interessante faillissementsveiling fotowinkel

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen

Onderwerp:

Re: interessante faillissementsveiling fotowinkel

Berichtdoor Highlander » do jan 29 2015 2:52 pm

Waaraan moet een eigendomsvoorbehoud voldoen?
Een effectief eigendomsvoorbehoud moet aan een aantal voorwaarden voldoen:
- Het moet schriftelijk zijn overeengekomen (in de koopovereenkomst of de Algemene voorwaarden);
- Het geleverde moet bepaalbaar of identificeerbaar zijn (bijvoorbeeld met serienummers);
- Het geleverde mag nog niet zijn verwerkt in nieuwe producten;
- Het geleverde zelf mag nog niet bewerkt zijn tot een nieuw product.

Beperkingen
Een eigendomsvoorbehoud kent de nodige beperkingen:
- Dienstverlenende bedrijven kunnen er niets mee (denk bijvoorbeeld aan het geven van trainingen);
- Zonder schriftelijke afspraak vooraf kan een eigendomsvoorbehoud niet worden ingeroepen;
- Alleen voor leveranciers van tastbare producten is het zinvol een eigendomsvoorbehoud overeen te komen. Die producten moeten bovendien te identificeren zijn als afkomstig van de betreffende leverancier;
- En zijn ze dat, dan mogen die producten als gezegd nog niet zijn verwerkt in een nieuw product (een partij schroeven in meubels bijv, of kettingkasten in fietsen). Of zelf bewerkt zijn tot een nieuw product (bijvoorbeeld melk, waarvan de leverancier is te identificeren, tot kaas).


Hier veel succes om hier aan te vol doen, en dan nog niet te spreken van afnemers die er mee akkoord gaan.
Vandaag bel ze, morgen willen ze het hebben, en anders zoeken ze een ander. het is momenteel niet echt de tijd om veel eisen te stellen.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6485


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: interessante faillissementsveiling fotowinkel

Berichtdoor MarcoEos70D » do jan 29 2015 3:04 pm

Zo moeilijk is dat niet, sterker, dit is dagelijkse praktijk in de b2b-sector. Een overeenkomst met algemene voorwaarden is er altijd. Serienummers zijn bekend. De producten waar we het over hebben worden vrijwel nooit verwerkt in of tot nieuwe producten. Voilá, daarmee heb je aan alle eisen voldaan.

Afnemers die niet akkoord gaan? Zo simpel als jij het stelt is het in het echt leven niet. Algemene voorwaarden maken vrijwel altijd deel uit van een overeenkomst en worden zelden betwist. Hooguit stelt een afnemer dat zijn AV vóór die van de aanbieder gaan, maar ook dan is er vaak niets aan de hand. Verdiep je maar eens in "the battle off the forms";)

Niet voor niets is de kop van het artikel waar jij je informatie uithaalt "Eigendomsvoorbehoud: machtig wapen". :mryellow: Voor de volledigheid: zie hier het bewuste artikel.

En nog een quote uit datzelfde artikel:
Een dergelijk voorbehoud kan onderdeel zijn van een schriftelijke koopovereenkomst en is in feite een voorzorgsmaatregel die wordt gezien als het krachtigste middel in het debiteurenbeleid. Het is juridisch ingewikkelde materie waarvan in dit artikel alleen de hoofdlijnen worden gegeven. In veel gevallen zal advies moeten worden ingewonnen bij een jurist.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: interessante faillissementsveiling fotowinkel

Berichtdoor Highlander » do jan 29 2015 3:38 pm

Ik krijg het idee dat jij verschil tussen de theorie en hoe het in de praktijk werkt nog niet helemaal aan de lijve hebt ondervonden.en ik hoop ook echt dat je dat ook nooit hoeft mee te maken
De producten die geleverd zijn zijn allang verkocht, men heeft al een betalings-achterstand.heel gevaarlijk zijn oude klanten, klanten waar je vader, of soms zelfs je opa al zaken mee deed.Die heb je meestal wat meer ruimte gegeven dan misschien wel verstandig zou zijn, maar goed ze hebben jou ook wel eens gered op een of andere manier.
Ook zijn er gevallen bekent dat een heel gedeelte van de boedel gewoon weg is ! zelf denk ik dat personeel even het achterstallig loon geïncasseerd hebben, had ik wel gedaan in ieder geval.
Algemene voorwaarden maken vrijwel altijd deel uit van een overeenkomst en worden zelden betwist
ik zeg ook niet dat ze betwist worden,ze worden gewoon niet na gekomen,
Ik weet niet of je ooit zaken hebt gedaan met de overheid, gemeenten, dat zijn de ergste, terwijl die toch het goede voorbeeld zouden moeten geven.
Grote bedrijven, ze veranderen gewoon eenzijdig de betalingstermijn, tja wat doe je ? het zijn momenteel wel je belangrijkste klanten, midden en klein bedrijf inverteert al jaren niet meer.
Dus je slikt een keer en je gaat akkoord.
Maar goed in het geval van camera`s zal het misschien beter afgedekt zijn, daar heb ik zicht op
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6485


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: interessante faillissementsveiling fotowinkel

Berichtdoor MarcoEos70D » do jan 29 2015 8:45 pm

Highlander schreef:Ik krijg het idee dat jij verschil tussen de theorie en hoe het in de praktijk werkt nog niet helemaal aan de lijve hebt ondervonden.en ik hoop ook echt dat je dat ook nooit hoeft mee te maken
De producten die geleverd zijn zijn allang verkocht, men heeft al een betalings-achterstand.heel gevaarlijk zijn oude klanten, klanten waar je vader, of soms zelfs je opa al zaken mee deed.Die heb je meestal wat meer ruimte gegeven dan misschien wel verstandig zou zijn, maar goed ze hebben jou ook wel eens gered op een of andere manier.

Sterker nog, het is mijn dagelijks werk! Ik weet uit (heel wat) ervaring waar ik over spreek. Let wel: het gaat hier om b2b, niet om b2c. Dat is nogal een verschil...
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: interessante faillissementsveiling fotowinkel

Berichtdoor jfbat » do jan 29 2015 8:57 pm

Highlander: fotozaken zijn afhankelijk van de leverancier. Als de grote merken niet willen leveren, kan zo'n winkel ophouden. Dus maakt de leverancier de dienst uit. Jij beschrijft een relatief kleine leverancier die met grote klanten om moet gaan die bovendien bij tig andere leveranciers terecht kunnen. Dan liggen de zaken inderdaad heel anders, dan is de klant min of meer de baas.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: interessante faillissementsveiling fotowinkel

Berichtdoor Highlander » vr jan 30 2015 10:29 am

Let wel: het gaat hier om b2b, niet om b2c.
dat begrijp ik.
Wat ik heb geprobeerd duidelijk te maken is dat wat jij aanhaalde( Eigendomsvoorbehoud: machtig wapen ) wel erg theoretisch is, en dat het terug halen van je producten nog niet zo gemakkelijk gaat.
Laats nog een heel verhaal gehoord van een ondernemer die bij een bedrijf aan het werk was wat failliet ging, die heeft toch een werk gehad om zijn eigen spullen terug te krijgen.
En dan zal een grootte onderneming misschien meer druk kunnen uit oefenen, maar ik betwijfel dat als zo`n fotowinkel failliet gaat Nikon de volgende dag met een briefje met serie nummers komt, hij ze mee krijgt.
En nu zal het in dit geval met camera's wel zo zijn als jij zegt, maar wat als de fotowinkel als voorbeeld een door Nikon geleverde set body en objectief in één doos los van elkaar verkoopt ( is begin vorig jaar nog een draadje over geweest )
Je koopt een losse body, maar krijgt een doos waar ook een objectief in hoort te zitten, die fotozaak verkocht dus body en objectief los van elkaar.

@jfbat
Dus maakt de leverancier de dienst uit

Ik heb laatst een heel artikel gelezen dat de macht tegenwoordig ( in dit geval fotoartikelen ) bij de vergelijkingssite`s liggen, betaal je niet genoeg word je niet genoemd en ben je te vinden op pagina twee van het www.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6485


Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Overig fotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten