Een volgende stap in fotografie freelance?

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen

Onderwerp:

Een volgende stap in fotografie freelance?

Berichtdoor MichelC » wo sep 16 2015 8:53 am

Hoi mensen,

ik heb een vraagje, afgelopen zondag (na de clubdag) ben ik tegen iets aangelopen qua fotografie waar meer uit kan komen.

Nu is mijn vraag hoe ik dit het beste aan kan pakken? Als je opdrachten voor iemand gaat doen en hier geld voor krijgt of wil krijgen, wat is dan de stap?

Is dit Freelance en wat moet je daar officieel voor regelen of is dit iets wat je bij moet houden voor je belastingaangifte einde jaar?

En zo iets simpels als een naam een visitekaartje moet dan ook bedacht worden want daar word ook opeens om gevraagd :shock:


Ik hoor graag jullie tips, adviezen en ervaringen.
D200 -> D7000
+S3600 Coolpix
Gebruikersavatar
MichelC

Forumlid
Berichten: 69


Locatie: Heerde
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Een volgende stap in fotografie freelance?

Berichtdoor DannySan » wo sep 16 2015 9:15 am

Hoi MichelC,

leuk om te horen!
Het hangt helemaal van je eigen huidige situatie af eigenlijk.
Heb je een vaste baan waar je zoiets 'naast' kunt doen, dan kun je dat 'zo' doen (als je een uitkering o.i.d. hebt zitten er wat meer haken en ogen aan).
En je kunt ook gewoon 'zo in het handje' geld krijgen (of ruilmethodiek natuurlijk).

En er zit inderdaad een grens aan 'bijverdienen' op jaarbasis (al zal de belastingdienst dat niet weten als je het zwart ontvangt).

Maar mocht je opdrachtgever graag een btw-factuur ontvangen, dan zul je je moeten registreren bij de KvK als ondernemer.
Dan kun je inderdaad facturen maken met een btw-nummer.

Ben je dan freelancer? Ja zo kun je het noemen, of ZZP'er (hoe die termen tegenwoordig zijn weet ik niet precies).
En voordat je je kunt registreren is een naam bedenken/verzinnen en vastleggen ook geen gek idee (ook een website wellicht, e-mail adres enzovoorts).
Weet wel dat er voor het registreren als ondernemer ook wel een minimum aan aantal klanten / te factureren klanten wordt gesteld (als ik het goed heb).

Een hele leuke wereld om in te stappen (als je dat zelf ook leuk vind); het is wel een extra 'deel' naast het fotograferen en wellicht je gewone 'job' erbij; dat moet je ook liggen natuurlijk.
Succes!
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3826


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Een volgende stap in fotografie freelance?

Berichtdoor MichelC » wo sep 16 2015 9:23 am

Ik heb gewoon een vaste baan, dit kan ik er naast doen.

mbt. tot zzp ben ik een beetje huiverig, misschien onnodig, maar ik ben bang dat wanneer je je vaste baan kwijt raakt en je ook een ZZPer bent dat ik dan geen uitkering krijg.
D200 -> D7000
+S3600 Coolpix
Gebruikersavatar
MichelC

Forumlid
Berichten: 69


Locatie: Heerde
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Een volgende stap in fotografie freelance?

Berichtdoor pveenstra » wo sep 16 2015 9:32 am

Als aanvulling op Danny's antwoord: een KvK-nummer is snel te regelen. Kost wel iets. Je moet dan wel een naam hebben.
Verder willen de meeste werkgevers graag dat je om toestemming vraagt. Het staat in veel arbeidsvoorwaarden.
Wat betreft de belastingdienst: het gaat om btw en inkomsten.
Een startende ondernemer wordt coulant behandeld, maar in het algemeen zijn ze alert op arbeidsrelaties die goedkoop geregeld worden via de zzp constructie. Dus zijn er een aantal eisen, waaronder meerdere opdrachtgevers per jaar.
Zonder al die poespas kan het ook, dan zijn het gewoon bijverdiensten of onkostenvergoeding.

Verstuurd vanaf mijn Z410 met Tapatalk
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een volgende stap in fotografie freelance?

Berichtdoor MichelC » wo sep 16 2015 9:39 am

Het vaste werk dat ik doe heeft niks met fotografie te maken dus er ontstaat geen enkele belangenverstrengeling of "concurrentiebeding".
Dus het is niet zo dat mijn huidige werkgever mij dan goedkoper kan inhuren voor hetzelfde.

Daarnaast doe ik er al iets naast 2e baan, waar mijn werkgever ook geen problemen mee heeft, dus dat zit wel goed.

Maar als ik het begrijp hoef ik dus niet perse iets officieels op te zetten, gewoon een visitekaartje maken.
In de gaten houden hoe het loopt en anders registreren.

Tot nu toe weinig gezeur gehad met de belastingdienst en dat wil ik ook graag zo houden :)
D200 -> D7000
+S3600 Coolpix
Gebruikersavatar
MichelC

Forumlid
Berichten: 69


Locatie: Heerde
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Een volgende stap in fotografie freelance?

Berichtdoor pveenstra » wo sep 16 2015 9:46 am

Alleen als de klant het officieel wil hebben. Maar ook dan is er wel een oplossing; Ik heb wel eens een btw-factuur voor mijn zoon verstuurd. Minderjarig, zelfde voorletter :-)

Verstuurd vanaf mijn Z410 met Tapatalk
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een volgende stap in fotografie freelance?

Berichtdoor philippe » wo sep 16 2015 9:56 am

Volg een cursus Bedrijfsbeheer bij de Middenstandsopleiding en behaal je attest.
Contacteer de belastings-, de sociale- en ondernemings overheidsdiensten voor de nodige inschrijvingen en documenten.
Ga naar de instelling die jou sociale zaken en ziekte bijdragen beheert (al dan niet deze van jou werkgever).
Sluit je aan bij een beroepsfederatie en een organisatie die jou auteursrechten beheren kan.
Neem een goede boekhouder onder de arm (is nogal duur maar absoluut nodig).
Reken uit wat de voor en de nadelen zouden (kunnen) zijn, overigens is goed rekenen van levensbelang.
Stel een (eenvoudig) beheersplan op.
Denk na over investeringen en overheadkosten.
Zoek jou plaatstje (=gaatje) op de 'markt'.
Wees klaar voor het nodige vallen en opstaan.
Hou een ernstige en open gesprek met jou levenspartner.
Ga na wat jou financiële reserves zijn, en hoeveel je ervan wilt spenderen aan een opstart.
Vermijd een te groot investerings krediet.
Haal de juiste schakelaar over in jou hoofd...
Denk zeven keer na voor je de sprong waagt.
Temper het enthousiasme een beetje en oefen de volharding.
Koop een stevig paar schoenen (tegen dat de moed erin zakt).
Zoek uit wat ik hier vergeten op te sommen heb, en vul deze lijst bijtijds aan.

Welkom in de jungle! :mryellow:

PS: de volgorde der hierboven vermelde dingen is niet van betekenis...
philippe

Forumlid
Berichten: 213


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een volgende stap in fotografie freelance?

Berichtdoor MichelC » wo sep 16 2015 9:58 am

Oh nee, ik ben nog niet van plan gelijk mijn vaste baan op te zeggen, het is meer ter orientatie voordat ik straks gezeur heb met de instanties bij extra inkomsten.
D200 -> D7000
+S3600 Coolpix
Gebruikersavatar
MichelC

Forumlid
Berichten: 69


Locatie: Heerde
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Een volgende stap in fotografie freelance?

Berichtdoor Vincent » wo sep 16 2015 10:13 am

Elk inkomen moet je bij de belasting aangeven. Ben je niet ingeschreven dan doe je dat dan gewoon als neveninkomen naast je gewone inkomen. Daar betaal je relatief veel belasting over (geen belastingvrije som), maar scheelt je een hoop rompslomp van een eigen onderneming.

Of inschrijven relevant is hangt dus ook af van de frequentie en hoogte van de verdiensten.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een volgende stap in fotografie freelance?

Berichtdoor philippe » wo sep 16 2015 10:17 am

MichelC schreef:Oh nee, ik ben nog niet van plan gelijk mijn vaste baan op te zeggen, het is meer ter orientatie voordat ik straks gezeur heb met de instanties bij extra inkomsten.


Ik hoop maar dat je verstandige genoeg bent om NIET jou vaste baan op te zeggen!
Maar, zoals jullie rusteloze Amsterdammer Bredero zij, "Het kan verkeren"...
philippe

Forumlid
Berichten: 213


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een volgende stap in fotografie freelance?

Berichtdoor MichelC » wo sep 16 2015 10:25 am

dat zeg ik "Gamma".

Ik kijk eerst wel hoe het loopt en als het aanneemt dan doe ik het eerste wel via de aangifte en loopt het uit de klauwen dan wellicht een stap verder.
Want wat ik tot nu toe lees op diverse websites en wat ik zou moeten regelen, is dat op dit moment niet de moeite waard.
D200 -> D7000
+S3600 Coolpix
Gebruikersavatar
MichelC

Forumlid
Berichten: 69


Locatie: Heerde
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Een volgende stap in fotografie freelance?

Berichtdoor Vincent » wo sep 16 2015 10:28 am

philippe schreef:Ik hoop maar dat je verstandige genoeg bent om NIET jou vaste baan op te zeggen!


En waar is dat op gebaseerd?
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een volgende stap in fotografie freelance?

Berichtdoor Léon Obers » wo sep 16 2015 10:35 am

DannySan schreef:Maar mocht je opdrachtgever graag een btw-factuur ontvangen, dan zul je je moeten registreren bij de KvK als ondernemer.
Dan kun je inderdaad facturen maken met een btw-nummer.

Maar impliceert direct koppeling met de belastingdienst dat je ook werkelijk als ondernemer te boek staat, en een hele boekhouding moet gaan voeren op basis van je bedrijf. Dat is in eerste instantie misschien een stap te ver.
http://www.ondernemersplein.nl/regel/bt ... Gwodf84Bwg

Zonder BTW-nummer mag je "officieel" geen BTW in rekening brengen.
Een bedrijf wat zaken met je wil doen kan altijd controleren of jij wel- of niet BTW-plichtig bent.
http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Een volgende stap in fotografie freelance?

Berichtdoor DannySan » wo sep 16 2015 10:48 am

Goed gezegd Léon, het is - zoals ik al zei - ook afhankelijk van je klant(en) natuurlijk.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3826


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Een volgende stap in fotografie freelance?

Berichtdoor philippe » wo sep 16 2015 10:51 am

djunclesam schreef:
philippe schreef:Ik hoop maar dat je verstandige genoeg bent om NIET jou vaste baan op te zeggen!


En waar is dat op gebaseerd?


Wat denk je?
philippe

Forumlid
Berichten: 213


Contacteer:


Terug naar “Overig fotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten