2022, Online: 48 -> 52 Step up

Plaats hier je tips over komende evenementen die interessant kunnen zijn om te fotograferen. Zet de periode/datum en plaats in je onderwerptitel.

Onderwerp:

2022, Online: 48 -> 52 Step up

Berichtdoor FloraBean » wo nov 17 2021 6:02 pm

Hoi,

Ik ga komend jaar een project doen en ik zou dit graag samen met een groepje van ongeveer 12 fotografen (pro & amateur) willen doen. Omdat het project zich grotendeels op Flickr afspeelt, ben ik afhankelijk van de functionaliteit (en de grillen) van Flickr.
Dit is geen officieel NCN project, maar omdat een aantal mensen binnen de club aangegeven hebben hier aan mee te willen doen, plaats ik nu een officieel oproepje. Vooralsnog heb ik dit niet met mensen buiten NCN gedeeld.

Wat heb je er voor nodig?
-Je fotografeert bij voorkeur met een Nikon camera. Je weet hoe je foto's zo kunt opslaan, dat de EXIF zichtbaar is.
-Je weet hoe Flickr werkt.
-Een beetje discipline. Er wordt van je verwacht dat je een jaar lang, met regelmaat (4 a 5 keer per maand) een foto deelt in een Flickr groepje en dat niet een maandje overslaat. Die foto's moet je dan ook in die maand gemaakt hebben, al kijk ik niet op een paar dagen.

Meer info onder de foto
Afbeelding

Wat is het doel?
Het doel van dit project is in een klein select groepje wekelijks bezig te zijn met fotografie, ook al doet (vrijwel) iedereen dat voor zich.
Feedback geven op foto's mag, maar bij voorkeur alleen als de fotograaf hierom vraagt in de groep en hiervoor een discussie heeft gestart. Complimenten geven mag uiteraard altijd. Vragen stellen, omdat je van een ander wilt leren, mag ook. Antwoord geven is niet verplicht, maar wel heel lief. Het plan is om diverse galleries op Flickr aan te maken met de foto's, 1 per fotograaf, en evt per tak van fotografie. De groep is public, dwz, dat iedereen de foto's in de groep mag zien, ook niet-leden van de groep. Reacties op foto's zijn alleen zichtbaar voor leden van de groep.
Ben je lid van NCN en heb je een mooie foto gemaakt met je Nikon camera en gedeeld? Bewaar altijd de grote originele versie. Mooie foto's willen we graag in het NCN Magazine publiceren en die hebben we dan het liefst in een zo groot mogelijk formaat.

Wat zijn de regels?
De fotografen plaatsen 48 tot 52 foto's per jaar.
De fotografen mogen maximaal 5 foto's per maand uploaden naar de groep. (meer is technisch niet mogelijk in deze groep)
Ze kunnen er voor kiezen om bijna iedere week 1 foto te uploaden, maar ook (bv. een serie van) 4 à 5 foto's tegelijkertijd in 1 maand te delen.
De foto's moeten wel in die maand, of de afgelopen week gemaakt zijn. Archieffoto's zijn dus niet toegestaan.
Het is niet de bedoeling om eenmaal geplaatste foto's te verwijderen. Technisch gezien, kan dit wel. Jouw foto's staan in jouw Flickr account en je deelt ze in een Flickr groep. Verwijder je ze van je Flickr account, dan verdwijnen ze dus ook uit de groep.

De fotografen zijn vrij om hun onderwerpen te kiezen, maar de foto's hebben safety level 'safe' op Flickr. Hou daar dus rekening mee.
De fotografen kiezen zelf een thema, maar dat thema mag ook per kwartaal wisselen, per maand of zelfs per 2 weken. "Wat er deze week, of deze maand toevallig voorbij komt", is ook een thema. (ofwel, je bent vrij in je keuze)

De fotografen fotograferen bij voorkeur met een camera die manueel ingesteld kan worden (bijvoorbeeld een DSLR of een systeemcamera) en delen de EXIF informatie bij de foto. Lenzen mogen gewisseld worden, maar dat hoeft niet. Kun je om de een of andere reden even niet beschikken over je DSLR of systeemcamera, dan mag je in uitzonderlijke gevallen wel fotograferen met je mobiele telefoon. Zorg dan wel dat de EXIF van deze foto zichtbaar is.

Hoe meld ik me aan?
Stuur me een privé berichtje via het forum, bij voorkeur voor 5 december. Geef aan of je in 2022 lid bent van NCN, met welke camera je fotografeert en waarom je mee zou willen doen. Geef ook aan wat je Flickr account is en hoe ik je daar dus kan vinden.

Tot slot
Ik doe dit project voor het eerst. Ik kies voor 12 deelnemers, omdat ik met een klein groepje kan ervaren hoeveel werk en tijd er voor mij in zit. Ik ga ook ongetwijfeld tegen onverwachte dingen aanlopen. Flickr zou zo maar de regels voor groepen kunnen aanpassen, maar door het groepje klein te houden, is het risico iets minder groot.
Gebruikersavatar
FloraBean

Webredactie
Berichten: 57


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 2022, Online: 48 -> 52 Step up

Berichtdoor Patrick » wo nov 17 2021 7:43 pm

Ik snap eerlijk gezegd niet wat het doel is van dit initiatief. Wat is het meer dan een aantal losse fotografen die doen wat ze willen en zichzelf "verplichten" een jaar lang ongeveer elke week een foto te uploaden?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 2022, Online: 48 -> 52 Step up

Berichtdoor FloraBean » wo nov 17 2021 8:04 pm

Patrick schreef:Ik snap eerlijk gezegd niet wat het doel is van dit initiatief. Wat is het meer dan een aantal losse fotografen die doen wat ze willen en zichzelf "verplichten" een jaar lang ongeveer elke week een foto te uploaden?
Soms heeft iemand een stok achter de deur nodig. Soms juist niet, maar wil iemand een afgebakend project doen, of juist van alles uitproberen.
Er zijn ook mensen die geen foto's durven delen, omdat ze bang zijn voor negatieve kritiek. Je hoeft geen perfecte foto's te kunnen maken, maar door regelmatig je camera te gebruiken, kun je er wel beter in worden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Gebruikersavatar
FloraBean

Webredactie
Berichten: 57


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 2022, Online: 48 -> 52 Step up

Berichtdoor Karina2 » wo nov 17 2021 9:22 pm

Voor mij is het heel handig om een stok achter de deur te hebben, heb ik ervaren. De maandopdracht voorziet daar al goed in. Ik merk dat ik afgelopen jaar daardoor vaker mijn camera ter hand heb genomen en ook meer dingen uitprobeer. Mij spreekt het project dan ook zeker aan. Vanuit oogpunt van tijd bezien, fijn dat de keuze bestaat uit wekelijks "opleveren" of 4 a 5 per maand
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1532


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 2022, Online: 48 -> 52 Step up

Berichtdoor FloraBean » wo nov 17 2021 10:53 pm

Ik zocht eigenlijk naar een alternatief voor het project wat ik dit jaar doe. Dit jaar doe ik mee met het 3x50 project van Misch de Muynck. Daar ben ik gebonden aan de 50mm lens (dat is ook eigenlijk een van de uitgangspunten van het 3x50 project, dat die lens ook z'n beperkingen heeft).

Nou heb ik voor komend jaar een paar thema's voor mezelf bedacht en mijn 50mm lens is bij 1 van die thema's niet de neest handige keuze. Daarnaast heb ik, omdat ik mijn spiegelreflex soms toch wat zwaar en groot vind, de Z fc aangeschaft. Dat is de camera die ik nagenoeg altijd bij me heb.
Die gebruik bij voorkeur met 28mm of de 40mm lens en niet met een 50mm lens.

Ook was ik daar verplicht iedere week een foto te maken. Dat lukt me over het algemeen wel, maar als ik onverhoopt een keertje een weekje ziek ben, is het fijn om te weten dat ik er de week er na ook 2 kan maken en uploaden en toch die stok achter de deur te hebben.

Dit jaar fotografeerde ik in en om het huis (= in of vanuit onze tuin), geïnspireerd door de lockdowns.
Mijn ideeën voor volgend jaar lenen zich voor lichtgewicht op pad, stiekem of juist en plein public foto's maken, afgewisseld met scenes/stillevens thuis fotograferen.

Dat kan ik in mijn eentje op Flickr of Instagram doen, maar met een klein groepje, is het, denk ik, leuker.


Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Gebruikersavatar
FloraBean

Webredactie
Berichten: 57


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Komende evenementen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten