Wanneer valt een foto onder vrije nieuwsgaring?

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen

Onderwerp:

Re: Wanneer valt een foto onder vrije nieuwsgaring?

Berichtdoor ReneG » wo okt 11 2017 8:45 pm

mozes schreef:Voor elke foto die ik maak, worden er op dat moment een 50 gemaakt op de mobieltjes, hoe zit dat dan?


Dat kan op dit moment niemand je vertellen. Waarschijnlijk wordt er wel een mouw aan gepast, dat is altijd zo bij dit soort wetten. Maar zeker is het niet.

Hoewel deze wet primair gericht is op organisaties, is het doel van de wet om de burger controle terug te geven over zijn privacy. Dat heeft die burger ook niet als elke malloot zomaar alles de wereld in kan slingeren met zijn smartphone. En er is meer wetgeving in de maak. Dus wie het weet mag het zeggen...
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wanneer valt een foto onder vrije nieuwsgaring?

Berichtdoor MarcoEos70D » wo okt 11 2017 9:21 pm

ReneG schreef:Hoewel deze wet primair gericht is op organisaties, is het doel van de wet om de burger controle terug te geven over zijn privacy. Dat heeft die burger ook niet als elke malloot zomaar alles de wereld in kan slingeren met zijn smartphone. En er is meer wetgeving in de maak. Dus wie het weet mag het zeggen...

In dat kader moet ik, hoewel slechts zijdelings relevant, gelijk denken aan dit artikel over een recente uitspraak van een Duitse rechter waarin een vrouw beboet werd voor het gebruik van dashcams, waarvan ik het meest relevante stuk even door de vertaalmachine heb gegooid:

De rechtbank beoordeelde de situatie echter anders en veroordeelde de vrouw tot een boete van 150 euro voor "opzettelijke ongeoorloofde vergaring en verwerking en verwerking van niet algemeen toegankelijke persoonsgegevens", de rechter oordeelde het gedrag als opzettelijke misstand.

"Naar het oordeel van de rechter prevaleert in deze zaak het recht van de gefilmde personen op zelfbeschikking inzake informatieverstrekking. Het belang van de betrokken partijen bij het opsporen van een mogelijk misdrijf moet worden benadeeld. Permanente, incidentele opname van de wegruimte voor en achter het geparkeerde voertuig maakt inbreuk op het recht op informatieve zelfbeschikking en vormt een ernstige inbreuk op dit recht. Het is onaanvaardbaar dat 80 miljoen Duitsers met camera's rondlopen om situaties op te nemen die een misdrijf aan het licht kunnen brengen. Permanente bewaking van een openbare ruimte door particuliere burgers is niet toegestaan, aangezien dit het recht van niet-betrokken personen om zelf te bepalen waar en wanneer zij moeten verblijven ernstig in het gedrang brengt, zonder dat niet-betrokken personen dit documenteren en voor administratieve doeleinden gebruiken", aldus het vonnis.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2317


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Wanneer valt een foto onder vrije nieuwsgaring?

Berichtdoor ReneG » wo okt 11 2017 9:35 pm

Inderdaad. In Duitsland worden de nieuwe richtlijnen nog aanmerkelijk strenger geïnterpreteerd dan bij ons het geval is. Mede hierom heb je bijvoorbeeld geen Google Streetview in Duitsland (en Oostenrijk meen ik). Je hebt wel afbeeldingen van lokaties, maar er rijden geen google auto's rond die alles registreren voor streetview.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wanneer valt een foto onder vrije nieuwsgaring?

Berichtdoor Tony D » vr okt 13 2017 11:04 pm

Ik heb inmiddels overleg gehad met mijn locatiedirecteur en eind oktober gaat het "hogerop".
Waarschijnlijk zal het er op uitdraaien dat we geen spontane foto's in en om het gebouw gaan gebruiken voor ons PR-materiaal maar dat we alleen met de leerlingen die expliciet toestemming hebben gegeven een schoolsituatie ensceneren en fotograferen.
Bij feesten en andere activiteiten gaan we geen foto's meer maken.
Ik heb nog wel even de cloud-opslag uitgezocht. Die zit bij KPN en die garanderen dat de servers in Nederland staan. Da's tenminste iets.

Tony D
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2731


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wanneer valt een foto onder vrije nieuwsgaring?

Berichtdoor Patrick » vr okt 13 2017 11:33 pm

Geen foto's meer maken leuke dingen op school. Geweldig. Doorgeschoten regeldrift wat mij betreft...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wanneer valt een foto onder vrije nieuwsgaring?

Berichtdoor rovinge » za okt 14 2017 11:55 am

Mbt. scholen gaat dit nieuwe verhaal niet alleen op voor fotos van leerlingen, maar voor foto's van elk en alle personen (leerlaren, concierges, schoolfotograaf ;-), iedereen)!
Diverse Nikon bodies, objectieven en accessoires = een prachtige bezigheid!

Eigen Werk | Facebook
Gebruikersavatar
rovinge

Clublid
Berichten: 449


Locatie: Heerhugowaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wanneer valt een foto onder vrije nieuwsgaring?

Berichtdoor gijs sandberg » za okt 14 2017 12:42 pm

L.S.
re: Doorgeschoten regeldrift ...
Eens met Patrick.
Vergelijk deze discussie ook met de recente rechtszaken omtrent een klassefoto... (i.e. het tegendeel)
Groetne, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6804


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wanneer valt een foto onder vrije nieuwsgaring?

Berichtdoor Johan v. V. » za okt 14 2017 4:35 pm

Die vergelijking is een vergelijking van appels met kokosnoten Gijs!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wanneer valt een foto onder vrije nieuwsgaring?

Berichtdoor gijs sandberg » za okt 14 2017 4:58 pm

Johan,
Wel een fraai staaltje tegenstrijdigheden.
Ik wil me niet in de positie van de topic-starter plaatsen, maar ik zou het bijltje...
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6804


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wanneer valt een foto onder vrije nieuwsgaring?

Berichtdoor JurjenF » zo okt 15 2017 11:35 am

Al met al valt dit hele gedoe onder de noemer "leuker kunnen we het niet maken, lastiger wel".........
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wanneer valt een foto onder vrije nieuwsgaring?

Berichtdoor Johan v. V. » zo okt 15 2017 12:27 pm

Wat betekent deze regelgeving nu eigenlijk voor onze Nikon Club? Op Facebook heb ik heel wat foto’s van de club (een organisatie) voorbij zien komen waarop personen staan die herkenbaar zijn. Ik neem aan dat hen niet om toestemming is gevraagd. En ik moet er ook niet aan denken dat dat wél zou moeten, en ga er ook vanuit dat er niemand is die bezwaren zou hebben, het zijn voornamelijk clubleden. Maar waar het nu om gaat is de vraag of het strikt genomen zou mogen. Als ik het bovenstaande lees zou dat niet het geval zijn? Dat kan toch echt niet de bedoeling zijn!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wanneer valt een foto onder vrije nieuwsgaring?

Berichtdoor ReneG » zo okt 15 2017 2:55 pm

Qua facebook, zolang die foto's door particulieren gemaakt zijn en door hen op facebook worden geplaatst zal dat niet terugslaan op NCN. Als die personen daar een probleem mee hebben moeten ze diegene aanspreken op basis hun portretrecht. Dat is nu ook al zo. En van een rechter zullen ze gelijk krijgen wanneer er spraken is van onevenredige belasting/nadeel voor die persoon, of wanneer er sprake is van commerciaal gewin. In deze situaties verwacht ik niet dat men NCN kan aanspreken. Het is een ander verhaal wanneer de foto's in opdracht zijn gemaakt en/of door NCN worden geplaatst.

De status van een vereniging en websites als NCN is mij ook nog volledig onduidelijk. In beginsel vallen verenigingen ook onder deze wet, en momenteel zijn er geen uitzonderingen. Persoonlijk verwacht ik echter dat die er wel zullen komen, net zoals bijvoorbeeld de uitzondering voor verenigingen zonder winstoogmerk voor lidmaatschappen; die hoeven niet maandelijks opzegbaar te zijn.

We kunnen er nu over speculeren maar alleen de tijd zal het leren.

PS: Voor diegenen die klagen over deze (strenge) wetgeving, hij is niet perfect. Denk echter ook aan de keerzijde/achterliggende gedachte van deze wet. Dat zijn bijvoorbeeld kinderen (of hun ouders) die moesten verkassen omdat ze te maken hadden met stalkers, huiselijk geweld, misdaad etc. Het komt steeds vaker voor dat zij denken veilig te zijn maar telkens worden opgespoord via foto's op social media, websites van scholen etc. Ik ken ook persoonlijk iemand die daar al 10 jaar mee te maken heeft. De ellende is niet te overzien. Het is een kleine groep en de vraag is in hoeverre dit zal helpen, maar de impact is voor hen ontzettend groot. Het is dus niet alleen regelzucht, er zit ook een ethisch/moreel aspect aan vast. Wat deze hele discussie niet makkelijker maakt...
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wanneer valt een foto onder vrije nieuwsgaring?

Berichtdoor Patrick » zo okt 15 2017 3:35 pm

Dat kan je ook oplossen door het standaard toe te staan en het makkelijk te maken om er bezwaar tegen te maken. Nu moet je iedereen toestemming gaan vragen en is het totaal onwerkbaar geworden. Veel mensen zullen op zich geen bezwaar hebben. Maar een briefje tekenen dat je geen bezwaar maakt. Dat is lastig of wordt vergeten.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wanneer valt een foto onder vrije nieuwsgaring?

Berichtdoor Vincent » zo okt 15 2017 4:12 pm

ReneG schreef:PS: Voor diegenen die klagen over deze (strenge) wetgeving, hij is niet perfect. Denk echter ook aan de keerzijde/achterliggende gedachte van deze wet.


Precies mijn gedacht. Regelgeving moet uiteraard niet doorslaan naar onwerkbare situaties, maar ik zou ook niet willen dat een (iemand op) school (of in ons geval nog kdv) foto's van ons kind gaat maken en online gaat zetten. Daarover willen wij als ouders zelf controle en zeggenschap hebben en niet iemand anders... Hoe onhandig voor die persoon dan ook...

Op evenementen, bijeenkomsten, etc gelden sowieso vaak andere regels die in de toegangsvoorwaarden gedekt zijn. Ga je naar een voetbalwedstrijd of een festival dan ga je bijvoorbeeld akkoord met de mogelijkheid om (herkenbaar) in beeld gebracht te worden. Ik weet niet in hoeverre dergelijke voorwaarden juridisch houden, maar zo werkt het al een tijdje en als ik me goed herrinner is daar al eens een uitspraak over geweest waarbij naar de voorwaarden werd verwezen om een klacht af te wijzen. Maar wetgeving kan in de tijd uiteraard veranderd zijn.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4516


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wanneer valt een foto onder vrije nieuwsgaring?

Berichtdoor Johan v. V. » zo okt 15 2017 4:18 pm

De club heeft ook zelf foto’s op Facebook geplaatst. Ik doel nu op foto’s van het jubileumevent. Ik heb er zelf geen enkel bezwaar tegen, en wat mij betreft blijft de club dat ook gewoon doen, maar het is wel goed dat het bestuur zich van de wetgeving goed bewust is (en dat is ze wellicht ook).
Wel goed dat je ook op het belang van de wetgeving wijst. Ik had me dat zo niet gerealiseerd.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Overig fotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten