Rollingshots (Auto fotografie)

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen

Onderwerp:

Rollingshots (Auto fotografie)

Berichtdoor IngeVerbeem » vr sep 18 2020 5:41 pm

Beste allen,

Ik ben een hobbyist wat graag foto's maakt van autos. Nu wil ik me gaan focussen op rollingshots maken. Een raampje opendraaien tijdens het rijden en wat foto's maken is leuk.. maar nu wil ik een stapje verder gaan dan uit het raam hangen voor het perfecte plaatje. Zover wil ik niet gaan. Ik vroeg me daarom dus af of er meer mensen zijn die ervaring hebben met rollingshots maken. Bijvoorbeeld vanuit de kofferbak. Wat zijn de Do's en de dont's? :) Andere methodes om leuke rollingshots te creeren?
IngeVerbeem

Forumlid
Berichten: 1


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Rollingshots (Auto fotografie)

Berichtdoor ReneG » vr sep 18 2020 7:00 pm

Ik ben zelf nooit verder gekomen dan zittend vanuit de passagiersstoel fotograferen. Een oude fotodocent van me heeft daar wat meer mee gedaan, op een verlaten terrein. Les 1 (ja echt): Laat je camera niet vallen (dat deed de eerste keer dus wel). :shock: :lol: Alle gekheid op een stokje, hij had wel wat creatieve oplossingen. Enkele voorbeelden die ik me nog herinner:

- Zelf zittend achterop een motor die meerijdt langs het voertuig dat hij wilde fotograferen (makkelijker dan vanuit een auto).
- Hij heeft ook eens een keer zelf achterin op een zitje in zo'n half busje/caddy gezeten waarvan de deuren openstonden. Hij was uiteraard gezekerd.
- Camera op het dak op statief vastgemaakt aan dakdragers of een imperial, in een auto met een open dak of cabrio. Uiteraard wel goed borgen!
- Camera uit het raam hangend om afstand te creeëren vanaf de auto; Stel je voor dat de camera dus 1 tot 1,5 meter buiten het voertuig hing. Dit bleek wel lastig te zijn om te richten.

Wat ik me wel duidelijk herinner is dat hij zei dat, in tegenstelling tot wat je in veel artikelen leest, er helemaal niet zo'n hoge snelheid nodig was om de impressie van snelheid te geven. De meeste van zijn foto's waren gemaakt met ~30 km/h meen ik, en het verschil was er niet aan af te zien. Alleen bij motorrijders in bochten zag dat er wat minder dynamisch uit, want met lage snelheid konden ze meen ik niet helemaal de gewenste houding aannemen.

Hij gebruikte bij voorkeur groothoeklenzen, zowel vanwege het effect maar ook omdat het dan makkelijker was om het voertuig in beeld te houden. Wat zijn instellingen waren weet ik niet precies meer. Ik meen S (Shutter priority) en een wat langere sluitertijd met auto-ISO om veranderingen in licht te ondervangen en de gewenste sluitertijd te bereiken. Daarvoor gebruikte hij bij voorkeur dus wel ondersteuning van een statief om het enigzins stabiel te houden en hij zocht dus een terrein met heel vlak asfalt of asfaltwegen. De autofocus was meen ik AF-C. Die keren wanneer hij met statief werkte waarbij hij de camera niet zelf kon bedienen had hij een afstandsbediening met een lange draad (dat kan tegenwoordig natuurlijk ook draadloos). De grootste uitdaging was dan echter om het onderwerp in beeld te houden, want een onderwerp in beeld brengen als je niet door de camera kan kijken is tricky. Hij gebruikte daarvoor meen ik speciale markeringen op de weg die de voertuigen volgden.

Maar het eindresultaat zag er hoe dan ook prima uit. Nogmaals, ik heb het zelf nooit gedaan maar wat hij deed werkte klaarblijkelijk wel.

Dat gezegd hebbende, dit was allemaal een jaar of 10 geleden. Tegenwoordig zijn er misschien veel betere oplossingen. Zo was ik vorig jaar in Frankfurt filmopnames maakten waarbij een drone meevloog met een auto om rolling shots te maken. Maar dan moet je vermoed ik wel een hele goede drone-piloot zijn, geen ervaring mee.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rollingshots (Auto fotografie)

Berichtdoor weimaraner » vr sep 18 2020 8:12 pm

Wellicht een rigshot? Heb ooit een workshop autofotografie gevolgd en daar had de begeleidende fotograaf van een oud stuk surfplank mast een rig gemaakt dat met zuignappen op voorruit en motorkap vastzat. Je camera hangt dan aan het uiteinde een paar meter naast de auto. Ik was in eerste instantie de enige vrijwilliger die aanbood zijn camera er aan te hangen (was even slikken met een net nieuwe D800 destijds).
Daan is het een kwestie van een egaal stuk weg opzoeken, de auto voortduwen (geen motortrillingen) en een langere sluitertijd geruiken. Daarna in PS de rig wegwerken uit het beeld. Klinkt omslachtig maar werd toen naar ik begreep nog veel gebruikt om auto's te fotograferen. Zal kijken of ik nog wat foto's kan vinden.
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2292


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rollingshots (Auto fotografie)

Berichtdoor weimaraner » vr sep 18 2020 8:19 pm

Gevonden:

1. Set-up van de rig (sluiter wordt met een afstandsbediening bediend)
Afbeelding

2. Het "rijden" voor het maken van de foto.
Afbeelding

3. De onbewerkte foto.
Afbeelding

4. Na bewerking
Afbeelding
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2292


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rollingshots (Auto fotografie)

Berichtdoor mozes » za sep 19 2020 5:55 pm

dit draadje loop sinds 2008 en bevat iets van 800 pagina's
staat vast de juiste tip tussen.
https://photography-on-the.net/forum/sh ... p?t=490505
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Rollingshots (Auto fotografie)

Berichtdoor wadwandelaar » za sep 19 2020 8:46 pm

Ik denk dat TS niet geïnteresseerd is btw. 7 min online, 1 post.
wadwandelaar

Forumlid
Berichten: 165


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Rollingshots (Auto fotografie)

Berichtdoor StaSio » zo sep 20 2020 8:22 pm

Mooie foto's van een prachtige Alfa Romeo GT ;)
Met vriendelijke groet,
Stanley

Website Beheerder
------------------
Website: Siousias Photography
Flickr: Siousias Photography
Instagram: Siousias Photography
Facebook: Siousias Photography
LinkedIn: Stanley Siousias
Gebruikersavatar
StaSio

Serverbeheerder
Berichten: 153


Locatie: Utrecht
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rollingshots (Auto fotografie)

Berichtdoor weimaraner » zo sep 20 2020 8:34 pm

@StaSio, bedankt, eerlijk gezegd zou ik het niet echt weten (verder dan Alfa Romeo gaat mijn kennis in dit geval). Heb niet veel met auto's maar was wel erg leuk om te leren ze goed op de plaat te zetten. Ook statisch trouwens:
Afbeelding

Maar we dwalen af. Al lijkt het er niet echt op dat de topic starter nog terugkomt dus heel veel maakt dat waarschijnlijk ook niet uit. :)
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2292


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Overig fotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten