Hallo Peter,
De theorie **):
Als je aan de regelaars RGB zit verander je alleen de intensiteit van de kleur Rood/Groen of Blauw. Stel je maakt een volledig foto die alleen maar uit Blauw bestaat. De intensiteit van groen en rood staat op nul. Hoe je de kleurregelaars dan ook zet, rood en groen blijven op nul staan en blauw veranderd van intensiteit.
De regelaars kunnen dus alleen de intensiteit van de kleuren 'schuiven' ***). Alle drie omhoog geeft wat meer licht, dit is dus de belichting. De kleurtemperatuur naar blauw schuiven, zal de blauw intenser maken en groen en rood verminderen. (De hoeveelheden dat weet ik niet).
Schuiven met de tint zal b.v. groen iets minder intens maken en dan rood meer intens maken en misschien wordt blauw ook nog iets minder intens gemaakt.
Volgens mij kun je hetzelfde effect bereiken door b.v. in photoshop de plaat in lagen te verdelen volgens het RGB schema en dan de individuele kleuren schuiven. In dat geval werken de schuiven onafhankelijk, maar je kunt er dezelfde effecten mee bereiken. In photoshop kun je de lagen ook verdelen als CYM en dan weer hetzelfde effect bereiken, alleen bedienen de schuifregelaars dan iedere keer twee kleuren tegelijkertijd. (Y doet dan Groen/Rood, C doet dan Blauw/Groen, M doet dan Rood/Blauw). In principe kun je door de schuiven goed te bedienen ook weer dezelfde effecten bereiken.
Drie schuiven bedienen de drie vrijheidsgraden, zodat je iedere instelling kunt bereiken. Maar bij de combinaties (CYM), moet ja als je b.v. een schuif hebt voor Rood/Groen en je wilt alleen Groen lichter maken, zul je de Y omhoog moeten doen, De C omhoog moeten doen en de M omlaag moeten doen, allen precies in de goede verhouding.
Ben
**)
Zie :
https://nl.wikipedia.org/wiki/OoggevoeligheidDe sensoren van een camera hebben een vergelijkbare gevoeligheid voor het lichtspectrum als de ogen.
Onze ogen zijn b.v. gevoelig voor groen en rood, maar deze kleuren liggen heel dicht bij elkaar en ze overlappen elkaar ook voor een zeer groot deel. De kleur blauw licht een stuk verderop in het spectrum.
Doordat rood en groen elkaar zo overlappen, is het ook zo dat als de rode sensoren (in ogen of camera) wat waarnemen, de groene sensoren meestal ook wat waarnemen, alleen bij het allerdiepste rood, zien de groene sensoren niets. Het verschil tussen rood en groen (zie het plaatje) is dus eigenlijk heel subtiel.
De schuiven van de kleurbalans zijn hierop ingericht. Doe je de kleurbalans met de knoppen Rood/Groen/Blauw dan zal het de meeste mensen heel veel moeite kosten om de instelling eenvoudig te veranderen.
De huidige inrichting is voor mensen heel wat logischer. Wij ervaren het verschil tussen Rood en Groen namelijk als heel erg groot, terwijl ze zo veel overlappen.
***)
Foto software werkt tegenwoordig zo complex en ingewikkeld, dat ik vermoed dat de kleurtemperatuur niet over de kleuren heen zal werken, echter ik heb momenteel niet de software om dat gemakkelijk te kunnen controleren. Versterking van de kleuren hoeft ook niet lineair te zijn. Het is dus maar een vermoeden van mij dat de belichte rode pixels geen invloed hebben op de blauwe en groene pixels bij de kleurbalans.
Bij veel andere instellingen (in b.v. Lightroom) beinvloeden deze waarden wel elkaar.