Filters

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen

Onderwerp:

Filters

Berichtdoor robasc » zo nov 15 2015 10:41 pm

robasc

Forumlid
Berichten: 57


Locatie: lelystad
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Filters

Berichtdoor jantom » zo nov 15 2015 11:02 pm

Ik heb het geduld niet om de video uit te kijken... altijd een discussie tussen voor- en tegenstanders van het gebruik van filters.
Bij zwartwit (film) had je soms een geelfilter nodig of een filter van een andere kleur.

Maar een pola-filter kan ook in kleurfotografie heel nuttig zijn. En een verloopfilter is bij sommige objectieven (bij supergroothoek) nodig.

Ik gebruik geen effect-filters maar wel een filter ter bescherming van mijn frontlens en dat is ook weer voer voor discussie...

Als het niet nodig is dan geen filter.. gemakkelijk zat. Iedereen zal zijn werkwijze hebben en komt er zelf wel achter (wat van belang is en wat niet).
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Filters

Berichtdoor Nikkormaat » zo nov 15 2015 11:13 pm

Voor die bescherming is het toch leuk om wat langer te kijken om te zien of liever de afwezigheid te zien van effect van de door de man op de frontlens aangebrachte schade. Ik kan het haast niet geloven. Met zijn betoog omtrent de polafilter ben ik het niet helemaal eens. Hij zegt een en ander via fotobewerking te kunnen oplossen. Dat gaat niet op voor de doorzichtigheid van het wateroppervlak zonder polafilter. Wat door de glinstering niet wordt geregistreerd kun je niet met software tevoorschijn halen.
Laatst gewijzigd door Nikkormaat op ma nov 16 2015 7:29 am, 2 keer totaal gewijzigd.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2783


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Filters

Berichtdoor robasc » ma nov 16 2015 12:59 am

Idd ik vind dat geen enkel polarisatie filter te vervangen is door een fotobewerking
robasc

Forumlid
Berichten: 57


Locatie: lelystad
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Filters

Berichtdoor emiel » ma nov 16 2015 9:38 pm

klopt waar het gaat om schitteringen op glimmende oppervlaktes. het donkerder kleuren van de lucht kan met elk zichzelf respecterend bewerkingsprogramma.

ajuus
emiel
Gebruikersavatar
emiel

Forumlid
Berichten: 901


Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Overig fotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten