Welke prijs voor foto's die w.s. internationaal gebruikt gaan worden?

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen

Onderwerp:

Welke prijs voor foto's die w.s. internationaal gebruikt gaan worden?

Berichtdoor JW17 » wo jun 22 2016 9:09 am

Beste collegae,

Mijn uurtarief voor fotografie en verwerken is marktconform, prima in orde. Dat wordt geaccepteerd door mijn klanten en netjes betaald. Vind een opdrachtgever het te duur, mogen ze naar een ander uitkijken.

Maar, ik heb een vraag gekregen van een bedrijf wat wereldwijd werkt om mijn foto's van een onderwerp te gebruiken in plaats van het sturen van een eigen fotograaf om dat onderwerp vast te leggen. Klinkt cryptisch, ik weet het...
Dat bedrijf ziet voordelen in het gebruik van mijn foto's t.o.v. van het moeten sturen van een eigen fotograaf.

In mijn voorstel moet ik uiteraard een bedrag voor die foto's vragen. Het aantal af te leveren foto's weet ik nog niet, ik ben ongeveer 3 uur bezig geweest met de fotografie. Dan kom je dus op ongeveer € 450 ex.
Maar dan... wat reken ik voor de schaal van het landelijk gebruik van de foto (gezien de grootte van het bedrijf?) en hoe reken ik het mogelijk internationaal gebruik? (tekst aangepast)

Hebben jullie ervaring met dit soort berekeningen en wat overweeg je dan? En misschien ook; waar zou jij in dit geval op uitkomen?

Ik weet dat je zelf de waarde van jouw werk bepaalt en dat jij bepaalt wat je er zelf voor vraagt maar ik wil zeker in dit geval niet veel te weinig vragen en maar zeker ook niet teveel. Een markt conforme prijs is mijn doel.

Kunnen jullie mij helpen?

Bij voorbaat dank!
Jurgen
Laatst gewijzigd door JW17 op wo jun 22 2016 9:54 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
JW17

Clublid
Berichten: 528


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke prijs voor foto's die w.s. internationaal gebruikt gaan worden?

Berichtdoor justme » wo jun 22 2016 9:44 am

dus als ik veel geld heb gespaard, amper kan rondkomen, en liever wil betalen voor kwaliteit en marktconform, dan is het goed dat ik bij je aanklop.

Maar als vervolgens Apple bij je aanklopt voor dezelfde foto's, dan komt ineens factor X om de hoek kijken?


maar, dit is hoe ik het zie. ( mening bijgesteld, na aanpassing TS )
Laatst gewijzigd door justme op wo jun 22 2016 10:05 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke prijs voor foto's die w.s. internationaal gebruikt gaan worden?

Berichtdoor JW17 » wo jun 22 2016 9:52 am

Nee, dan heb ik het toch niet goed verwoord, het gaat om het gebruik, met de factor X bedoelde ik de grootte van het bedrijf en daarmee het landelijk (NL) gebruik. Ik zal de tekst even aanpassen.
Groet,
JW
Gebruikersavatar
JW17

Clublid
Berichten: 528


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke prijs voor foto's die w.s. internationaal gebruikt gaan worden?

Berichtdoor DannySan » wo jun 22 2016 10:32 am

Ik heb hier geen ervaringen mee - dat even vooropgesteld.
Ik zou het een grote eer vinden, en inderdaad zou je het kunnen omrekenen dat een fotograaf van 'dat bedrijf' daar waarschijnlijk net zo lang mee bezig is.
Dat zou een goede basis kunnen zijn, ware het niet dat je geen idee hebt wat dat bedrijf die fotograaf dan had betaald; dus dat je wellicht of door het plafond gaat met je kostenberekening of 'lachwekkend' laag uitkomt.
De exposure-regels (wordt jij genoemd bij de foto's, of zelfs verwijzing naar je bedrijf?) zouden echter nog wel eens belangrijker kunnen zijn (op de lange termijn kan dat winstgevender zijn).
Heb je al enig inzicht in hoe het bedrijf zich opstelt hierin?
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3827


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke prijs voor foto's die w.s. internationaal gebruikt gaan worden?

Berichtdoor gijs sandberg » wo jun 22 2016 11:34 am

Jurgen,
Ter verduidelijking
-bravo voor het bedrijf dat ze vooraf overleg willen plegen.
-wil men het volledige auteursrecht op de foto of alleen een (beperkt, ook al is dat wereldwijd) gebruiksrecht.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6816


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke prijs voor foto's die w.s. internationaal gebruikt gaan worden?

Berichtdoor JW17 » wo jun 22 2016 12:47 pm

@ Danny; over exposure hebben we het niet gehad, telt uiteraard wel een beetje mee maar ik kan er bij de fotozaak niet mee betalen... :)
Je zegt terecht, je wil niet door het plafond maar ook niet lachwekkend laag uitkomen. Vandaar mijn vraag, of ik nog iets over het hoofd zie en of er tips zijn om tot een normale vraagprijs te komen. Zijn die er niet dan denk ik gewoon even verder en doe een voorstel.

@Gijs; de directeur zag mij werken en merkte toen op dat hij geen fotograaf meer hoefde te sturen als ik het fotowerk zou verzorgen. Zo is het gaan rollen. We hebben het niet over het auteursrecht gehad. Dat is ook nog een keuze, beperkt gebruiken of ga maar los... Bedankt voor die tip!

Het is wat lastig uitleggen maar gelukkig komt het bij jullie over zoals ik bedoel!
Gebruikersavatar
JW17

Clublid
Berichten: 528


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke prijs voor foto's die w.s. internationaal gebruikt gaan worden?

Berichtdoor ATOR » wo jun 22 2016 12:56 pm

Je kunt op de grote stock foto sites eens kijken wat marktconform is.

Het bedrag is afhankelijk van hoe het gebruikt gaat worden (print, website, tv, social media), de oplage, de duur, de regio waarin het gebruikt wordt en of ze exclusiviteit willen.

De productiewaarde en kwaliteit van je foto spelen natuurlijk ook een grote rol. Is het een mooie foto van je kat of een uitgebreide productie waar je met 10 man op een afgelegen exotische locatie aan gewerkt hebt. En dan nog, een grote productie kan nog steeds een matige foto opleveren. Dus een beetje natte vingerwerk is het wel :mryellow:


Verder zijn er steeds meer mensen die foto's maken die ze voor de eer laten gebruiken door zelfs de grootste bedrijven. Zoek bv. maar eens op Flickr onder Commercial Use Allowed. Als het geen bijzondere foto is, een zonsondergang of city skyline, dan is de kans groot dat ze makkelijk een gratis versie kunnen vinden.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke prijs voor foto's die w.s. internationaal gebruikt gaan worden?

Berichtdoor JW17 » wo jun 22 2016 1:12 pm

Bedankt Ator; ook een goede tip!
Precies; dus die vragen over het gebruik moet ik eerst nog stellen.
Ja, uiteraard is het natte vingerwerk maar ik neem jouw suggesties zeker mee in de overweging.
Gebruikersavatar
JW17

Clublid
Berichten: 528


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke prijs voor foto's die w.s. internationaal gebruikt gaan worden?

Berichtdoor jan » wo jun 22 2016 1:20 pm

Misschien moet je het pragmatisch benaderen. Wanneer het bedrijf een fotograaf zou moeten sturen dan kost dat een X-bedrag, reis- en verblijfskosten, uurloon.
Dus men zou er wel dit tarief voor over hebben. Het bedrijf denkt door jouw te vragen deze reis- en verblijfskosten te kunnen sparen voor min. een gelijke kwaliteit. In jouw geval vallen de reis- en verblijfskosten weg. Wellicht is dat een vertrekpunt voor je door deze reis- en verblijfskosten te middelen + je uurloon? En voor wat betreft het uurloon zal het niet zo zijn dat de onbekende fotograaf aankomt, de opname maakt en weer vertrekt. Jij schrijft dat het je 3 uur heeft gekost maar de ander zal er waarschijnlijk min. 1 dag over doen of misschien wel 2 om de gelijke omstandigheden te treffen.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke prijs voor foto's die w.s. internationaal gebruikt gaan worden?

Berichtdoor JW17 » wo jun 22 2016 1:27 pm

@Jan; goede redenatie. Ik wil mijzelf niet uit de markt prijzen en niet te weinig vragen (zoals Danny ook al zei) maar wat jij stelt klinkt al heel logisch zeker om mee te beginnen.
Groet,
JW
Gebruikersavatar
JW17

Clublid
Berichten: 528


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Overig fotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten