Corrupte RAW; geheugenkaartje of een andere oorzaak?

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen

Onderwerp:

Corrupte RAW; geheugenkaartje of een andere oorzaak?

Berichtdoor ReneG » do nov 19 2020 10:50 am

Vandaag maakte ik even wat foto's van een speakersteun en tot mijn verbazing vertoonde de eerste foto op het kaartje na import een soort corruptie (zie foto onderaan het bericht). De weergegeven miniatuur (de embedded JPEG) in de RAW lijkt in orde te zijn, in de camera en als thumbnail in windows wordt het correct weergegeven.

Wanneer ik het bestand open in LR of Adobe RAW converter wordt het weergegeven zoals hieronder getoond met de gekleurde strepen. Mijn eerste gedachte was dan ook een corrupt bestand. Wanneer ik de foto open in FastStone of View-NX-I zie ik in eerste instantie geen corruptie, tot ik een poging doe deze te bewerken. Vermoedelijk zit ik naar de preview te kijken voor ik ga editen, al kan ik wel tot 100% inzoomen.

Als ik het kaartje echter formatteer en nieuwe foto's maak krijg ik het probleem niet. Als ik een scan doe van de geheugenkaart komen er ook geen problemen naar voren.

Ik twijfel nu dus of dit aan het geheugenkaartje ligt of aan iets anders (en hopelijk niet de camera, de andere ligt al in Beverwijk... :crazy: ). Als ik niet weet waar het aan ligt kan ik het niet oplossen. Het kaartje blijft het meest voor de hand liggende antwoord, maar ik wil het ook niet zomaar afschrijven... zeker niet als het mogelijk een andere oorzaak heeft. Heeft iemand hier ervaring meed? Kan dit incidenteel sowieso wel eens voorkomen, of is dit het 'begin van het einde' van iets?

Afbeelding
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Corrupte RAW; geheugenkaartje of een andere oorzaak?

Berichtdoor Patrick » do nov 19 2020 10:55 am

Als je meerdere bestanden hebt met dezelfde problemen op dezelfde plek zal het niet het kaartje zijn maar de sensor neem ik aan.

Maar aangezien het ingebakken JPG bestandje wel goed is lijkt me het een kapot kaartje. 99% zeker.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Corrupte RAW; geheugenkaartje of een andere oorzaak?

Berichtdoor henkk » do nov 19 2020 11:10 am

Ziet er wel bekend uit. Mijn d300s had daar met sommige kaartjes wel eens last van. Dat kaartje toch maar 'gedegradeerd' tot andere toepassing.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Corrupte RAW; geheugenkaartje of een andere oorzaak?

Berichtdoor ReneG » do nov 19 2020 12:25 pm

Het was tot op heden maar één bestand en ik kon het niet reproduceren. Ik ben ondertussen echter al een stapje verder. Een standaard scan van het filesysteem gaf geen problemen aan, maart een 'deep scan' met volledige read/write na een uur wel... twee sectoren gaven inconsistente data terug. Ik denk dat de kaart defect is. Die is echter pas een paar maanden oud, dus ik ga contact opnemen met de leverancier, ik heb als het goed is garantie.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Corrupte RAW; geheugenkaartje of een andere oorzaak?

Berichtdoor Patrick » do nov 19 2020 12:30 pm

Klinkt aannemelijk. Is ook makkelijker op te lossen dan een probleem met je camera.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Corrupte RAW; geheugenkaartje of een andere oorzaak?

Berichtdoor ReneG » do nov 19 2020 2:05 pm

Gelukkig wel ja. Overigens ook pas de eerste keer dat ik een kaartje van een A-merk kapot heb zien gaan (en dat binnen een half jaar na aanschaf).
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Overig fotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten