De Nikon D800 en de Fuji x100s

Discussies over de op Nikon gebaseerde Fuji en Kodak camera's

Onderwerp:

Re: De Nikon D800 en de Fuji x100s

Berichtdoor Marten » vr mei 20 2016 6:29 pm

Nee George,
Flandria is Flandria.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: De Nikon D800 en de Fuji x100s

Berichtdoor Vincent » vr mei 20 2016 6:34 pm

George Fennes schreef:Beste Vincent bemerk ik nu dat je lichtelijk geïrriteerd bent?


Enigsinds omdat de discussie een non-discussie is maar vooral omdat opmerkingen zoals bijvoorbeeld:

Dat is mijn mening ik geef geen onnodig geld uit omdat ik dat gouden merkembleem Nikon zo mooi vind.


niet echt bijdragen aan een gezonde discussie omdat je daarmee een insinuaties doet die onnodig zijn maar vooral weinig blijk tonen van het open staan en/of willen bijdragen aan een gezonde discussie...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: De Nikon D800 en de Fuji x100s

Berichtdoor George Fennes » vr mei 20 2016 6:41 pm

Vincent iedereen geeft zijn mening anders heb je geen discussie
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: De Nikon D800 en de Fuji x100s

Berichtdoor Vincent » vr mei 20 2016 6:45 pm

George Fennes schreef:Vincent iedereen geeft zijn mening anders heb je geen discussie


Eens. Absoluut. Maar als je zegt:

Tamron is 1550 euro voordeliger dan de beste Nikon en nog beter ook.


Dan geef je het niet als mening maar als feit. Voordeliger is een feit. Beter is een mening, subjectief en gaat verder dan lijnparen meten in een lab. Als je voor andere argumenten niet open staat dan is er per definitie geen discussie mogelijk. Ook prima. Maar dan moet je het verwijt niet naar anderen maken.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: De Nikon D800 en de Fuji x100s

Berichtdoor George Fennes » vr mei 20 2016 6:53 pm

Sorry maar ik ben niet degene die verwijten maakt.
Wat die test betreft dat is de uitkomst van een lab test.
Daar kan ik niets aan doen.
Je zou het artikel in CHIP van mei kunnen lezen.
Ik kan alle deskundige gaan citeren maar dat is een beetje lastig op mijn Samsung S4
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: De Nikon D800 en de Fuji x100s

Berichtdoor Robert » vr mei 20 2016 7:07 pm

Een ieder mag zelf bepalen waarmee hij het liefste fotografeert.
Fuji heeft een aantal voordelen maar ook een aantal nadelen. Dat geldt ook voor Nikon etc.
De beste sensor zit niet in een Nikon of een Fuji maar ergens anders in (ik meen dat de Sony 42 mp momenteel de beste sensor is).
Zelf kies ik voorlopig niet voor Fuji en neem ik de grotere apparatuur voor lief, ik krijg er veel voor terug.
George veel succes met je Fuji en we wachten op de echte reviews dan weten we meer.
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: De Nikon D800 en de Fuji x100s

Berichtdoor George Fennes » vr mei 20 2016 7:19 pm

Je heb helemaal gelijk Robert.

Ik ga weer eens lekker plaatjes schieten.
Alleen ik krijg die krengen niet in mijn album geplakt. :crazy:
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: De Nikon D800 en de Fuji x100s

Berichtdoor Vincent » vr mei 20 2016 7:56 pm

George Fennes schreef:Sorry maar ik ben niet degene die verwijten maakt.


Het enige verwijt dat ik maak, als je het een verwijt kunt noemen, is dat ik jou in deze discussie een slechte debater vind. Dat zou ik dan ook weer eerder een mening noemen dan een feit :wink:

Een andere mening hebben is nooit een bezwaar. Zelfs dan kun je inhoudelijk op argumenten een discussie voeren.

Wat die test betreft dat is de uitkomst van een lab test.
Daar kan ik niets aan doen.


Mijn punt is juist dat een labtest geen absolute waarheid is maar een handvat. Omdat geen fotograaf hetzelfde is, geen situatie hetzelfde, kan je onmogelijk een camera of objectief als beste typeren. Testen zijn zeker waardevol, omdat je zelf kunt kijken hoe een product scoort op eigenschappen die voor jou relevant zijn. Dat kan bij mij heel anders liggen.

Daarom is de tamron vs Nikon 24-70mm discussie zo'n mooi voorbeeld. Ik geloof gelijk dat de Tamron scherper is. Maar als ik naar mijzelf kijk dan vind ik (lees: mening) de onscherpte veel belangrijker. En daarin scoort de Nikon hoger. De AF snelheid vind ik heel belangrijk, omdat ik veel sport en concerten schiet. Daarin scoort de Nikon beter. De flare bestendigheid vanwege vele hooglichten bij sport en concerten, waarbij de zonnekap van de Nikon veel effectiever is aan de wijde kant. Persoonlijk vind ik scherpte overrated. De Nikon is meer dan scherp genoeg. Scherper is voor mijn gebruik niet nodig.

Dat staat los van een gouden merkje. Als testen de waarheid zouden zijn dan zouden we (volgens DxO) allemaal een Otus 55mm moeten hebben op een A7 R II.

Je zou het artikel in CHIP van mei kunnen lezen.


En je hele verhaal baseren op 1 test/artikel is op zijn minst onverstandig te noemen :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: De Nikon D800 en de Fuji x100s

Berichtdoor Marten » vr mei 20 2016 8:50 pm

Goed verhaal Vincent.
Maar ik ben bang dat het aan dovemansoren is.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: De Nikon D800 en de Fuji x100s

Berichtdoor George Fennes » vr mei 20 2016 8:54 pm

Beste Vincent je hebt het over een test.
Weet je wil een test valide zijn dan dient die te voldoen aan een aantal vaste voorwaarden noem ze meetpunten.
En deze test moet van toepassing zijn op al de (in dit geval objectieven of sensoren) te testen objecten.
Dan kom je uit op een lab test.
Daar zijn alle voorwaarden hetzelfde.
Alles wat daar buiten valt is subjectief en kan je aan persoonlijke voorkeur toeschrijven.
Laatst gewijzigd door George Fennes op vr mei 20 2016 9:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: De Nikon D800 en de Fuji x100s

Berichtdoor George Fennes » vr mei 20 2016 8:56 pm

Heb jij al andere testverslagen voor mij dan?
Zo ja laat ze dan zien.
Zo nee dan . . . . . .
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: De Nikon D800 en de Fuji x100s

Berichtdoor George Fennes » vr mei 20 2016 9:15 pm

Verder beste discusanten wil ik absoluut niet zeggen dat Fujifilm wat alles betreft superieur is aan Nikon.
Maar dat wil ook niet zeggen dat Nikon wat alles betreft superieur is aan Fujifilm.
Iedereen heeft zijn eigen criteria die hij laat meewegen wat voor hem de beste of meest ideale camera is.
Wat voor mij het belangrijkst is, is het gewicht.
Door bepaalde handicaps is een rugzak vol met lenzen en body's geen optie.
Dan loop ik 10 tot 20 meter en dan gaat het kaarsje uit.
Dus een laag gewicht.
In de tweede plaats wil ik wel kwaliteit hebben.
Dus goede body met goede sensor.
Maar ook het glaswerk moet dik in orde zijn.
Voor mij vind ik deze 3 voorwaarden terug in mijn Fujifilm X.
Maar iemand die veel sport doet zou een D500 misschien de beste oplossing zijn?
Voor een ander een Sony die heeft ook mooie spullen.
Maar ik wilde alleen laten weten dat ik
a. Blij ben met mijn spulletjes.
b. Maar verbaas mij er over dat Fujifilm wel een hele goede sensor heeft.
Op zich natuurlijk erg goed want de ingenieurs van Nikon worden nu geprikkeld om nog betere producten te maken.
Dat komt de Nikonians toch weer ten goede.
Ik wil absoluut niet de wijsneus uithangen, maar een vriendelijk goed onderbouwd antwoord dat laat een discussie veel beter verlopen.

Fijne avond nog allemaal.

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: De Nikon D800 en de Fuji x100s

Berichtdoor Cyrus » za mei 21 2016 11:33 am


@George Fennes:
Als jij ons forum vooral wil gebruiken om het halleluja over Fuji te prediken, zit je hier echt verkeerd. Fijn als je blij bent met je nieuwe Fuji-spullen maar het wordt nu wel erg vervelend dat je onderhand in elk draadje een "Fuji vs de rest"-discussie aan het starten bent. Daar wordt niemand vrolijk van en daarnaast is het verre van constructief.

Je bent te gast op een forum over Nikon en alles dat daarmee gerelateerd is of met Nikon-systemen werkt. Vergelijkingen met andere systemen zijn van tijd tot tijd prima. Over andere merken / systemen mag hier gerust gesproken worden. Tekortkomingen van Nikon mogen op ons forum ook best benoemd worden, maar dan uitsluitend vanuit een functioneel en objectief standpunt.

Bashen van Nikon en daaraan gerelateerde apparatuur, door iemand die na de verkoop van zijn Nikon-systeem alleen nog maar met de roze bril van zijn nieuwe merk kan kijken, wordt echter niet langer getolereerd.

De moderators.

Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: De Nikon D800 en de Fuji x100s

Berichtdoor Flandria » za mei 21 2016 11:50 am

Er zijn mensen die nemen de eerste de beste test voor lief als referentie,
er zijn mensen die werken met meerdere systemen, praten uit eigen ervaringen en kunnen voor zich zelf zeer
goed beslissen op basis van eigen voorbeelden wat voor hun het beste werkt.

Nog wat, hoe objectief is die test werkelijk? Als ik het goed begrijp heb je de camera van horen zeggen laten bepalen....(!)

Die test van jou is leuk maar de echte waarde bepaal je zelf.
Beste George, het valt me wel op dat je zeer makkelijk langs bepaalde aangegeven belangrijke argumenten om fietst om je eigen
bevindingen op te dringen cq jouw keuze probeert te bevestigen.

Neemt niet weg dat ik de ontwikkelingen van de X-Pro2 ook nauwlettend in de gaten houd, maar dat geldt voor zoveel goede
camera's op dit moment. Goed wordt bepaald door gebruik. Ook een punt waar jij wel zeer makkelijk overheen stapt.
Ik heb werkelijk nog geen één goede foto uit die Fuji mogen bewonderen. Hier niet en op het Fuji forum niet.

Het zou zowaar als bezigheidstherapie kunnen worden aangeduid.....zonde van de tijd.
Flandria



Onderwerp:

Re: De Nikon D800 en de Fuji x100s

Berichtdoor George Fennes » za mei 21 2016 7:33 pm

Hoi Michael ik zal niet verder ingaan op de voors en tegens zie bericht van Cyrus.
Maar dat ik geen foto's plaatst wil niet zeggen dat ik ze niet maak.
Alleen ik ben niet goed in het bewerken van foto's.
Enerzijds komt dat door het feit dat ik de laatste tijd erg veel problemen met mijn gezondheid heb gehad en nog heb.
In de tweede plaats schijn ik de foto's alleen maar verder te verpesten als ik er mee aan de slag ga.
Dat was met de Nikon apparatuur en Nikon Capture NX.
Zoals je weet heb ik twee keer een "cursus" thuis gehad in Ede maar dat ging zo snel en soms voor mij erg verwarrend dat het geen zoden aan de dijk zette.
Door mijn gezondheid heb ik een tijd lang mijn zware Nikon uitrusting in een hoek laten staan.
Nu ga ik het proberen met lichter spul en dat schijnt beter te werken bij mij.

Maar ik probeer mij wat bij te scholen op het gebied van fotobewerken in LR of iets dergelijks.
Ik zou wel eens over de schouder van iemand mee willen kijken hoe die de foto's bewerkt.
Zodat ik het zelf ook kan leren.

Dus als dat lukt zal ik zeker foto's gaan plaatsen.

Voor de rest Cyrus sorry als ik iemand tegen de schenen hebt geschopt dat was niet de bedoeling.

Dus mijn excuses daar voor.

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Fuji en Kodak”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten