Wandelen met een grote lens en TC

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen

Onderwerp:

Re: Wandelen met een grote lens en TC

Berichtdoor Ronald53 » za jan 29 2022 11:48 pm

Ik heb vandaag deze binnengekregen, de LP-70 van Kirkphoto:
Afbeelding
en deze QD Quick Disconnect push button swivel-D, ook van Kirkphoto:
Afbeelding
Aan de laatste heb ik een Peak Design koppeling bevestigd. Ik heb nu dus een lensvoet die i.t.t. die van Nikon wél Arca-Swiss compatible is (maar wel wat forser dan de originele Nikon lensvoet). De Push button swivel-D QD is makkelijk los te nemen, waardoor ik een "schone" lensvoet overhoud die makkelijk op een Arca-Swiss balhoofd o.i.d. te zetten is. Anderzijds kan ik de Peak Design draagriem makkelijk losmaken van de koppeling op de QD connector, en overzetten op de PD-koppeling aan de body. Dat laatste voor de momenten dat de 100-400 eraf gaat en er een kortere lens op de body komt. Nu maar eens kijken hoe dit gaat bevallen.
Groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1570


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wandelen met een grote lens en TC

Berichtdoor MarcoEos70D » zo jan 30 2022 7:39 pm

Hopelijk onterecht, maar ik ben altijd een beetje huiverig voor die quickdisconnect-aansluitingen. Ben altijd bang dat ze onbedoeld hun naam eer aandoen.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Wandelen met een grote lens en TC

Berichtdoor Peter » zo jan 30 2022 8:29 pm

ik ook, voor je weet 'disconnect' het te snel, uit ervaring sprekende
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7764


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wandelen met een grote lens en TC

Berichtdoor Hans de Ruiter » zo jan 30 2022 8:47 pm

Ik vind de vervangende lensvoeten erg duur van RRS en van Kirkphoto. Ik heb er eentje van MengsPhoto gevonden van nog geen 10 euro (Mengs NF-200 voor de 70-200). Ik heb al een quick release clamp van Mengs en die is best degelijk. Als het wat het is, is het echt een koopje. En als het niks is een redelijke fles wijn minder dit jaar.

Groet, Hans
Nikon Z6II, Nikkor 40 f/2, Nikkor 24-70 f/4 S, Tamron 70-300 f/4.5-6.3, Laowa 90 f/2.8 Macro, SB-500
Gebruikersavatar
Hans de Ruiter

Clublid
Berichten: 64


Locatie: Schiedam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wandelen met een grote lens en TC

Berichtdoor Ronald53 » zo jan 30 2022 10:56 pm

Ik heb nog geen "veldervaring", maar ik kreeg meteen een positieve indruk van de QD-connector. Ik zie geen mogelijkheid om deze per ongeluk te ontgrendelen, en niet goed connecten kan volgens mij alleen als-ie bijvoorbeeld heel vies is. Wat dat betreft: Het is wel een connector die gebruikt wordt door militairen. Die zitten waarschijnlijk wat vaker dan wij in een vuile omgeving, maar ontkoppelen hun apparatuur misschien wat minder vaak van de draagriem.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1570


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wandelen met een grote lens en TC

Berichtdoor Ronald53 » zo jan 30 2022 10:58 pm

Peter schreef:ik ook, voor je weet 'disconnect' het te snel, uit ervaring sprekende
Kun je hier iets meer over vertellen? Welke connector? Onder welke omstandigheden?
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1570


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wandelen met een grote lens en TC

Berichtdoor Hans de Ruiter » za feb 05 2022 3:21 pm

Afbeelding

Vandaag binnen gekregen. Ziet er degelijk uit en voelt ook zo aan, zit muurvast op de lens en in de snelkoppeling. Je vraagt je toch af waarom het prijsverschil zo groot moet zijn.

Groet, Hans
Nikon Z6II, Nikkor 40 f/2, Nikkor 24-70 f/4 S, Tamron 70-300 f/4.5-6.3, Laowa 90 f/2.8 Macro, SB-500
Gebruikersavatar
Hans de Ruiter

Clublid
Berichten: 64


Locatie: Schiedam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wandelen met een grote lens en TC

Berichtdoor Ronald53 » za feb 05 2022 4:48 pm

Ach, er zijn wat verschillen in de uitvoering. Of die het grote prijsverschil kunnen verklaren weet ik niet. Maar enkele verschillen die mij opvallen zijn:
- De Kirk LP-70 is bijna 4 cm langer. Daarmee heb je bijvoorbeeld meer mogelijkheden je combinatie in balans op je statief te plaatsen, en heb je meer handvat bij het dragen;
- De Kirk heeft een gat voor de QD connector, netjes voorzien van een stalen insert;
- De Kirk heeft zowel een 1/4" als een 3/8" schroefdraad;
- De Kirk heeft een vastzetknop die duidelijk beter is dan de gekartelde knop van de Mengs. (Ik zie op foto's op het internet trouwens twee knop-uitvoeringen van de Mengs)
Of zulks belangrijk is, mag iedereen zelf uitmaken. Voor mij speelt ook dat Mengs helemaal geen lensvoet heeft voor de Z 100-400.....
Groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1570


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wandelen met een grote lens en TC

Berichtdoor Hans de Ruiter » za feb 05 2022 5:11 pm

Daar heb je wel gelijk in, op een aantal punten zeker niet te vergelijken met KirkPhoto en RRS. Wel goed te vergelijken met het Nikon origineel. Dan heb je wel voor weinig meer.

Groet, Hans
Nikon Z6II, Nikkor 40 f/2, Nikkor 24-70 f/4 S, Tamron 70-300 f/4.5-6.3, Laowa 90 f/2.8 Macro, SB-500
Gebruikersavatar
Hans de Ruiter

Clublid
Berichten: 64


Locatie: Schiedam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wandelen met een grote lens en TC

Berichtdoor gvdnberg » zo feb 06 2022 2:09 pm

Ik denk dat de kwaliteit niet heel veel verschilt, dat de extra voorzieningen van de duurdere merken soms best prettig zijn en dat er in het verre oosten heel veel METOO productie is. Dat laatste zeker onder het motto "Beter goed gejat dan slecht zelf verzonnen".
En dat hierdoor duidelijke prijsverschillen optreden mag duidelijk zijn.....
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3132


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wandelen met een grote lens en TC

Berichtdoor Skippy » zo feb 06 2022 2:42 pm

De gebruikte materialen van Kirk en RRS zullen beter zijn. Dat uit zich als je geluk hebt niet bij sporadisch gebruik maar wellicht wel bij intensief gebruik en/of zware omstandigheden. Ik zou bij een objectief van een paar duizend Euro daarom niet voor goedkoop spul kiezen.
Skippy

Moderator
Berichten: 11679


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wandelen met een grote lens en TC

Berichtdoor ReneG » zo feb 06 2022 3:04 pm

Het verschil komt ook om de hoek kijken als je snelkoppelingen gebruikt. Zolang je Arca-swiss koppelingen gebruikt die je zelf vast draait gaat het meestal wel goed. Met snelkoppelingen soms niet. Daar kom je dan achter als de lensvoet ineens verschuift in de snelkoppeling (gelukkig had ik de stopschroeven erop zitten). De toleranties van van de minder bekende (chinese) merken zijn soms wat te groot...

Waar het ook nog wel eens verschil wil maken is bij L-brackets. Daar heb ik veel vaker meegemaakt dat die toch niet zo goed aansluiten op de body/grip. De pasvorm is gewoon beter. Bij hier wel bekende B-merken (weet niet of ik namen mag noemen) merk je dan toch dat de pasvorm wat ruimer is en dat er dan toch sneller speling ontstaat omdat er ook wat speling op de schroef komt die aan de body of grip zit. Een ander issue wat je ook nog wel eens ziet is dat je bijv. niet alle klepjes kunt bereiken omdat de beugel bij de B-merken nog wel eens 'recht' zijn (wat goedkoper is), waar een Kirk of RRS echt tot op de micrometer gevormd is op de body/grip.

Dat wil niet zeggen dat een wat goedkopere plaat niet kan volstaan, maar het prijsverschil is er niet voor niets. Ik gebruik voor de L-brackets tegenwoordig nog de A-merken. Voor lensvoeten wil ik nog wel eens wat goedkopers nemen, ook omdat ik geen snelkoppelingen meer gebruik, maar daar is het prijsverschil meestal minder groot.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wandelen met een grote lens en TC

Berichtdoor jazzbassman » ma feb 07 2022 3:53 pm

Inmiddels de Peak Design dual plate onder de voet gezet. Daar kan je de ancor links aan vast maken en is Manfrotto RC2 en Arca swiss compatibel.
Werkt prima dus kan m'n monopod gewoon weer gebruiken en was voor nog geen €30 klaar.
Plaatje zit met een stevige inbusbout vast aan de voet dus zie geen problemen dat dat loskomt.
Gebruikersavatar
jazzbassman

Clublid
Berichten: 190


Locatie: Brabant
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Overig fotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten