Welke wel, welke niet meer?

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen

Onderwerp:

Welke wel, welke niet meer?

Berichtdoor jvdme » do mar 15 2018 4:43 am

In een ander draadje heb ik gemeld nog met oude AF en AF-D objectieven te fotograferen. Een aansluitende vraag:
Wanneer je alleen naar de sensor kijkt, met welke kamera’s uit het volgende rijtje kun je nog goede/acceptabele (scherpte, contrast) foto’s maken:
D70, D200, D70s, D80, D90, D300, D300s, D7000?
Wat is jullie mening?
jvdme

Forumlid
Berichten: 446



Onderwerp:

Re: Welke wel, welke niet meer?

Berichtdoor JvdKooij » do mar 15 2018 7:46 am

met allemaal
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke wel, welke niet meer?

Berichtdoor pveenstra » do mar 15 2018 8:31 am

+1
Maar zodra je de vraag specifieker maakt en aangeeft wat je nog acceptabel vindt, dan kan dat anders worden.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke wel, welke niet meer?

Berichtdoor henkk » do mar 15 2018 11:38 am

Interressante vraag! Ik had net gistermiddag een paar foto's lopen maken met een D50, een D700 en een D850.

Omdat ik de sensorprestaties wil vergelijken, heb ik de foto's van de FX-en gecropt tot hetzelfde beeld als de D50. Hieronder de foto's van elk op hun maximale (normale) gevoeligheden, dus 1600, 6400 en 25600 ISO. Wat is wat?

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke wel, welke niet meer?

Berichtdoor ReneG » do mar 15 2018 11:54 am

Deze test zou je eigenlijk onder gecontroleerde omstandigheden moeten doen, bij daglicht zit er toch wat kleine variatie in per foto. Verder heb je hier vrij goed omstandigheden en de belichting klopt. (Bij een iets minder goede belichting zal het verschil in kwaliteit vermoed ik aanzienlijk groter zijn). Maar goed, ik 'hap' even toe uit nieuwsgierigheid:
1. D700
2. D50
3. D850

Waarbij ik zeg dat 1 en 3 best andersom zouden kunnen zijn. En ik zeg meteen erbij dat het verschil voor veel mensen te klein zal zijn om zich er druk over te maken.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke wel, welke niet meer?

Berichtdoor ATOR » do mar 15 2018 1:34 pm

Het rijtje camera's dat je noemt heeft allemaal nog een vrij lage resolutie. De D7000 is de eerste waar gebruikers problemen kregen met scherpte van lenzen en waar AF-finetune nodig werd. Bij de camera's daarna met een 24MP sensor en een zwak aa filter vallen veel oudere lenzen door de mand, ze kunnen nog wel scherp zijn maar hebben meestal niet de resolutie om het heel fijne detail te laten zien.

Als je naar volle tevredenheid een lens gebruikt op een D70 dan zal diezelfde lens op een D7200 meer detail laten zien, hij zal alleen niet het maximale uit de D7200 halen. Die extra resolutie, of het gebrek eraan, zie je pas als je hem daadwerkelijk gebruikt. Maak je een 10 bij 15 afdruk of bekijk je hem op dit forum als een 2MP beeld dan zal het geen grote rol spelen, print je 40 x 60cm of bekijk je het origineel op een 8k scherm dan wel.

@Henkk
Dus je houdt een hardloopwedstrijd waar iemand 500m loopt, iemand 2km op één been en iemand 5km op één been, en dan ga je puur de tijden vergelijken om te zien wie het beste presteert? Wat is jouw logica achter deze manier van vergelijken?
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke wel, welke niet meer?

Berichtdoor henkk » do mar 15 2018 2:22 pm

ReneG schreef:Deze test zou je eigenlijk onder gecontroleerde omstandigheden moeten doen, bij daglicht zit er toch wat kleine variatie in per foto. Verder heb je hier vrij goed omstandigheden en de belichting klopt. (Bij een iets minder goede belichting zal het verschil in kwaliteit vermoed ik aanzienlijk groter zijn). Maar goed, ik 'hap' even toe uit nieuwsgierigheid:
1. D700
2. D50
3. D850

Waarbij ik zeg dat 1 en 3 best andersom zouden kunnen zijn. En ik zeg meteen erbij dat het verschil voor veel mensen te klein zal zijn om zich er druk over te maken.

Klopt, de lichtomstandigheden varieerden meer dan me lief was. Misschien nog eens op een egaal grijze dag herhalen. De lichtmeters reageren ook niet precies identiek.
Helaas is geen van je antwoorden goed :( . 1 en 3 omruilen maakt het iets beter. Probeer opnieuw!

@ Ator: ik zie het meer als hetzelfde parcours afleggen met drie verschillende fietsen. Als de berghelling maar 10% is, kunnen verschillende fietsen toch even snel boven komen (met dezelfde fietser). Bij 20% helling wordt het anders.

Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke wel, welke niet meer?

Berichtdoor ATOR » do mar 15 2018 3:01 pm

Hoe is het parcours hetzelfde als je de D850 acht keer minder licht geeft om de foto te maken dan de D50? Nog afgezien van het feit dat je maar de helft van de D850 sensor gebruikt.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke wel, welke niet meer?

Berichtdoor Patrick » do mar 15 2018 4:24 pm

Ik zat eerder deze maand wat oude foto's uit te zoeken en snel te bewerken (ik wilde een leuke verzameling maken over een vriend die vaak met ons op stap was destijds). Ik was aangenaam verrast door de foto's die ik destijds met de D200 maakte. Onder redelijke omstandigheden zijn die foto's gewoon goed als je goede objectieven gebruikt! Hogere ISO waarden betekende destijds snel het einde, maar dat is bekend.

ALs de D200 goed is, dan zijn de D80 en latere modellen dus ook prima onder de juiste omstandigheden.

Sterker nog: het feit dat je niet zomaar de camera's hierboven uit de foto's herkent zegt genoeg! En ik schiet nog steeds af en toe met Nikon en dan ben ik nog steeds tevreden over wat de bijna 10 jaar oude D700 me geeft!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke wel, welke niet meer?

Berichtdoor ReneG » do mar 15 2018 5:49 pm

ATOR schreef:Hoe is het parcours hetzelfde als je de D850 acht keer minder licht geeft om de foto te maken dan de D50? Nog afgezien van het feit dat je maar de helft van de D850 sensor gebruikt.


Dat had ik er zo snel even niet uit afgeleid, maar in dat geval is het inderdaad geen eerlijk vergelijk.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke wel, welke niet meer?

Berichtdoor bcvthul » do mar 15 2018 6:51 pm

Ik denk dat veel camera's (oude, nieuwe, dure en goedkope) bij ' normaal' daglicht evengoed presteren. Ik denk dat de camera's met nieuwere sensoren vooral beter presteren bij moeilijkere licht omstandigheden.

(wat de foto's betreft durf ik alleen te zeggen dat foto 2 de d50 zou moeten zijn, ik vraag me ook af welke lens/lenzen heb je gebruikt?)
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke wel, welke niet meer?

Berichtdoor jvdme » do mar 15 2018 8:41 pm

Woow, en iedereen maar upgraden en upgraden en ...........
Maar, bij de hogere ISO’s zal het wel een ander verhaal zijn, niet?
jvdme

Forumlid
Berichten: 446



Onderwerp:

Re: Welke wel, welke niet meer?

Berichtdoor Peter » do mar 15 2018 9:01 pm

ja, dat wel

maar voor de rest..., denk dat menigeen het verschil niet ziet tussen een foto gemaakt met een (dure) D500 of een oude bak zoals de D300s,
ik in ieder geval niet.
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke wel, welke niet meer?

Berichtdoor Janvis » do mar 15 2018 10:05 pm

Maar dat is dan weer het leuke van een hobby, niet alles hoeft altijd verantwoord te worden... Je wilt die ene camera of die ene lens gewoon graag hebben omdat het goed voelt en omdat je het gewoon graag wil hebben :-)
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke wel, welke niet meer?

Berichtdoor henkk » do mar 15 2018 10:49 pm

bcvthul schreef:(wat de foto's betreft durf ik alleen te zeggen dat foto 2 de d50 zou moeten zijn, ik vraag me ook af welke lens/lenzen heb je gebruikt?)


foto 2 is niet de D50. Alle foto's zijn gemaakt met de AF-S 35 mm f/1.8

En eerlijke vergelijking? Elke camera op z'n hoogste gevoeligheid? Wat is daar niet eerlijk aan? Het wordt pas oneerlijk als ik ze op dezelfde gevoeligheid zou gaan vergelijken. :)

Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Overig fotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten