Fuji XT-1, Nikon glas en macro.

Discussies over de op Nikon gebaseerde Fuji en Kodak camera's

Onderwerp:

Fuji XT-1, Nikon glas en macro.

Berichtdoor oud0001 » zo mei 18 2014 4:34 pm

Na de aanschaf van de Fuji XT-1 ook eens geprobeerd wat deze met macro werk voor mij kan betekenen in combinatie met de Micro Nikkor 105mm F4 Ai.
Dat heb ik geweten.

Strak beeld en ontzettend gebruiksgemak.
De camera op het statief geprakt, een Kipon adapter er op gezet en daarop de 105 f4 Micro.
Nu heeft de XT-1 nog een prettige bijkomstigheid. De ingebouwde WiFi.
Met de gratis app op mijn Samsung Galaxy Note 10.5 was het relaxt schieten met een bak koffie voor mijn neus en mijn achterwerk in de stoel. Ideaal als je insecten wilt doen die erg schrikachtig zijn maar, wel terug keren naar een zelfde bloem. Ik heb dit getest met een mus die tegen het keukenraam was gevlogen en dat niet heeft overleeft.

1. De setup
AfbeeldingMacro setup by primefoto.nl, on Flickr

2. De setup 2
AfbeeldingMacro setup by primefoto.nl, on Flickr

3. Het gemak van WiFi
AfbeeldingRemote controling the XT1 by primefoto.nl, on Flickr

4. Het resultaat.
AfbeeldingNature cleaning by primefoto.nl, on Flickr
oud0001



Onderwerp:

Re: Fuji XT-1, Nikon glas en macro.

Berichtdoor pimmetje » zo mei 18 2014 9:58 pm

Prachtige camera met mooi glas. Toch lijkt het mij dat je de camera altijd nog moet richten om de compositie te bepalen. Voor mij als slenterend fotograaf niet zo geschikt. Maar leuk te zien wat allemaal mogelijk is,weet dus weinig van dit soort dingen.

Rare koffie daar trouwens.
pimmetje

Clublid
Berichten: 957


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fuji XT-1, Nikon glas en macro.

Berichtdoor oud0001 » zo mei 18 2014 11:40 pm

Al slenterend gaat het ook uitstekend. De zoeker is enorm goed.
Dan is daar ook nog het display natuurlijk.

De koffie zit wat schuim op. Dat is cappuccino. Ook lekker. :wink:
oud0001



Onderwerp:

Re: Fuji XT-1, Nikon glas en macro.

Berichtdoor Peter » ma mei 19 2014 11:11 am

Strakke setup inderdaad .

wat is nu de uiteindelijke vergrotingsfactor geworden ?
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fuji XT-1, Nikon glas en macro.

Berichtdoor oud0001 » ma mei 19 2014 12:34 pm

Dank je Peter,

Ik ben er ook erg over te spreken. :lol:

De vergrotingsfactor is me niet exact bekent. Met de 105 mm f4 Ai is de maximale vergroting 1:2 bij een Full frame sensor. In de XT-1 zit, net zoals bij de D300s, een 1,5X cropsensor. Dat maakt dan iets van om en nabij 1:1 maximaal.
Met de PN11 kom je dan in de buurt van 2:1. In dit geval zat de PN11 er niet op en was de factor, gok ik, iets van 1:2 want, ik zat nog niet op de minimale scherpstelafstand. Daar is de mus iets te groot voor.
oud0001



Onderwerp:

Re: Fuji XT-1, Nikon glas en macro.

Berichtdoor yzf1kr » ma mei 19 2014 2:30 pm

De vergrotingsfactor wordt toch niet anders als de afmeting van de sensor wijzigd?
De vergrotingsfactor is een eigenschap van het objectief.

Als iets 1mm groot op een FX sensor wordt geprojecteerd, wordt dat ook 1mm groot op een DX sonsor geprojecteerd.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Fuji XT-1, Nikon glas en macro.

Berichtdoor gijs sandberg » ma mei 19 2014 2:39 pm

Beste Andrë,
Leuke setup, maar toch een fraai voorbeeld van luiheid.
Vergeet niet om de scherspstelling vast te zetten.
Wel mooi gebruik van klassiek Nikon glas 8)
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fuji XT-1, Nikon glas en macro.

Berichtdoor ArendV » ma mei 19 2014 4:46 pm

@ yzf1kr, klopt helemaal - vergroting is een eigenschap van het objectief.

Wat mij betreft zegt het dus ook niet meer zo heel veel in het digitale tijdperk met een veelheid aan sensor formaten en resoluties.
Uiteindelijk telt het oplossend vermogen dat je bereikt van het voorwerp dat je wilt uitvergroten (met de andere kwaliteitskenmerken als kleur, dynamisch bereikt etc. die ook per sensor verschillen).
Bij 1x vergroting krijgt een voorwerp van 10x10mm bij een D700 een resolutie van ongeveer 1,4 MP, bij een D7100 van 6,3 MP en bij een V3 wordt dat 15,5 MP.
Dus je moet uiteindelijk kijken naar de combinatie objectief en body om te weten wat voor oplossend vermogen je bereikt en of dat voor jouw doeleinde voldoende is (b.v. webpublicatie of een grote afdruk).
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fuji XT-1, Nikon glas en macro.

Berichtdoor Ed Post » ma mei 19 2014 5:15 pm

Mooi man.
Dit geweldige objectief (met PN-11) heb ik hier ook liggen.
Wellicht een idee om hem ook eens aan mijn Nikon 1 V1 te koppelen. :P
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fuji XT-1, Nikon glas en macro.

Berichtdoor oud0001 » ma mei 19 2014 5:37 pm

yzf1kr schreef:De vergrotingsfactor wordt toch niet anders als de afmeting van de sensor wijzigd?
De vergrotingsfactor is een eigenschap van het objectief.

Als iets 1mm groot op een FX sensor wordt geprojecteerd, wordt dat ook 1mm groot op een DX sonsor geprojecteerd.


De vergrotingsfactor is het resultaat van een onderwerp, een objectief de afstand tussen objectief en sensor en de sensorafmeting zelf.
Een mm is een mm dat klopt maar, in percentage dekking van het beeldoppervlak is dat bij een FX minder van het sensor oppervlak dan bij een DX sensor.
Het zelfde principe als bij het brandpunt dus.
Om dat er elke keer weer bij te moeten typen dat het zich gedraagt als zijn ....... vind ik een beetje overdreven.
Het enige dat voor mij werkelijk van belang is, is of het groot genoeg in mijn beeld staat, zoals ik dat wil. Of dat nu close-up, macro of microfotografie heet zal me een Conchita wezen. :wink:
Het eindresultaat is wat telt.

@Gijs

Luiheid/gemakzucht kan ook ja.
Praktisch gezien ook handig bij zeer schuwe insecten en ook natuurfotografie van andere schuwe diertjes. Voor mensen met een beperking ook een optie. :wink:
oud0001



Onderwerp:

Re: zeer schuwe

Berichtdoor gijs sandberg » ma mei 19 2014 6:33 pm

Andrë,
Je hebt gelijk, en het is m.i. beter dan de zgn light-trap fotografie die vaak bij schuwe dieren wordt beoefend.
In dit geval houdt de fotograaf de timing in de hand (en moet blijven opletten)
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fuji XT-1, Nikon glas en macro.

Berichtdoor oud0001 » ma mei 19 2014 6:45 pm

Dat moet zeker Gijs want er zit natuurlijk een verschil tussen het moment van afdrukken op de tablet en het werkelijke afgaan van de camera. :wink:
oud0001



Onderwerp:

Re: Fuji XT-1, Nikon glas en macro.

Berichtdoor Zwarte » wo jun 11 2014 2:22 pm

Zo fotograferen klinkt inderdaad relaxed. Misschien dat jullie mij een vraag kunnen beantwoorden over aanschaf van de Fuji X-T1. Ik ben mij al enkele weken aan het verdiepen in deze camera. Meerdere jaren heb ik gefotografeerd met Nikon maar omdat het fysiek niet allemaal meer klopt al eens alles verkocht omdat ik het gesjouw moe was. Toch daarna weer terug gekomen op een Nikon D7100 omdat met een systeem camera het niet allemaal werkte zoals ik mij had voor gesteld.. Nu kreeg ik via dpreview de Fuji X-T1 onder ogen. Na wat ik in diverse reviews gelezen heb staat deze camera mij wel erg aan. Maar misschien kunnen jullie mij vertellen hoe hij in de praktijk voldoet.
Gebruikersavatar
Zwarte

Forumlid
Berichten: 129


Locatie: Panningen
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fuji XT-1, Nikon glas en macro.

Berichtdoor MartinT » wo jun 11 2014 3:06 pm

Je kunt van "voldoen " spreken als er eisen of wensen bekend zijn.
Wat zijn die bij jou?
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fuji XT-1, Nikon glas en macro.

Berichtdoor remoss » wo jun 11 2014 4:00 pm

Zwarte schreef:Maar misschien kunnen jullie mij vertellen hoe hij in de praktijk voldoet.

In mijn praktijk voldoet ie uitstekend. Ik kan alleen nog maar redelijk lichte camera's goed hanteren en de X-T1 is redelijk licht. Kwalitatief kom ik van de Nikon D3s af en die was qua ruisprestaties erg goed. Echter de X-T1 doet daar bar weinig voor onder. Nou zijn er geluiden dat Fuji de ISO waardes wat overdrijft maar het gaat om de resultaten en die doen bij gelijke lichtomstandigheden niet onder voor de D3s. Yep dat is nogal een uitspraak maar ik heb er nu ruime ervaring mee.

De glaswinkel voor het Fuji-X systeem is ook best uitgebreid zo langzamerhand en wordt nog veel ruimer.

De AF kan niet tippen aan bijv. de D3s maar het is maar net wat je graag fotografeert. Ik doe fotografeer geen voetbal of spelende kinderen en dieren, maar meer statische objecten en dan kan het lang aan. Maar hiermee wil ik niet zeggen dat de AF slecht is, bij lange na niet. Ik vergelijk het alleen met mijn ervaring met een snelheidsmonster daarin.
Gebruikersavatar
remoss

Forumlid
Berichten: 3747


Contacteer:


Terug naar “Fuji en Kodak”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten