Dia's dupliceren en automatiseren

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen

Onderwerp:

Dia's dupliceren en automatiseren

Berichtdoor EricD » vr feb 07 2020 7:38 am

Beste forum Leden,

Ik wil graag mijn huidige dia collectie gaan digitaliseren na veel zoek werk op google en Youtube heb ik een 2e hands dia projector gekocht en deze ontmanteld (lees gesloopt) zodat ik met mijn D750 de dia's goed kan dupliceren.
Ik had verzonnen om dmv een micro switch bij het wisselsysteem van de dia's de sluiter van de camera te gaan bedienen.
Nu heb ik daarvoor een bedrade afstands bediening genomen en hier de bediening van afgeknipt, nu zou de witte draad de GND moeten zijn en de gele en de rode draad de sluiter en of de autofocus moeten zijn.
Er zit in deze afstands bediening geen batterij oid.
Heb nu het stekkertje in de camera gedaan en geprobeerd om zo de sluiter te bedien maar helaas alle combinaties geprobeerd maar de sluiter doet niks ??
Hebben jullie misschien zoiets al bij de hand gehad ???

Of zou er een andere mogelijkheid zijn ?

Graag jullie reactie
EricD

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Dia's dupliceren en automatiseren

Berichtdoor wadwandelaar » vr feb 07 2020 8:54 am

EricD schreef:Of zou er een andere mogelijkheid zijn ?

Dia scanner kopen?
wadwandelaar

Forumlid
Berichten: 165


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Dia's dupliceren en automatiseren

Berichtdoor henkk » vr feb 07 2020 9:14 am

Ga je geprojecteerde dia's fotograferen? Dat lijkt mij niet echt goede resultaten opleveren. Maar mss begrijp ik je opzet niet.

Als je wil weten hoe die ab werkt, kun je hem openmaken. De draad is toch al doorgeknipt.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4935


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Dia's dupliceren en automatiseren

Berichtdoor EricD » vr feb 07 2020 10:49 am

Scanner kopen is geen optie, de kwaliteit van de foto is stukken beter dan een gescande.
Ik heb de lens uit de projector gehaald en maak de foto rechtstreeks van de dia (met de projectorlamp en een stukje melkglas erachter). https://www.youtube.com/watch?v=M3H7Qgp8SRg
De eerste foto's waren mooi scherp. moet nu alleen nog de sturing voor elkaar krijgen.
Ga nu op het printplaatje v d afstandbediening daar waar de drukknop op zit nu de microswitch op solderen kijken of dit werkt.
EricD

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Dia's dupliceren en automatiseren

Berichtdoor ben42 » vr feb 07 2020 11:26 am

Zie de link :
polaroid_diaduplicator

Afbeelding

Voor mij was dit : Goed genoeg / goedkoop / snel.

Goed genoeg.
Niet perfect, maar zeker voldoende. Dynamiek geen probleem. Resolutie, voor de dia's ruim voldoende. In mijn opzet fotografeer ik een groot deel van het raampje mee omdat dit gewoon zo uitkomt. Ik hou voldoende resolutie over. Belichting via een wit vel papier verlicht met bouwlamp(en). Als referentie ook een keer zonlicht gebruikt via het witte vel papier en er is geen echt kwaliteitsverschil te zien. (De zon is niet altijd betrouwbaar aanwezig de bouwlamp wel).
Het grootste nadeel van deze opzet is stof, bij een 'dure' scanner kan deze automatisch verwijderd worden. Met de snelheid waarmee ik werkte was het wegpoetsen of wegblazen van de stof geen optie. (Met een projector/camera methode bestaat dit probleem ook).

Goedkoop.
De duplicator koste bijna niets, wel een tweedehands macro lens gekocht (ook goedkoop). Omdat ik met DX werk, heb ik dit poloroid systeem aangeschaft. Met FF heb je veel meer mogelijkheden, een 1:1 duplicator werkt dan ook uitstekend en deze kosten bijna niets.

Snel
Met wat doorwerken kan ik met dit systeem ongeveer 300 dia's per uur fotograferen. Maar met wat aantekeningen haal ik ongeveer 200 dia's per uur. Tussen de dia's door fotografeer ik een stukje papier ter grote van de dia met meestal het slede nummer, de datum en soms de reeks nummers, per serie. Achteraf heb je dan de locatie van die in je systeem, de datum van de dia en de volgorde.

Opzet met een projector heb ik naar gekeken. Daar zaten wat nadelen aan.
Het onbemand laten draaien (zelfs van een projector/duplicator die te koop was), was niet verstandig.
Dia's kunnen ploppen. De verlichting met een gloeidraadlamp is niet ideaal wat betreft kleur en lichtverdeling.

Scanner overwogen.
Is duurder, maar dat is geen probleem. Maar een scanner is niet geschikt om duizenden dia's te copieren. Daar zit gewoon geen snelheid achter. En zelfs met een feeder blijft een scanner zeer arbeidsintensief.


Tot op heden heb ik geen systeem gezien die deze opzet verslaat op alle drie de punten ( Goed genoeg / goedkoop / snel ). En bovendien is het systeem simpel.

Laat wat van je horen als je een opzet hebt gekozen en als je een aantal dia's hebt verwerkt. Wij (?) en een aantal forumbezoekers in de toekomst zijn benieuwd.

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2629


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Dia's dupliceren en automatiseren

Berichtdoor EricD » vr feb 07 2020 12:22 pm

Ik zal jullie zeker op de hoogte houden.
Mijn gevoel zegt dat de combi met de diaprojector gaat werken.
ik wil als ik de sluiter aan de praat krijg op deze manier een vertraging inbouwen (printplaatje) van bv 2 sec om de dia te laten ploppen.
Heb wel een melkglazen plaatje tussen de lamp en de dia gezet om niet te scherp licht te krijgen.
Ook heb ik al een printplaatje met een impuls schakeling van 2 -25 sec om het wisselen van de dia's automatisch te maken.
EricD

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Dia's dupliceren en automatiseren

Berichtdoor ben42 » vr feb 07 2020 2:54 pm

Afhankelijk van je locatie is het misschien een keer leuk resultaten van de verschillende systemen naast elkaar te leggen.
Momenteel ben ik niet in staat om mijn systeem te gebruiken, maar binnenkort ga ik weer aan de gang. Misschien kunnen we kruislings was dia's van elkaar scannen en daarvan de resultaten vergelijken.

Ik heb ook nog een heel goedkope scanner (Slechte dynamiek, Slechte kleuren, Cropped de dia, maar wel snel en goedkoop) en ik ben wel benieuwd naar de 'iets' betere goedkope scanners.

Als je met google zoekt op 'amazon diascanner' en je kijkt naar de images, zitten daar iets duurdere en ook snelle scanners tussen. Voor negatieven zit ik nog een dergelijke scanner te overwegen. Als iemand een snel alternatief heeft dat niet ongelooflijk duur is houd ik me aanbevolen.

Ben.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2629


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Dia's dupliceren en automatiseren

Berichtdoor EricD » vr feb 07 2020 7:33 pm

Ik zet de complete afstandsbesturing in een beugel vlak bij het schuif mechanisme welke de dia's voor de verlichting zet zodat deze deze schakelt en zet dan de camera op de single modus om te voorkomen dat er meerde geschoten worden.
Stuur me eff een pbtje.
EricD

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Dia's dupliceren en automatiseren

Berichtdoor pveenstra » za feb 08 2020 8:22 am

Eric, klinkt zeer interessant. Zelf heb ik ongeveer zo'n opstelling als Ben, maar ik haal zijn genoemde snelheid lang niet. Kan je eens een foto van je opstelling plaatsen?
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Dia's dupliceren en automatiseren

Berichtdoor johan555 » di apr 07 2020 9:55 pm

ik gebruik dit
Afbeelding
Afbeelding
perfect en zo klaar
alles op een SD kaartje of direct op de pc
Nikon D700 D610
Gebruikersavatar
johan555

Forumlid
Berichten: 30


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Overig fotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten