Drijfjacht door fotografen?

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen

Onderwerp:

Drijfjacht door fotografen?

Berichtdoor henkk » wo okt 21 2015 2:49 pm

Wij komen nog al eens in het park De Hoge Veluwe (hebben een jaarkaart en het is dichtbij) en hopen dan wild te zien. Soms lukt dat, soms niet. We lopen liefst rustige paden, soms ook daarbuiten want dat mag (nog, lees verder) en nooit in aangegeven rustgebieden.

Al vaker heb ik me verbaasd over de batterij fotografen langs de Wildbaanweg op de Hoge Veluwe. Overigens heb ik er zelf ook wel eens tussen gestaan maar nooit lang.

Tot verbazing lees ik nu dat de directie van de Hoge Veluwe heeft besloten per 1 januari 2016 het struinen te verbieden omdat lieden in camouflagepak de herten opjagen naar gereedstaande fotografen. Ter compensatie van het verbod gaan ze meer paden aanleggen en de rustgebieden verkleinen.

Los van dat ik de zinvolheid van deze 'compensatie' niet begrijp in relatie tot het probleem, is de aanleiding wel van de zotte. ik hoop niet dat daar NCN-ers bij betrokken zijn. Als het binnenkort 1 april was zou ik het beter hebben kunnen plaatsen.
Ik zou zelf eerder kiezen voor het vergroten van de rustgebieden en daarop beter handhaven in plaats van wat men nu aankondigt. Overigens kunnen die herten ook niet lezen want ze lopen regelmatig buiten de rustgebieden.

Lees hier meer:
http://www.gelderlander.nl/regio/de-vallei/ede/stressherten-hoge-veluwe-beschermd-tegen-wildspotters-1.5351269
https://www.hogeveluwe.nl/nl/nieuws/2015-10-19-nieuws-einde-aan-struinen-buiten-de-paden-op-de-hoge-veluwe

Eén voordeel: krijgen deze keer de mountainbikers eens niet de schuld .... (die zijn er in het park trouwens niet, toch eens uitzoeken ..).

Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4962


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Drijfjacht door fotografen?

Berichtdoor ReneG » wo okt 21 2015 2:54 pm

Verbaast me niks, ik ben vaak in de bossen te vinden en heb het wel eens zien gebeuren. Voor foto's maar ook wel eens stropers aan het werk gezien (dan moet je echt oppassen). Dat was weliswaar buiten de geijkte natuurgebieden maar het komt vaker voor dan je denkt. Geeft wel te denken.

PS: Wat mountainbikers en motorcrossers betreft, breek me de bek niet open... :evil:
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5053


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Drijfjacht door fotografen?

Berichtdoor ATOR » wo okt 21 2015 3:42 pm

henkk schreef:Tot verbazing lees ik nu dat de directie van de Hoge Veluwe heeft besloten per 1 januari 2016 het struinen te verbieden omdat lieden in camouflagepak de herten opjagen naar gereedstaande fotografen. Ter compensatie van het verbod gaan ze meer paden aanleggen en de rustgebieden verkleinen.


Je hebt het artikel wel wat selectief gelezen.
‘Wij hebben nu sterke aanwijzingen dat de onrust onder de dieren uiteindelijk veroorzaakt wordt door een kleine groep bezoekers. Die verstoppen zich in camouflagekleding om zo dicht mogelijk bij het wild te komen. Dat mogen ze nu nog doen, want los van de rustgebieden mag je hier overal komen. Maar een hert dat plotseling schrikt van een mens op zeer korte afstand, raakt veel meer gestresst dan wanneer hij bijvoorbeeld een gezin op de fiets ziet naderen.’


Iedereen die rustig/gecamoufleerd een hert benaderd zal de hand in eigen boezem moeten steken voor de hertenstress. Een fietsend gezin of een batterij wildfotografen zorgt bij herten blijkbaar voor veel minder stress.
De drijfjacht wordt genoemd als een extreem voorbeeld van het buiten de paden struinen.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Drijfjacht door fotografen?

Berichtdoor Peter » wo okt 21 2015 7:02 pm

herten stress ?,
het is voor die dieren niet te hopen dat de wolven dat gebied tzt binnentrekken. :wink:

En wat je met een camouflagepak aan moet als amateur fotograaf buiten de paden is mij nooit duidelijk geworden.
Gewoon op de locaties gaan staan waar ze gevoerd worden, een hert ziet er dan namelijk net zo uit als het exemplaar dat diep in de bossen 'geschoten' is.
Je hebt buiten de paden niets te zoeken.

Persoonlijk heb ik ook niets te zoeken bij al die fotografen op de Wildbaanweg, loop nog liever door de Ikea (jakkies)
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7776


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Drijfjacht door fotografen?

Berichtdoor Jaco1 » wo okt 21 2015 7:29 pm

Tja, er zijn natuurgenieters die af en toe een foto maken en er zijn zg. trofeejagers die minder genieten maar uit zijn op voornamelijk een mooie foto. Dit verschil in beleving zal altijd blijven botsen tussen deze groepen.

Iedere hobbyfotograaf weet hoe verleidelijk het kan zijn om zich iets buiten de "gebaande wegen" te begeven voor een mooiere foto maar het gezonde verstand en respect voor de natuur zal vrijwel altijd de overhand houden.

Dit gebeurd trouwens niet alleen op de Veluwe, kijk maar eens bijvoorbeeld wat er soms voor capriolen worden uitgehaald bij de rietputten voor het fotograferen van een blauwborst als een zangpost eenmaal bekend is of riet vernielen omdat er baardmannetjes achter zitten. Laat dat riet nou ook voeding zijn voor diezelfde baardman maar dat maakt een jager minder uit, alleen de foto is belangrijk.

Ik denk trouwens dat grotere groepen ook een gevolg kan wezen van het bijvoeren, een appeltje smaakt beter als een stukje gras.
Gebruikersavatar
Jaco1

Forumlid
Berichten: 706


Locatie: Herkingen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Drijfjacht door fotografen?

Berichtdoor Arthur Wolff » wo okt 21 2015 9:17 pm

Ik vind het heerlijk om te struinen (waar dat mag natuurlijk) maar je moet de natuur wel respecteren, als je een kudde herten tegenkomt niet als een dolle erop af stappen maar op gepaste afstand je plaatje schieten. En dat je daarbij een camouflage pak aandoet helpt denk ik prima.

Het geeft ook een goed gevoel als je deze dieren (en ook andere) zo op je gemak kan observeren.
Gr.
Arthur


Nikon D7100 met MB-D15 Grip
Nikkor AFS 17-55 f2.8 Sigma 70-200 F2.8 VII
Speedlights SB-400, 600 en 700
Ik ben ook te volgen op: Wolff-fotografie Twitter Instagram 500px
Gebruikersavatar
Arthur Wolff

Forumlid
Berichten: 1624


Locatie: Lansingerland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Overig fotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten