Groepsfoto's en weinig licht

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen

Onderwerp:

Groepsfoto's en weinig licht

Berichtdoor Tom van Hell » ma dec 05 2016 12:38 pm

Hallo Allemaal
Afgelopen 2 weken was het weer zover en mocht ik 2 keer opdraven op een slecht verlichte locatie.
Met de D610 op 2500 iso en een SB 800 indirect flitsen ttl bl het beste er maar van gemaakt. 4.5 ( Boszicht Scherpenzeel)
1x een groep van 40 personen met een laag plafond kon ik toch nog 1/60 halen.
Afgelopen zaterdag met heel hoog plafond kwam ik nog op 1/30. maar toen op 6.3 had misschien minder gekund maar durfde ik niet aan. En de flits op volle bak ( in de Brink in de Weistaar Woudenberg)
Uiteindelijk ziet het er allemaal aardig acceptabel uit.
Maar nu ben ik benieuwd hoe anderen dit oplossen. Ik heb ook een paar lichte studio flitsers maar dat was in het eerste geval misschien nog te doen maar bij de 2e locatie niet.
Kinderen en snoeren statieven, hoop gedoe laat maar. Ik ben heel benieuwd hoe anderen dit oplossen.
Beter wissen dan missen

Kijk ook eens op www.tomvanhell.nl
Tom van Hell

Forumlid
Berichten: 630


Locatie: Scherpenzeel (gld)
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groepsfoto's en weinig licht

Berichtdoor justme » ma dec 05 2016 12:47 pm

misschien toch hogere eisen stellen, voor jezelf.
Regisseer zelf zoveel waar de foto genomen wordt, en op welk tijdstip. Mogelijk moet je toch afwijken van indirect flitsen, en ervoor kiezen om direct te flitsen al dan niet met een modifier.

Het heeft verder geen zin om te vragen hoe de foto gemaakt is, want we kennen de locatie en de aanwezige verlichting ( natuurlijk of niet ) niet van de beide situaties, en die kan per dag/moment/evenement verschillen natuurlijk.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Groepsfoto's en weinig licht

Berichtdoor Tom van Hell » ma dec 05 2016 1:01 pm

Als het half kan doe ik het buiten. Maar als de klant aangeeft dat dat geen optie is omdat het heel koud buiten is en er mensen van in 90 bij zijn of een baby van 2 weken.
Een andere fotograaf had per mail de 2e klus al afgezegd. Maar ik ben niet van plan om er voor weg te lopen.
Dan heb je geen keus. diffuser bounce kan wel maar met brillen werkt dat niet fijn en indirect geeft mooiere belichting.
Ik weet niet of er mensen zijn die bijv led verlichting van Falcon gebruiken? En of je dan met 2 van die lampen genoeg licht heb om 6-7 meter breed uit te lichten.
Beter wissen dan missen

Kijk ook eens op www.tomvanhell.nl
Tom van Hell

Forumlid
Berichten: 630


Locatie: Scherpenzeel (gld)
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groepsfoto's en weinig licht

Berichtdoor ATOR » ma dec 05 2016 1:07 pm

Mijn keuze zou zijn meer flitslicht meenemen.

Gewoon een paar SB-800s erbij, compact en lichtgewicht en je kunt ze bijna overal wegwerken met bijvoorbeeld een gorillapod of magic arm als je liever geen statieven gebruikt.

Verder zijn er de laatste jaren behoorlijk wat studioflitsers met een ingebouwde accu op de markt gekomen, daarmee heb je in ieder geval het kabelprobleem niet meer.

Vergeet LED lampen of continuelicht, die geven veel minder licht dan een flitser.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groepsfoto's en weinig licht

Berichtdoor Drikus70 » ma dec 05 2016 1:09 pm

Ik zou met 2 reportageflitsers vanaf statief rechtstreeks inflitsen, al dan niet met een kleine plu.
De groepsfoto op deze site is op die manier ingeflitst met een SB800 en SB700.
Drikus70

Forumlid
Berichten: 485


Locatie: Almelo
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Groepsfoto's en weinig licht

Berichtdoor justme » ma dec 05 2016 1:12 pm

Een lichtmeter kan je ook goed helpen, en vertellen of je daadwerkelijk licht te kort komt op je onderwerpen, gemeten in de omstandigheden waarin je je bevindt en met de apparatuur waarmee je schiet!
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Groepsfoto's en weinig licht

Berichtdoor Tom van Hell » ma dec 05 2016 1:18 pm

Drikus70 schreef:Ik zou met 2 reportageflitsers vanaf statief rechtstreeks inflitsen, al dan niet met een kleine plu.
De groepsfoto op deze site is op die manier ingeflitst met een SB800 en SB700.

Zie er goed uit. Met Plu?
De laatste klus die ik had waren een hoop kleintjes bij en dat is erg hectisch vooral als iedereen op een andere plek gefotografeerd wil worden met zijn gezin.
Als je zo'n klus met meerdere verlichting op statieven wil doen mag je wel met z,n tweeën gaan.
Ik had ook buiten voorgesteld maar het was erg koud en zagen ze niet zitten.
maar idd misschien toch een 2e flitser er bij
Beter wissen dan missen

Kijk ook eens op www.tomvanhell.nl
Tom van Hell

Forumlid
Berichten: 630


Locatie: Scherpenzeel (gld)
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groepsfoto's en weinig licht

Berichtdoor Tom van Hell » ma dec 05 2016 1:20 pm

wiebeterpstra schreef:Een lichtmeter kan je ook goed helpen, en vertellen of je daadwerkelijk licht te kort komt op je onderwerpen, gemeten in de omstandigheden waarin je je bevindt en met de apparatuur waarmee je schiet!

De eerlijkheid gebied te zeggen dat ik daar nog nooit mee gewerkt heb. Is dat handiger dan met met spot of centrum meting. of op je histogram kijken na een proefopname.
Beter wissen dan missen

Kijk ook eens op www.tomvanhell.nl
Tom van Hell

Forumlid
Berichten: 630


Locatie: Scherpenzeel (gld)
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groepsfoto's en weinig licht

Berichtdoor Drikus70 » ma dec 05 2016 1:25 pm

Tom van Hell schreef:Zie er goed uit. Met Plu?

Ja, op beide een plu.
Met kleintjes erbij kan het idd hectisch zijn.
Toch zijn 2 statieven met flitsers erop best wel mobiel vooral als je niet met grote plu's of zonder werkt.
Na een paar sessies ben je er wel aan gewend denk ik.
Drikus70

Forumlid
Berichten: 485


Locatie: Almelo
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Groepsfoto's en weinig licht

Berichtdoor Vincent » ma dec 05 2016 1:30 pm

Drikus70 schreef:Ik zou met 2 reportageflitsers vanaf statief rechtstreeks inflitsen, al dan niet met een kleine plu.


Dat wilde ik ook al zeggen. Links en rechts hoog op statief met een pluutje kom je echt een heel eind. Bouncen is leuk maar kost je ook een bak aan licht. Als je al aan je limiet zit dan kunnen alle beetjes helpen.

Bij direct flitsen wel oppassen op de afval van je licht. Plaats je de lampen te dichtbij dan krijg je een duidelijk zichtbaar verschil in belichting tussen de voorste en achterste rij. Door de lampen verder weg te plaatsen neemt dit effect af (kwadratenwet) maar dus wel ten koste van vermogen.

Als je vaker vermogen tekort komt (wat op klaarlichte dag ook nog wel eens wil gebeuren) dan zou ik persoonlijk adviseren om van de speedlights af te stappen en een set goede accuflitsers te kopen. Voor een professional sowieso een waardevolle investering. Ga je kijken naar bijvoorbeeld Profoto (B1/B2/D1/B2), Elinchrom (Quadra's), Broncolor (Siros), Phottix Indra, etc dan win je direct een of meerdere stops licht.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groepsfoto's en weinig licht

Berichtdoor Tom van Hell » ma dec 05 2016 1:30 pm

Drikus70 schreef:
Tom van Hell schreef:Zie er goed uit. Met Plu?

Ja, op beide een plu.
Met kleintjes erbij kan het idd hectisch zijn.
Toch zijn 2 statieven met flitsers erop best wel mobiel vooral als je niet met grote plu's of zonder werkt.
Na een paar sessies ben je er wel aan gewend denk ik.

Oke en flits je door de paraplu heen of als reflector.
Zet je de flis dan op manuel of regel je ttl via de commander
Beter wissen dan missen

Kijk ook eens op www.tomvanhell.nl
Tom van Hell

Forumlid
Berichten: 630


Locatie: Scherpenzeel (gld)
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groepsfoto's en weinig licht

Berichtdoor gijs sandberg » ma dec 05 2016 1:34 pm

Tom,
re: lichte studio flitsers
Ik zou die flitsers gebruiken, als je licht tekort komt: liever voldoende (en niet zo mooi, direct) licht.
Door het instellicht is e.e.a vooraf beter te beoordelen dan met reportage-slitsers.
Alternatief: twee SB flitsers, zonder paraplue, iets minder voorspelbaar, minder fraai, maar mogelijk voldoende licht.
Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op ma dec 05 2016 3:47 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Groepsfoto's en weinig licht

Berichtdoor Tom van Hell » ma dec 05 2016 1:34 pm

Drikus70 schreef:
Tom van Hell schreef:Zie er goed uit. Met Plu?

Ja, op beide een plu.
Met kleintjes erbij kan het idd hectisch zijn.
Toch zijn 2 statieven met flitsers erop best wel mobiel vooral als je niet met grote plu's of zonder werkt.
Na een paar sessies ben je er wel aan gewend denk ik.

Oke en flits je door de paraplu heen of als reflector.
Zet je de flis dan op manuel of regel je ttl via de commander
Beter wissen dan missen

Kijk ook eens op www.tomvanhell.nl
Tom van Hell

Forumlid
Berichten: 630


Locatie: Scherpenzeel (gld)
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groepsfoto's en weinig licht

Berichtdoor Vincent » ma dec 05 2016 1:42 pm

Tom van Hell schreef:Zet je de flis dan op manuel of regel je ttl via de commander


TTL voor groepen is veel te variabel en onzeker. Zou ik sowieso niet adviseren. Ik zou dus een lichtmeter gebruiken en op manueel werken. Als je toch al op maximaal vermogen van je flitsers zit is een lichtmeter waarschijnlijk ook niet nodig en kun je eenvoudig je diafragma of ISO afregelen tot je net niet clip.

Vraag is ook wat je met je omgevingslicht wilt doen natuurlijk...

(Profoto heeft wel de ultieme middenweg oplossing. Gewoon een beeldvullend gezicht schieten op TTL en daarna op Manueel drukken. De flitser gebruikt dan het vermogen van de laatste TTL meting als manuele waarde. Sneller en eenvoudiger heb ik het nog nooit gezien)
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groepsfoto's en weinig licht

Berichtdoor Drikus70 » ma dec 05 2016 2:35 pm

flits je door de paraplu heen of als reflector.

Ik schiet door de paraplu heen in dat geval.
Zoals Vincent al aangeeft is TTL vrij onzeker.
Zelf werk ik met Yongnuo triggers waarbij ik op de camera makkelijk handmatig het vermogen van de flitsers kan bijregelen als dat nodig is.
Drikus70

Forumlid
Berichten: 485


Locatie: Almelo
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Overig fotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten