Dilemma

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen

Onderwerp:

Dilemma

Berichtdoor JJG » wo dec 17 2014 6:55 pm

Nu heb ik onlangs voor iemand foto's gemaakt. Portretten. Er moeten nog een aantal fotos gemaakt worden omdat op die dag de tijd er niet meer voor was.

Inmiddels heeft hij alle foto's die ik die dag gemaakt heb. Hij heeft nog niet betaald maar dat is op zich geen punt. Hij gebruikt ze al wel.

Nu zie ik op Facebook dat hij een deel van de foto's opnieuw heeft zitten bewerken en de foto's in zwart/wit heeft omgezet en dus online gezet. Dat schiet me dan wel in het verkeerde keelgat! Vraag dan aan mij of ik die foto's toch in zwart/wit wil omzetten, want dan zijn het alsnog mijn foto's. Mijn naam staat er wel bij namelijk. Nu zijn het niet meer 'mijn' foto's. Toegegeven, de omzetting is niet onaardig, maar toch. Ik had het anders gedaan.

Op dit moment ben ik geneigd om te zeggen ; weet je wat. We doen wat van de prijs af en die portretten laten we zitten. En dan red je je er maar mee. Wellicht wat kort door de bocht.

Wat adviseren jullie?

Ik ga sowieso een bericht sturen naar 'm dat ik hier niet heel blij mee ben.
https://www.jelmergremmen.nl

Nikon F3 (en Olympus)
Gebruikersavatar
JJG

Forumlid
Berichten: 1404


Locatie: Deventer.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Dilemma

Berichtdoor ATOR » wo dec 17 2014 7:41 pm

Achteraf afspraken maken levert alleen maar gezeik op, zijn handelen zal echt niet vanuit boze opzet zijn. Blijf vriendelijk, leg je punt uit waarom je liever niet hebt dat hij jouw foto´s bewerkt en maak die shoot af.

Zorg dat je bij een volgende opdracht vooraf duidelijk vastlegt wat hij met de foto´s mag doen. Die overeenkomst kan prima samen met het ondertekenen van de model-release die je van hem nodig hebt zodat jij de foto´s van hem mag gebruiken.

Dat ie nog niet betaald heeft vind ik wel een punt, er is niets zo frustrerend als iemand achterna moeten zitten voor jouw geld. Bespaar jezelf een hoop stress en reken voortaan af voordat je de foto´s overhandigt, liever nog voor de shoot.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Dilemma

Berichtdoor ben42 » wo dec 17 2014 7:57 pm

Misschien nog een interessante link in dit kader:

http://blog.iusmentis.com/2013/01/15/ik-mag-mijn-eigen-fotos-niet-publiceren/

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2631


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Dilemma

Berichtdoor Frankie » wo dec 17 2014 7:58 pm

Eens met Ator. Niet-fotografen hebben echt niet door dat het bewerken van andermans foto's eigenlijk not done is. Uitgaan van onschuldige naïviteit dus en uitleggen dat fotografen daar anders mee omgaan. Geef hem de kans dat te begrijpen en accepteren en maak de rest van de foto's op die voorwaarden.
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Dilemma

Berichtdoor JJG » ma dec 22 2014 7:49 pm

Sorry, een wat late reactie van mij.

Klopt, ik ben daar te makkelijk in wat betreft afspraken maken. Net een wat ongemakkelijk gesprek gehad met de opdrachtgever. Die ging er vanuit omdat hij betaalde dus ook alles met de foto's mag doen. Ik weet dat het zo zwart/wit niet zit maar hoe het precies zit weet ik helaas ook (nog) niet. Leermoment! Verderop in het gesprek is alles goed uitgesproken en maken we komend weekend de laatste foto's.

Dank voor de reacties!
https://www.jelmergremmen.nl

Nikon F3 (en Olympus)
Gebruikersavatar
JJG

Forumlid
Berichten: 1404


Locatie: Deventer.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Overig fotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten