Scherpstellen

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen

Onderwerp:

Scherpstellen

Berichtdoor maddyzinha » ma nov 07 2016 9:25 am

Goedemorgen,

Misschien dat iemand mij hiermee kan helpen...
Ik fotografeer eigenlijk meestal mijn dochtertje. Nu kom ik erachter dat 2 personen fotograferen op F 5.6 best lastig is. Ik kan nu niet scherpstellen op beide. Heeft er iemand advies hoe ik 2 personen er toch scherp op krijg met een diafragma van 5.6
maddyzinha

Forumlid
Berichten: 9


Locatie: Helmond
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Scherpstellen

Berichtdoor Marten » ma nov 07 2016 10:02 am

Goedemorgen.
Twee personen die even ver weg van je staan zal je vermoedelijk wel scherp krijgen, maar als de ene persoon verder weg staat dan dan andere is een van tweeën niet scherp, vermoed ik.
Dat heet scherptediepte. Bij f 5.6 en de gekozen brandpuntafstand (en de afstand tot de personen) hoort nu eenmaal een bepaalde scherptediepte.
Door een kleiner diafragma te kiezen (groter getal) krijg je meer scherpte "in de diepte". Bijvoorbeeld f 8 of f 11 of f 16. Ga maar niet lager dan f 16
Als je in de P stand fotografeert kiest de camera voor je. Vaak komt daar iets uit wat je niet wilt. Ga maar op de A stand fotograferen, dan ben jij de baas over het diafragma en niet Nikon.

Je krijgt ook meer scherptediepte door een kortere brandpuntafstand te kiezen. (uitzoomen of een ander objectief met minder mm) Je krijgt dan wel een ander soort foto.
Je kunt ook wat verder weg gaan staan.
Succes.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Scherpstellen

Berichtdoor justme » ma nov 07 2016 10:20 am

Kijk eens nauwlettend naar de, op het internet, beschikbare zogenaamde 'dof calculators' en speel eens met de diafragma- en afstandswaardes.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Scherpstellen

Berichtdoor maddyzinha » ma nov 07 2016 10:26 am

Dank je wel voor je reactie. Het gaat om vader en kind deze staan wel bij elkaar maar kind is kleiner dan vader. Ik wil de achtergrond en eventueel voorgrond wel onscherp vandaar de f5.6 maar vader en dochter scherp. Waar moet ik dan op scherpstellen ik gebruik namelijk 1 scherpstelpunt, moet ik dat veranderen of is er een andere mogelijkheid. Ik wil mijn diafragma graag op 5.6 laten staan
maddyzinha

Forumlid
Berichten: 9


Locatie: Helmond
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Scherpstellen

Berichtdoor Marten » ma nov 07 2016 10:57 am

Als je je diafragma beslist op 5.6 wilt houden dan wordt het lastig.
Scherpstellen doe je op de ogen. Ik neem aan dat je hiervoor de ogen van je kind kiest. Als de vader zich dan niet in het zelfde scherpstelvlak bevindt zullen zijn ogen iets minder scherp zijn. Dit effect doet zich meer voor bij tele dan bij groothoek. Dus uitzoomen is ook een optie, zoals ik al aangaf.
Probeer de afstand tot ieders ogen ongeveer gelijk te maken. De grootte van het kind doet er niet toe, de afstand tot beiden wel.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Scherpstellen

Berichtdoor Rob Smit » ma nov 07 2016 2:26 pm

Je kan het simpel maken voor jezelf als het gaat om scherpte.
Het gaat vrij simpel, neem een touwtje.
Stel scherp op de ogen van 1 persoon.
Meet de afstand (met het touwtje) tussen de voorkant van je lens en daar waar je hebt scherp gesteld.
alles wat op dezelfde afstand is zal scherp zijn.

Bij het fotograferen van twee personen is het dus zaak om deze afstand vrijwel gelijk te houden indien je dit diafragma vast wilt houden.
Gebruikersavatar
Rob Smit

Forumlid
Berichten: 1194


Locatie: Omgeving Breda
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpstellen

Berichtdoor iJoost » ma nov 07 2016 3:06 pm

In elk geval niet er tussenin scherpstellen, want dan krijg je de achtergrond scherp (veel gemaakte fout bij compact- en smartphone fotografen ;-)

En je bewust zijn van de scherpte diepte die hoort bij de afstand en het diafragma wat je gebruikt (waarbij dat laatste alles te maken heeft met de hoeveelheid licht die je hebt/gebruikt en met de gebruikte sluitertijd en met de gebruikte ISO instelling).

Als de twee personen niet in de scherptediepte passen, kun je iets doen om de scherptediepte groter te maken. Of wat je ook kunt doen is zodanig positie kiezen dat de (de belangrijkste delen van) twee personen in het scherpstel-vlak staan/zitten (lees: op dezelfde afstand van de camera) zodat je minder scherptediepte nodig hebt.
iJoost



Onderwerp:

Re: Scherpstellen

Berichtdoor gijs sandberg » ma nov 07 2016 3:56 pm

Maddy,
re: vrij simpel, neem een touwtje.
Waardevolle tip, maar of die bij levende kinderen opgaat ?
Meer hangt af van hoe je de twee personen in beeld wilt krijgen: afstand, uitsnede, brandpunt.
Afhankelijk van die factoren kan de beschikbare scherptediepte soms slechts in centimeters te ervaren zijn.
Wat dacht je van knop 3 voor-op de kamera, in mijn engelse handboek heet die DOF-Preview.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Scherpstellen

Berichtdoor maddyzinha » ma nov 07 2016 9:10 pm

Dank jullie wel voor de informatie. Ik ga ermee aan de slag en hoop dat het gaat lukken....
maddyzinha

Forumlid
Berichten: 9


Locatie: Helmond
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Overig fotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten