Waar mag je wel of niet fotograferen?

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen

Onderwerp:

Berichtdoor Light » vr apr 18 2008 11:33 pm

Ook smaadschrift zal lastig worden, misschien als deze tegen jou of mij persoonlijk zou worden gedaan pancaran's.... en dan nog lol
Light



Onderwerp:

Berichtdoor Pancarans » vr apr 18 2008 11:37 pm

Zucht.......... we zijn het weer met elkaar eens Light.......
Het begint ééntonig te worden :-)

Overigens v.w.b. je opmerking over gempo, BEDANKT HOOR! voor de herinnering dat ik oud word.
Vroegah, dus voor de regiovorming, had je ook nog de RP (Rijkspolitie), nou en daar had je er zat van in de contreien waar jij woont.
:-)
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................


http://www.fotono.nl"
Gebruikersavatar
Pancarans

Forumlid
Berichten: 2019


Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Patrick » vr apr 18 2008 11:46 pm

Weer terug naar het onderwerp mensen. Wat wel en wat niet tegen/over agenten en en andere personen in uniform gezegd mag worden lijkt me niet aan de orde!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Pancarans » vr apr 18 2008 11:55 pm

Patrick sorry, dacht dat ik in de coffeecorner zat.
Resumé:
Zolang niet expliciet aangegeven staat dat fotograferen verboden is, mag dit dus. Niemand kan dat zomaar verbieden, zelfs geen opsporingsambtenaar.
Waarbij opgemerkt moet worden dat je wel vreslijk moet uitkijken dat je niet lukraak op de Wallen in Amsterdam moet gaan fotograferen. Als de dames achter het raam het vermoeden hebben dat zij op de plaat staan, is de kans groot dat je camera in de Oudezijds Voorburgwal belandt en jij in het Onze Lieve Vrouwen Gasthuis. Hun beschermheren hebben hele aparte "bevoegdheden"..........

Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................


http://www.fotono.nl"
Gebruikersavatar
Pancarans

Forumlid
Berichten: 2019


Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Patrick » za apr 19 2008 12:10 am

Pancaran's schreef:Patrick sorry, dacht dat ik in de coffeecorner zat.

Niet dus. Overig. Dat maakt ook niet zoveel uit. Het feit dat er iemand aanstoot nam aan wat er gezegd werd deed me besluiten jullie weer even richting het originele onderwerp te sturen...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Koert » za apr 19 2008 4:45 pm

raar hoor kan verwachten dat je niet zomaar mensen fotografeert, maar gebouwen? en inderdaad google earth vind je zelfs de gekste plekken nog in heel pernis
Gebruikersavatar
Koert

Forumlid
Berichten: 317


Locatie: Maassluis
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Tom » zo apr 20 2008 10:10 pm

http://www.ns.nl/servlet/Satellite?blob ... inary=true
Lees dit eens als je echt wil weten hoe het zit mbt fotograferen op stations
Tom

Forumlid
Berichten: 2622



Onderwerp:

Berichtdoor Fera Albi » ma apr 28 2008 10:18 am

Tom schreef:http://www.ns.nl/servlet/Satellite?blobcol=url_download&blobheader=application%2Fpdf&blobkey=id&blobtable=Download&blobwhere=1158568887257&cachecontrol=*%3A0%3A0+*%2F*%2F*&ssbinary=true
Lees dit eens als je echt wil weten hoe het zit mbt fotograferen op stations


Ik zou het graag lezen Tom, maar de link werkt niet echt OK...

Volgens mij gaat het bedoelde artikel over de kernvraag van dit draadje: Waar mag je nu wel of niet fotograferen?
In de meeste gevallen is dat wel duidelijk en het voorbeeld van Irwan over de Wallen in A'dam lijkt mij ook al geen lastig issue :)
Maar met name de "grijze" gebieden zoals stations, wachtlokalen, bushaltes, winkelcentra, etc. zijn vaak mooie onderwerpen om te fotograferen.
Met de groeten van Hans.

We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...
Gebruikersavatar
Fera Albi

Clublid
Berichten: 1308


Locatie: Lichtstad (Eindhoven)

Onderwerp:

Re: Waar mag je wel of niet fotograferen?

Berichtdoor johan_s » ma apr 28 2008 1:20 pm

Ik heb ook laatst zoiets meegemaakt. Ik liep op een kantorenpark bij ons in de buurt (Papendorp, tussen Utrecht en Nieuwegein) met mijn camera om daar wat foto's te maken en was er nog geen 5 minuten of een beveiligingsauto kwam aanscheuren om te vragen wat ik aan het doen was. In overleg mocht ik wel de gebouwen fotograferen, maar mocht niet op het terrein van de gebouwen komen. Vervolgens werd ik scherp in de gaten gehouden of ik me wel aan de regels hield. Dan loop je toch niet echt lekker te fotograferen moet ik zeggen hoor.

Groet, Johan
johan_s



Onderwerp:

Berichtdoor Tom » ma apr 28 2008 4:15 pm

Fera Albi schreef:
Tom schreef:http://www.ns.nl/servlet/Satellite?blobcol=url_download&blobheader=application%2Fpdf&blobkey=id&blobtable=Download&blobwhere=1158568887257&cachecontrol=*%3A0%3A0+*%2F*%2F*&ssbinary=true
Lees dit eens als je echt wil weten hoe het zit mbt fotograferen op stations


Ik zou het graag lezen Tom, maar de link werkt niet echt OK...

Volgens mij gaat het bedoelde artikel over de kernvraag van dit draadje: Waar mag je nu wel of niet fotograferen?
In de meeste gevallen is dat wel duidelijk en het voorbeeld van Irwan over de Wallen in A'dam lijkt mij ook al geen lastig issue :)
Maar met name de "grijze" gebieden zoals stations, wachtlokalen, bushaltes, winkelcentra, etc. zijn vaak mooie onderwerpen om te fotograferen.

Ze hebben net hun site vernieuwd. Hier is de nieuwe link:
http://www.ns.nl/cs/Satellite/ns2007/nl ... 5591758962

Alles over het fotograferen op stations; wat er wel en niet mag. Geen grijs gebied dus :).
Tom

Forumlid
Berichten: 2622



Onderwerp:

Berichtdoor Fera Albi » ma apr 28 2008 5:03 pm

Tom,
Bedankt. Dit is inderdaad de vernieuwde site.
Helder:
"Bij opnamen voor privé-doeleinden (voor familiealbum of hobby) vanaf voor het publiek toegankelijke gedeelten van het station en in treinen is geen toestemming van NS nodig."

Kunnen wij ons dus uitleven ;-)

"Let op: Op grond van onder meer het recht op de persoonlijke levenssfeer en het portretrecht mogen reizigers of NS-medewerkers in beginsel niet zonder hun toestemming herkenbaar worden afgebeeld in een publicatie of reportage"

Publicatie of reportage zijn niet aan de orde...
Met de groeten van Hans.

We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...
Gebruikersavatar
Fera Albi

Clublid
Berichten: 1308


Locatie: Lichtstad (Eindhoven)

Onderwerp:

Re: Waar mag je wel of niet fotograferen?

Berichtdoor Antoinette » ma mei 12 2008 11:40 am

johan_s schreef:Ik heb ook laatst zoiets meegemaakt. Ik liep op een kantorenpark bij ons in de buurt (Papendorp, tussen Utrecht en Nieuwegein) met mijn camera om daar wat foto's te maken en was er nog geen 5 minuten of een beveiligingsauto kwam aanscheuren om te vragen wat ik aan het doen was. In overleg mocht ik wel de gebouwen fotograferen, maar mocht niet op het terrein van de gebouwen komen. Vervolgens werd ik scherp in de gaten gehouden of ik me wel aan de regels hield. Dan loop je toch niet echt lekker te fotograferen moet ik zeggen hoor.

Groet, Johan


Ik werd op exact dezelfde plek gisteravond eerst vermanend vanuit het laatste gebouw toegeseint. Vervolgens ging het raam open en werd tegen mijn vriend (ik liep al gewoon door :lol: ) gezegd dat de gebouwen niet gefotografeerd mochten worden (had ik allang gedaan). Ze hadden door de bewakingcamera al gezien dat ik dat wel had gedaan bij het eerste gebouw maar vroegen niet om de foto's te wissen. Lol van het verhaal was dat ik eigenlijk alleen een leuke plek zocht om de pr. Clausbrug te fotograferen :roll:
Say what you like
Do what you feel
Gebruikersavatar
Antoinette

Forumlid
Berichten: 1142


Locatie: Haarlem
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor palone » ma mei 12 2008 11:50 am

Sta je op de openbare weg, is het geen (buitengewoon) opsporingsambtenaar en is geen verbod kenbaar gemaakt, dan kan je eigenlijk niets gebeuren. Ik houd niet van intimidatie, dus er zullen gegronde redenen moeten zijn waarom je niet zou mogen fotograferen.
palone



Onderwerp:

Re: Waar mag je wel of niet fotograferen?

Berichtdoor ben42 » wo dec 13 2017 1:13 am

Stations zijn geen openbare weg.
Dat betekend dat ze daar regels kunnen maken en laten gelden.

Al weer een tijdje geleden was het zo dat op stations bij wet niet gefotografeerd mocht worden omdat het als militair object van belang was. (Maar dat is al weer een tijdje geleden).

Op de openbare weg mag je fotograferen wat je wilt.
Maar als professional of als bedrijf mag je foto's niet maar zo bewaren. (Privacy wetgeving).
Je mag foto's niet maar zo publiceren. (Maar dat wordt vaak achteraf bepaald, Privacy, portret recht en auteursrecht).

En er zijn nogal wat gebieden waar je als 'verdachte' wordt behandeld. Daar waar kinderen aanwezig zijn. En scholen vinden het ook niet leuk als je van de openbare weg opnamen maakt. Scholen kunnen daar heel fanatiek in optreden.
(Met name kinderen van gescheiden ouders willen ze dan vaak beschermen.).

Verder zou ik bewapend bewakings personeel (politie of militair) ook niet fotograferen, die kunnen heel erg moeilijk doen. (Of het nu mag of niet).

Op een aantal plekken mag je fotograferen van de wet, echter dat wordt door andere mensen vaak anders gezien.

En het wordt steeds 'lastiger'. Zo zou ik voor het buitenland wel eens de regels willen weten. En dan gewoon de landen rondom ons heen, zoals België, Duitsland, maar ook iets verder weg als Spanje en Italië. Voor landen nog verder weg is het volgens mij aanvoelen, daar is de regels kennen meestal niet voldoende.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Waar mag je wel of niet fotograferen?

Berichtdoor Johan v. V. » wo dec 13 2017 1:35 am

Je beseft dat je een draadje uit de krochten van het forum, van bijna 10 jaar oud, tot leven wekt?
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Overig fotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten