2:3 -> 13x18?

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen

Onderwerp:

2:3 -> 13x18?

Berichtdoor MarcvanZuylen » di okt 15 2019 5:45 pm

De verhouding 2:3 wordt volgens mij nog steeds gezien als ' standaard-formaat' voor de digitale camera's. Maar wat ik me afvraag is hoe het formaat 5" x 7" als standaardformaat is gekozen. Dit formaat is bij ons meer bekend als het 13x18 formaat, maar die 13 centimeter wordt volgens mij overal afgedrukt als 12,7 centimeter. Dit omdat de 5" omgerekend 12,7 centimeter is. Maar hoe zit het dan met die 7" ? Want als je dat omrekent kom je uit op (afgerond) 17,8 centimeter.

Maar 12,7 : 17,8 is helemaal geen 2:3, wat dan weer inhoudt dat wanneer je kiest voor het 13x18 formaat als afdruk, je altijd een stuk beeld verliest. Nu zijn er gelukkig afdrukcentrales die alleen kijken naar de (korte) 12,7 kant en dan automatisch hun afdruk maken op 19,1 centimeter waardoor je toch heel je beeld op de afdruk krijgt, maar er zijn ook afdrukcentrales die hier geen rekening mee houden. Waardoor je dus een stuk afbeelding mist.

Ik vroeg me dus eigenlijk af waar dat 5" x 7" formaat dan van af komt omdat dat in bovenstaand verhaal helemaal niet logisch is. Toch?
MarcvanZuylen

Forumlid
Berichten: 474


Locatie: Zeeland, Maashorst, Nederland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 2:3 -> 13x18?

Berichtdoor Skippy » di okt 15 2019 7:54 pm

Hier een link naar info over allerlei formaten https://photo.stackexchange.com/questio ... tios/18151
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 2:3 -> 13x18?

Berichtdoor MarcvanZuylen » wo okt 16 2019 12:14 pm

Skippy schreef:Hier een link naar info over allerlei formaten https://photo.stackexchange.com/questio ... tios/18151


Grotendeels gelezen en als ik het goed begrijp is er dus totaal geen logica :D . Anders gezegd, elke formaat heeft weer z'n eigen logica, maar de verbanden er tussen is niet bij allemaal even duidelijk, of ontbreekt zelfs.

Blijft lastig. Je maakt foto's in het 2:3 formaat en dan komt de klant achteraf met de mededeling dat de foto in een lijst moet van 30:40. Of je besteld foto's op 13x18 (maar je wil dus eigenlijk dat ze afgedrukt worden op 12,7x19,1) en je gaat ze ophalen en ze zijn afgedrukt op 12,7x17,8. Mis je toch een ruime centimeter beeld aan de zijkanten.
MarcvanZuylen

Forumlid
Berichten: 474


Locatie: Zeeland, Maashorst, Nederland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Overig fotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten