Vergoeding foto rouwkaart

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen

Onderwerp:

Vergoeding foto rouwkaart

Berichtdoor Martijnvl » do mar 01 2018 11:25 pm

Sinds ik voor mezelf ben begonnen, worstel ik iedere keer opnieuw met vergoedingen / tarieven.
Inmiddels kan ik voor meer voorkomende opdrachten redelijk berekenen wat de prijs wordt.
Echter krijg ik soms van die verzoekjes waar ik geen raad mee weet. Zoals deze.

Omdat ik denk dat meer leden met deze vragen worstelen, deel ik ze graag hier.

Van de week werd mij gevraagd of foto's van mij mogen worden gebruikt op rouwkaarten.
Hierbij gaat het dan vooral om foto's van herkenbare plekken in de regio. Uiteraard tegen vergoeding.
De opdrachtgever wil ze opnemen in haar beeldbank, zodat mensen hieruit kunnen kiezen.

Echter heb ik geen idee wat de hoogte hiervan moet zijn. Wat het lastig maakt is dat mijn foto bij wijze van 1 keer kan worden gebruikt, maar ook meerdere keren.
Eigenlijk wil ik naar een vergoeding toe waarbij de foto meerdere keren kan worden gebruikt. Het gaat hier om rouwkaarten, dus de foto wordt veelal in kleinere oplages gedrukt.
Ik heb zitten kijken bij de richtlijnen van Stichting Foto Anoniem, maar daar wordt gesproken over grotere commerciële oplages.
Nu zat ik zelf te denken aan €25,- per foto, maar ongetwijfeld valt hier iets over te zeggen. Zoiets wordt ook gehanteerd bij de Nationale Beeldbank, wat denk ik het beste vergelijkingsmateriaal oplevert. Het lijkt mij wel verstandig iets van een licentie hiervoor op te stellen, zodat de foto's bijvoorbeeld niet ineens op de website of in de brochure verschijnen. Maar hoe stel ik zoiets op? Kan ik dit zelf doen of zijn hier speciale richtlijnen voor?

Mochten jullie tips hebben of eigen ervaringen, ben ik erg benieuwd!

Gr. Martijn
Gebruikersavatar
Martijnvl

Forumlid
Berichten: 73


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vergoeding foto rouwkaart

Berichtdoor Vincent » vr mar 02 2018 8:07 am

Martijnvl schreef:Sinds ik voor mezelf ben begonnen, worstel ik iedere keer opnieuw met vergoedingen / tarieven.
[...]
Eigenlijk wil ik naar een vergoeding toe waarbij de foto meerdere keren kan worden gebruikt.
[...]
Nu zat ik zelf te denken aan €25,- per foto, maar ongetwijfeld valt hier iets over te zeggen.


Bedoel je met meerdere keren gebruik dat er ook per keer betaald wordt of dat het beeld wordt afgekocht bij jou? Ik vindt €25,- sowieso aan de lage kant maar zoals je zelf al aangeeft, tarieven bepaal je zelf en heb je zelf in de hand, kijk wel uit dat je jezelf niet tekort doet, goed beeld is doorgaans meer waard dan een paar euro...

Maar als je zegt dat je voor jezelf bent begonnen, bedoel je dan hobbymatig bijverdienen of dat het nu een (belangrijk) deel van je inkomen is? Is je prijs inc of ex btw, etc. Als je onkosten en belasting er vanaf moet dan blifjt er niet zoveel van over...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vergoeding foto rouwkaart

Berichtdoor Martijnvl » vr mar 02 2018 8:56 am

Het is voor mij een bijverdienste, ik studeer voor iets anders. Maar het is wel een belangrijk deel van m'n inkomen.
Ik bedoel ermee dat het beeld wordt afgekocht voor gebruik op de kaarten. Zij willen de foto's opnemen in hun beeldbank, dus voor mij is het dan moeilijk na te gaan hoe vaak ze worden gebruikt. Prijs is ex. BTW.

Het zijn eigenlijk foto's van vrij werk. Dus het is niet zo dat ik een dag op pad ga om foto's te schieten.
Gebruikersavatar
Martijnvl

Forumlid
Berichten: 73


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vergoeding foto rouwkaart

Berichtdoor Vincent » vr mar 02 2018 10:56 am

Ik vind €25,- voor eenmalig gebruik al behoorlijk aan de lage kant, om het netjes te zeggen. Je beeld af laten kopen voor €25,- dan neem je jezelf niet echt serieus als je het mij vraagt...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vergoeding foto rouwkaart

Berichtdoor Martijnvl » vr mar 02 2018 12:38 pm

Dat is eigenlijk precies waarom ik het vraag. Ik ben een leek op zakelijk vlak wat dat betreft. Ik vind het lastig om hier een goede lijn in te vinden.

Welke richting zou ik dan meer op moeten denken?
Gebruikersavatar
Martijnvl

Forumlid
Berichten: 73


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vergoeding foto rouwkaart

Berichtdoor Martijnvl » wo mar 07 2018 5:31 pm

Vind dat jullie wel een goed punt hebben. Zonder dat ik een prijs heb doorgegeven, hebben ze een voorstel gedaan van €25,- per gebruikte foto.
Dat wil zeggen dat iedere keer dat ze dezelfde foto gebruiken, dit bedrag betalen. Zou dus zomaar voor kunnen komen dat dezelfde foto meerdere keren wordt gebruikt.

Na een beetje research dacht ik nu meer aan €45,- (ex.) per eenmalig gebruik. Zou ik dit moeten doorgeven als mijn voorstel?
Gebruikersavatar
Martijnvl

Forumlid
Berichten: 73


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vergoeding foto rouwkaart

Berichtdoor MarcoEos70D » do mar 08 2018 1:45 pm

Als jij dat een redelijke vergoeding vindt wel.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Vergoeding foto rouwkaart

Berichtdoor jp73 » do mar 08 2018 1:57 pm

Kijk eens naar de tarieven die begrafenis ondernemingen rekenen voor hun diensten . Ik denk dat je dan je tarief wel eens naar boven zou willen bijstellen ....
jp73

Clublid
Berichten: 41


Locatie: Ulft
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vergoeding foto rouwkaart

Berichtdoor Martijnvl » do mar 08 2018 8:35 pm

Bedankt voor de tips!
Gebruikersavatar
Martijnvl

Forumlid
Berichten: 73


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Overig fotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten