Een volgende stap in fotografie freelance?

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen

Onderwerp:

Re: Een volgende stap in fotografie freelance?

Berichtdoor Vincent » wo sep 16 2015 10:59 am

philippe schreef:Wat denk je?


Geen vraag met een wedervraag beantwoorden, anders zou ik hem niet stellen...

Dat je goed moet nadenken over sommige rigoureuse stappen in je (werk) leven zal iedereen duidelijk zijn.

De teneur dat je er sowieso niet aan moet beginnen omdat er geen droge cent te verdienen valt in fotografie is klinklare onzin. Dus als je op dat laatste doelde dan begrijp je mijn vraag ook :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een volgende stap in fotografie freelance?

Berichtdoor Kristian » wo sep 16 2015 6:59 pm

Hoi,

Zelf heb ik ook een vaste baan en af en toe krijg ik vergoedingen voor mijn opdrachten, en dit doe ik als hobby. Er is mij verteld dat als je niet boven de 1200/1400 euro per jaar verdient je dit niet hoeft op te geven bij de belastingdienst.
Dit verdien ik (nog) niet en maak ik mij geen zorgen. Wel houd ik alle kosten in de gaten zodat ik niet opeens meer verdien en dit moet aangeven.
1x Nikon D4s
1x Nikon D4
AF-S 14-24 F2.8
AF-S 24-70 F2.8
AF-S 70-200 F2.8 VRII
AF-S 300 F2.8 VRll

http://www.kristiangiesenfotografie.nl
Kristian

Forumlid
Berichten: 195


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een volgende stap in fotografie freelance?

Berichtdoor Vincent » do sep 17 2015 7:25 am

Kristian schreef:niet boven de 1200/1400 euro per jaar


Ik ben benieuwd wie jou dat vertelt heeft. ALLE bijverdiensten moet je opgeven bij de belastingdienst! Niet opgeven is zwart werken en strafbaar. Dat er mensen zijn die ervoor kiezen het niet op te geven moeten ze zelf weten maar het is onjuist dat dit gewoon mag!

Daarover betaal je relatief veel belasting omdat het bij je belastbare inkomen opgeteld wordt en het dus in je hoogste schijf valt!

Als er al een drempel zou zijn, dan was dit overigens ook een hard bedrag, en geen range zoals jij betoogt...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een volgende stap in fotografie freelance?

Berichtdoor ReneG » do sep 17 2015 11:48 am

Je kunt vaak relatief ondernemer worden, inschrijving KvK etc. De laatste keer dat ik informeerde was er wel een ondergrens (ik meen 2 klanten per jaar). Als je er te weinig mee doet gaat de belastingdienst soms gezeur mee. Dat gezegde hebbende, je moet dus inschrijven, een klein bedrag betalen maar ook een administratie gaan voeren. Je moet meen ik zelfs eens in de 3 maanden aangifte doen van de BTW meen ik (een collega-fotograaf in ieder geval wel). Je kunt dan ook bepaalde zaken aftrekken, maar dan moeten de inkomsten er wel zijn. (Je krijgt er geen geld bij als je meer kosten hebt dan inkomsten).

Wat je ook kunt doen, zoals gedeeltelijk eerder is aangegeven:
- Gewoon facturen zonder BTW nummer uitschrijven (dat mag je als particulier). Sommige bedrijven willen/accepteren dat niet, de meeste wel. Vooraf informeren of factuur zonder BTW ok is.
- De inkomsten gewoon aan de belastingdienst opgeven. Je betaalt dan idd. het hoogste tarief waar je in valt, maar de belastingvrije voet heb je als particulier toch al opgemaakt.

Als je slechts eens in de paar jaar een betaalde opdrachtje hebt zou ik er dus geen bedrijf van maken. Heb je er meerdere per jaar, dan wel. Maar je moet wel wat administratieve handelingen verrichten.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een volgende stap in fotografie freelance?

Berichtdoor Léon Obers » do sep 17 2015 1:46 pm

ReneG schreef:Je moet meen ik zelfs eens in de 3 maanden aangifte doen van de BTW meen ik (een collega-fotograaf in ieder geval wel). Je kunt dan ook bepaalde zaken aftrekken, maar dan moeten de inkomsten er wel zijn. (Je krijgt er geen geld bij als je meer kosten hebt dan inkomsten).

Als "startende" ondernemer heb je allerlei fiscale voordelen en faciliteiten. Als in eerste instantie hogere teruggave hebt van BTW omdat je flinke investeringen hebt gedaan, tegenover de inkomsten, kan het dus zo zijn dat je wel degelijk meer aan BTW terug krijgt dan wat je met inkomsten moet afdragen.
Daarnaast zijn er nog extra percentages inkomstenvrijstellingen aan bijv. "kleinschaligheidsinvesteringsaftrek".
Het kost wel het nodige rekenwerk om te kijken wat het meest gunstig voor je uitpakt.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Een volgende stap in fotografie freelance?

Berichtdoor Michele » zo sep 27 2015 11:44 pm

Als je af en toe eens een betaald klusje doet naast je vaste baan dan kan dat gewoon. Net als bijvoorbeeld foto's verkopen via Shutterstock / OYPO / Picfair / 500px oid. Je mag alleen geen factuur met BTW sturen en je moet aan het eind van het jaar opgeven hoeveel je bijverdiend hebt naast je normale dagelijkse bezigheden.

Het wordt echter anders als je qua bijverdiensten ver boven een bepaald bedrag uitkomt. Als je bijvoorbeeld iedere zomer per maand 2 of 3 bruidsparen kiekt voor 500 euro per sessie, dan ben je gewoon een ondernemer. Maar aangezien TS niet aangeeft om welk bedrag het gaat is dat wat moeilijk in te schatten. Hanteer als vuistregel dat als het om incidentele opdrachten voor tientjeswerk gaat er niets aan de hand is. Maar als je naar verwachting een paar duizend euro per jaar gaat binnenharken is het verstandig om wel even met de KvK te gaan praten. Alleen al om te voorkomen dat je achteraf toch als ondernemer aangemerkt wordt door de fiscus en een hoop gerompslomp krijgt.

En als de bijverdiensten meevallen heb je qua extra IB niet zoveel te vrezen, al is het wel vervelend dat je bijna 50% naar Apeldoorn moet sturen uiteraard.

Zie voor info over bijverdienen: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... verig_werk Overigens geeft de belastingdienst aan dat je het beste even kunt bellen met de belastingtelefoon, maar dat kun je beter niet doen. Mijn ervaring is namelijk dat je altijd te horen krijgt dat je ondernemer bent als je freelance gaat fotograferen, terwijl dat niet altijd zo is. KvK is nuttiger. Bij de B-telefoon zit vaak een standaard invulschermpje achter de hoorn en daar rolt dan een oordeeltje uit. Maar de nuance ontbreekt vaak.
Choose life, drive Maserati!
www.cars-at-speed.com
Gebruikersavatar
Michele

Forumlid
Berichten: 562


Locatie: Achtuhr duh duinuh
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een volgende stap in fotografie freelance?

Berichtdoor Léon Obers » ma sep 28 2015 1:40 pm

Michele schreef:Het wordt echter anders als je qua bijverdiensten ver boven een bepaald bedrag uitkomt. Als je bijvoorbeeld iedere zomer per maand 2 of 3 bruidsparen kiekt voor 500 euro per sessie, dan ben je gewoon een ondernemer.

Welnee, dan hoef je nog steeds niet als ondernemer te worden aangemerkt.
Als iemand een vaste baan heeft, en op de loonlijst staat van een bedrijf, zijn dat diens (hoofd)inkomsten waar degene zijn brood mee verdient.
Zelfs met 10 bruiloften hoeft degene daarmee nog steeds geen ondernemer te zijn.
Als je aan het eind van het jaar de bijverdiensten maar opgeeft in de IB-aangifte.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Een volgende stap in fotografie freelance?

Berichtdoor Sandor Gora » ma sep 28 2015 2:35 pm

heb zelf als trouwambtenaar in het verleden elk jaar wel een paar 'freelance' huwelijken gedaan;
buiten m'n vaste standplaats was dat een onbezoldigde benoeming, dus vroeg ik het bruidspaar een honorarium.
excel-blaadje bijgehouden met kosten & inkomsten en de 'winst' opgegeven op de "artiestenregel" = inkomsten uit overig werk.
bij fotografie zou ik ook nog een blaadje bijhouden met afschrijvingen van je apparatuur; wellicht blijft er dan weinig "winst" over?
in elk geval: doen en beginnen, is veel te leuk, denk ik en in de gaten houden hoe het loopt met de verdiensten!
met vriendelijke groeten,
Sándor Góra

http://www.gora.nl
Gebruikersavatar
Sandor Gora

Forumlid
Berichten: 214


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een volgende stap in fotografie freelance?

Berichtdoor Michele » di sep 29 2015 12:51 pm

Léon Obers schreef:
Michele schreef:Het wordt echter anders als je qua bijverdiensten ver boven een bepaald bedrag uitkomt. Als je bijvoorbeeld iedere zomer per maand 2 of 3 bruidsparen kiekt voor 500 euro per sessie, dan ben je gewoon een ondernemer.

Welnee, dan hoef je nog steeds niet als ondernemer te worden aangemerkt.
Als iemand een vaste baan heeft, en op de loonlijst staat van een bedrijf, zijn dat diens (hoofd)inkomsten waar degene zijn brood mee verdient.
Zelfs met 10 bruiloften hoeft degene daarmee nog steeds geen ondernemer te zijn.
Als je aan het eind van het jaar de bijverdiensten maar opgeeft in de IB-aangifte.


De norm ligt ergens rond de 3 mille aan extra inkomsten, 10% van het modaal inkomen. Info van de KvK die ik in 2007 opgevraagd heb in verband met freelance klussen die me destijds 2700 euro per jaar op zouden gaan leveren. Of die norm tegenwoordig nog steeds geldt weet ik niet, ben sowieso zelfstandige tegenwoordig, maar een bezoek aan de KvK kan geen kwaad voordat TS begint.
Choose life, drive Maserati!
www.cars-at-speed.com
Gebruikersavatar
Michele

Forumlid
Berichten: 562


Locatie: Achtuhr duh duinuh
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een volgende stap in fotografie freelance?

Berichtdoor Léon Obers » di sep 29 2015 3:03 pm

Het criteria zit niet in een bepaald bedrag.
Je wordt pas als ondernemer aangemerkt als het de intentie is in toenemende mate (meer) winst te maken. Winst maak je pas, als er extra geld overblijft na aftrek van kosten en afschrijving van apparatuur. Verder wordt van je verwacht dat je een minimaal aantal uren per week in die onderneming stopt. Iets van 15 uur per week. Dat is nogal wat.

Als je helemaal niet van plan bent van baan te wisselen, niet echt winst te willen maken (veel mensen die wat bijklussen, zien het alleen als bekostiging van hun hobby), er ook de nodige uren er niet in steekt, het geen duurzaam karakter heeft als "ondernemer" zich naar buiten toe te presenteren, blijft het gewoon in de marge van "resultaat uit overige werkzaamheden".

Het is maar net welke intentie je hebt.
Als het de bedoeling is je uiteindelijk als vrij ondernemer te vestigen en er je brood mee te verdienen, kun je wel voordeel hebben, om je eerder bij de KvK in te schrijven, en daarmee profijt te hebben van alle mogelijke belastingvoordelen.

Is het helemaal niet de intentie ondernemer te worden (bij de meeste mensen is dat zo), schrijf je je niet in.
Die marge heb je gewoon. Het is echt geen verplichting als jij perse niet wilt, en alleen zo nu en dan een klusje doet.

Met 10% van het modaal inkomen kun je geen onderneming runnen. Ik zou zeggen eerder 1,5 - 2x modaal.
0,5 tot 1x modaal om allerlei investeringen en bedrijfskosten op te hoesten, nog een keer modaal om over te blijven voor je eigen inkomsten.
(Met enige marge of je alleenstaand en alleenverdiener bent, tweeverdiener, of als hoofdkostwinner een compleet gezin moet onderhouden).
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Een volgende stap in fotografie freelance?

Berichtdoor MichelC » wo okt 28 2015 5:04 pm

bedankt voor de tips :)
Sorry voor de late reactie, ben er ff tussenuit geweest

Afbeelding
D200 -> D7000
+S3600 Coolpix
Gebruikersavatar
MichelC

Forumlid
Berichten: 69


Locatie: Heerde
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Een volgende stap in fotografie freelance?

Berichtdoor BlackBox » wo okt 28 2015 5:58 pm

MichelC schreef: ... Maar als ik het begrijp hoef ik dus niet perse iets officieels op te zetten, gewoon een visitekaartje maken.
In de gaten houden hoe het loopt en anders registreren. ..


Beste tip gaf je zelf al.

Inschrijving bij de KvK staat geheel los van de fiscale consequenties.
Daarvoor hoef je nieteens winst te willen maken.

Het is even zoeken, maar informatie bij de bron (www.belastingdienst.nl) blijft het betrouwbaarst.
BlackBox




Terug naar “Overig fotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten