Fuji X20 - Beperkingen in de A- en S-stand

Discussies over de op Nikon gebaseerde Fuji en Kodak camera's

Onderwerp:

Fuji X20 - Beperkingen in de A- en S-stand

Berichtdoor Tjeerd88 » di okt 21 2014 12:50 pm

Omdat ik niet altijd zin heb mijn zware Nikon D90 mee te nemen, wilde ik een kwalitatief goede compact camera erbij hebben. In mei heb daarom de de Fuji X20 gekocht. Mijn ervaring: je kan met de X20 hele mooie foto's nemen en er is veel positiefs over de camera te zeggen: Makkelijk mee te nemen, fijn in gebruik, snel in scherpstelling, mooie lens, een prachtige retro-look, ideaal voor straat-fotografie, etc.

Toch bleek er één eigenschap te zijn, wat me erg teleurstelde. Op één punt ging het nl. regelmatig mis.

Met name bij vol zonlicht had ik regelmatig last van overbelichting als ik de A of de S-stand gebruikte. Omdat ik er maar niet achter kwam wat ik fout deed, vermoedde ik een technisch mankement en heb contact gezocht met Fuji. Ik werd keurig teruggebeld en heb een half uur met één van hun mensen gesproken. Wat ik begreep (in mijn eigen woorden): de camera kan vanwege technische beperkingen niet overweg met bepaalde combinaties van diafragma en sluitertijd. De combi f2.8 en 1/4000 kan bijv. niet. De ingebouwde software kiest dan bijv. (bij de A-stand) van f2.8 voor 1/1000. Met als gevolg overbelichting (de overbelichting wordt wel met een rood lichtje in de zoeker aangegeven). Je kan hier omheen werken door een kleinere lensopening te kiezen of met de ISO-stand te spelen. Omdat ik het meest de A-stand gebruik, is deze beperking voor mij slecht werkbaar. In de S-stand is deze beperking ook aanwezig.
Erg vreemd vind ik dat in de diverse reviews op internet (bijv. bij dPreview) met geen woord wordt gerept over deze handicap (die bij meer camera's met een kleine sensor schijnt voor te komen).

Dus mocht je deze camera (of de opvolger, de X30) willen aanschaffen, weet dat bovenstaande erbij hoort.
Voor de fijnproever staat hieronder mijn uitgebreide mail aan de Fuji-servicedesk.

*********************************************
Geachte heer, mevrouw,

Sinds drie maanden ben ik in het bezit van de Fuji X20 compact camera.
Dit wonder van techniek heeft één euvel waar ik last van heb.

Bij de Opname stand A en S krijg ik al snel overbelichte foto's en ik begrijp maar niet waarom.
Zou er iets mis kunnen zijn in de software-instellingen?

De te lichte foto's ontstaan (in ieder geval) bij de volgende omstandigheden:
- voorafgaand aan het maken van de foto's heb ik de camera een reset gegeven
- belichtingscompensatie staat op '0'.
- Iso staat op 'Auto' met range van 100-800 en ondergrens van de sluitersnelheid van 1/30.
- foto's zijn buiten genomen bij daglicht en onbewolkte lucht (zon dus) rond 13.00u.

Ik heb een testje gedaan door in één minuut bij de volgende standen een reeks foto's van hetzelfde beeld te maken:

F Speed Iso Keuze Waarschuwing in LCD Belichting
2.2 1/1000 100 A Sluitertijd is 'Rood' Overbelicht
2.5 1/1000 100 A Sluitertijd is 'Rood' Overbelicht
2.8 1/1300 100 A Sluitertijd is 'Rood' Overbelicht
3.2 1/1300 100 A Sluitertijd is 'Rood' Overbelicht
3.6 1/1400 100 A Sluitertijd is 'Groen Belichting is goed

9 1/30 100 S Diaframma is 'Rood' Overbelicht
9 1/40 100 S Diaframma is 'Rood' Overbelicht
9 1/50 100 S Diaframma is 'Rood' Overbelicht
9 1/60 100 S Diaframma is 'Rood' Overbelicht
9 1/80 100 S Diaframma is 'Rood' Overbelicht
9 1/100 100 S Diaframma is 'Rood' Overbelicht
9 1/125 100 S Diaframma is 'Rood' Overbelicht
9 1/160 100 S Diaframma is 'Rood' Overbelicht
9 1/200 100 S Diaframma is 'Groen' Overbelicht
9 1/250 100 S Diaframma is 'Groen' Belichting is goed

In het eerste blok staat de camera op diafragma-voorkeuze (A).
De camera geeft aan dat de belichting goed is bij F3.6 en een snelheid van 1/1400.
Ik zie twee vreemde zaken:
- Terwijl de lensopening kleiner wordt, wordt de sluitersnelheid ook kleiner. Je zou echter verwachten: bij kleinere lensopening wordt de sluitersnelheid juist groter. Dus een aflopende reeks in de sluitersnelheid. Waarom doet ie dat niet?
- Waarom past de camera bij de lagere diafragma's, niet de sluitersnelheid zó aan dat de belichting goed is? Bijv. een F2.2 met 1/2000? Waarom blijft die sluitersnelheid op 1/1000 'hangen' (met overbelichting als gevolg)?

In het 2e blok met sluitertijd-voorkeuze (S) zie je iets vergelijkbaars.
De camera geeft aan pas bij 1/250 een goede belichting te hebben en past bij de lagere waarden het diafragma helemaal niet aan. Het blijft op de F9 'hangen'. Hier zou je verwachten dat de camera begint bij een hoog diafragma en naarmate de sl.sneheid hoger wordt, een lager diafragma (oftwel een grotere lensopening). Met iedere keer een juiste belichting als resultaat.
Dit gebeurt echter niet. Hoe kan dat? Doe ik iets fout?

Doordat dit zo gaat heb je maar weinig aan deze voorkeuze-standen. De camera past de variabelen Diafragma of Sluitersnelheid n.l. niet aan daar waar er volop ruimte is in het diafragma- of sluiter-bereik.
Graag antwoord op deze prangende vragen. Evt. kan ik de foto's ook opsturen.
********************************************************************************************
Nikon D90; AF-S Nikkor 18-55 mm VR; AF-S Nikkor 55-200 mm VR; AF Nikkor 50 f 1/1,8 D; SB-700 Flitser
Tjeerd88

Forumlid
Berichten: 72


Locatie: Tiel

Onderwerp:

Re: Fuji X20 - Beperkingen in de A- en S-stand

Berichtdoor Skippy » di okt 21 2014 12:56 pm

Ik heb een X20 gehad, er zijn inderdaad enkele beperkingen.

Uit deze test http://www.pocket-lint.com/review/73154-fujifilm-x20-review
Problem is that wide aperture can become useless in bright light where shots will overexpose and, bizarrely, Fujifilm's still missed out building in an ND (neutral density) filter. It lacked in the last model and it lacks here again. Although the camera is capable of 1/4000th second shutter speeds, this is capped at 1/1000th second for wider aperture values, or the same as two stops' worth of light. It's an unavoidable restraint given that the X20's shutter mechanism can't clear the physical aperture size at the faster shutter values, which would otherwise result in bodged exposures and a "crushed-bokeh" effect - hence the shutter speed capping.

Zie ook hier http://pixelogist.me/2013/04/03/fujifilm-x20-review/
Another little issue I had with the X20 is its maximum shutter speed at fast apertures. The X20 boasts a maximum shutter speed of 1/4000 sec, but similar to the XF1 (I don’t remember how it was on the X10), at f2.0, the maximum shutter speed you can get is 1/1000 sec. No faster. This is because the shutter mechanism can’t cover the distance of a wide-open aperture at its maximum speed of 1/4000 sec. At f2.0, the X20’s shutter maxes out at 1/1000 sec and this limit gradually gets faster as you stop down i.e. 1/1200 at f2.5 and so on, and 1/4000 is available only from f8. It’s no issue if you use wide apertures in low light, but if you’re shooting in sunlight, and you want a shallow depth of field, it can be very annoying. A built-in ND filter would’ve been great, but no luck. I had trouble with this when taking some natural shots, as well as trying to take my wide open sharpness tests for this review

In mijn herinnering kun je in M-modus wel sluitertijden sneller dan 1/1000sec instellen. Even uitproberen dus.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fuji X20 - Beperkingen in de A- en S-stand

Berichtdoor a vgastel » di okt 21 2014 1:57 pm

Lijkt mij toch in de m -mode mogelijk moet zijn.Ken dus het hele toestel niet.
Maar even een vraagje tussen door ,wat doet hij als je hem op f 5.6 bij 125 s gebruikt iso 100 of 200.
Zie deze namelijk niet in je rijtje staan.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fuji X20 - Beperkingen in de A- en S-stand

Berichtdoor Cyrus » di okt 21 2014 4:51 pm

X100, en X100s hebben hier ook last van. Komt door de centraalsluiter (leaf shutter) - bij de grootste opening kan deze het niet bijbenen bij tijden sneller dan 1/1000s.

@bert: dat is voor de X100 simpelweg niet op te lossen met instellingen, is inderdaad een technische beperking.

Wat wel een optie is: een ND-filter (2 tot 3 stops) gebruiken. De X100 en X100s hebben dat ingebouwd, dus die schakel ik in als ik in "A" op F/2 schiet.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fuji X20 - Beperkingen in de A- en S-stand

Berichtdoor a vgastel » di okt 21 2014 6:34 pm

Kom dit tegen.
http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmx100


Fujifilm Finepix X100 firmware V1.30
http://www.dpreview.com/news/2012/05/15 ... re-v-1-3-0

Fujifilm Finepix X100 firmware V2.00
http://www.dpreview.com/news/2013/10/18 ... re-upgrade

Reactie gewijzigd 1 minuut na het posten.

Een bekend probleem bij de FinePix X100 is het "sticky diafragma" probleem. Dit probleem zorgt ervoor dat af en toe de lamellen van het diagfragma (sluiter) geblokkeerd raken en er overbelichting plaats vindt. Fujifilm heeft dit probleem erkend, en biedt een gratis reparatie aan indien men beschikt over de originele aankoopbon. De reparatie bestaat uit een vervanging van de lens. De latere camera's met hoger serienummer ontwikkelen dit probleem niet.

Geloof jullie er is weinig over te vinden .
http://www.dpreview.com/reviews/fujifilm-x20En als je deze leest dan heb je een goede camera.
Het wel vreemd dat hier niets in staat bij deze.
http://www.consumentenbond.nl/test/elek ... en-nadelen
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fuji X20 - Beperkingen in de A- en S-stand

Berichtdoor Cyrus » di okt 21 2014 7:14 pm

Dat zég ik Bert....

Het is een technische beperking vanwege de centraalsluiter en door aanpassing van de firmware gaan de X10, X20, X100 en X100s niet sneller dan 1/1000s bij F/2 - F/2.8.

ND-filter opschroeven (X10, X20) of aanzetten (X100, X100s) is de oplossing. Die truc pas ik trouwens ook toe bij mijn oude, getrouwe F3hp: die kan niet sneller dan 1/2000 en bij veel licht is dat tot pakweg f/4 ook een issue. Aangezien ik graag "vol open" blijf werken (tot pakweg f/2.8 ) zet ik dan een ND-filter in om overbelichting te voorkomen.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fuji X20 - Beperkingen in de A- en S-stand

Berichtdoor Tjeerd88 » wo okt 22 2014 5:03 pm

Cyrus, A vgastel en Skippy, dank voor jullie reacties. Jullie bevestigen in feite mijn constatering.

@A vgastel: inderdaad kun je de M-stand gebruiken (of een van de vele andere voorkeurinstellingen) en dan gaat het goed, maar aan de S en A-stand heb je dus niet veel en dat vind ik een fikse tegenvaller. Ik heb in mijn test niet alle instellingen uitgeprobeerd (zoals jouw suggestie 'op f 5.6 bij 125 s gebruikt iso 100 of 200'), maar dat maakt voor de eindconclusie niet uit.

Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat de aangetoonde beperkingen bij de populaire voorkeurstanden A en S, niet met koeienletters in testen (en overigens ook door Fuji zelf) vermeld worden. En als het waar is dat ook bij de Fuji X100s hetzelfde euvel aanwezig is, ben ik al helemaal verbaasd. We hebben het hier over een camera van meer dan €1000,-!!
Nikon D90; AF-S Nikkor 18-55 mm VR; AF-S Nikkor 55-200 mm VR; AF Nikkor 50 f 1/1,8 D; SB-700 Flitser
Tjeerd88

Forumlid
Berichten: 72


Locatie: Tiel

Onderwerp:

Re: Fuji X20 - Beperkingen in de A- en S-stand

Berichtdoor Skippy » wo okt 22 2014 5:09 pm

Tjeerd88 schreef:Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat de aangetoonde beperkingen bij de populaire voorkeurstanden A en S, niet met koeienletters in testen (en overigens ook door Fuji zelf) vermeld worden. En als het waar is dat ook bij de Fuji X100s hetzelfde euvel aanwezig is, ben ik al helemaal verbaasd. We hebben het hier over een camera van meer dan €1000,-!!

Even rustig aan :wink2: De X100(s) is inderdaad duurder dan € 1.000 maar de beperking kan d.m.v. het ingebouwde ND-filter prima omzeild worden. Daarom is dat filter ingebouwd.
De X20 is veel minder dan € 1.000 en hier kan op de optionele filterring een ND-filter gemonteerd worden en dan heb je hetzelfde bereikt als bij de X100(s).
'
Bovendien zijn dit heus niet de enige (dure) camera's waar deze beperking van toepassing is. Zie bijvoorbeeld de Sony RX1 van € 2,799,00.
Zie onderstaande tekst, geleend van www.diglloyd.com

As with the Fujifilm X100, the Sony RX1 limits its top shutter speed at wide apertures, due to its in-lens leaf shutter. While a leaf shutter is highly desirable for flash sync as well as much lower vibration over a focal plane shutter, a leaf shutter cannot open and close fast enough to cover the wider apertures.

The limitation appears to be as follows:
◾ƒ/2 - ƒ/3.5 (brighter than ƒ/4): maximum 1/2000 sec shutter speed.
◾ƒ4: maximum 1/3200 sec shutter speed.
◾ƒ/5.6 - ƒ/16: 1/4000 second (full speed).

The issue here is that in bright conditions, one effectively cannot use ƒ/2 and ƒ/2.8 (image could be blown out, too bright). The workaround is to mount a polarizer or neutral density filter to reduce the brightness.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fuji X20 - Beperkingen in de A- en S-stand

Berichtdoor Cyrus » wo okt 22 2014 6:35 pm

@Skippy: ter aanvulling - dit staat ook in de handleiding. In ieder geval bij de X100 en X100s.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fuji X20 - Beperkingen in de A- en S-stand

Berichtdoor Redblockman » ma okt 27 2014 8:52 am

Dit had ik helaas ook geconstateerd bij mijn X20, dat maakt dat je geen vol open diafragma kan gebruiken bij veel licht helaas. Gelukkig kwam het niet als een verrassing, de Panasonic FZ30 die ik in het verleden had vertoonde ook dit gedrag.
Voor wat betreft die kleinste diafragma opening, ik meen dat F9 het kleinste gaatje is. Dat zou ik even na moeten lopen.
Redblockman

Forumlid
Berichten: 200


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Fuji en Kodak”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten