Prijs feestje?

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen

Onderwerp:

Prijs feestje?

Berichtdoor Martijnvl » wo sep 06 2017 12:30 am

Ik zit met een lastige kwestie, althans dan vind ik zelf.. Pas heb ik een festival mogen fotograferen, wat ik erg gaaf vond om te doen!
Daarbij vond iedereen dat ik geweldige foto's had geschoten, nog steeds ontvang ik complimenten.
Nu heeft een bekende, tevens onderdeel van de organisatie van dat festival, gevraagd of ik zijn verjaardag wil fotograferen.
Heel wat anders dus en hij vroeg daarbij ook naar de kosten.

Nu is het zo dat ik zelf ook niet zo goed weet wat ik met mijn prijs aan moet.
Voor dat festival heb ik uiteindelijk €27,50 per uur gerekend incl. nabewerking. Ik heb geen btw gerekend, want (nog) niet ingeschreven bij kvk.
Totaal was ik daar 9 uur aan het werk, en bijna het dubbele in de nabewerking. Voor volgend jaar heb ik die klus ook toegezegd gekregen.
Dan wil ik echter wel een andere prijs gaan rekenen, omdat ik simpelweg niet uitkom met mijn uren.

Maar nu even over de verjaardag waarvoor ik gevraagd ben. Het gaat om een feestje in een café.
Tevens gaat het hier om een bekende, die in veel organisaties van evenementen zit, en mij dus wellicht meer werk kan opleveren.
Het moet dus eigenlijk een vriendenprijsje worden, maar wat is verstandig hiervoor te rekenen?

Een uurtarief noemen en dan 2 à 3 uur rekenen voor een avond als vriendschappelijk?
Gebruikersavatar
Martijnvl

Forumlid
Berichten: 73


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Prijs feestje?

Berichtdoor Vincent » wo sep 06 2017 6:27 am

Advies vragen bij vriendenprijsjes is onzinnig als je het mij vraagt. Alleen jij kunt een afweging maken wat je wel, en vooral wat je niet wilt of moet verdienen.

Maar in beginsel is het proberen opdrachten binnen te halen door nu bodemprijs te vragen mijn inziens de verkeerde weg. Garanties heb je niet, inkomen dan ook niet.

Daarnaast €27,50 is al een behoorlijk vriendenprijs. Wat heet, dat kan niet uit als je gaat rekenen. Probleem is dat veel mensen niet eerlijk rekenen ;) maar dat is een eigen keuze.

Tenslotte een laatste welgemeend advies: wees uiterst kritisch op complimenten (en likes) die je krijgt. Zoek mensen/collega's om je heen die je vertrouwd en die het ook eerlijk zeggen als het niet goed, of gewoon redelijk is.

Er is al menig 'fotocarriere-droom' stuk gelopen op goed bedoelde maar waardeloze of ongemeende complimenten. Of gewoon van mensen die er helemaal geen verstand van hebben.

Ps. Heb jouw foto's niet gezien, zie het als een algemeen advies.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Prijs feestje?

Berichtdoor justme » wo sep 06 2017 8:36 am

je moet inderdaad meer naar jezelf kijken, dan wat een ander ervan vind, qua prijs. Ik bedoel net als Vincent dat je eerlijk moet zijn, wat het jouw kost, in welke energie en dienst jij levert.
Je moet daarin natuurlijk wel in het oog houden, wat het de klant voor waarde biedt, dat jij daar foto's maakt. Wat heeft hij/zij er uiteindelijk aan. De kunst bij die wetenschap is, dat je dan mogelijk meer kunt gaan aanbieden, een zogeheten meerwaarde bieden. Dit kunnen extraatjes zijn die je die dag erbij kunt doen, maar ook voor jezelf een beetje reclame maken, zodat je er nog extra klusjes uit kunt slaan!

Met name die extraatjes kunnen ongemerkt als kansen aan je voorbij gaan: Laatst eens een fotoshoot gedaan met een groep, waarbij achteraf nog koppels apart op de foto wilden. Ik heb daarvoor geen extra kosten voor gevraagd, terwijl daar dus wel een kans lag. voor je het weet ben je een uur of langer verder.

Ben ook wel benieuwd naar je foto's
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Prijs feestje?

Berichtdoor Sandervb » do sep 07 2017 10:21 pm

Interessant, dit volg ik even.
Voor mijzelf vind ik dit ook een interessant en lastig vraagstuk.
Nikon D7100
Nikkor AF-S 50 1.8 G \ Tamron SP 17-50 2.8 \ Tamron 70-300 4-5.6 Di VC USD \ Sigma 105 2.8 Macro \
Metz Mecablitz 44 AF-1 \ LowePro 50 AW & 202 AW
Vanguard Alta Pro 263AT met Manfrotto 391RC2 \ Carry Speed FS-Slim Prime
Gebruikersavatar
Sandervb

Forumlid
Berichten: 962


Locatie: Beverwijk
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Prijs feestje?

Berichtdoor Hans Braakhuis » vr sep 08 2017 7:31 am

Wel een compliment voor dit forum, dat deze vraag hier gesteld wordt.
Je zou toch denken dat een professional bij haar/zijn vakbroeders te rade gaat:
http://www.dupho.nl/over-dupho en in het bijzonder de https://www.dupho.nl/platforms/gkf
of gewoon de FNV
of https://www.pf.nl/ en hier hebben ze ook een forum.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Prijs feestje?

Berichtdoor ATOR » vr sep 08 2017 10:29 am

Ik mag hopen dat een professional niet voor een tientje per uur, (9u+18u) / (9*€27,50) = €9,16 aan het werk gaat. Dat is leuk als je 16 bent en je woont bij je ouders maar fotografeer je als beroep dan zul je toch op zo'n €65 per uur moeten uitkomen.
Als je een festival fotografeert voor een tientje per uur en je gaat dan een verjaardag fotograferen voor nog minder dan leer je jouw klanten dat jij de fotograaf voor weinig bent. Dat is de reputatie die je maakt en dat wordt er van je verwacht. Kom je dan plots met een uurtarief waar je van kunt leven dan zullen deze klanten afhaken en iemand zoeken die wel een in hun ogen 'normale' prijs vraagt.

Resultaat van een enquête onder de leden van de NVF (Nederlandse Vereniging van Fotojournalisten):
Ruim 40% van de respondenten denkt niet te kunnen blijven leven van professionele opdrachtfotografie. Ruim 31% denkt dit wel te kunnen en 27% geeft te kennen het niet te weten. Toch blijven de meeste fotografen doen wat ze al doen.

Blijkbaar nemen genoeg fotografen genoegen met een leven onder de armoedegrens :oohh:

Pas las ik een artikel van een festival waar je tegen betaling foto's mag komen maken dus het einde van de ratrace naar de bodem is nog lang niet in zicht.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Prijs feestje?

Berichtdoor Martijnvl » vr sep 08 2017 5:21 pm

Dat is precies het vraagstuk waar ik mee zit, ik ben inderdaad geen professional maar ik moet wel realistisch blijven met een prijs.
Ik denk dat ik eigenlijk voor dat festival minstens het dubbele had kunnen vragen. Maar dat was op dat moment mijn prijs. Daarnaast had ik niet alle benodigde apparatuur voor het festival.
Speciaal voor het festival heb ik een D700 gekocht. De organisatie bood mij de mogelijkheid om de rest van de benodigde apparatuur te huren op hun kosten, wat erg goed is bevallen.
Inmiddels denk ik dat dit het moment is om een goede prijs vast te stellen, aangezien ik verwacht meer opdrachten te krijgen.

Om even een beeld te geven van het festival, zie onderstaande foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Martijnvl op vr sep 08 2017 5:55 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Martijnvl

Forumlid
Berichten: 73


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Prijs feestje?

Berichtdoor Vincent » vr sep 08 2017 5:36 pm

Vandaar ook mijn opmerking:

djunclesam schreef:Probleem is dat veel mensen niet eerlijk rekenen ;) maar dat is een eigen keuze.


Als je het serieus gaat oppakken en voor grotere organisaties gaat werken dan zou ik je streng afraden om het er zwart bij te doen (even los van het morele gedeelte). Dan ga je vroeg of laat tegen de lamp lopen. Kvk of niet, inkomsten zul je belasting over moeten afdragen. Je netto inkomsten nemen dan al snel af (tenzij je onder een inkomensdrempel blijft uiteraard). Kan ook invloed hebben op toeslagen, uitkeringen, stufi, etc.

Kijk daarnaast ook naar het minimum aan verzekeringen dat je ècht nodig hebt als je het mij vraagt. Je privé verzekeringen zijn niet van toepassing als je aan het werk bent. Dus bijvoorbeeld een zakelijke aansprakelijkheidverzekering is dan op zijn minst 'heel verstandig' te noemen.

En dat is nog maat het begin...

Geen reden om het niet te doen, genoeg reden om eerst alles eens goed op een rijtje te zetten en daarna nogmaals jezelf deze vraag stellen ;)
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Prijs feestje?

Berichtdoor ATOR » vr sep 08 2017 6:40 pm

De basis voor een normaal uurtarief is:
( gewenste jaarinkomen + bedrijfskosten ) / aantal uren dat je kunt maken

Vergeet het concurreren op prijs, dat is met fotografie echt een héél slecht idee, er is altijd een :silent: die het voor minder doet.

Je moet meerwaarde creëren. Je zou bijvoorbeeld bij een festival aan kunnen kloppen met een duidelijk plan over hoe jij als fotograaf ervoor kan zorgen dat het festival het hele jaar door coherent fotomateriaal heeft waarmee ze zich geweldig kunnen profileren. Foto's van de organisatiemedewerkers, promotiemateriaal voor sponsors/fondsenwerving, foto's van de opbouw, de vrijwilligers, het snel leveren van festivalfoto's voor social- en nieuwsmedia, je kunt samenwerken met hun grafische vormgever om tot een huisstijl te komen, noem maar op. Je maakt jezelf dan een onmisbaar deel van de organisatie en dat mag best wat kosten. Dan zijn zelfs de fotografen die voor noppes op het festival foto's komen maken helemaal geen concurrentie meer.

Met zo'n plan maak je veel meer indruk op de organisator dan goedkoop zijn verjaardag fotograferen. Dat laatste kan iedere :silent: :wink2:
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Prijs feestje?

Berichtdoor Vincent » vr sep 08 2017 7:00 pm

ATOR schreef:De basis voor een normaal uurtarief is:
( gewenste jaarinkomen + bedrijfskosten ) / aantal uren dat je kunt maken


Als het een bijverdienste is dan gaat die vlieger al niet op natuurlijk... Niet iedereen wordt gelijk fulltime fotograaf.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Prijs feestje?

Berichtdoor ATOR » vr sep 08 2017 8:19 pm

Het is een snelle berekening voor een normaal uurtarief, eentje waar je van zou kunnen leven mocht je het fulltime gaan doen. Zelfs al fotografeer je maar weinig en is het een bijverdienste dan lijkt me dat nog steeds een goed uitgangspunt.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Prijs feestje?

Berichtdoor ben42 » za sep 09 2017 8:08 pm

Gelukkig ben ik geen beroeps. En ik weet ook niet hoeveel je kunt vragen.

Maar helemaal niet concurerren op prijs, dat lijkt mij in deze wereld niet reeel. Opdrachtgevers zullen over het algemeen wel naar prijs kijken. Wellicht is 65 Euro per uur heel redelijk, dat weet Ator vast beter dan ik dat weet.
Maar uitgaande van 52 weken per jaar en zeg 5 wegen vrij komen we uit op 47 weken van 40 uur per jaar. Een 'normaal' uur tarief van 65 euro per jaar, waarbij je alle uren werkt en betaald krijgt levert toch heel wat meer op dan de door Ator genoemde armoede grens. (122 200 Euro). Als je echt alle uren die je werkt betaald neemt, zou je volgens mij geen 65 euro per uur hoeven te rekenen.

Ja en dan uitgaan van een gewenst jaarinkomen, Deze wens ligt bij mij nog veel hoger, dat is zeker geen maat om vanuit te gaan.

Maar zoals gezegd, Ator heeft waarschijnlijk meer inzicht in het geheel dan ik en is die 65 Euro per uur heel redelijk. Mijn vermoeden is dat Ator dat gewoon waard is, maar of dit haalbaar is voor 'alle' fotografen, dat vraag ik me af.

Ben
(Opdracht bij mij kost een kopje thee, grote opdracht kost 2 kopjes thee. Een opdracht met verantwoordelijkheid die neem ik niet aan, ik ben een amateur).
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Prijs feestje?

Berichtdoor martybr » za sep 09 2017 10:46 pm

Ben: je vergeet voor het gemak dat een zelfstandige toch wat meer afdrachten heeft dan iemand op de loonlijst. Denk vooral ook aan een pensioenregeling die je niet hebt maar zelf geld voor opzij moet zetten, verzekeringen, investeringen in je apparatuur, onderhoud voor je apparatuur, zorgen voor fatsoenlijke backup apparatuur, investering in studie b.v. workshops etc, etc Daarnaast ben je niet 40 uur per week met opdrachten bezig maar ook met je administratie, studietijd, acquisitie, je website en sociale media bijwerken etc. Het is dus allemaal niet zo makkelijk 1 op 1 te vergelijken met een “normale” baan van 40 uur waarbij een hoop zaken al voor je geregeld worden.

Die 65 euro per uur is eigenlijk niet eens goed dekkend. Je zal eerder richting de 100,- ex btw moeten rekenen aan je opdrachtgevers.
Gebruikersavatar
martybr

Serverbeheerder
Berichten: 103


Locatie: Nijmegen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Prijs feestje?

Berichtdoor Martijnvl » za sep 09 2017 11:05 pm

Wellicht is dit toch een lastiger onderwerp dan gedacht, het is maar net hoe je erin staat.
Het maakt zeker verschil of je er je brood mee verdient of niet en alle kosten die daarmee mee komen (verzekeringen etc.).

Dat is denk minder van toepassing op mij; ik was eigenlijk niet van plan hier van te gaan leven.
Ik ben namelijk 21 jaar en studeer nog, het is voor mij dan ook meer iets wat ik graag 'erbij' doe.
Mijn huidige prijs is dan denk ik ook eigenlijk niet te vergelijken, ik heb namelijk geen kosten voor administratie, verzekeringen en pensioen.
Het is meer dat ik er wel wat aan over wil houden en om te kunnen investeren in apparatuur, wie weet wat de toekomst brengt.
Gebruikersavatar
Martijnvl

Forumlid
Berichten: 73


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Prijs feestje?

Berichtdoor martybr » za sep 09 2017 11:28 pm

Administratiekosten heb je wel want voor de belastingdienst is het handig om al je in- en uitgaven bij te houden (wat tijd en dus geld kost). Ook al ben je particulier en geef je je extra inkomsten in box 3 op. Check even de site van de belastingdienst wat je op deze manier mag bijverdienen zonder dat er extra kosten bijkomen. Kortom: verdiep je er even in zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

Daarnaast heb je zeker kosten voor de verzekering van je apparatuur. Die kosten wil je het liefst uit je inkomsten van de fotografie kunnen halen. En als je spullen gerepareerd moeten worden en je hebt een interessante klus is het handig om even een buffer aan te kunnen spreken om bv even een camera te kunnen huren.
Gebruikersavatar
martybr

Serverbeheerder
Berichten: 103


Locatie: Nijmegen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Overig fotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten