Wanneer valt een foto onder vrije nieuwsgaring?

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen

Onderwerp:

Re: Wanneer valt een foto onder vrije nieuwsgaring?

Berichtdoor George Fennes » vr okt 20 2017 6:42 pm

Bedankt Rene.
Dus bij of in openbare ruimte kan ik vrij fotograferen.
Maar breng ik 1 persoon expleciet in beeld zoals vaak met straatfotografie het geval is dan zou ik deze foto niet mogen publiceren of welk forum maar ook zonder toestemming van de gefotografeerde persoon.

Is dit een juiste conclusie Rene?
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wanneer valt een foto onder vrije nieuwsgaring?

Berichtdoor ReneG » vr okt 20 2017 7:30 pm

George Fennes schreef:Bedankt Rene.
Dus bij of in openbare ruimte kan ik vrij fotograferen.
Maar breng ik 1 persoon expleciet in beeld zoals vaak met straatfotografie het geval is dan zou ik deze foto niet mogen publiceren of welk forum maar ook zonder toestemming van de gefotografeerde persoon.

Is dit een juiste conclusie Rene?


Als uitgangspunt, ja, maar er zijn uitzonderingen (zie het eerste punt, die was ik zelf alweer vergeten). Het geldt het dus ook bij meerdere personen als ze expliciet als hoofdonderwerp in beeld worden gebracht (denk een kleine groep). En voor foto's die in opdracht (al dan niet tegen betaling) worden gemaakt moet je altijd toestemming krijgen voor publicatie.

Om dan toch een belangrijke nuance aan te brengen:

- Voor foto's die niet in opdracht worden gemaakt (en zonder commercieel belang) is het minder streng; daar mag je publiceren mits je daarmee het redelijke belang van die persoon niet schaadt (dus niet iemand fotograferen die net wegloopt bij een nachtclub of zo). Echter, privacy is tegenwoordig dusdanig streng gereguleerd dat een geportretteerde die beroep doet op privacy vaak (en zeker bij twijfel) dat waarschijnlijk wel wint. Recht op privacy telt zwaarder dan het portretrecht. Al zul je een eventuele boete (waarin de wet op auteursrecht ook voorziet) waarschijnlijk wel ontlopen.

- Publicatie in familie- en kennissenkring mag wél. Dat is echter uit de tijd van de fotoalbums. Er is nog steeds geen duidelijkheid hoe dat op social media zit (je vriendengroepje op whatsapp of een bericht op facebook dat alleen je vrienden kunnen zien).

- Nog een uitzondering zijn publieke personen (politici etc), zij hebben een beperkt portretrecht. Uitzondering zijn wetshandhavers (politie), zij moeten bij publicatie altijd onherkenbaar in beeld worden gebracht.

Dat is de wet. Dan is er nog de praktijk:
http://zoom.nl/artikel/cursussen/23076-do-s-en-don-ts-voor-straatfotografie.html
http://www.fotoworkshopdrv.nl/images/documents/Straatfotografie%20Webversie.pdf

Oftewel, als je een beetje gezond verstand gebruikt en geen foto's publiceert van mensen die zich in situaties bevinden waarmee je hen kunt benadelen, valt het waarschijnlijk wel mee. Maar dat kun je niet altijd goed beoordelen, je kent hun situatie niet. Je zult achteraf op een foto kunnen worden aangesproken. Haal die dan gewoon weg als er iemand over begint. Maken ze er toch een zaak van, dan zul je die foto waarschijnlijk toch niet meer mogen publiceren, en als je meewerkt en geen al te gekke situaties hebt gefotografeerd heb je goede kans er zonder een eventuele boete vanaf te komen, al is dat niet zeker.

Maar met toestemming is natuurlijk altijd beter. ;)
Laatst gewijzigd door ReneG op vr okt 20 2017 8:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wanneer valt een foto onder vrije nieuwsgaring?

Berichtdoor JaapV » vr okt 20 2017 11:02 pm

Wat betreft bewaring (van welk beeldmateriaal dan ook) zal NCN geen problemen ervaren, zoals je het beschrijft.
Het lijkt me dat Flickr en andere soortgelijke sites moeten gaan oppassen in de toekomst. Zeker als deze n.m.m. toch wat paternalistische bestuurstrend zich internationaal verspreidt.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wanneer valt een foto onder vrije nieuwsgaring?

Berichtdoor MarcoEos70D » vr okt 20 2017 11:15 pm

JaapV schreef:Zeker als deze n.m.m. toch wat paternalistische bestuurstrend zich internationaal verspreidt.

Dit is juist internationaal Jaap.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2317


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Wanneer valt een foto onder vrije nieuwsgaring?

Berichtdoor JaapV » vr okt 20 2017 11:16 pm

Ik vind Europa toch wel wat beperkter dan dat.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wanneer valt een foto onder vrije nieuwsgaring?

Berichtdoor JaapV » di okt 31 2017 3:08 pm

In het nieuwe nummer van FOCUS staat trouwens een overigens aardig artikel met het woord "nieuwsgaring" in de kop.
Het gaat over een zaak die een fotograaf "enkele jaren geleden" (!) tegen de Staat startte, met succes.
Het artikel eindigde met de optimistische noot dat fotografen zich dus niet meer hoefden te schikken in door de Staat opgelegde beperkingen.
Het lijkt erop dat die strekking van dat artikel meteen al achterhaald is door de ontwikkelingen.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wanneer valt een foto onder vrije nieuwsgaring?

Berichtdoor Richard » di okt 31 2017 3:37 pm

Voor 6 maanden...

Heeft FOCUS daar iets over toe gevoegd?
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3575


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wanneer valt een foto onder vrije nieuwsgaring?

Berichtdoor JaapV » di okt 31 2017 6:01 pm

:eh: Sorry, ik kan je ff niet volgen...
Ik zie trouwens nu pas de bron van het artikeltje: Vrij Nederland, 30 mei 2015. Lekker actueel... :crazy:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wanneer valt een foto onder vrije nieuwsgaring?

Berichtdoor Richard » di okt 31 2017 6:53 pm

Zo zie je maar hoe snel je door de tijd wordt ingehaald.

Algemene verordening gegevensbescherming is Europa breed. 6 maanden is totdat de AVG van toepassing is.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3575


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wanneer valt een foto onder vrije nieuwsgaring?

Berichtdoor JaapV » di okt 31 2017 9:48 pm

O, díe 6 maanden.
Voor de goede orde: hoewel het misschien niet meteen blijkt uit wat ik eerder schreef, ben ik toch tamelijk fanatiek pro-Europa.
Maar dat is meer uit ideologie: wereldvrede en zo. NIET uit regelzucht. Hoewel die regeltjes uiteindelijk toch een soort "bindmiddel" kunnen blijken te zijn...
Ach, weet ik veel :wink2:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wanneer valt een foto onder vrije nieuwsgaring?

Berichtdoor ReneG » vr nov 03 2017 10:12 am

Tony D schreef:Nu is er vanuit het hoofdbestuur een formulier gemaakt voor leerlingen waarin zij moeten aangeven of ze wel of niet op de foto willen en waar die foto dan eventueel voor gebruikt mag worden. (folders, de schoolgids, de school site enz.) Voor leerlingen onder de 16 jaar moeten de ouders tekenen, vanaf 16 jaar bepaalt de leerling het zelf. Het hoofdbestuur zegt dat dit vanuit de overheid wordt opgelegd.

Op deze manier wordt het ondoenlijk om bij een speciale gebeurtenis foto's te maken want ik ken niet alle leerlingen en ik weet niet wie er bezwaar heeft gemaakt tegen publicatie. Het zijn er inmiddels zo'n honderd op een totaal van vierhonderd ingevulde formulieren. En dan heeft nog niet eens de helft zijn keuze kenbaar gemaakt.


Inmiddels is er wat informatie verschenen op de site van de AP over scholen en de AVG. Dat beantwoordt een aantal van de hier gestelde vragen (de brief in de 2e link dateert al van eind augustus, maar stond bij een eerdere zoektocht nog niet op de site, of hun zoekmachine vond hem niet). Het gedeelte over publicatie is vrij helder en blijkbaar is het inderdaad vrij streng. Over opslag wordt niet gerept, dus dat blijft vooralsnog een grijs gebied:

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/europese-privacywetgeving/scholen-de-avg
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/sites/default/files/atoms/files/20170830_vereniging_vo-raad_02.pdf
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wanneer valt een foto onder vrije nieuwsgaring?

Berichtdoor Tony D » di nov 07 2017 9:49 am

Er is nu door de directie besloten dat we met een groepje leerlingen dat toestemming gegeven heeft, schoolsituaties in scène gaan zetten. De foto’s daarvan kunnen we dan gebruiken.
Bij festiviteiten en dergelijke wordt niet meer “in het wild” gefotografeerd.
René, en anderen, dank voor alle input en reacties.

Tony D
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Online
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2731


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wanneer valt een foto onder vrije nieuwsgaring?

Berichtdoor MarcvanZuylen » di nov 07 2017 10:34 am

En als een school in het inschrijfformulier van de leerling vermeldt dat er op die school door het jaar heen foto's worden gemaakt en dat die foto's alleen gebruikt worden op de website en Facebookpagina van de school? Zo'n inschrijfformulier moet ondertekend worden door de ouders/verzorgers dus dan heeft de school een handtekening waarin de ouders/verzorgers toestemming geven voor het feit dat er het hele jaar foto's gemaakt kunnen worden die ook online gepubliceerd mogen worden?

Volgens mij zijn er al scholen die op die manier werken.
MarcvanZuylen

Forumlid
Berichten: 474


Locatie: Zeeland, Maashorst, Nederland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wanneer valt een foto onder vrije nieuwsgaring?

Berichtdoor MarcoEos70D » di nov 07 2017 8:50 pm

Landerd schreef:En als een school in het inschrijfformulier van de leerling vermeldt dat er op die school door het jaar heen foto's worden gemaakt en dat die foto's alleen gebruikt worden op de website en Facebookpagina van de school? Zo'n inschrijfformulier moet ondertekend worden door de ouders/verzorgers dus dan heeft de school een handtekening waarin de ouders/verzorgers toestemming geven voor het feit dat er het hele jaar foto's gemaakt kunnen worden die ook online gepubliceerd mogen worden?

Volgens mij zijn er al scholen die op die manier werken.

Ik denk niet dat een dergelijke "systeem van algemene voorwaarden" binnen de kaders van de wet valt.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2317


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Wanneer valt een foto onder vrije nieuwsgaring?

Berichtdoor ReneG » wo nov 08 2017 9:43 am

Landerd schreef:En als een school in het inschrijfformulier van de leerling vermeldt dat er op die school door het jaar heen foto's worden gemaakt en dat die foto's alleen gebruikt worden op de website en Facebookpagina van de school? Zo'n inschrijfformulier moet ondertekend worden door de ouders/verzorgers dus dan heeft de school een handtekening waarin de ouders/verzorgers toestemming geven voor het feit dat er het hele jaar foto's gemaakt kunnen worden die ook online gepubliceerd mogen worden?

Volgens mij zijn er al scholen die op die manier werken.


Dat is vanaf mei 2018 niet meer toegestaan. Men moet expliciet toestemming geven per type/soort gebruik en mensen moeten kunnen weigeren, los van andere verplichtingen. Het mag wel op het inschrijfformulier, maar dan met keuze opties per type/soort gebruik. Niet als een soort algemene mededeling. En daarna dienen de ouders hier regelmatig op worden gewezen of opnieuw bevestigd worden. Minimaal jaarlijks.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Overig fotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten