DSLR vs MILC - Optical View finder vs Electronic View Finder

Discussies over de op Nikon gebaseerde Fuji en Kodak camera's

Onderwerp:

DSLR vs MILC - Optical View finder vs Electronic View Finder

Berichtdoor MartinT » vr mei 20 2016 12:33 am

Eén aspect dat ik in de discussie over de tegenoverstelling spiegelreflex (DSLR)/spiegelloze camera met verwisselbare lenzen (MILC) mis, is het verschil in het soort zoeker van beide camera's. Afgezien van de Leica en de X-Pro serie van Fuji hebben MILC's een elektronische zoeker, hier verder EVF genoemd. DSLR's kennen een optische zoeker,verder OVF genoemd.
De verschillen tussen beide zoekers zijn groot. De EVF geeft een videoregistratie weer. Je ziet meteen hoe de foto gaat worden. Scherptediepte, contrast, belichting, je kunt het meteen in de zoeker of achterop je scherm zien. Het is "What You see is What You get" (WYSIWYG).
De OVF in je spiegelreflex daarentegen geeft je een beeld van hetgeen je op dat moment waarneemt. Dus een beeld van wat jezelf ziet, niet hoe de camera dat waargenomen beeld verwerkt tot een foto.

Ik heb nu geruime tijd met beide types camera gewerkt, de DSLR was (en is) een D800 en de MILC was een Fuji X-T1. Met de Fujifilm X-T1 heb ik zelfs 3 maanden lang bijna elke dag intensief gewerkt.
En ik moet zeggen: ik heb het geprobeerd, maar kan niet wennen aan de EVF.
Ten eerste vind ik de kleuren in de EVF toch duidelijk anders dan de werkelijkheid. Als ik door de EVF naar het groen in mijn tuin kijk, zie ik toch beslist niet de kleuren zoals ze in het echt zijn. Ten tweede en dat is nog veel hinderlijker, heb ik veel moeite om bij hoge contrasten het beeld in de EVF te beoordelen. De donkere partijen maken vaak een beoordeling van de compositie niet goed mogelijk. Er zit te weinig nuance in het donkergrijs tot zwart. Ja, zegt de criticus dan: maar je ziet het precies zoals het in de foto wordt. Maar dat is maar de vraag. Als je in JPEG fotografeert is dat inderdaad zo. Maar ik fotografeer, zoals zovelen, alleen in RAW. En dan kan ik (natuurlijk binnen bepaalde grenzen) in bijvoorbeeld Lightroom nog alle kanten op met wat mijn sensor heeft waargenomen.

Zoals gezegd mis ik in discussies over DSLR vs MILC dit verschil in zoekertype en de praktijkervaring ermee .
Vandaar mijn vraag;
Ben ik de enige die niet goed met een EVF overweg kan? En wat zijn jullie eigen ervaringen?


Let wel; Ik wil het hier uitdrukkelijk niet over de andere verschillen hebben, daar is al genoeg over gezegd in dit Forum en elders. Ik ken bijvoorbeeld heus wel het gemak van een kleinere en lichtere camera. Dus laten we het daar in dit draadje alsjeblieft niet weer over hebben.

Ik hoop op gedegen reacties!
martin
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: DSLR vs MILC - Optical View finder vs Electronic View Finder

Berichtdoor Skippy » vr mei 20 2016 9:50 am

Dat het beeld in de EVF met de huidige stand van de techniek niet 100% de werkelijkheid weergeeft vind ik een klein nadeel. De voordelen wegen daar ruimschoots tegenop, m.n. de mogelijkheid tot een accurate compositie en belichting m.b.v. histogram en waarschuwing in de EVF voor onderbelichte schaduwen en overbelichte hooglichten. Bovendien, wat is die werkelijkheid waard als je later zoals je aangeeft in Lightroom het RAW-bestand aanpast naar eigen smaak?
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: DSLR vs MILC - Optical View finder vs Electronic View Finder

Berichtdoor gijs sandberg » vr mei 20 2016 9:52 am

Beste Martin,
Leuke vraag, waarop vele antwoorden mogelijk zijn..
Mijnerzijds enige spreekwoordelijke centen:
-EVF kost stroom en genereert warmte, een optische zoeker niet.
-Een OVF laat het menselijk oog ongehinderd naar het onderwerp kijken, iedere vorm van EVF betekent verwerking en/of vertraging.
-Vele DSLR's laten via Live-View een vorm van EVF toe, omgekeerd niet of zelden.
-re: kleur/contrast: een monitor of zoeker op een kamera is zelden gecalibreerd, dus daarop vertrouwen kan nare verrassingen geven (vandaar dat velen ter controle naar de histogrammen kijken i.p.v. naar het plaatje).
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Fuji en Kodak”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten