De Nikon D800 en de Fuji x100s

Discussies over de op Nikon gebaseerde Fuji en Kodak camera's

Onderwerp:

Re: De Nikon D800 en de Fuji x100s

Berichtdoor Robert » do mei 19 2016 7:08 pm

Ik heb zelf een half jaar lang zowel de Nikon D800 gehad samen met de Fuji X-T1.
En heb niet gemerkt dat de Fuji beter was integendeel.
Ik ben benieuwd naar je test.
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: De Nikon D800 en de Fuji x100s

Berichtdoor Patrick » do mei 19 2016 7:29 pm

George vergelijkt een D90 met een X-T10 meen ik aan. Dat is in ieder geval geen vergelijking. Dat wint de X-trans sensor makkelijk. Daar zit ook een paar jaar ontwikkeling tussen...

Uit eigen ervaring kan ik melden dat mijn D700 bestanden beduidend minder zijn dan die uit mijn Fujifilm-camera's. Met name de reserves wat betreft dynamisch bereik. Iets waar de D800 of D750 geen probleem mee zal hebben. En detailrijker, maar dat komt ook door de 12 mpix van de Nikon tegenover 16 mpix van de Fujifilms. En ik vind de kleuren van Fujifilm veel mooier, maar dat is een subjectief iets natuurlijk.

Maar dat heeft me niet tot het aanschaffen van dat spul geleid. Dat was de compactheid van het systeem, de geweldige objectieven en de beeldkwaliteit die niet onderdoet voor wat Nikon biedt. Als Nikon iets soortgelijks zou hebben geboden was ik wellicht merktrouw gebleven. Maar dat bieden ze helaas niet. De 1-serie komt er niet eens bij in de buurt wat mij betreft... helaas.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: De Nikon D800 en de Fuji x100s

Berichtdoor Marten » do mei 19 2016 7:41 pm

De moderne camera's zijn tegenwoordig zo goed, dat het volgens mij weinig zinvol is om te kijken welke nog net iets beter is dan de ander qua beeldkwaliteit.
De verschillen liggen in de bediening, het gewicht etc .
Daar valt wat te kiezen.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: De Nikon D800 en de Fuji x100s

Berichtdoor Patrick » do mei 19 2016 7:45 pm

Daar kan ik me wel in vinden. Vrijwel elke moderne camera uit de midden en hoger segmenten zijn gewoon geweldig goed en zullen je wat dat betreft niet snel teleurstellen. En zelfs de instappers zijn wat beeldkwaliteit vaak meer dan goed genoeg voor de gemiddelde (hobby)fotograaf.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: De Nikon D800 en de Fuji x100s

Berichtdoor George Fennes » do mei 19 2016 8:47 pm

Beste mensen in het tijdschrift CHIP Foto magazine wordt de Fujifilm X-Pro2 aan de tand gevoeld.
Daar werd over de sensor gezegd:

Sommigen hadden hun bedenkingen toen Fujifilm de X-Pro2 aankondigde. 24 in plaats van 16 megapixel - lijdt de beeldkwaliteit daar niet onder? Doorgaans gaat een hogere sensorresolutie gepaard met meer beeldruis. Daarom maakten we direct wat foto's in zwak licht met ISO 6400.
Het was duidelijk te zien: geen beeldruis. De labtest bevestigde dit: tot en met ISO 6400 houdt de X-Pro2 de storende pixels volledig in bedwang. Pas vanaf ISO 12.800, de maximale waarde zonder uitbreiding, verschijnt er een lichte beeldruis.

Hoe krijgt Fujifilm dat voor elkaar? Zonder al te veel de diepte in te duiken: bij de sensor is koperen in plaats van aluminium bedrading gebruikt. De beeldsensor kan hierdoor onder een lagere spanning gebruikt worden, waardoor de grondruis geringer uitvalt. Een sterke kunstmatige vervaging zoals we die vaak bij andere camera's tegenkomen is hierdoor niet nodig. Dat heeft op zijn beurt weer grote voordelen voor de detailweergave. De hoge gemeten waarden nemen zelfs bij hoge ISO-waarden nauwelijks af. Nog indrukwekkender is de gemeten scherpte. De 24-megapixelsensor haalt maximaal 2104 lijnparen per beeldhoogte - een nieuw record bij APS-C-sensoren. Hiermee kan de X-Pro2 zelfs concurreren met fullframe-sensoren. De Nikon D750 met ook een 24-megapixel sensor bijvoorbeeld haalt ongeveer 1900 lijnparen, ondanks het ruim twee keer zo grote sensoroppervlak.

Tot zover de aanhaling.
O ja staat op blz. 80 van de mei uitgave.

Ik wil Nikon absoluut geen schop na geven.
Maar Fujifilm maakt wel heel goede producten.
Mijn oudste dochter fotografeert nog steeds met Nikon tot alle tevredenheid.
Maar het is wel goed om te beseffen dat de techniek niet stilstaat.
Maar wat ik wel prettig vind om te lezen is dat er een discussie op gang is gekomen.

En elke camera heeft zijn eigen toepassing en ieder van ons heeft zijn eigen voorkeur.
Dat maakt het juist zo kleurrijk en gevarieerd.

In ieder geval veel fotoplezier.

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: De Nikon D800 en de Fuji x100s

Berichtdoor Robert » do mei 19 2016 9:15 pm

Ik ben benieuwd en ga dat artikel eens lezen.
Verder ben ik ook benieuwd naar de eerste echte testen hoe goed de camera werkelijk is.
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: De Nikon D800 en de Fuji x100s

Berichtdoor George Fennes » do mei 19 2016 9:26 pm

Het zijn slechts 2 bladzijden.

Maar ik zou ook graag een uitgebreide test willen zien.
Er zijn toch wel een aantal beroepsfotograven die hun N en C aan de wilgen hebben gehangen en met de X-Pro2 zijn verder gegaan.

Zelf heb ik de X20 en de X-E2 waar ik bijzonder tevreden over ben.

Eerst liep ik met een hele zware rugzak te zeulen en nu met een bescheiden heuptas.
Voor mij is het beter vol te houden.

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: De Nikon D800 en de Fuji x100s

Berichtdoor Vincent » do mei 19 2016 10:04 pm

George Fennes schreef:Er zijn toch wel een aantal beroepsfotograven die hun N en C aan de wilgen hebben gehangen en met de X-Pro2 zijn verder gegaan.


Ik ben benieuwd wie je dan bedoelt... Als je het over de bekende fotografen hebt dan kan ik je vertellen dat een groot deel gewoon gesponsord wordt. Daarnaast heb ik ook al verhalen gelezen van fotografen die weer terug naar dSLR gegaan zijn... het is altijd net wat je wilt lezen in zulke gevallen...

Zelf heb ik de X20 en de X-E2 waar ik bijzonder tevreden over ben.


Maar als jij zelf tevreden bent dan is het toch goed zo? Ga lekker foto's maken itv pixelpeepen tot de laatste procenten. Dat ga je echt niet zien in het dagelijks leven tenzij je de hele dag bakstenen en testcharts gaat fotograferen. En dan waarschijnlijk nog niet echt.

Ik snap niet helemaal dat daar een draadje uit 2013 voor opgerakeld moet worden :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: De Nikon D800 en de Fuji x100s

Berichtdoor George Fennes » do mei 19 2016 10:31 pm

Ach ik had ook een nieuw draadje kunnen starten.
Maar dit leek mij beter.
En Vincent ik ben echt geen pixelpieper o.i.d.
Maar het is roch vreselijk interessant om te zien dat een compact camera het qua beeldkwaliteit tegen een FF kan opnemen.
Wie had dat ooit durven dromen?
Natuurlijk mag iedereen zijn voorkeuren hebben jij hebt waarschijnlijk een dikke DSLR.
Mij lukt het gewoon niet om met tig kilo's op mijn rug rond te lopen.
Dus ik fotografeerde vrijwel niet meer.
Maar nu met de lichte Fuji X serie lukt het me wel.
Zo zijn er misschien nog velen op dit forum die tegen dezelfde barrieres aanlopen.
Als ze dit draadje lezen kan het een aanzet zijn om ook lichter spul te kopen en zo weer de lol in het fotograveren terug te krijgen.

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: De Nikon D800 en de Fuji x100s

Berichtdoor plincky » do mei 19 2016 10:39 pm

Ik heb de combi D800 en Fuji X-T1 gehad. Daarna overgestapt op 2 x een X-T1.
Maar helaas was dat toch niet helemaal naar tevredenheid. En ben na krap een jaar weer volledig terug bij Nikon.
Vooral op gebied van snelheid, AF met weinig licht en tracking, TTL en HSS, en de toch ook de mindere ruisprestaties en de 16mp (van de X-T1).
Ruis is op zich wel goed maar echt wel beduidend minder dan bv. mijn D750 waar ik nu mee schiet.
Waar je goed op moet letten is dat Fuji een iets andere ISO aanduiding hanteert t.o.v. de Nikon/Canon. (ze gebruiken een andere standaard voor ISO) Als je een foto maakt op ISO 3200 met de Fuji kan je dezelfde foto maken op ISO 2000 met een Nikon DSLR. Verschil is ongeveer 2/3 stop. :huh:
Dat ga je echt merken bij weinig licht.

Voor 80% van het werk wat ik doe kan ik wel met de Fuji werken, maar De Nikon bied me die 20% meer. Ik hoopte dat ik daar wel mee weg kwam. maar helaas was het in de praktijk toch niet zo.
Als ik het alleen voor privé doeleinde gebruikte had ik de Fuji wel gehouden. Het glas is super mooi.
Wat wel grappig is dat mijn vriendin vorige week nog mij riep omdat er wel veel ruis in de foto's zat en of er wat verkeerd stond ingesteld....... ze zat naar foto's te kijken uit mijn Fuji X-T1 tijd jaatje terug..... :huh: als het zelfs haar op valt...
Laatst gewijzigd door plincky op do mei 19 2016 10:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: De Nikon D800 en de Fuji x100s

Berichtdoor Marten » do mei 19 2016 10:48 pm

Dank George, voor de bronvermelding.
Je schrijft:
George Fennes schreef:Het schijnt dat de FF van alle grote merken moeite hebben om de beeldkwaliteit van Fuji te evenaren.


Maar ik lees in de door jou aangehaalde passage uit "Chip Foto magazine" toch echt iets anders.:

George Fennes schreef:. Hiermee kan de X-Pro2 zelfs concurreren met fullframe-sensoren. ....


Begrijp mij goed: Fuji maakt prachtige spullen. Zeker interessant voor mensen die lichter willen fotograFeren.
Maar ik zie de jongens en meisjes persfotografen er toch nog niet massaal mee rondlopen.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: De Nikon D800 en de Fuji x100s

Berichtdoor Patrick » do mei 19 2016 11:03 pm

Ik geloof dat de toepassingsgebieden van een DSLR en een systeemcamera gewoon wat anders liggen. Ik ga nog steeds niet aan het sportveld staan met een X-T1; dan pak ik mijn D700. Moet ik flitsen? Dan absoluut de D700 (hoewel er wat aan zit te komen bij Fujifilm!) of ik pak de D610 van Belinda.

Maar in mijn geval blijft het daar wel zo'n beetje bij. Ik ben erg verknocht geraakt aan die kleine monstertjes. Heb ook wat Nikon-glas weg gedaan en vervangen door Fuji-glas. En ik kan uit de eerste hand vermelden dat dat geen stap achteruit was in kwaliteit!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: De Nikon D800 en de Fuji x100s

Berichtdoor Vincent » do mei 19 2016 11:11 pm

George Fennes schreef:Natuurlijk mag iedereen zijn voorkeuren hebben jij hebt waarschijnlijk een dikke DSLR.


Twee zelfs. Maar volgens mij heb ik op dit forum ook al meer dan meermaals mijn liefde voor mijn x100s verspreid :wink:


Als ze dit draadje lezen kan het een aanzet zijn om ook lichter spul te kopen en zo weer de lol in het fotograveren terug te krijgen.


Ik ben ook niet tegen de discussie, maar ik krijg het idee dat jij een fantastische set hebt maar daar zelf nog niet helemaal van overtuigd bent en het dus graag van andere wilt horen. Als jij tevreden bent dan is het toch goed, zelfs als een andere camera dan toch een paar procent beter blijkt te zijn?

Marten schreef:Maar ik zie de jongens en meisjes persfotografen er toch nog niet massaal mee rondlopen.


Op gebied van snelheid kunnen de Fuji's (nog) niet tippen aan de dSLR. In elk geval niet aan de topmodellen. Het is niet onwaarschijnlijk dat dat in de toekomst elkaar gaat evenaren. Ook pers en sportfotografen lopen echt liever met een lichte kit, mits dat kan voldoen aan hun (soms) hoge eisen :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: De Nikon D800 en de Fuji x100s

Berichtdoor George Fennes » vr mei 20 2016 3:28 am

George Fennes schreef:Het schijnt dat de FF van alle grote merken moeite hebben om de beeldkwaliteit van Fuji te evenaren.

Beste mensen dit is het enige dat ik heb gezegd.
Natuurlijk zijn er terreinen zoals snelheid waarin de X-Pro2 de in de DSLR zijn meerdere moet erkennen.
Maar ik had het alleen over de beeldkwaliteit dat de FF van de grote merken daar moeite mee hebben om deze te evenaren.

Elke camera heeft zijn specifieke terreinen waarin die uitblinkt.

Maar ik denk dat we het er wel over eens kunnen zijn dat hetgeen de Fujifilm en met name de X-PRO2 een geweldig mooie beeldkwaliteit produceert.

Maar ik heb nooit beweert dat deze camera op alle terreinen beter of gelijk is aan alle DSLR camera's.

Wat ik alleen naar voren wilde brengen en dat is me wel gelukt denk ik: kan je geen zware camera's hanteren je altijd een goed alternatief voor handen is om hele mooie plaatjes te produceren.

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: De Nikon D800 en de Fuji x100s

Berichtdoor D. Haaksma » vr mei 20 2016 7:31 am

Links of rechtsom.
De systeemcamera zoals b.v. de Fuji serie staat nog in de kinderschoenen.
Daar tegenover staat dat de grote DSLR merken naast een enorme ervaring met de fabricage, upgrade na upgrade uitbrengen.
Ik krijg bij tijd en wijle sterk het gevoel dat de "dikke" FF DSLR aan het eind van zijn evolutionaire leven zit.

Een kennis van mij liet mij onlangs een aantal foto's zien van een korte vakantietrip.
Hij bleek die met zijn nieuwe smartphone gemaakt te hebben, van dat laatste moest hij mij wel nadrukkelijk overtuigen gezien de kwaliteit van die plaatjes.
Kortom, klein en compact wordt met grote stappen beter.
D. Haaksma

Forumlid
Berichten: 1320


Locatie: Boxtel
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Fuji en Kodak”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten