Kodak DCS Pro 14/n - Kodak DCS Pro SLR/n

Discussies over de op Nikon gebaseerde Fuji en Kodak camera's

Onderwerp:

Kodak DCS Pro 14/n - Kodak DCS Pro SLR/n

Berichtdoor braided » za apr 11 2009 5:44 pm

Ik vraag me zo eens af...

...ik heb bij een faillissementsuitverkoop waarschijnlijk een Kodak DCS Pro 14/n opgevist (en een Canon 1D Mk1, Kodak DCS Pro SLR/c, Canon 5d Mk1, Nikon D100 en nog wat leuk speelgoed). Zijn er hier ook fotografen die één van de Kodak-varianten op Nikon-bodies gebruiken? Heb wat reviews gevonden maar niemand die ze ook daadwerkelijk gebruikt.

groetjes,
Kevin.
braided



Onderwerp:

Re: Kodak DCS Pro 14/n - Kodak DCS Pro SLR/n

Berichtdoor gijs sandberg » za apr 11 2009 9:25 pm

Kevin,

Er zijn mensen die ze gebruiken.
Voor de Nikon/kodak gebruikers is er zelfs een aparte website (engelstalig): www.nikonweb.com/forum .

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kodak DCS Pro 14/n - Kodak DCS Pro SLR/n

Berichtdoor Eeuw » zo apr 12 2009 12:02 am

Wat gaaf zeg. Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen met die 14n. Ik ken ook helemaal niemand die er eentje heeft, maar de specs lijken me zo gek nog niet. Veel plezier ermee.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
Gebruikersavatar
Eeuw

Forumlid
Berichten: 3915


Locatie: Ja
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kodak DCS Pro 14/n - Kodak DCS Pro SLR/n

Berichtdoor braided » wo apr 15 2009 1:00 am

Bedankt voor de leuke reacties + tip!
Ik ga er snel even induiken en laat weten hoe mijn avontuur afloopt :D
braided



Onderwerp:

Re: Kodak DCS Pro 14/n - Kodak DCS Pro SLR/n

Berichtdoor MarcoJ » di mei 11 2010 3:39 pm

ik heb op het moment zo'n kodak van iemand geleend. Het is een beetje log en traag apparaat. Maar het dynamische bereik is enorm!

Het is een beetje een outdated kastje (maar wel goede specs), maar de platen zijn kwalitatief verbluffend hoor.
MarcoJ



Onderwerp:

Re: Kodak DCS Pro 14/n - Kodak DCS Pro SLR/n

Berichtdoor Léon Obers » di mei 11 2010 4:21 pm

Die Kodak apparaten hebben voor- en tegens.
Je kunt die apparaten met een speciale instelling tot iets van ISO 6 of zo gebruiken. Bij hoge ISO (ik denk boven ISO 400) wordt het al gauw een soort "schilderachtige" brei van de wijze hoe het beeld wordt opgebouwd, zoveel ruis en vreemde "veeg"-weergave van kleur.
Door het ontbreken van een anti-aliasing filter is de scherpte wel erg goed, maar nadelen van moiré steken al heel snel zodanig de kop op, dat je niks met het beeld kunt beginnen. Ook allerlei kleur-artefacten bij hoge contrasten bij bijv. glinsterend water of op metalen voorwerpen zijn zodanig aanzienlijk dat je wederom niks met die beelden kunt aanvangen.

Afhankelijk van de lenzen die je erop zet, heb je ook nogal wat last van kleurzwemen in de hoeken of aan de zijkanten van het beeld die niet goed genoeg gecorrigeerd kunnen worden met de in-camera database correcties die voor verschillende lenzen in allerlei firmware updates zijn ingebracht.

RAW-omzetting gebeurd het beste met de Kodak software zelf, die het meest is ingespeeld op alle fouten die er in het beeld kunnen zitten.

Leuk en aardig allemaal om er eens mee te spelen. Maar die camera's zijn niet voor niets een"roemrijke" dood gestorven.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Kodak DCS Pro 14/n - Kodak DCS Pro SLR/n

Berichtdoor flitslicht » di mei 11 2010 5:36 pm

Toen die camera werd aangekondigd stond ik al klaar met mijn chequeboekje. Na één blik op de voorbeeldfoto's van de Kodak site zag ik zulke rare dingen in de haren van die meisjes dat ik meteen ben teruggekrabbeld. En daar heb ik nooit spijt van gehad...
flitslicht



Onderwerp:

Re: Kodak DCS Pro 14/n - Kodak DCS Pro SLR/n

Berichtdoor robspanjaart » di sep 13 2011 11:39 pm

De Kodak DCS 14n was mijn eerste full frame dslr.
Met sommige lenzen schijnt het toestel issues te hebben, maar in het algemeen heb ik erorm veel plezier gehad van dit toestel, met een dynamisch bereik en scherpte die bij Nikon pas 5 jaar later kwamen. De 14n had een basis iso van 80 en werd boven iso 200 al minder. De opvolger, de SLR/n had een basis iso van 160 en was op een aantal punten verbeterd.
Ik heb momenteel voor een tijdje weer een slr/n en natuurlijk is het toestel op veel punten gedateerd, maar niet vergeten dat de opvolger van deze 14mp sensor nu met 18mp in de Leica 9m zit ;)

Paar voorbeeldjes uit 2004:http://robspanjaart.smugmug.com/Lens-Evaluation/Kodak-DCS-14n-2004/19015995_sssBmJ#1477885980_49MCc5S

Afbeelding
robspanjaart

Forumlid
Berichten: 31


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kodak DCS Pro 14/n - Kodak DCS Pro SLR/n

Berichtdoor Léon Obers » wo sep 14 2011 12:54 am

robspanjaart schreef:Ik heb momenteel voor een tijdje weer een slr/n en natuurlijk is het toestel op veel punten gedateerd, maar niet vergeten dat de opvolger van deze 14mp sensor nu met 18mp in de Leica 9m zit ;)

Nou nee, die sensoren hebben niets met elkaar te maken, zijn niet eens aan elkaar verwant, komen uit verschillende fabrieken bovendien.
De sensor die in de Kodak 14/n - slr/n camera zit is een op CMOS technologie gebaseerde sensor, die indertijd door het Belgische "Fill Factory" is ontwikkeld en werd geproduceerd door Tower Semiconductor in Israël. Dat Belgische bedrijf bestaat niet meer, althans niet meer in zijn toenmalige vorm.
De sensor voor de huidige Leica is een CCD sensor en niet door diezelfde club bedrijven ontwikkeld en geproduceerd maar door Kodak zelf.

Zie o.a. http://www.dpreview.com/news/0209/02092 ... rycmos.asp
en: http://www.eetimes.com/electronics-prod ... ensor-firm

Kodak: http://www.kodak.com/ek/US/en/Image_Sen ... Camera.htm
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Kodak DCS Pro 14/n - Kodak DCS Pro SLR/n

Berichtdoor robspanjaart » do sep 15 2011 7:34 am

Bedankt, Leon, nou kan ie wel in de vuilbak ;)
robspanjaart

Forumlid
Berichten: 31


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Fuji en Kodak”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten