Fotowedstrijd Radio Kootwijk

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen

Onderwerp:

Fotowedstrijd Radio Kootwijk

Berichtdoor jan » vr sep 28 2018 12:55 pm

Ik kwam toevallig vandaag dit bericht tegen m.b.t. Radio Kootwijk.
Er zijn genoeg leden geweest die er foto's hebben gemaakt. Dus wellicht wil je ze inzenden hetgeen kan tot 17 oktober a.s.

Op dit forum staan verschillende draadjes met foto's van deze bijzondere lokatie. Ik heb er een paar opgezocht
1
2
3

FOTOWEDSTRIJD
Jouw foto in Radio Kootwijk?

Het voormalige zendstation in Radio Kootwijk is een fotogeniek gebouw. Niet alleen van buiten, maar ook van binnen. Dagelijks komen wij hier hobby fotografen tegen en wij zijn eigenlijk heel benieuwd naar al die mooie foto’s. Wij zijn trots op het gebouw en jij waarschijnlijk op je foto. Hoe leuk zou het zijn dat jouw mooiste foto van Radio Kootwijk in het gebouw komt te hangen? Daarom organiseren wij een fotowedstrijd. Het onderwerp is ‘het voormalige zendstation in Radio Kootwijk’.

Wat kan je winnen?
De winnaar wint vier toegangskaarten voor de excursie Ontdek Radio Kootwijk ter waarde van € 70,00. Samen met de gids loop je langs de monumentale pomphuisjes naar het hoofdgebouw. Daar staat de koffie en thee klaar en wordt er een korte film getoond. De gids neemt je vervolgens mee door het gebouw en vertelt je alles over de architectuur, techniek, de boeiende historie en het leven in het dorp Radio Kootwijk. Uiteraard mag je tijdens de excursie foto’s maken.

Hoe kan je meedoen?
- Je levert je foto aan via info@hierradiokootwijk.nl onder vermelding van Radio Kootwijk fotowedstrijd 2018 en je verklaart eigenaar te zijn van de foto. Je doet afstand van auteurs- en eventueel portretrecht.
- Maximaal 1 foto per deelnemer.
- Insturen kan tot 17 oktober 2018.

Uit alle inzendingen selecteren de medewerkers van Staatsbosbeheer Radio Kootwijk de 24 mooiste foto’s. Deze foto’s worden afgedrukt op het formaat 40 x 60 cm. Zorg dus voor een goede kwaliteit. Vanaf 23 oktober zijn de foto’s te zien in ons gebouw. Bezoekers* van het gebouw mogen 1 stem uitbrengen. De foto met de meeste stemmen op 28 december 2018 wint de prijs.

Staatsbosbeheer is op geen enkele wijze aansprakelijk wanneer de inzender niet de eigenaar van de foto is. Bij het insturen geef je automatisch toestemming voor rechtenvrije plaatsing voor interne en externe plaatsingen, waaronder ook sociale media.

*Bezoekers zijn mensen die rechtmatig binnen in het voormalige zendstation zijn. Denk aan deelnemers van excursies, genodigden van een evenementen of belangstellende die het gebouw bezoeken tijdens de Beleef de architectuurdagen.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Online
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4304


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotowedstrijd Radio Kootwijk

Berichtdoor gijs sandberg » vr sep 28 2018 12:59 pm

Jan, en anderen,
Denk aan de auteursrechten:
"rechtenvrije plaatsing voor interne en externe plaatsingen".
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotowedstrijd Radio Kootwijk

Berichtdoor Patrick » vr sep 28 2018 1:19 pm

Je ziet het vaak. Heel leuk natuurlijk om zoiets te winnen, maar het is ook een makkelijke en goedkope manier om foto's te verzamelen. Wel een puntje om in de gaten te houden!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotowedstrijd Radio Kootwijk

Berichtdoor JurjenF » za sep 29 2018 1:56 pm

Zit nog een beetje te twijfelen : dat dingetje over 'afstand van je auteursrecht' gaat natuurlijk wel heel erg ver....
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotowedstrijd Radio Kootwijk

Berichtdoor gijs sandberg » za sep 29 2018 2:42 pm

Jurjen,
re: twijfelen ... dat dingetje over
Ik ben ook niet zeker over de strekking van deze wedstrijdvoorwaarden.
Wellicht zal een auteursrecht-expert het zien als een onbeperkte licentie tot gebruik, en niet de overdracht van het (volledige) auteursrecht.
Groeten, Gijs
PS de aap uit de mouw, bij een aanvulling op de eerste post in dit item (of ik had nog niet goed gelezen)
"doet afstand van auteurs- en eventueel portretrecht."
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op zo sep 30 2018 9:44 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotowedstrijd Radio Kootwijk

Berichtdoor Patrick » za sep 29 2018 4:52 pm

JurjenF schreef:Zit nog een beetje te twijfelen : dat dingetje over 'afstand van je auteursrecht' gaat natuurlijk wel heel erg ver....

Dat staat er nu weer niet. Ik "gok" dat ze de foto voor hun eigen uitingen gebruikt gaan worden. Ze zullen hem echt niet mogen verkopen aan derden bijvoorbeeld.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotowedstrijd Radio Kootwijk

Berichtdoor jan » za sep 29 2018 6:11 pm

Patrick schreef:
JurjenF schreef:Zit nog een beetje te twijfelen : dat dingetje over 'afstand van je auteursrecht' gaat natuurlijk wel heel erg ver....

Dat staat er nu weer niet. Ik "gok" dat ze de foto voor hun eigen uitingen gebruikt gaan worden. Ze zullen hem echt niet mogen verkopen aan derden bijvoorbeeld.

Dit is wat er ook staat: Je doet afstand van auteurs- en eventueel portretrecht.
En dat gaat inderdaad best ver.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Online
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4304


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotowedstrijd Radio Kootwijk

Berichtdoor Patrick » za sep 29 2018 7:03 pm

Oeps. Je hebt gelijk. Dat gaat wel heel ver!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotowedstrijd Radio Kootwijk

Berichtdoor JurjenF » za sep 29 2018 9:00 pm

Ik kan mij nog ergens iets vaags herinneren van een artikel van dhr. Hermans in Focus. Die schreef aktijd over auteursrechten c.s.. Volgens mij, maar ik ben er niet zeker meer van : zal het eens proberen te achterhalen, had hij er eens een artikel over geschreven waarin stond dat auteurs- en portretrecht onvervreembaar zijn. Dwz dat die altijd bij de maker/model blijven omdat het een recht is dat je niet afgenomen kan worden (in principe). Maar ik kan er naast zitten hoor.
Als je nu meedoet en de foto wordt in grote(re) getale gebruikt en mss zelfs verkocht dan vis je mooi achter het net. Loop ik straks ergens in Kaapstad zie ik om één of andere reden mijn foto op een billboard van 5 x 10 hangen zonder naamsvermelding....Dat gaat zeer doen :cry:.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotowedstrijd Radio Kootwijk

Berichtdoor jan » za sep 29 2018 9:14 pm

Ik heb hier iets gevonden waaruit blijkt dat het wel een serieus "ding" is.
Hier een PDF Wettelijke regels voor de exploitatieovereenkomst, afkomstig uit paragraaf 5.2, Wettelijke regels voor de exploitatieovereenkomst.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Online
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4304


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotowedstrijd Radio Kootwijk

Berichtdoor ReneG » za sep 29 2018 9:50 pm

JurjenF schreef:Ik kan mij nog ergens iets vaags herinneren van een artikel van dhr. Hermans in Focus. Die schreef aktijd over auteursrechten c.s.. Volgens mij, maar ik ben er niet zeker meer van : zal het eens proberen te achterhalen, had hij er eens een artikel over geschreven waarin stond dat auteurs- en portretrecht onvervreembaar zijn. Dwz dat die altijd bij de maker/model blijven omdat het een recht is dat je niet afgenomen kan worden (in principe). Maar ik kan er naast zitten hoor.
Als je nu meedoet en de foto wordt in grote(re) getale gebruikt en mss zelfs verkocht dan vis je mooi achter het net. Loop ik straks ergens in Kaapstad zie ik om één of andere reden mijn foto op een billboard van 5 x 10 hangen zonder naamsvermelding....Dat gaat zeer doen :cry:.


Portretrecht in algemene zin is onvervreemdbaar, maar er zijn wel uitzonderingen op. Die gelden bijvoorbeeld in enige mate voor 'bekende' personen (denk aan de premier); die kunnen verwachten dat hun foto's gepubliceerd worden, tenzij de foto's natuurlijk hun redelijk belang schaden. Bij een model dat in opdracht werkt (tegen betaling met contract etc.) geldt het portretrecht ook niet voor die specifieke foto's. Wel voor andere foto's die van het model zijn gemaakt.

Auteursrecht is volgens mij wel degelijk 'vervreemdbaar', mits de auteur tekent voor de rechten. Maar dat geldt dan wederom voor specifieke foto's. Of dat ook geldt bij vage wedstrijdvoorwaarden durf ik echter wel te betwijfelen, volgens mij moet er dan wel een soort contract aan ten grondslag liggen.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotowedstrijd Radio Kootwijk

Berichtdoor JurjenF » zo sep 30 2018 12:01 pm

Zoiets was het wel ja. M.n. het contract was belangrijk maare in dat bewuste artikel stond iets of een 'wedstrijdvoorwaarde' ook in die zin een 'contract' was. Lastige en diffuse materie iig.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotowedstrijd Radio Kootwijk

Berichtdoor jan » vr okt 05 2018 4:05 pm

Ik heb n.a.v. de wedstrijd enkele vragen gesteld aan Radio Kootwijk:

Een paar vragen n.a.v. uw oproep mee te doen aan de fotowedstrijd. Uw schrijft:
Je doet afstand van auteurs- en eventueel portretrecht.
1.- Wat is uw interpretatie van afstand doen van auteursrecht?
2.- Wat heeft u hiermee voor ogen?
3.- Wilt u deze foto dan ook commercieel gebruiken?



Vandaag kreeg ik van een Medewerker Radio Kootwijk , met een excuus voor de late reactie, de onderstaande reactie:

Het idee van de fotowedstrijd is ontstaan tijdens Open Monumentendag. Wij spraken een amateurfotografe die het erg leukt lijkt om haar foto’s van het gebouw tentoon te stellen in het gebouw zelf. Het gebouw wordt dagelijks vele malen gefotografeerd met een smartphone tot aan professionele apparatuur. Er zijn dus veel fotograven die in hun archief een foto van het gebouw hebben. Wij kunnen ons voorstellen dat niet alleen de fotograve die wij spraken maar veel meer fotografen het ook leuk vinden om het foto tentoon testellen in ons gebouw. En dat blijkt. Wij krijgen veel foto’s binnen, zelfs van beroeps fotograven.

De foto’s die wij het mooist vinden doen mee aan de wedstrijd. Wat we na de wedstrijd met de foto’s gaan doen is nog niet bekend. Waarschijnlijk verdwijnen ze voor een langere periode in ons archief en komen er bij speciale gelegenheden weer uit. Denk aan bijvoorbeeld de volgende Open Monumentendag. Wanneer de foto een speciaal thema heeft, kan het zijn dat wij deze gebruiken bij een artikel op sociale media. Wij gaan de foto’s niet gebruiken om deze bijvoorbeeld door te verkopen.

Ik hoop u met deze mail duidelijkheid te hebben gegeven. De fotowedstrijd is met de beste bedoeling georganiseerd. Mocht voor u afstand van u rechten bezwaarlijk zijn, dan kan ik u vooral adviseren om niet mee te doen. Maar bedoen is leuker.


Dit ter informatie.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Online
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4304


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotowedstrijd Radio Kootwijk

Berichtdoor strangeartefact » vr okt 05 2018 7:09 pm

Duidelijk Jan...dank voor het delen. Ik hou ze zelf maar in mijn archief.

overigens totaal off topic maar de 'f' en de 'v' is een dingetje bij die beantwoorder :)
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotowedstrijd Radio Kootwijk

Berichtdoor JurjenF » vr okt 05 2018 7:23 pm

Precies.....
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Overig fotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten