Waar mag je wel of niet fotograferen?

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen

Onderwerp:

Waar mag je wel of niet fotograferen?

Berichtdoor Fera Albi » wo apr 16 2008 9:24 pm

Ik werd laatst door een conducteur aangesproken op het feit dat ik foto's maakte op een station.
Volgens hem was niet niet zomaar toegestaan: Gebouwen en structuren mag je wel vrijelijk fotograferen, de personen op perrons en in het station kennelijk weer niet.
Afijn, ik heb m'n toestel braaf opgeborgen, maar zit toch nog wel met mijn vraag:
Hoe zit dat officieel in (openbare) ruimten?
Wat mag en wat nu juist niet?
Met de groeten van Hans.

We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...
Gebruikersavatar
Fera Albi

Clublid
Berichten: 1308


Locatie: Lichtstad (Eindhoven)

Onderwerp:

Berichtdoor Michael » wo apr 16 2008 9:38 pm

Herkenbaar, Een tijdje geleden wilde ik wat foto's maken van het station in Breda aangezien ze daar flink gaan verbouwen. Werd continu in de gaten gehouden door een iemand van de bewaking dienst. Een babbeltje maakte lukte niet. hij was niet zo spraakzaam. Mischien hebben ze instructies gehad ofzo..

Gr,

Michael
Michael



Onderwerp:

Berichtdoor Marco » wo apr 16 2008 10:03 pm

Vanavond toevallig op Amsterdam CS wat foto's genomen, veel beveiliging en NS personeel, niemand die er iets van zei.

Een paar weken terug op Schiphol was andere koek, binnen 3 minuten beveiliging op m'n nek, mag daar alleen met schriftelijke toestemming van de luchthaven. Had ik kunnen weten, maar toch eigenwijs. Heb toen maar een beetje rondgelopen, verstoppertje gespeeld en de foto's genomen die ik hebben wilde.

groet,
Marco
Marco



Onderwerp:

Berichtdoor Light » wo apr 16 2008 10:24 pm

Mogen ze eerst eens aanwijzen waar dit staat en hoe je deze kennis had moeten hebben. Voordat je iets verbiedt, zal je dit wel kenbaar moeten maken. Zeker gezien het feit dat het niet door een wet, danwel een APV is verboden, zal dit toch kenbaar moeten worden gemaakt. Huisregels kunnen een voorbeeld zijn.
Light



Onderwerp:

Berichtdoor Patrick » wo apr 16 2008 10:37 pm

Ik heb een keer staan fotograferen voor de deur bij het vorige pand van het bedrijf waar ik werk. Kwam er een bewaker naar buiten snellen dat ik geen foto's mocht maken omdat dat niet zou mogen van de architect!!! Was deze bang dat ik het gebouw na zou maken of zo?

Ik geloof er trouwens helemaal niets van; ik stond op de openbare weg, dus volgens mij deed ik niets fout. Natuurlijk wel keurig m'n camera opgeborgen; ik had er toch al genoeg... ;-)
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor AlwinSitton » wo apr 16 2008 10:39 pm

Ik heb het ook een aantal keer gehad. Ik stond te fotograferen in het Botlek-Gebied totdat er opeens beveiliging naar mij toe kwam. Ik moest mijn foto's wissen, daarnaast moest ik mijn ID-kaart laten zien. Hij wilde in eerste instantie politie erbij halen. Ik heb alle foto's nog terug kunnen halen. Ze waren waarschijnlijk bang dat ik er verkeerde bedoelingen mee zou hebben. Kijk maar eens via Google Earth en je ziet zo de controle kamer van de Shell voorbij komen. Daar kun je veel meer mee dan met een foto.

Ik weet dat je in de Koopgoot in Rotterdam ook geen foto's mag maken, waarom weet ik niet, maar het staat zelfs aangegeven. Ook moet je uitkijken met het verkopen van foto's.

Een leuk voorbeeld is bijvoorbeeld de Eiffeltoren: Je mag je foto's alleen doorverkopen zonder toestemming als je de Eiffeltoren overdag op de foto heb gezet, als je dit met een foto doet waarop de verlichting aan staat, mag dit dus weer niet. Daar moet je dan eerst toestemming voor vragen bij de ontwerper. Zo is het met meer dingen. Het slaat werkelijk nergens op.
AlwinSitton



Onderwerp:

Berichtdoor ElRonno » wo apr 16 2008 11:11 pm

Over archictectuur: Anderen mogen voor hun eigen gebruik foto’s, een film en andere afbeeldingen maken van het door u ontworpen gebouw voor hun eigen gebruik. Deze afbeeldingen van uw werk mogen ook zonder uw toestemming verkocht of anderszins verspreid worden, behalve als het gebouw de hoofdafbeelding is. Zonder uw toestemming mag er geen poster gemaakt en verkocht worden of een foto op de cover van een boek geplaatst worden waar (bijna) alleen uw bouwwerk op staat. In de wet staat een uitzondering voor kunstwerken en gebouwen die op een openbare plaats staan, zoals bijvoorbeeld langs de openbare weg. Een kunstwerk in een bedrijfshal of museum valt niet onder die uitzondering.

Gewoon even lezen op http://www.auteursrecht.nl/auteursrecht ... gkey=22092, dat scheelt hier weer...
ElRonno

Forumlid
Berichten: 2743


Locatie: Eanske
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor Fera Albi » wo apr 16 2008 11:43 pm

OK Ron,

Architectuur lijkt mij dan duidelijk.
Mij gaat het in de vraagstelling eigenlijk over de algemene leidraad:
Waar en wanneer mag je vrijelijk schieten en waar en wanneer mogelijk niet?

Per locatie is het vaak wel aangegeven (pictogram bij ingang van bijv. musea)
Maar zijn daar ook landelijk geldende richtlijnen voor?
Met de groeten van Hans.

We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...
Gebruikersavatar
Fera Albi

Clublid
Berichten: 1308


Locatie: Lichtstad (Eindhoven)

Onderwerp:

Berichtdoor ElRonno » wo apr 16 2008 11:59 pm

Fera Albi schreef:OK Ron,

Architectuur lijkt mij dan duidelijk.
Mij gaat het in de vraagstelling eigenlijk over de algemene leidraad:
Waar en wanneer mag je vrijelijk schieten en waar en wanneer mogelijk niet?

Per locatie is het vaak wel aangegeven (pictogram bij ingang van bijv. musea)
Maar zijn daar ook landelijk geldende richtlijnen voor?


Nou, even rondje Google:

Feiten: http://www.iusmentis.com/maatschappij/p ... atoezicht/

Opinie: http://www.villamedia.nl/journalist/n/2 ... rafen.shtm

Altijd leuk. In verband met de WOZ fotograferen veel gemeenten (via Cyclomedia) alle panden in de gemeente. Daar wordt regelmatig tegen geprotesteerd door burgers, maar toch mag het, want het gebeurt met een mobiele camera vanaf de openbare weg en is niet een van de uitzonderingen (privacy, beveiliging, etc.).
ElRonno

Forumlid
Berichten: 2743


Locatie: Eanske
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor iJoost » do apr 17 2008 12:04 am

Het Atomium mocht toch ook niet? Volgens mij waren die Belgen recent nog in het nieuws omdat ze bezig waren de Atomium foto's van het web te halen... Tamelijk kansloos als je het mij vraagt. ;-)
iJoost



Onderwerp:

Berichtdoor Light » do apr 17 2008 12:26 am

AlwinSitton schreef:Ik heb het ook een aantal keer gehad. Ik stond te fotograferen in het Botlek-Gebied totdat er opeens beveiliging naar mij toe kwam. Ik moest mijn foto's wissen, daarnaast moest ik mijn ID-kaart laten zien. Hij wilde in eerste instantie politie erbij halen. Ik heb alle foto's nog terug kunnen halen. Ze waren waarschijnlijk bang dat ik er verkeerde bedoelingen mee zou hebben. Kijk maar eens via Google Earth en je ziet zo de controle kamer van de Shell voorbij komen. Daar kun je veel meer mee dan met een foto.

Ik weet dat je in de Koopgoot in Rotterdam ook geen foto's mag maken, waarom weet ik niet, maar het staat zelfs aangegeven. Ook moet je uitkijken met het verkopen van foto's.



Een beveiliger heeft geen opsporingsbevoegdheid, hij is over het algemeen gee BOA (uitzondering daargelaten). Een beeld verwijderen is uit den boze, ook voor de politie. Opgeslagen electronisch werk mag niet zomaar gewist worden en valt volgens mij onder vernieling. Je bent overigens niet verplicht om een foto te verwijderen. Als de foto danwel camera vatbaar is voor inbeslagname, dan is dit het enge dat de politie kan doen. Een beveiliger zeker niet. Vatbaar kan het geval zijn bij waarheidsvinding.
Light



Onderwerp:

Berichtdoor Pancarans » do apr 17 2008 12:28 am

AlwinSitton schreef:Ik heb het ook een aantal keer gehad. Ik stond te fotograferen in het Botlek-Gebied totdat er opeens beveiliging naar mij toe kwam. Ik moest mijn foto's wissen, daarnaast moest ik mijn ID-kaart laten zien. Hij wilde in eerste instantie politie erbij halen. Ik heb alle foto's nog terug kunnen halen. Ze waren waarschijnlijk bang dat ik er verkeerde bedoelingen mee zou hebben. Kijk maar eens via Google Earth en je ziet zo de controle kamer van de Shell voorbij komen. Daar kun je veel meer mee dan met een foto.

Ik weet dat je in de Koopgoot in Rotterdam ook geen foto's mag maken, waarom weet ik niet, maar het staat zelfs aangegeven. Ook moet je uitkijken met het verkopen van foto's.

Een leuk voorbeeld is bijvoorbeeld de Eiffeltoren: Je mag je foto's alleen doorverkopen zonder toestemming als je de Eiffeltoren overdag op de foto heb gezet, als je dit met een foto doet waarop de verlichting aan staat, mag dit dus weer niet. Daar moet je dan eerst toestemming voor vragen bij de ontwerper. Zo is het met meer dingen. Het slaat werkelijk nergens op.


Apart....
Die bewaker heeft helemaal geen bevoegdheid om jou om je ID te vragen, tenzij hij zich legitimeert als buitengewoon opsporingsambtenaar. Daarnaast, als jij op de openbare weg staat heeft hij helemaal niets in te brengen. Het is gewoon een burger. Sta je op hun terrein kan hij je hoogstens vragen het terrein te verlaten, omdat jij je niet houdt aan de huisregels. Wel moet dan ergens duidelijk vermeld staan dat er niet gefotografeerd mag worden. Doe je dit niet kan je door de politie aangehouden worden voor lokaalvredebreuk. Sowieso kan hij je nooit dwingen de foto's te wissen.

Ik had op de politie gewacht, maar ja ik ben hier toevallig enigszins van op de hoogte. Vergelijk het met een supermarkt. Als daar staat dat je verplicht bent een mandje of winkelwagen te gebruiken en je doet het niet, kunnen ze je de toegang tot de winkel ontzeggen, maar meer niet.

Gewoon fotograferen die hap en als iemand opmerkingen maakt of jou aanspreekt, vraag hem dan vanuit welke bevoegdheid hij of zij dat doet. Zolang het geen algemeen of buitengewoon opsporingsambtenaar is, kan hij je niets opleggen. Ik ga graag die discussies aan met deze mensen.

Groet Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................


http://www.fotono.nl"
Gebruikersavatar
Pancarans

Forumlid
Berichten: 2019


Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Light » do apr 17 2008 12:46 am

je kan mijn tekst ook gewoon kopieren.... scheelt een stuk tikken lol
Light



Onderwerp:

Berichtdoor Pancarans » do apr 17 2008 12:52 am

Light schreef:je kan mijn tekst ook gewoon kopieren.... scheelt een stuk tikken lol


JA MOOI!!!!
Berichten overlapten elkaar, ben blij dat WIJ het met elkaar eens zijn.
Zou trouwens niet best zijn als dat niet zo was........... :lol: :lol:

Ok Friesland heeft enigszins een status aparte, maar onafhankelijk zijn jullie nog niet!!
Oh jee, als ik nu maar niet iemand tegen de schenen schop :lol:

Overigens is het pas vernieling als een ander de opnamen wist. Vragen of jij dat wil doen kan natuurlijk altijd.

Groet,
Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................


http://www.fotono.nl"
Gebruikersavatar
Pancarans

Forumlid
Berichten: 2019


Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Licaga » do apr 17 2008 1:37 am

er geld op dit moment nog steeds een verhoogde waakzaamheid in NL vandaar de reactie op de stations.


see you
Licaga




Terug naar “Overig fotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten