Ik wil wel wat input geven (ik heb een klein beetje ervaring met web design). Het zijn vooral praktische pointers. Eerst even twee zaken die al genoemd zijn:
- Gebruik zoals gezegd een SSL certificaat voor een https verbinding. Los van beveiliging komt er namelijk bij dat google binnenkort alle sites die niet https zijn downgraden in de rankings. Dan kom je zo laag in de rankings dat je site bijna niet meer gevonden zal worden, tenzij er heel gericht gezocht wordt.
- Over de webshop: Die zou ik zo laten. Als je zelf niet zo heel erg handig bent met websites/shops zou ik er niet aan beginnen. Het is inderdaad niet zo moeilijk (zeker voor mensen met een IT achtergrond), maar voor leken kan dit behoorlijk lastig zijn.
Dan de website zelf: Ik ga het niet over smaak of stijl hebben, maar een paar eenvoudige/praktische zaken die ik uit ervaring ken:
1. De huidige homepagina (= landing page) is niet zozeer onpersoonlijk, maar het is wel zo dat deze niet direct uitnodigend is. Er is daar zogezegd 'niets te doen'. Je kunt op de pagina zelf niet 'doorklikken' en er staat 'weinig' inhoud op (1 statische foto). Je hoeft er geen 'flashy' circus van te maken, maar op een landing page moet wel iets te zien of te doen zijn. Een enkele foto waar je niet op kunt klikken is wat dat betreft wat mager. Bovendien geeft dit een eerste indruk dat een site 'niet af' is. Dat komt vooral omdat het al vele jaren gebruikelijk is om voor website 'onder constructie' een enkele statische afbeelding met eventueel een toelichtend zinnetje te gebruiken. Een paar praktische mogelijkheden om het iets anders te doen (zonder er een circus van te maken):
- Plaats voor elk album één representatieve foto op de homepage en maak die 'klikbaar'. Zet de naam van het album eronder. Dat nodigt in ieder geval uit tot doorklikken. Menu's doen dat een stuk minder (
die gebruiken
mensen wel als ze gericht iets zoeken maar die worden niet ervaren als 'uitnodigend om door te klikken). Vandaar ook dat veel frontenders een tijd lang de menu's zoveel mogelijk 'wegmoffelden' of minimaliseerden.
- Plaats in plaats van één foto een roulerende serie foto's. Dat hoeven er niet veel te zijn maar dan gebeurt er iets. Voeg bij voorkeur ook een indicator toe die aangeeft hoeveel foto's er zijn en maak die eventueel aanklikbaar. Je kunt evt. naar mijn homepage kijken hoe ik dat gedaan heb. Mijn site (zie evt. link onderaan de post) heeft een totaal andere stijl, maar wel een enigszins vergelijkbare insteek (
minimale tekst, geen poepas, het gaat vooral om de foto's. Maar ik gebruik hem vooral als mobiele portfolio om mensen foto's te laten zien, ik heb er niet zo'n behoefte aan om gevonden te worden en doe dus weinig met keywords, tagging etc).- Als dat niet werkt voor je, maak die éne foto dan in ieder geval een stuk groter/prominenten aanwezig. Geef de foto eventueel een titel.
2. Een soortgelijk iets zie je bij je biografie. Je zelfportret (
neem ik aan) is vrij klein en nu geplaatst alsof het een soort inzet is bij een tekst. Die tekst staat vervolgens ook zo geformatteerd dat het een aanzet voor een paragraaf lijkt, maar het is slechts één zin. Mensen verwachten iets anders en dan lijkt het onaf, al dan niet bedoeld. Dat mag best, maar overweeg dan om je zelfportret centraal en wat groter te plaatsen, en plaats die zin/motto dan boven of onder je foto als een soort quote/spreuk/motto. Overigens vind ik die ene zijn wel zeer sterk en veelzeggend, dus die zou ik er zeker in houden. Maar met een wat andere formattering van de pagina wordt e.a. denk ik veel sterker, terwijl het dezelfde informatie is.
3. Eenduidig ontwerp: Wat opvalt is dat één van je albums ('Abstract') afwijkt van de andere twee (die witte omkadering hebben). Mijn advies: geef ze alledrie dezelfde look of geef ze alledrie een andere look. Nu komt het wat inconsistent over. En mensen zijn vreemde wezens, als niets consistent is vinden ze dat niet erg, maar als één ding afwijkt van de rest valt het meteen op. Dan wordt het ook nogal snel als onaf/incorrect/fout ervaren. Los van wat wij ervan vinden, dat is nu eenmaal de praktijk.
4. Over je contactformulier: Maak het message veld wat ruimer, zodat ook mensen die een wat langer bericht aan je willen sturen dat eenvoudiger kunnen doen.
Tot zover mijn mening.
(Edit: Formattering gerepareerd)