Waar mag je wel of niet fotograferen?

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen

Onderwerp:

Berichtdoor Light » do apr 17 2008 6:23 am

Oh bijzonder, ik weet hier niks van. Valt denk ik wel wat mee eigenlijk.
Light



Onderwerp:

Berichtdoor iJoost » do apr 17 2008 8:11 am

Licaga schreef:er geld op dit moment nog steeds een verhoogde waakzaamheid in NL vandaar de reactie op de stations.


Vandaar ook dat je er geen Segways mag fotograferen zeker? ;-)

http://blog.webwereld.nl/2007/08/08/pol ... webwereld/
iJoost



Onderwerp:

Berichtdoor Licaga » do apr 17 2008 9:19 am

De Marechaussee schiphol gebruikt ze ook.
de 4 grote stations zijn aangewezen gebied, en daar is de politie bevoegd om je te sommeren de foto te verwijderen.
mocht je hier geen gevolg aangeven volgt aanhouding, met die verstande dat er dan nog meer dwangmiddellen op je afkomen





iJoost schreef:
Licaga schreef:er geld op dit moment nog steeds een verhoogde waakzaamheid in NL vandaar de reactie op de stations.


Vandaar ook dat je er geen Segways mag fotograferen zeker? ;-)

http://blog.webwereld.nl/2007/08/08/pol ... webwereld/
Licaga



Onderwerp:

Berichtdoor Fera Albi » do apr 17 2008 9:56 am



Parallelle discussie, interessante link Joost!

@ Ligaca: je schreef "...de 4 grote stations zijn aangewezen gebied, ... "
Welke stations?
Wat is "aangewezen gebied"?
Welke speciale regelgeving is daar van kracht?
Hoe weet ik of ik mij op "aangewezen gebied" bevind?
Met de groeten van Hans.

We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...
Gebruikersavatar
Fera Albi

Clublid
Berichten: 1308


Locatie: Lichtstad (Eindhoven)

Onderwerp:

Berichtdoor Licaga » do apr 17 2008 10:30 am

link ns regels

http://www.ns.nl/servlet/Satellite?sear ... FAQWrapper

1 van de 4 is Utrecht, dus alles rond en in het station is dus aangewezen gebied.
je kan het te weten komen via media internet site van de overheid
regelgeving is terreurbestreiding.

je kan gewoon foto's maken op stations daar is niets op tegen, hou alleen rekening met wat meer vragen thats it.
en zet geen NS personeel op de foto, zonder toestemming
misschien wel handig om een paar kopie van een portret verklaring mee te nemen.
zoek via google even verder naar portretrecht verklaring.


handige site over rechtspraak, hier kan je zoeken onder uitspraken portretrecht.
dit geeft misschien wat meer duidelijkheid wat wel en niet mag.
http://www.rechtspraak.nl/default.htm
see you



Fera Albi schreef:


Parallelle discussie, interessante link Joost!

@ Ligaca: je schreef "...de 4 grote stations zijn aangewezen gebied, ... "
Welke stations?
Wat is "aangewezen gebied"?
Welke speciale regelgeving is daar van kracht?
Hoe weet ik of ik mij op "aangewezen gebied" bevind?
Licaga



Onderwerp:

Berichtdoor Tammo Schut » do apr 17 2008 11:56 am

Nu trap ik misschien een grote open deur in die niet meer te sluiten is :) ,
maar hoe te handelen in het buitenland? Natuurlijk per land verschillend.
Maar misschien een algemene raad/ advies?

Tammo
Tammo Schut



Onderwerp:

Berichtdoor Licaga » do apr 17 2008 12:25 pm

Tammo dit is een interesant punt wat je hier aangeeft.

USA

hier gelden ongeveer de zelfde wetten(regels) als in nl, daar is een maar
per staat of plaats kunnen de wetten (regels) nog strakker zijn.
je moet daar bv een rechtsgeldende verklaring hebben van onroerend goed object wat je vast legt.
in somige staten plaatsen mag geen straat fotografie plaats vinden met die verstanden geen kids scholen of overheids gebouwen.
dit is het gene wat ik gevonden heb via het net.

peter
Licaga



Onderwerp:

Berichtdoor MvBoetzelaer » do apr 17 2008 12:49 pm

Hallo allemaal,
Dit onderwerp wordt uiteraard onder spoorweghobby-isten regelmatig besproken als er weer een bewaker met te hoog Rambo-gehalte iemand heeft verwijderd. In de link hierboven naar de NS-pagina staat onder meer:

Particuliere opnamen
Bij opnamen voor privé-doeleinden (voor familiealbum of hobby) vanaf voor het publiek toegankelijke gedeelten van het station en in treinen is geen toestemming van NS nodig.
Let op: Op grond van onder meer het recht op de persoonlijke levenssfeer en het portretrecht mogen reizigers of NS-medewerkers in beginsel niet zonder hun toestemming herkenbaar worden afgebeeld in een publicatie of reportage.

Daarnaast de gebruikelijke en logische regels dat je je aan de veiligheidsvoorschriften moet houden en geen overlast mag veroorzaken. Die bewaker die je wegstuurde heeft dus geen poot om op te staan. Er is op stations ook verhoogde waakzaamheid op suïcidalen en als je in je eentje langs een verlaten perronrand slentert kun je daarvoor een risicofactor zijn.

Helaas zijn er enkele beveiligers die menen dat zij de waarheid in pacht hebben en je zomaar kunnen opdragen om te doen wat zij willen. Ik zou zeggen: ga ook eens langs de lijn staan, daar kun je prachtige platen maken, zonder security in je nek.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
MvBoetzelaer

Clublid
Berichten: 1255


Locatie: Hilversum
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor newphotod60 » do apr 17 2008 1:07 pm

nog even over het botlek gebied (en alle andere haven gebieden) meestal ben je als je een straat in rijd bij het botlek gebied een bord hier gelden ISPS gegels gepasseerd.

De ISPS-Code hanteert drie veiligheidsniveaus, zogeheten ‘security levels’. Bij een verhoogd risico op een incident gaat het veiligheidsniveau omhoog en moeten schepen en terminals extra beveiligingsmaatregelen nemen.
Security Level 1:
De normale situatie, met een aantal standaard beveiligingsmaatregelen.
Security Level 2:
Er is een verhoogd risico op een incident. Strengere beveiligingsmaatregelen worden uitgevoerd.
Security Level 3:
Een incident is waarschijnlijk. Zeer strenge beveiligingsmaatregelen worden uitgevoerd.
Security levels worden vastgesteld door de nationale overheid. Bij de zeeschepen wordt het niveau vastgesteld door de vlaggenstaat. Bij de terminals wordt dit vastgesteld door de overheid van het desbetreffende land.

Hierbij geld dus ook dat de beveiliging, als je dat bord bent gepasseerd bent, id mag vragen en zeker als je kwetsbare objecten fotografeerd en er getwijfeld kan worden aan de bedoelingen.
newphotod60



Onderwerp:

Berichtdoor iJoost » do apr 17 2008 1:15 pm

Tammo Schut schreef:... hoe te handelen in het buitenland? Natuurlijk per land verschillend. Maar misschien een algemene raad/advies?


In het buitenland, zeker in de buitenlanden waar men toerisme kan waarderen, geldt in het algemeen de regel: Alles mag maar GEEN militaire objecten.

Tenminste als je liever geen boze mannen met een vervaarlijk utziend wapen die dreigend in onverstaanbaar buitenlands op je inpraten wilt ontmoeten. (En dan is dat kleine onschuldige vliegveldje ergens in de bergen dus de grootste valkuil.)
iJoost



Onderwerp:

Berichtdoor newphotod60 » do apr 17 2008 1:29 pm

iJoost schreef:
Tammo Schut schreef:... hoe te handelen in het buitenland? Natuurlijk per land verschillend. Maar misschien een algemene raad/advies?


In het buitenland, zeker in de buitenlanden waar men toerisme kan waarderen, geldt in het algemeen de regel: Alles mag maar GEEN militaire objecten.

Tenminste als je liever geen boze mannen met een vervaarlijk utziend wapen die dreigend in onverstaanbaar buitenlands op je inpraten wilt ontmoeten. (En dan is dat kleine onschuldige vliegveldje ergens in de
bergen dus de grootste valkuil.)


ervaring mee?
newphotod60



Onderwerp:

Berichtdoor MvBoetzelaer » do apr 17 2008 1:31 pm

Niet alleen vliegvelden, ook spoorlijnen en bruggen, tunnels en viaducten in wegen en spoorlijnen zijn verdacht objecten. Vooral in de US of A is men zeer gespitst op fotografen die deze objecten fotogaferen sinds 9/11 en ze zijn daar niet kinderachtig met verdachten van terrorisme. U is gewaarschuwd.


Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
MvBoetzelaer

Clublid
Berichten: 1255


Locatie: Hilversum
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor emdeklerk » do apr 17 2008 2:24 pm

Vroeger was het altijd verboden op welk station dan ook te fotograferen. Gewoon omdat het geen openbaar gebied is, maar eigendom, dus privé-terrein van de NS. We hebben het over de tijd dat je nog een perronkaartje moest kopen. Heb ik nog meegemaakt.
Netzomin als dat je in iemands tuin mag gaan staan, of in een overheidsgebouw, of in een bedrijf, om te fotograferen.
Omdat het fotografeerverbod niet zo goed te handhaven was, je kan moeilijk gaan controleren of alle 'uitzwaaiers' geen foto maken van op skivakantie gaande kinderen etc., is jaaaren geleden het fotografieverbod opgeheven. Na de terroristendreigingen van de laatste jaren gelden inderdaad weer andere, nieuwe regels, waar ik tot mijn schande niet geheel mee bekend ben.
Groet, E.M. de Klerk
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Berichtdoor Licaga » do apr 17 2008 2:40 pm

E.M.Klerk het is geen schande dat je de nieuwe regels tijdens verhoogd secure nivo niet kent.
ze veranderen immers nog sneller dan je hartslag soms, bovendien regels verkomen mogelijke verschrikkelijke dingen niet.
als vuist regel hanteer ik neem geen uniformen of objecten met een groot belang op de foto, verder vraag ik of die gene die direct herkenbaar is om een portretverklaring in te vullen en te ondertekenen.
en daarvoor krijgen ze een copie van de foto met de mededeling dat die alleen voor prive doeleinden mag worden gebruikt.

peter
Licaga



Onderwerp:

Berichtdoor Light » do apr 17 2008 6:54 pm

Ik ben op de hoogte van aardig wat regels op dit gebied (en strafrecht e.d.). het is de grootste onzin dat je niet mag fotograferen, wat een BS! Iedere crimineel of terrorist verbergt wel een kleine camera of maakt (bewegende) beelden als hij dit wil. Als je uitkomt voor je fotograaf zijn, dan kan het ineens niet?
Light




Terug naar “Overig fotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten