Close-up: portret fotofrafe Robin De Puy

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen

Onderwerp:

Close-up: portret fotofrafe Robin De Puy

Berichtdoor Rijko » ma mar 28 2016 3:51 pm

Ik heb vorige week de zeer interessante documentaire Ik ben het allemaal zelf'' over portret fotografe Robin De Puy gezien.

De documentaire is te zien via:

http://www.npo.nl/close-up-robin-de-puy-ik-ben-het-allemaal-zelf/20-03-2016/AT_2052983

Robin De Puy heeft een website, zie: http://robindepuy.com/diary/2016

Fotografe Robin de Puy heeft succes. Er komt de laatste jaren geen einde aan de reeks prestigieuze opdrachten. Maar er knaagt iets: fotografeert ze nog wel de mensen van wie zij vindt dat ze gezien moeten worden? Met alleen een camera als bagage stapt Robin in Amerika op de motor voor een roadtrip.

Iemand meer die de film gezien heeft en dit interessant vond? Ik heb het boek inmiddels besteld. In het Fotomuseum Den Haag heeft Robin De Puy momenteel een expositie met foto's van haar road trip.
Gebruikersavatar
Rijko

Clublid
Berichten: 167


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Close-up: portret fotofrafe Robin De Puy

Berichtdoor BlackBox » ma mar 28 2016 4:20 pm

Heel bijzondere documentaire, waard om (terug) te kijken
Leek erg op de 100 MP camera, toch ?
BlackBox



Onderwerp:

Re: Close-up: portret fotofrafe Robin De Puy

Berichtdoor Rijko » ma mar 28 2016 4:45 pm

Robin De Puy meldt op haar website niet met welk type camera zij werkt. Het lijkt me een middelformaat en zal inderdaad wel tussen de 50en 100 mp's zitten.
Gebruikersavatar
Rijko

Clublid
Berichten: 167


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Close-up: portret fotofrafe Robin De Puy

Berichtdoor ATOR » ma mar 28 2016 5:19 pm

Ondanks dat ik helemaal niet zo'n fan ben van onderkant van de maatschappij fotografie vond ik het een mooie documentaire. Het is zeldzaam dat je een kijkje krijgt in de gevoelens en beweegredenen van een fotograaf. Meestal is het technisch geneuzel.


Er zijn een paar dingen van deze docu die me bij gebleven zijn:

Business first!
Ze lijkt aan de ene kant ontzettend onzeker over haar fotografie maar aan de andere kant is ze wel zo zeker en professioneel dat ze het boek en de marketing ervan met o.a. de tentoonstelling en de documentaire vooraf al geregeld/verkocht heeft. Dat in tegenstelling tot veel fotografen die eerst ergens foto's gaan maken en daarna eens gaan denken hoe ze er misschien geld mee kunnen verdienen. Zij heeft ruim voor de trip al het hele business/marketing plan uitgewerkt.

Er helemaal voor gaan.
Ze is obsessief over fotografie, alles wat ze doet draait om fotografie. Mijn grote passie is muziek, dat was mijn leven. Nu niet meer omdat door een slechter geworden gehoor muziek klinkt als één vervormde pijnlijke brei. Ik fotografeer wel wat maar ik zou veel liever nog muziek maken, mijn oude liefde is niet uit mijn hart. Misschien word het tijd om muziek los te laten en fotografie eens echt een kans te geven. Nu is het geen muziek en dat neem ik fotografie kwalijk.

Vind de klik.
Ze fotografeert mensen die op haar golflengte zitten, waar ze een klik, een verbinding mee heeft. Dan maakt ze een prachtige sprekende foto, als ze dat niet doet wordt het volgens haar gewoon een mèh foto.
Voor wat concepten ben ik op zoek naar modellen maar ik word niet gelukkig van het modellenaanbod bij bureaus en op websites. Veel mooi, nogal jong, blank en hetzelfde maar zelden de uitstraling waar ik enthousiast van word. De foto's die ik heb gemaakt van modellen waar ik de klik niet mee heb vind ik inderdaad ook nietszeggend. Ik zal dus beter moeten zoeken.


Leerzaam dus :thumbup:
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Close-up: portret fotofrafe Robin De Puy

Berichtdoor Rijko » ma mar 28 2016 6:01 pm

ATOR,

Ik denk dat je niet correct bent als je schrijft dat Rodin onzeker is over haar fotografie. Dat is ze volgens mij juist helemaal niet, ook niet over hoe ze haar business moet organiseren en uitvoeren. Ze is onzeker over haar zelf en schuilt achter haar camera, dan weet ze war ze wil.

Wel duidelijk komt naar voren in deze docu dat je een click moet hebben met je model, anders wordt het niets.
Gebruikersavatar
Rijko

Clublid
Berichten: 167


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Close-up: portret fotofrafe Robin De Puy

Berichtdoor josti » ma mar 28 2016 6:53 pm

Ook gezien, vond het fascinerend om haar aan het werk te zien en ze maakt prachtige portretten.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2909


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Close-up: portret fotofrafe Robin De Puy

Berichtdoor ATOR » ma mar 28 2016 7:00 pm

@ Rijko
Daarom schreef ik "onzeker lijkt",niet "onzeker is".

Net nadat ze wat foto's teruggekeken heeft op haar laptop, waar ze van alles op aan te merken heeft, zegt ze dat ze bang is dat ze het allemaal niet kan. Dat straalt niet echt blakend fotografie-zelfvertrouwen uit. Onzekerheid over jezelf en over dat wat je doet zijn denk ik lastig te scheiden, helemaal als je iets doet waarbij je jezelf uitdrukt. Ze zegt b.v. niet dat ze een goede fotograaf is maar dat ze er blijkbaar goed in schijnt te zijn.
Wat haar foto's bijzonder maakt is dat ze die angst gebruikt in haar fotografie, ze fotografeert wie ze is. "Ik ben het allemaal zelf." Haar onzekerheid is daarin geen zwakte maar een bron van schoonheid.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Robin De Puy

Berichtdoor gijs sandberg » ma mar 28 2016 7:01 pm

L.S.
De genoemde expositie in den haag is nog tot eind juni.
http://www.fotomuseumdenhaag.nl/en/exhi ... bin-de-puy
Naast het gemeente-museum.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6816


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Close-up: portret fotofrafe Robin De Puy

Berichtdoor Rijko » ma mar 28 2016 8:02 pm

@ATOR,

Bedankt voor deze nuancering. Je hebt gelijk er klinkt onzekerheid over haar eigen kunnen in door maar professioneel weet ze wel degelijk wat ze wil en hoe ze dat moet bereiken. In zekere zin een gespleten persoonlijkheid.

Natuurlijk zegt ze niet dat ze een goede fotograaf, dat zou arrogant en dat is ze niet. Ik ben het met je eens dat ze haar angsten en gevoelens gebruikt in haar fotografie. Robin zegt ook dat de foto's wellicht meer over haar zeggen dan over het model.

In ieder geval vond ik de docu erg interessant omdat het laat zien hoe je een creatieve blokkade kunt ombuigen in productiviteit en in iets moois. Erg leerzaam dus!
Gebruikersavatar
Rijko

Clublid
Berichten: 167


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Close-up: portret fotofrafe Robin De Puy

Berichtdoor Hans Braakhuis » wo mar 30 2016 8:44 am

Zag dat ze in de documentaire een Mamiya gebruikte. Gezien het weinige materiaal waar ze mee incheckte op Schiphol, zal een en ander gewoon gehuurd zijn.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Close-up: portret fotofrafe Robin De Puy

Berichtdoor Flandria » wo mar 30 2016 11:51 am

....?
Flandria



Onderwerp:

Re: Close-up: portret fotofrafe Robin De Puy

Berichtdoor Rijko » do mar 31 2016 1:31 pm

Gisteren heb ik het bij de film horende boek ontvangen. Stuk voor stuk proachtige portretten in zwart-wit: noek is zeer de moeite waard. Wellicht ga ik nog naar de tentoonstelling.
Gebruikersavatar
Rijko

Clublid
Berichten: 167


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Close-up: portret fotofrafe Robin De Puy

Berichtdoor Antoinette » za apr 02 2016 11:40 am

Ik zou de tentoonstelling ook wel willen zien, waar is die?
Say what you like
Do what you feel
Gebruikersavatar
Antoinette

Forumlid
Berichten: 1142


Locatie: Haarlem
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Close-up: portret fotofrafe Robin De Puy

Berichtdoor gijs sandberg » za apr 02 2016 11:44 am

Antoinette, lees boven.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6816


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Overig fotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten