Fujifilm-Nikon

Discussies over de op Nikon gebaseerde Fuji en Kodak camera's

Onderwerp:

Fujifilm-Nikon

Berichtdoor Benj@ » za dec 30 2006 1:43 am

Hallo,

even een algemene vraag: "FujifilmNikon" als nieuwe naam voor Nikon; lijkt dat wat?

Net als de "KonicaMinolta" voor Minolta en "Panasonic-Lumix" voor Leica? Zo zijn er meerdere combinatie's toch?. Ik dacht eerst; het al wel niet zo'n vaart lopen bij Nikon toen ik een tip kreeg om even op www.letsgodigital.org/nl te kijken. Niet echt geshockeerd maar wel ontdaan! Ik moest eerst goed kijken of dat niet de Nikon D200 is of niet. Deze heb ik dit jaar nog aangeschaft. Man, maar wat doen ze nou bij Nikon?... Het zijn twins, ze lijken echt op elkaar alleen de naam is anders! "Fujifilm"; tjonge-jonge wat een naam voor een camera. Ik loop al 40jaar mee in de fotografie het is bijna niet meer te volgen. Dit zijn de camera's waar ik achtereenvolgend in de analogetijdperk mee hebt gewerkt: Praktica, Pentax Pdraad, Nikkormat Ft3, Nikon F1, Nikon F801 (Canon en Minolta voor mijn werk) surely, good old times en de laatste de Nikon D200. Maar een ding mot ik wel toegeven qua techniek wordt het alleen maar beter voor de consument.
But whats next?... Nou, de beste wensen dan maar.
Benj@



Onderwerp:

Berichtdoor Hans Braakhuis » za dec 30 2006 9:11 am

Voorlopig zit het er nog niet in dat Nikon overgenomen wordt door Fuji.

Nikon heeft zelf op eigen benen haar eerste digitale stapjes gezet. Daarna is men verder in zee gegaan met Kodak. De DCS serie camera's tot gevolg. Ook uit die tijd stamt ook de samenwerking met Fuji, wat enkele Fujix camera's tot gevolg had. Zie voor een compleet overzicht pagina 167 van m'n Catalogus.

De samenwerking met Kodak werd heel keurig, bijna 2 jaar van te voren opgezegd. We gaan zelf een camera bouwen, en dat voor 1/3 van de prijs van de laatste DCS. Een eerlijke vorm van samenwerking - concurrentie. En Nikon kwam met de D1. Een destijds baanbrekende camera. Met eigenlijk een zelfde impact als in 1959 de eerste F. Alleen was er in 1959 vrijwel geen concurrentie.

De samenwerking met Fuji is ook heel leuk. Bij de D100 werd het een Fuji S2. Twee camera's met het zelfde huis. Maar de beeldchips verschilden. De voeding was anders. De beeldverwerkingssoftware was anders. Het bouwen van digitale camera's is een ontwikkeling. Een proces waarvan het eind resultaat nog niet vast staat. Op zoek naar meer definitie en minder ruis.
Nikon gaat links om, Fuji doet het rechts om.

Sinds een jaar of 5 heeft Nikon ook een samenwerking met IBM, de eerste resultaten, een compleet digitale microscoop. Maar er komt nog meer.

Een laatste ontwikkeling bij Nikon was een digitale camera, alleen voor zwart-wit. Zoek maar eens op DS-2 en de nieuwere DS-Qi1 Monochrome Digital Camera
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op zo dec 31 2006 6:57 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor roel » za dec 30 2006 9:28 am

Benj@:
Jouw stelling/verwachting klopt niet (helemaal). Al langer werken Fuji en Nikon samen, dus er is niks nieuws onder de zon. Feitelijk is het zo dat Fuji een Nikon camera gebruikt als basis voor de eigen camera's en daar toch belangrijke dingen aan wijzigt. Zo is de sensor in de Finepix S5 een heel andere dan in de D200. Ook op softwarematig gebied zijn er dingen anders. De hardwarematige techniek zal bijna geheel overeenkomen en dat is hetgeen waar Fuji het eigenlijk erg goed mee doet. Een eigen camera met een eigen gezicht op de markt zetten, met de betrouwbare Nikon techniek èn de luxe dat de Nikon lenzen te gebruiken zijn.
De overnames in camera land, waaraan je refereert, zijn toch tamelijk gestoeld op het feit dat het met minimaal één van de twee niet goed ging. Of dat er in ieder geval een ander nodig was om voort te kunnen bestaan. Dat is KonicaMinolta dan jammer genoeg niet gelukt. Hopelijk lukt het Leica wel.
Terzijde: je noemt Panasonic-Lumix als voorbeeldnaam voor de combi Panasonic en Leica. Lumix is bij Panasonic vanaf het begin de naam van de produktserie die bijna identiek is aan de Leica toestellen (kleine wijzigingen daargelaten). Daarmee is de naam Lumix een Panasonic naam. Een naam als Panasonic-Leica zal daarmee passender zijn. Het is nu overigens zo bij Panasonic dat alle luxere camera's met Leica lens Lumix heten. Dat is dus niet meer voorbehouden aan de camera's die identiek zijn aan de Leica's.

Terug naar het begin: als je kijkt naar de marktpositie van Nikon en Fujifilm, zou het eigenlijk Nikon-Fujifilm moeten zijn in plaats van andersom. En... zou het niet veel logischer zijn als Nikon Fuifilm overneemt en een typeserie onder de naam FujiPix op de markt brengt?? 8) 8)
Gebruikersavatar
roel

Forumlid
Berichten: 1611


Locatie: Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Nikon v Fuji

Berichtdoor Benj@ » za dec 30 2006 11:47 am

Bedankt mannen,

aan de ene kant een geruststelling vanwege uw wijze antwoorden nogmaals bedankt en aan de andere kant blijft het een teleurstelling vanwege de zelfde behuizing van deze twee camera's. Waarom moet die nou lijken op mijn D200? Ik kom er wel overheen hoor! (ik weet het; 't zit tussen mijn twee oren)

Tot voorkort, werkte ik nog met een analogecamera; de Nikon F801 echt een super camera en heb hem nog voor wensen van de klant zalkmazegge, daarbij maakte ik ook gebruik van fujifilms hoe wrang het ook klinkt. Sinds ik dit jaar overstag ging naar het digitale segment, ging een wereld voor mij open. Ja, terwijl de wereld rond om mij reeds gedigitaliseerd was, kocht ik begin dit jaar nog 6 filmrolletjes van 36 voor een bruiloftreportage; ik kon aan de gezichten van de klanten zien wat ze toen dachten....but who cares, isn't?

Maar goed heren ik zal de wereld van digitale fotografie eens beter bestuderen voor dat ik weer zo'n ietwat emotionele opmerking plaats.

Heren bedankt en het gaat u goed
Benj@



Onderwerp:

Berichtdoor GdP » za dec 30 2006 12:29 pm

Hans Braakhuis schreef:Voorlopig zit het er nog niet in dat Nikon overgenomen wordt door Fuji.



De samenwerking met Fuji is ook heel leuk. Bij de D100 werd het een Fuji S2. Twee camera's met het zelfde huis. Maar de beeldchips verschilden. De voeding was anders. De beeldverwerkingssoftware was anders. Het bouwen van digitale camera's is een ontwikkeling. Een proces waarvan het eind resultaat nog niet vast staat. Op zoek naar meer definitie en minder ruis.
Nikon gaat links om, Fuji doet het rechts om.


Ik moet zeggen, ook al heb ik alle gegevens nog niet bij elkaar, dat de Fuji S5Pro het voor mij heel verleidelijk maakt over te gaan op digitaal.
Het is alleen de afmeting van de opnemer dat mij tegen houd.
Met vr. gr.
Gerrit
GdP




Terug naar “Fuji en Kodak”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten