Fuji S2 pro

Discussies over de op Nikon gebaseerde Fuji en Kodak camera's

Onderwerp:

Fuji S2 pro

Berichtdoor miesnert » ma apr 07 2008 3:05 pm

Dag allen,

ik heb een vraag over de Fuji S2 pro.
De camera heeft 6, nog wat mp, maar eenoutput van 12, nog wat mp.
Is er verschil met een camera die echt 12, zoveel mp heeft?
En tot hoe groot kan ik een foto laten afdrukken met deze camera?
Ik ben van plan een F100 aan te gaan schaffen, maar aangezien deze camera 2e hands in dezelfde prijsklasse valt vroeg ik me af of dit misschien een mooi alternatief was. Ik fotografeer voorla analoog omdat een digitale camera die mij een goed resultaat geeft te duur is voor mij. Ik wil mijn foto's graag afdrukken op 30 x 45 en 60 x 90.
Is dit haalbaar met een S2? Of kan dit ook met andere (goedkopere nikons?
Is het aan te raden een 2e hands S2 aan te schaffen?
miesnert



Onderwerp:

Re: Fuji S2 pro

Berichtdoor Roelof » di apr 08 2008 6:36 pm

miesnert schreef:ik heb een vraag over de Fuji S2 pro.

Is een fijne camera. Jaren veel plezier aan beleefd
miesnert schreef:De camera heeft 6, nog wat mp, maar eenoutput van 12, nog wat mp.
Is er verschil met een camera die echt 12, zoveel mp heeft?

Er is wel verschil tussen de S2 Pro en een echte 12 MP camera, de extra pixels blijven geïnterpoleerd. Omdat het interpolatieprogramma van de camera wel rekening houdt met de positionering van de pixelskun je hem misschien vergelijken met een 8 megapixel camera.
Maar de eerlijkheid gebiedt me om te zeggen dat ik de output van de S2 Pro nog nooit een op een heb vergeleken met mijn D300 (12 megpixel) of met mijn D40 (6 megapixel) Wel met mijn D200 en qua resolutie won deD200 het dan. (De kleuren van jpg's uit de camera zijn bij de S2 Pro wel mooier dan bij de D200)
miesnert schreef:En tot hoe groot kan ik een foto laten afdrukken met deze camera?

Tot zo groot je maar wilt. Ik zie geen problemen met 5 megapixel foto's op 30x45 en zodra je ze groter af gaat drukken dan wordt de kijkafstand ook groter en dan wordt het gebrek aan resolutie ook minder storend.
miesnert schreef:Ik ben van plan een F100 aan te gaan schaffen, maar aangezien deze camera 2e hands in dezelfde prijsklasse valt vroeg ik me af of dit misschien een mooi alternatief was.

De S2 Pro is meer plastic dan de F100, maar hij is wel wat groter. Ik vind hem door de grootte lekkerder in de hand liggen, ondanks het plastic gevoel.
miesnert schreef:Ik fotografeer voorla analoog omdat een digitale camera die mij een goed resultaat geeft te duur is voor mij. Ik wil mijn foto's graag afdrukken op 30 x 45 en 60 x 90.
Is dit haalbaar met een S2? Of kan dit ook met andere (goedkopere nikons?

Uitgaande van de veronderstelling dat de bekijkafstand van een foto minimaal gelijk is aan de langste zijde denk ik dat je met iedere 6 megapixel camera 60x90 af kunt drukken.
miesnert schreef:Is het aan te raden een 2e hands S2 aan te schaffen?

Ligt aan de prijs die je scoort. Ze gaan wel eens kapot en met een tweedehandsje kun je pech hebben.
Mijn grootste probleem met de S2 Pro was het batterijgebruik, 't ding gebruikt twee soorten batterijen. Als ervoor gaat dan zou ik er eentje nemen met MB-16 (batterijpak voor de F80) dan kun je met twee setjes AA batterijen werken ipv AA en CR123 batterijen, nadeel is wel dat hij daar nog groter van wordt.
Als ik nu zou moeten kiezen tussen een gebruikte S2 Pro en een nieuwe D40 dan zou ik waarschijnlijk voor de laatste gaan, maar ik heb een boel modern spul liggen (AF-S glas en SB-800) Jouw nadruk zal misschien wat meer op AF glas liggen en dan doet de S2 Pro het natuurlijk beter dan de D40.
De S2 Pro is gebaseerd op de F80 body en werkt dus met dezelfde flitsers. Hij doet TTL met bijvoorbeeld een SB-28, dat is een voordeel tov digitale Nikons, jij zult wellicht qua flitsers ook meer in die lijn zitten.

De S2 Pro was trouwens wel de camera die mij echt aardigheid gaf aan digitale fotografie. Daarvoor had ik al een digitale compact, maar dat was toch echt anders.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Gebruikersavatar
Roelof

Clublid
Berichten: 5390


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fuji S2 pro

Berichtdoor luc » di apr 08 2008 7:03 pm

miesnert schreef:Is het aan te raden een 2e hands S2 aan te schaffen?


Natuurlijk is dat sterk afhankelijk van de prijs maar ondanks dat zou ik het je toch afraden ik heb zelf ook een S2 2e hands aangeschaft en naar enkele maanden was de CCD stuk. Naar wat geïnformeerd te hebben blijkt dat een kwaaltje van de S2 te zijn. Voor mij dus nooit geen 2e hands digicam meer.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr
Gebruikersavatar
luc

Forumlid
Berichten: 2088


Locatie: Ossendrecht

Onderwerp:

Berichtdoor miesnert » di apr 08 2008 10:38 pm

Dank voor het (uitgebreide) antwoord.

Ze staan met een vraagprijs van 350 euro op marktplaats.
Voor iets minder koop ik een F100.
Is 350 euro te veel voor deze camera, ik kan voor ongeveer hetzelfde bedrag een D40 kopen, maar dat lijkt me toch meer een compact camera, geen serieuze camera, hoewel ik moet bekennen erg weinig van digitaal te weten. Ik zie ook dat een 2e hands D200 bijna 2 keer zoveel kost als een 2e hands S2 terwijl ze toch uit dezelfde generatie komen.

Op zich wil ik graag analoog blijven fotograferen, maar digitaal ernaast lijkt me toch wel fijn. Scheelt misschien ook wat in de kosten die ik nu aan film en ontwikkelen/inscannen kwijt ben. 350 euro vind ik acceptabel voor iets dat ik nog moet leren kennen en misschien niet ga blijven doen.

Tevens heb ik op andere sites gelezen dat Fuji heel schappelijk is als het gaat om vervangen van CCD's als je nog een aanschafbewijs hebt. Ik heb verschillende verhalen gehoord van mensen waar de CCD gratis en voor niets werd vervangen. Klopt dit verhaal?
miesnert



Onderwerp:

Berichtdoor luc » di apr 08 2008 11:20 pm

D200 is zo veel meer camera als een S2 ik heb ze beide in bezit en ook zijn ze niet van dezelfde generatie.

Het verhaal over de CCD's klopt maar gaat alleen op als je de eerste eigenaar bent dus niet iemand die een 2e hands camera heeft aangeschaft. Verder vind ik 350 euro erg veel geld voor een gebruikte S2. Persoonlijk zou ik er niet meer aan uitgeven dan 75 a 100 euro.

Een D40 is veel moderner en ook veel sneller dan een S2. Echter realiseer je wel dat je daar alleen met AF-S objectieven gebruik kunt maken van AF. Opzich ook nog niet zo een probleem omdat veel ouder objectieven soms last hebben van focus fouten op digitale body's. Heb je al een heel arsenaal aan AF nikkor's staan dan is het natuurlijk wel weer een ander verhaal. Heb je daarnaast ook nog veel MF objectieven dan is een D200 weer de beter keuze.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr
Gebruikersavatar
luc

Forumlid
Berichten: 2088


Locatie: Ossendrecht

Onderwerp:

Berichtdoor Roelof » wo apr 09 2008 12:50 am

Toen ik mijn S2 Pro kocht, twijfelde ik tussen de S2 Pro en D100, de D200 kwam veel later uit. Als je naar een Fuji kijkt van dezelfde generatie als de D200 dan moet je naar de S3 Pro kijken.
Ik ben het in zoverre met Luc eens dat 350 euro een boel geld is voor een tweedehands S2 Pro, maar het is wel marktconform. Zo'n beetje alle tweedehands DSLRs gaan voor dat geld (of meer) over de toonbank, niet omdat ze het waard zijn, maar omdat er mensen zijn die denken dat ze dat waard zijn.
Het vervangen van de CCD heb ik nog niet bij de hand gehad, dus daar ga ik niks over zeggen. Mijn S2 Pro doet het na goed vijf jaar nog steeds.

Wat de D40 beteft. Die heb ik dus ook en ik blijf erbij dat ik eerder een nieuwe D40 zou kopen dan een gebruikte S2 Pro. Wat het compactgehalte van de D40 aan gaat, durf ik rustig te zeggen dat mijn D40 dichter bij de D300 staat dan bij een willekeurige compact.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Gebruikersavatar
Roelof

Clublid
Berichten: 5390


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fuji S2 pro

Berichtdoor koentje1950 » za okt 08 2011 6:44 pm

ik zou verder sparen voor de S2 of S3
koentje1950



Onderwerp:

Re: Fuji S2 pro

Berichtdoor J.Hoes » za okt 08 2011 7:01 pm

Draadje is inmiddels al 3,5 jaar verstoft.

Groet Hans.
J.Hoes

Forumlid
Berichten: 1167


Locatie: Lisse

Onderwerp:

Re: Fuji S2 pro

Berichtdoor koentje1950 » zo okt 09 2011 7:21 am

ja zag ik ook nu had dat onderwerp gevonden in de zoekmachine
koentje1950



Onderwerp:

Re: Fuji S2 pro

Berichtdoor Giso » zo okt 09 2011 11:07 am

Voor 350 Euro koop je ook een tweedehands NikonD90. Dan heb je een semi proffesionele camera met 12.3 MP.
Een scherpstelmotor in de body, dus kun je ook oudere AF lenzen gebruiken.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Giso

Forumlid
Berichten: 723


Locatie: Schagen Noord-Holland
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fuji S2 pro

Berichtdoor Roelof » zo okt 09 2011 11:33 am

Giso schreef:Voor 350 Euro koop je ook een tweedehands NikonD90. Dan heb je een semi proffesionele camera met 12.3 MP.
Een scherpstelmotor in de body, dus kun je ook oudere AF lenzen gebruiken.

Waarom reageer je op tweedehands prijzen van 3,5 jaar geleden?
Natuurlijk klopt dat niet meer.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Gebruikersavatar
Roelof

Clublid
Berichten: 5390


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fuji S2 pro

Berichtdoor Giso » zo okt 09 2011 2:11 pm

Dat was de prijs waarvoor mijn ingeruilde D90 laatst verkocht werdt bij bekende camerawinkel in de buurt.
Dat is dus inclusief garantie. Camera was een jaar oud met nog geen 5000 clicks.
Waarschijnlijk zijn ze op MP nog wel goedkoper te vinden.

Maar ik zie net wat je bedoelt. Oud draadje. Dus, prijs van nu maar niet meer relevant. :roll:
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Giso

Forumlid
Berichten: 723


Locatie: Schagen Noord-Holland
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Fuji en Kodak”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten