Nikon trigger op Fuji X10?

Discussies over de op Nikon gebaseerde Fuji en Kodak camera's

Onderwerp:

Re: Nikon trigger op Fuji X10?

Berichtdoor Wolf » ma jul 15 2013 9:36 pm

Ja jij bedankt natuurlijk!
Maar je weet het nooit, een Yongnuo kan net anders zijn.....
D7000 + een paar kilo glas
http://www.wolfgram.nl
Gebruikersavatar
Wolf

Forumlid
Berichten: 719


Locatie: Hoogezand
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon trigger op Fuji X10?

Berichtdoor Skippy » ma jul 15 2013 9:45 pm

Wolf schreef:Ja jij bedankt natuurlijk!
Maar je weet het nooit, een Yongnuo kan net anders zijn.....

OK, laat s.v.p. even weten hier of het werkt dan is het draadje afgerond.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon trigger op Fuji X10?

Berichtdoor Wolf » ma jul 15 2013 10:03 pm

Komt voor elkaar.
D7000 + een paar kilo glas
http://www.wolfgram.nl
Gebruikersavatar
Wolf

Forumlid
Berichten: 719


Locatie: Hoogezand
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon trigger op Fuji X10?

Berichtdoor oud0001 » ma jul 15 2013 10:10 pm

Léon Obers schreef:Tjonge jonge wat een moeilijk gedoe.
Voor het radiografisch triggeren van een flitser (info TS) wordt helemaal geen kabel gebruikt enkel de zender en ontvanger als set van de Yongnuo 603N. Het gaat er dan om of de extra contacten in de flitsschoen van een Yongnuo 603N (in een Nikon indeling) buiten het middencontact nog een nadelig effect hebben met die Fuji camera. Die Yongnuo 603N is sowieso niet TTL, dus dat is al helemaal niet aan de orde.
Laten we de reactie van Skippy beter afwachten, die de extra contacten van zijn Phottix triggerset (met dezelfde Nikon flitscontact indeling) gaat controleren. Daarmee heeft de TS wellicht ook antwoord op zijn vraag aangaande de Yongnuo 603N, want daar zitten die extra contacten op dezelfde plaats. Hoewel het het beste is gewoon die Yongnuo 603N even in de winkel te proberen.


Tja, het was je niet duidelijk. Dan maak ik het duidelijk en schrijf het denkwerkje er bij. :wink:
oud0001



Onderwerp:

Re: Nikon trigger op Fuji X10?

Berichtdoor Skippy » ma jul 15 2013 10:20 pm

Aanvulling (ook voor Tuihanti); ik zal ook nog eens (maar niet vanavond) testen of de Phottix SC-28 (Nikon) kabel in TTL met een X20/X100 en een Fuji flitser werkt. Oftewel, dat daar niet per se een Canon model kabel voor nodig is.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon trigger op Fuji X10?

Berichtdoor oud0001 » ma jul 15 2013 10:37 pm

Ik heb zelf ook ff gespeeld.
De Pixel Soldier triggerset voor de Nikon werkt op mijn Fuji XE-1 i.s.m. mijn SB900 in manual mode prima.
De flitser wordt getriggerd.

Dit is voor mij verrassend want op de P7100 werkt het niet.
oud0001



Onderwerp:

Re: Nikon trigger op Fuji X10?

Berichtdoor Léon Obers » di jul 16 2013 5:34 am

Tuihanti schreef:Tja, het was je niet duidelijk. Dan maak ik het duidelijk en schrijf het denkwerkje er bij. :wink:

Het is me in zoverre duidelijk dat je beredenering totaal niet aansluit bij de functionaliteit en werking van zo'n Yongnuo trigger-setje.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Nikon trigger op Fuji X10?

Berichtdoor oud0001 » di jul 16 2013 10:06 am

Als het ene werkt bestaat de kans dat het andere ook werkt.
Als het ene niet werkt bestaat de kans dat het andere ook niet werkt.
Het gaat om de combi Fuji vs Nikon aansluiting via de flitsschoen.

Als Nikon aansluitingen niet werken met Fuji bestaat de kans dat Youngnuo (voor Nikon) ook niet werkt met Fuji.
Dat is logisch want, de Youngnuo trigger van de TS is met grote waarschijnlijkheid gemaakt voor de Nikon aansluiting.
Helaas krijgen de makers van die triggers geen medewerking van de camera fabrikanten. Daarmee wordt dan weer elke logica om zeep geholpen. Dus een beetje out of the box thinking is dan weer handig.
Nu kun je dan puur en zuiver in de youngnuo trigger blijven hangen maar, daar los je het probleem van de TS niet mee op. Als je het enkel over de Youngnuo trigger wilt blijven hebben zul je de vraagstelling nooit kunnen beantwoorden zonder er eentje te proberen.

De vraagstelling van de TS komt, denk ik, voort uit de wens om zijn Nikon flitser draadloos te kunnen triggeren vanaf zijn Fuji camera. Dit soort zaken helpen de TS hopelijk om dat te realiseren.
Ik wordt ook altijd vrolijk van een oplossing voor een probleem. Hoe de oplossing er komt is totaal niet van belang als je weet dat er een oplossing mogelijk is en welke dat dan kan zijn. Ik benader het altijd iets breder, zeg maar meer groothoek dan tele.

Maar goed, laten we het draadje hier maar niet verder mee vervuilen over wie wat wel of niet begrijpt want, daar heeft de TS gegarandeerd helemaal niets aan.

De TS weet hierdoor nu wel dat er in ieder geval 1 goedkope trigger is die wel werkt. Dat is al winst.
De TS weet ook dat Fuji vs Nikon aansluitng niet 1 op 1 werkt.
De TS weet dat je met een Canon kabeltje een correcte aansluiting hebt tussen Fuji body en Fuji flitser.
Dan werkt het ook TTL. Canon en Fuji hebben dus vermoedelijk de zelfde hotshoe aansluiting.
Dit heb ik allemaal zelf kunnen testen.

Misschien werkt een Canon flitser dan zelfs TTL. Dat kan ik helaas niet uitproberen. Op het kabeltje na heb ik geen Canon materialen in bezit. Dat zou kunnen betekenen dat je met een voor Canon gemaakte triggerset zelfs TTL kunt flitsen, mits de trigger dit kan. Dat biedt mogelijkheden, dacht ik zo.

Als er nog meer werkt (Skippy gaat nog testen) is dat nog meer winst, toch?. :wink:
oud0001



Onderwerp:

Re: Nikon trigger op Fuji X10?

Berichtdoor Wolf » di jul 16 2013 12:35 pm

Ik heb even de winkel gebeld, ze hebben het getest en het werkte.

Dus binnenkort een X10 bij mij op de deurmat
D7000 + een paar kilo glas
http://www.wolfgram.nl
Gebruikersavatar
Wolf

Forumlid
Berichten: 719


Locatie: Hoogezand
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon trigger op Fuji X10?

Berichtdoor Léon Obers » di jul 16 2013 12:40 pm

@Tuihanti

Ter aanvulling:

Een Yongnuo triggersetje is een "dom" niet dedicated, niet TTL radiografisch trigger-setje, puur bedoeld om het X flitscontact door te geven. Niet meer niet minder. Het werkt met elke flitser die je er bij de "ontvangende kant" op aansluit, van nu, 30 jaar geleden, of met een extra PC-sync kabeltje op studioflitsers, ongeacht het merk flitser.

Alleen het ding op de camera, omdat het tevens nog zelf een hotshoe heeft om er een flitser op aan te sluiten, is de "doorgifte" van de signaaltjes via de contacten van zowel de flitsschoen (voor aansluiting op de camera), als ook de hotshoe voor het 603-N type volgens de Nikon indeling. Tenslotte moet een Nikon flitser nog eens boven op dat ding op de camera wel zijn functionaliteit behouden. Daarin heeft de Yongnuo zelf verder geen aandeel in de functionaliteit van de flitser. Het geeft alleen die signalen door.

Verder is bij één of twee (?) van de extra contacten in die verdeling, een schakeling verbonden om de Yongnuo in "zend"-mode te schakelen, of als "ontvanger". Bij het Yongnuo F603 setje kan elk apparaatje namelijk als zender of ontvanger fungeren.
Dat is het enige waar de eventuele bottleneck kan liggen, of het wel of niet functioneert op een andere camera aangesloten.
Standaard staat zo'n apparaatje namelijk in ontvangstmode, maar als flits-trigger moet het in zendmode staan.

Wil je dat omzeilen als het niet mocht werken, kun je met een "do it yourself" oplossing ook dat eventuele probleem nog verhelpen door er een mini-schakelaartje in te zetten, en de keuze voor zenden of ontvangen zelf te maken.
Het Yongnuo triggersetje werkt dan met elke camera, belichtingsmeter met een sync-aansluiting of X-sluiting die je zelf maakt.
De DIY modificatie omschreven: http://nikonrumors.com/2012/06/02/diy-m ... gger.aspx/

Maar zoals ik nu van het bericht van de TS begrijp, is dat laatste zelfs niet eens een bottleneck.
(Twee van de drie extra contacten buiten het middencontact en "massa" van het Yongnuo N triggersetje corresponderen met de contacten van een Fuji X10 camera. Dat is kennelijk voldoende om de schakeling naar "zend-mode" te activeren).
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Nikon trigger op Fuji X10?

Berichtdoor oud0001 » di jul 16 2013 2:08 pm

Ik snap dat de Youngnuo niet TTL is. :huh:

De Canon kabel werkt perfect samen met Fuji. Daar gaat het om.
Dus Canon is compatible met Fuji. Niets meer en niets minder.
Mogelijk is een Canon geschikte trigger dan volledig compatibel met Fuji.
Dat is de boodschap.

Als ik een Canon flitser in mijn kladden krijg schuif ik em op mijn XE-1 en test de werking.
Dan zet ik dat hier ook nog ff neer. :wink:

Een maat van me is een Canon gebruiker dus dat is een kwestie van tijd.
oud0001



Onderwerp:

Re: Nikon trigger op Fuji X10?

Berichtdoor Léon Obers » di jul 16 2013 3:53 pm

Tuihanti schreef:De Canon kabel werkt perfect samen met Fuji. Daar gaat het om.

Daar gaat het juist niet om. De TS heeft reeds een Yongnuo setje, en wilde alleen weten of die samenwerkt met de Fuji X10. Dat was de vraag.
Dat doet het dus, zonder andere attributen of kabels van Canon, Fuji of wat dan ook extra te hoeven aanschaffen. Klaar.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Nikon trigger op Fuji X10?

Berichtdoor Wolf » di jul 16 2013 4:09 pm

Van beide is de input gewenst. De kennis dat Canon wel werkt zou een oplossing kunnen zijn als de Nikon niet zou werken.

Ik wil iedereen bedanken voor zijn info.
D7000 + een paar kilo glas
http://www.wolfgram.nl
Gebruikersavatar
Wolf

Forumlid
Berichten: 719


Locatie: Hoogezand
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon trigger op Fuji X10?

Berichtdoor Léon Obers » di jul 16 2013 4:16 pm

Alleen heb je met een kabel geen draadloze verbinding meer, maar dus bekabeld. Wat is dan de essentie van een radio trigger-set?
In dat geval kun je beter een Fuji verlengkabel kopen. Dan weet je zeker dat het op elkaar is afgestemd.

Een Canon trigger-set aanschaffen lijkt in ieder geval niet de ultieme oplossing voor Fuji, met wat je al hebt:
http://www.dpreview.com/forums/thread/3355166
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Nikon trigger op Fuji X10?

Berichtdoor Wolf » vr jul 26 2013 6:48 pm

Ik heb het toestel binnen!!

De Yongnuo 603n werkt niet. Mijn triggerset voor de studiolampen werkt wel.
De flits sync is max 1/640

Verder ben ik heel blij met mijn nieuwe Fuji!
D7000 + een paar kilo glas
http://www.wolfgram.nl
Gebruikersavatar
Wolf

Forumlid
Berichten: 719


Locatie: Hoogezand
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Fuji en Kodak”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten