/leon55/
leon van den akker

Forumlid
Berichten: 132


Locatie: 's-Hertogenbosch
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vibration Reduction

Berichtdoor EdvandeZilver » za aug 30 2014 12:04 am

emdeklerk schreef:Ed van de Zilver: volgens mij haal je AF en VR nogal door elkaar...


Daar kun je zomaar eens gelijk in hebben!
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3142


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vibration Reduction

Berichtdoor emdeklerk » za aug 30 2014 12:09 am

Nieuwe lichting?
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Vibration Reduction

Berichtdoor CaptainHook » za aug 30 2014 8:44 am

interpret = de digitale world wide wait speelplaats. :lol:

Het afschilderen van VR als een foefje voor een groot deel van de nieuwe lichting/generatie waar ze niet zonder zou kunnen geeft slechts een hang naar 'vroegah was alles beter' aan. :P

Vroegah bestonden er geen digitale DSLRs met VR AF-s objectieven en toch werden er miljoenen goede en slechte, niet en wel bewogen foto's gemaakt. Nu bestaan er wel digitale DSLRs met allerlei technische geavanceerd glaswerk erbij, en nog steeds worden er miljoenen goede en slechte, niet en wel bewogen foto's gemaakt. Dus...?! Dus, business as usual. :wink:
waarbij ik in het midden laat of goed/slecht op technisch of op inhoudelijk vlak van toepassing is...

Idd, weer een typische discussie waarbij clichés niet geschuwd worden en waarbij ik weinig enthousiasme bespeur om nieuwe technologie toe te passen.

Afbeelding
CaptainHook




Terug naar “Overig fotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten